جاباما
۳۴۳۲۷۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

پاسخ دولت به منتقدان سیاست‌ جمعیتی

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت تمام بندهای مرتبط در سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را با قوت پیگیری و اجرا می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت تاکید کرد: وزارت بهداشت تمام بندهای مرتبط در سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری را با قوت پیگیری و اجرا می‌کند.

محمداسماعیل مطلق ضمن بیان این مطلب، تأکید کرد: بندهای ۱، ۳، ۴، ۶، ۷ و ۱۴ از سیاست‌های کلی جمعیت مرتبط با وزارت بهداشت هستند که برای تک تک آنان برنامه داشته و در حال اجرای آنها هستیم.

او با اشاره به استقبال میلیونی از نمایشگاه «پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت»، گفت: وزارت بهداشت امسال تنها دستگاهی بود که در روز ملی جمعیت همایش کشوری برگزار کرد و به مدت یک هفته در تمام شهرهای کشور نمایشگاه «پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت» را باشکوه‌تر و گسترده‌تر از سال گذشته برگزار کرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت برای دنبال کردن برنامه‌های جمعیتی، گفت: این برنامه‌ها در انطباق با چند محور در حال اجراست. محورهای منطبق با وظایف وزارت بهداشت، محورهای منطبق با سیاست‌های کلی جمعیت و محورهای با سیاست‌های کلی سلامت که دو مورد اخیر ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری هستند از جمله این موارد هستند.

به گفته او، وزارت بهداشت یکی از دستگاه‌هایی است که در مقایسه با سایر دستگاه‌ها بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت برنامه‌ها و فعالیت‌های بسیار زیادی در زمینه فرهنگسازی، آموزش و ارائه خدمات در کشور دنبال کرده است.

"فرهنگسازی" و "طرح تحول"، میزان عمل سزارین را ۶ درصد کاهش داد

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی براینکه یکی از مهم ترین مسایل جمعیت، فرهنگسازی است و وزارت بهداشت تمام انرژی و توان خود را برای تحقق فرهنگسازی و آموزش و ارائه خدمت به کار بسته است، ادامه داد: کم شدن حدود پنج تا شش درصدی میزان سزارین طی فاصله زمانی یک و نیم سال، یکی از دستاوردهایی است که متناسب با سیاست‌های کلی جمعیت پیگیری و محقق شده است.

او گفت: میزان تولد در سال ۹۴ بالغ بر یک میلیون و ۵۷۰ هزار تولد بود و مرگ‌ها نیز بالغ بر ۷۰ هزار مورد کاهش یافت. در این سال یک میلیون و ۱۹۵ هزار نفر به جمعیت کشور اضافه شد.

پیشگیری از افزایش نرخ طلاق در سال گذشته

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس همچنین تأکید کرد: تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در بحث ازدواج سالم و نقش ازدواج در افزایش امید به زندگی در سال ۹۳ و ۹۴ برنامه داشته و همایش برگزار کردند. همچنین در خصوص عواقب طلاق و پیامدهای منفی آن بر روی سلامت فرد، فرهنگسازی شده و می شود، به گونه‌ای که سال گذشته بر خلاف سال های پیش از آن شاهد افزایش طلاق در کشور نبودیم.

کاهش مرگ و میر و افزایش تولد در سال ۹۴

مطلق درخصوص آخرین آمار مرگ ومیر و تولد نوزادان نیز گفت: با برنامه های انجام شده مرگ و میر نوزادان در سال ۹۴ به ۹.۵ نفر در هر ۱۰۰۰ تولد زنده رسید، مرگ کودکان زیر یک سال نیز به ۱۳.۶ و مرگ کودکان زیر پنج سال نیز به ۱۵ در هر ۱۰۰۰تولد زنده رسیده است. همچنین علیرغم افزایش تولدها، مرگ مادران باردار ضمن دستیابی به اهداف توسعه هزاره و کاهش ۷۵ درصدی، در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ افزایشی نداشته است.

برخی فقط سیاه نمایی می‌کنند

او با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسانه در رابطه با برنامه های وزارت بهداشت درباره جمعیت، تأکید کرد: به رغم همه این زحمات و فعالیت هایی که انجام می‌شود و بر اساس سیاست‌ها نیز وظیفه ماست، متأسفانه برخی از افراد بدون هیچ تخصصی صرفا با هدف سیاه‌نمایی زحمات پرسنل خدوم وزارت بهداشت از بهورز تا فوق تخصص را زیر سئوال می‌برند.

مطلق همچنین به مباحث مطرح شده از سوی یکی از منتقدان مبنی بر این که «وزارت بهداشت امروز سقط جنین را تحت پوشش غربالگری بارداری دنبال می‌کند و پوشش قانونی برای آن ساخته است»، اشاره کرد و گفت: این سخنان به هیچ عنوان قابل اثبات نیست. وزارت بهداشت برای مرگ هر نفر پرونده تشکیل می‌دهد و این مرگ‌ها را مورد به مورد بررسی می کند تا از تکرار موارد مشابه جلوگیری شود، در حالی که شاهدیم متأسفانه اعلام می‌کنند این وزارتخانه «از کنار مرگ روزانه ۱۰۰۰ کودک بی پناه» به علت سقط جنین به راحتی عبور می‌کند!

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با تاکید براینکه این عدد، یعنی سقطِ روزی هزار کودک خود جای سئوال دارد که از کجا آمده و باید مرجع رسمی آن مشخص شود، گفت: سقط فقط مطابق با قانون مصوب مجلس (سقط درمانی) و مجوز پزشکی قانونی در بیمارستان انجام می‌شود و هدف از انجام آن نیز حفظ سلامتی مادر یا فرزند است.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، او با اشاره به این که بر اساس آمار پزشکی قانونی میزان سقط درمانی در سال رقمی حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار مورد برآورد می شود، گفت: بدیهی است افرادی که تولد یک فرد منگل را فاقد هرگونه مشکل اعلام کرده و این افراد را دارای پتانسیل تبدیل شدن به یک فرد نمونه می‌دانند، هرگونه غربالگری را مترادف با سقط جنین تلقی می‌کنند.

مطلق در ادامه، برنامه‌های غربالگری را با پشتوانه بسیار مقتدر علمی و مستند به فتاوای مربوطه و قوانین مجلس عنوان کرد و گفت: بنابراین تلقی آن به عنوان سقط جنین و پوششی برای سقط، بیانگر عدم اشراف این افراد به مباحث دینی و قانونی است.

او همچنین تأکید کرد: برنامه وزارت بهداشت برای سقط، از سطح پیشگیری تا درمان شامل مواردی همچون فرهنگسازی و آموزش عمومی، مشاوره‌های پیشگیری، تبیین پیامدهای منفی و عواقب سقط‌های غیرقانونی و غیربهداشتی در جامعه برای افراد و در نهایت درمان عوارض آن است.

مطلق با بیان اینکه پزشکان متعهدی که متولد و یا فارغ التحصیل نظام جمهوری اسلامی هستند را نمی توان جملگی دست اندرکار چنین اقدامات خلاف شرع و قانون دانست، گفت: مروری بر بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با مباحث سلامت، پزشکان و پرسنل نظام سلامت، چنین مفهومی را کاملا نشان می دهد که پزشکان نظام جمهوری اسلامی مسئولانه عمل می‌کنند و از این اتهامات مبرا هستند.

او گفت: جامعه پزشکی و پیراپزشکی در هشت سال دفاع مقدس هزاران شهید و مجروح تقدیم نظام کردند و همواره اثبات کرده‌اند که پیرو نظام و رهبری بوده و با همه مشکلات، بیشترین جانفشانی‌ها را در همه مقاطع از جمله جنگ تحمیلی داشته‌اند. به همت این پزشکان سن امید به زندگی از ۵۴ سال در پیش از انقلاب به ۷۴ سال رسیده است.

مطلق ضمن ارائه آماری درباره کاهش آمار مرگ و میر مادران، تأکید کرد: مرگ و میر مادران از ۲۴۵ مورد در هر ۱۰۰هزار تولد زنده به ۱۹ مورد در هر ۱۰۰ هزار تولد زنده رسیده که این موفقیت‌ها نشان می‌دهد پزشکان، ماماها و پرستاران و کارشناسان نظام سلامت ضمن مساعی فراوان برای حفظ جان انسان‌ها از چنین اتهاماتی مبرا هستند. ناجوانمردانه و غیر شرعی خواهد بود که رفتار برخی افراد سودجو را مترادف رفتار همه جامعه پزشکی و پیراپزشکی کشور قلمداد کنیم.

او از برخی گفته‌های نادرست و ناآگاهانه در این زمینه انتقاد کرد و گفت: اگر گفته‌های این افراد ناآگاه درست باشد، چگونه طرح تحول سلامت توانسته است رضایت گیرندگان خدمت را به گونه ای فراهم کند که مردم به بیمارستان های دولتی بیش از پیش مراجعه کنند؟ چگونه این برنامه های سلامت اگر صرفا در راستای سقط جنین و کنترل جمعیت بوده است باعث کاهش مرگ نوزادان و کودکان شده است؟ آیا برای این سوال‌ها پاسخی دارند؟

مطلق ادامه داد: از نظر این عده، ترویج زایمان طبیعی و درمان ناباروری و فرهنگسازی برای ارتقای نرخ باروری مترادف با کنترل جمعیت است. آنها بدون اطلاع از اعتبار لازم این برنامه‌ها، مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان را در مصاحبه‌های خود ۶هزار میلیارد تومان اعلام می‌کنند و آن را منحصر به برنامه‌های کنترل جمعیت، سقط جنین و عقیم سازی می‌دانند! به راستی اگر روزی قرار به پاسخگویی در محاکم قضایی باشد این افراد با چه مستنداتی از گفته‌های خود دفاع خواهند کرد؟

توجه دولت تدبیر و امید به سلامت مردم

او با اشاره به این که دولت تدبیر و امید که تمام نگاهش معطوف به سلامت آحاد مردم جامعه از نوزاد تا سالمند است، گفت: اجرای برنامه‌های سلامت برای حاشیه شهرها در حالی که طی سالیان گذشته هیچ توجهی به آن نمی‌شد، یکی از اقدامات اساسی این دولت برای ترویج سلامت بوده است. در این برنامه برای تمام حاشیه‌نشینان پرونده الکترونیک سلامت تدوین شده و به تمام حاشیه‌نشینان بخصوص مادران و نوزادان خدمات فعال ارائه می‌شود. زایمان‌های طبیعی رایگان بوده و آموزش‌های حین بارداری نیز به طور رایگان ارائه می‌شود. همچنین بعد از زایمان تا ۴۲ روز مراقبت‌های رایگان صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در ادامه، به ارائه پرونده الکترونیک سلامت و خدمات فعال و آموزش‌های لازم برای همه افراد در استان‌های یزد، قم، زنجان، مازندران و فارس اشاره کرد و گفت: قرار است تا سال ۹۶ بیش از ۹۰ درصد مردم دارای این پرونده شوند و ۹۰ درصد مردم از آگاهی های لازم درباره بیماری های فشار خون، چاقی، دیابت، سرطان و تغذیه برخوردار شوند.

مطلق در خصوص وضعیت واکسیناسیون کودکان از بدو تولد تا شش سالگی نیز توضیح داد و گفت: به کودکان تا سن شش سالگی طی چند نوبت ۱۶ واکسن تزریق می‌شود. تمام خانم‌های باردار که هر ساله بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هستند شش تا هشت مرتبه مراقبت می‌شوند و به آنها داروهای مکمل و آموزش رایگان داده می‌شود.

او ادامه داد: برای آحاد مردم از نوزاد، کودک، نوجوان، جوان، میانسال و سالمند و مادران باردار بسته‌های خدمتی مراقبت تدوین شده و در پایگاه‌ها و مراکز سلامت شهری و مراکز بهداشتی، درمانی روستایی و خانه‌های بهداشت به صورت رایگان ارائه می‌شوند.

مطلق با بیان اینکه تمام این خدمات در راستای سلامت جمعیت، افزایش امید به زندگی، افزایش جمعیت و داشتن جمعیتی جوان، شاداب و بالنده است، گفت: انتشار اطلاعات سلامتی از افراد فاقد تخصص مربوطه آن هم از مراکزی که متولی فرهنگ بوده و دسترسی فراوانی به رسانه دارند، می تواند منجر به فرهنگسازی معکوس و غلط در جامعه شود.

مطلق تاکید کرد: علیرغم این که بهترین سن باروری در فاصله سنی ۱۸ تا ۳۵ سال است و این مساله بارها از سوی وزارت بهداشت اعلام شده است، از سوی برخی از متولیان فرهنگی بهترین سن بارداری ۲۵ سالگی اعلام می شود. ضمن این که وزارت بهداشت برای سنین زیر ۱۸ و بالای ۳۵ سال با تأمین مراقبت‌های پیشرفته متعدد تمام مساعی خود را در ایجاد بهترین وضعیت سلامتی برای مادر و کودک به کار بسته است.

امیدواریم به زودی به نرخ جانشینی در جمعیت کشور برسیم

او یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت را اجرای کامل بند یک سیاست‌های کلی جمعیت، ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: این سیاست‌ها مبنی بر ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی است.تمام تلاش وزارت بهداشت این است که میزان باروری را به بالای عدد ۲.۱ برساند که هم اکنون طبق اعلام جمعیت شناسان و مرکز آمار این رقم ۱.۹ شده است که پیش از شروع فعالیت‌های وزارت بهداشت این عدد ۱.۸ بوده است.

مطلق در پایان گفت: امیدواریم با فرهنگسازی و مشارکت مردم، خانواده‌ها و نخبگان و آگاهی بخشی از عواقب سالمند شدن جمعیت، به زودی شاهد تحقق رقم ۲.۱ یعنی نرخ جانشینی باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج