۳۴۴۶۵۷
۱۸ نظر
۵۰۱۵
۱۸ نظر
۵۰۱۵
پ

تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازارها

صدای پای کاهش نرخ سود بانکی روزبه‌روز نزدیک‌تر می‌شود. پس از آنکه بانک پاسارگاد و پارسیان اقدام به کاهش نرخ سود خود کردند، روز گذشته همه بانک‌های کشور اقدام به کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد کردند.

روزنامه فرصت امروز: صدای پای کاهش نرخ سود بانکی روزبه‌روز نزدیک‌تر می‌شود. پس از آنکه بانک پاسارگاد و پارسیان اقدام به کاهش نرخ سود خود کردند، روز گذشته همه بانک‌های کشور اقدام به کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد کردند.

کاهش نرخ سود بانکی در حالی است که براساس آمار منتشره از سوی مرکز آمار نرخ تورم سرانجام تک رقمی شد و فاصله آن با نرخ سود ۱۵درصدی به حدود ۵درصد رسید، نرخی که به نظر می‌رسد با توجه به روند کاهشی تورم باید منتظر کاهش بیشتر آن بود.

این در حالی است که رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها اعلام کرده است: نرخ سود سپرده‌های کوتاه‌مدت از ۳ تا ۹ ماه از ۱۰ تا ۱۴ درصد تعیین شد و این نرخ از روز سه‌شنبه اعمال می‌شود.

محمدرضا حسین‌زاده گفت: جلسه شورای هماهنگی بانک‌ها با حضور مدیران بانک‌های خصوصی و دولتی برگزار و مقرر شد نرخ سود سپرده‌های بلندمدت یک‌ساله ۱۵ درصد باشد و در خصوص نرخ سپرده‌های کوتاه‌مدت هم مقرر شد این نرخ‌ها از ۱۰ تا ۱۴ درصد تعیین شود.

رئیس شورای هماهنگی بانک‌ها گفت: در این جلسه تأکید شد که نرخ ۱۵ درصد فقط برای سپرده‌های بلندمدت یک ساله باشد. همه مدیران متعهد شده‌اند و صورت جلسه را امضا کرده‌اند که این مصوبه را از روز چهارشنبه اجرایی کنند. اگر شعبه‌ای در این خصوص تخلفی کرد گزارش آن به دبیرخانه شورای هماهنگی بانک‌ها می‌رسد و از طریق مدیریت بانک این رویه اصلاح می‌شود.

مراجعه به شعب بانک‌ها نیز تأییدی بر کاهش نسبتا منظم و یکدست سود بین بانک‌های تحت نظارت بانک مرکزی بوده و تقریباً همه آنها نرخ سود مدت‌دار را به ۱۵ درصد کاهش داده‌اند. ولی در این بین نرخ سود برخی بانک‌ها که در هفته گذشته از ۱۸ به ۱۶ کاهش داده بودند همچنان همان ۱۶ درصد بود.

در مورد سود سپرده کوتاه‌مدت جریان متفاوت بود، به‌طوری که نرخ‌ها از ۱۰ تا ۱۴.۹ درصد نیز تعیین شده است. این در حالی است که سپرده‌های سه ماهه تا ۹ ماهه از ۱۲، ۱۳، ۱۴ و حتی ۱۴.۹ درصد متغیر است.

روالی که در دو دوره قبل تغییر نرخ سود نیز با توجه به تعیین نشدن حداکثر سود مدت دار در بانک‌ها وجود داشت و با وجود کاهش نرخ سود سپرده مدت‌دار به ۲۰ درصد، نرخ‌ها تا ۱۹.۷۵ درصد نیز به مشتری پیشنهاد می‌شد تا راهی برای جذب سپرده بالاتر در بانک‌ها باشد.

اما درحالی‌که بانک‌ها تصمیم گرفته‌اند بدون مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی را کاهش دهند و تا چند روز آینده نسبت به کاهش نرخ سود تسهیلات هم اقدام کنند، به نظر می‌رسد که بازارهای کشور آماده تأثیرپذیری از این اقدام بانک‌ها هستند.

گشتی در این بازارها نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی اعتقاد دارند که دولت به‌زودی به سمت سیاست انبساط پولی حرکت خواهد کرد. بازار پانزده خرداد که بزرگ‌ترین بازار تأمین‌کننده کالاهای مصرفی در کشور است این روزها در غیاب تعجب برانگیز دستفروشان، شاهد حراج‌های بی‌سابقه‌ای است. یکی از مغازه‌داران در این باره به خبرنگار «فرصت امروز» گفت: بازار به‌شدت خوابیده است. مردم حاضر نیستند خرید کنند. بازار در رمضان سال گذشته خیلی خوب بود اما امسال به‌شدت راکد است و حتی اجاره بهای سنگین مغازه‌هایمان را هم نمی‌توانیم دربیاوریم.

وی افزود: به دلیل همین رکود بوده است که مغازه‌دارها به اصناف اعتراض کردند تا جلوی فعالیت دستفروش‌ها را بگیرند. فعالیت دستفروش‌ها باعث شده است تا همین تعداد کمی که در بازار برای خرید می‌آیند جنس‌شان را از دستفروش‌ها بخرند. با جمع‌آوری دستفروش‌ها حالا همه مغازه‌ها حراج گذاشته‌اند و جنس‌هایشان را زیر قیمت می‌دهند.

این فروشنده گفت: فشار روی بازار زیاد شده است اما با این حال گفته می‌شود بعد از ماه رمضان اوضاع رو به راه می‌شود.

وی در بیان چرایی این خوشبینی گفت: دولت می‌خواهد نرخ سود بانکی را کاهش دهد و با کاهش نرخ سود بانکی مردم پول‌شان را از بانک‌ها بیرون می‌کشند. پول که در دست مردم باشد خواهی نخواهی وارد بازار می‌شوند و خرید می‌کنند. کاهش نرخ سود بانکی به قدری جدی شده که برخی از بانک‌ها با مشتریان قدیمی و ثابت‌شان تماس می‌گیرند و آنها را تشویق می‌کنند که تا قبل از کاهش نرخ سود بانکی نسبت به سپرده‌گذاری مدت‌دار خود اقدام کنند، بنابراین بازاری‌ها انتظار دارند که در یک ماه آینده ورق برگردد.

در بازار مسکن هم بنگاه‌های املاک اعتقاد مشابهی دارند. گپ و گفت با چند مشاور املاک در غرب تهران نشان می‌دهد که چشم‌انداز رونق بازار مسکن با کاهش نرخ سود بانکی بهبود پیدا کرده است.

یکی از این مشاوران املاک در این باره به خبرنگار «فرصت امروز» گفت: کاهش نرخ سود بانکی روی بازار تأثیر‌گذار است. در چند روز گذشته رفت‌و‌آمد برخی مشتریان در بازار زیاد شده است. از پیش از عید تاکنون در منطقه آذربایجان قیمت آپارتمان تا متری ۳۰۰ هزار تومان هم افزایش پیدا کرده است. قیمت اوراق مسکن هم به همین دلیل افزایش داشته است.

وی افزود: دیدگاهی که مشتریان دارند این است که کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند نقدینگی را وارد بازار مسکن کند. از طرف دیگر دولت برای خارج کردن اقتصاد از رکود باید تکانی به بازار مسکن بدهد. در حال حاضر هر ماه ۴ هزار وام مسکن ۸۰ میلیون تومانی وارد بازار می‌شود. این وام‌ها علاوه بر اوراقی است که تعداد معامله آن رو به افزایش گذاشته است، بنابراین در مجموع تأثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار مسکن مثبت ارزیابی می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم

      چرا فکر نمیکنن که مثلا صاحبخونه ما برگشته میگه پول پیش نمیخاد و باید اجاره بیشتر بشه. ما مستاجرها که پول خرید خونه نداریم فقط باید اجاره بیشتری بدیم چون سود بانکی بیاد پایین یعنی پول پیش خونه کمتر اجاره بیشتر. چرا اینقدر ظلم به ما میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مشکلت رو به جناب روحانی بگو نه اینجا

    • بدون نام

      باسلام،باید عرض شود،رونق بازار مسکن درصورت ارزان شدن ان است،زمانی که نرخ سود بانکی14یا15درصدبود،ساختمانی که الان متری 4ملیون تومان قیمت میشه1ملیون و600هزار تومان بود،بنا براین باید قمت مسکن هم متناسب با سود بانکی کاهش یابد،پس امیدوارم مردم شریف فریب این سیاست حمایت دولت از سرمایه دار را نخورندوآب به اسیاب سرمایه دار نریزن،وتا مسکن را ارزان نکنند،نخرند

    • علی

      سود سپرده گذاری رو 15 درصد اعلام کرددین ، چرا از سود تسهیلات حرفی بمیان نمیاد؟؟

    • بدون نام

      سرمایه دارها که پولشان دربساز وبفروش بود،ولی به دلیل بالا بودن قیمت بازار راکت بود،وکسانی که سرمایه اندک داشتند وقدرت خریدبا قیمت کاذب نداشتند،پولشان را توی بانک میگذاشتن،پس اگر دولت دلسوز مردم هست باید قیمت مسکن رابه واقعی برگرداند

    • جواد اخلاقی

      دولت اگر نرخ سود را صفر کند.بازهم بازار راه نمی افتد. چون مردم بی پول و بی کار هستن.

    • منوچ

      بانکهایی که وام با بهره بالا می دهند و سود کم سپرده
      خوب مشخصه منافع شون تامین میشه

    • بدون نام

      کم جوک بگید

    • مسعود

      پایین آوردن سود سپرده های بانکی تحول آنچنانی دربازار ایجاد نخواهد کرد وفقط فشار بیشتری روی قشر ضعیف و متوسط که از طریق سود ناچیز بانکی زندگی خود را تامین می کردند را بیشتر میکند.

    • بدون نام

      شما عوض کاهش سود سپرده تولید را راه بیندازید که مرده حقوق داشته باشند که قسط وام بدهند تا بازار مسکن راه بیافته

    • سیدطاهرسیدشوربلال

      حالاکه سود سپردها کم شده چرا اقساط وامها که با32/گرفته ایم کم نمی شود اقای رئیس بانک مرکزی از حساب مردم دزدی درست است اما شما دزدی به این روشنی رابرای خود حلال میدانید

    • علی

      بانکها به مردم وام میدن چرا بهره یا سودشو کم نمیکنن

    • بدون نام

      من توی چادر زندگی کنم بهتره پول اجاره دیگه ندارم

    • amir

      باسلام
      سود سرسام اور تسهیلات چی میشه؟وقتش نیست که دولت کمی هم فکر اجاره نشین ها کنه؟در بازار مسکن هم که اصلا نظارت نیست,صاحبخانه ها هر جور دلشون بخواد اجاره میگیرن

    • مهدی

      مشکل خرید مسکن مردم نرخ سود نبود. نداشتن پول و قدرت خرید بود.ضمنا فعلا که سود سپرده گذاری پایین اومده نه سود تسهیلات. به نظر من بازار مسکن با این قیمتهای نجومیش همچنان راکد میمونه.چطور میشه گفت نرخ تورم تک رقمی شده ولی انتظار رشد شدید بازار مسکن را داشت. پس این کارشناسان یا واقعا کارشناس نیستند یا دنبال منافع شخصی با دروغ هستند یا با دروغ میخان به بازار مسکن رونق بدهند تا خودشون بتونند به منافع هنگفت دست پیدا کنند.

    • بدون نام

      سود بانک خیلی زیاد بود برای همین کسی حاضر به هیچ سرملیه گذاری نبود . با این اقدام بانک ها بعد ماه رمضان بازار خوب میشه .

    • بدون نام

      دولت بگه افزایش قیمت نداریم با این کار دولت صد در صد قیمت ها هم افزایشی خواهد شد.

    • بی نام

      چرا همه زون کردن روی رونق بازار مسکن اینکه دردی از دردهای جامعه کم نمیکند .صرف نقدینگی در بازار مسکن دلال بازی را افزایش میدهد .و عده ای سیر را سیر تر میکند . فقط تولید وصادرات درد مملکت را دوا میکند .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج