۳۴۴۹۶۷
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

رونق بازار مسکن

حسام عقبایی؛ رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در روزنامه آرمان نوشت: مساله رکود مسکن در سال های اخیر ناشی از موارد مختلفی بوده است که در این میان، نرخ بالای سود سپرده‌های بانکی را می توان از جمله این موارد برشمرد.

حسام عقبایی؛ رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران در روزنامه آرمان نوشت: مساله رکود مسکن در سال های اخیر ناشی از موارد مختلفی بوده است که در این میان، نرخ بالای سود سپرده‌های بانکی را می توان از جمله این موارد برشمرد.

بی‌تردید هنگامی که سرمایه های موجود در سطح جامعه به دلیل سودآور بودن سپرده ها، از بخش مسکن خارج شد، بازار ساخت و ساز در این حوزه دچار کسادی شد و به تبع این اتفاق نیز، معاملات در این حوزه جذابیت خود را برای سرمایه گذاران خرد از دست داد.

مجموعه این عوامل در نهایت باعث شد تا وضعیت رکودی در حوزه مسکن ایجاد شود. از این رو، به نظر می رسد کاهش نرخ سود سپرده های بانکی باعث شود تا یک بار دیگر معاملات در بخش مسکن رونق گرفته و متاثر از این اتفاق کسادی این بازار از بین برود. پیش از این، بالا بودن سود سپرده ها باعث شده بود تا حتی سرمایه گذاری در بخش مسکن و ساخت و ساز، سوددهی کمتری نسبت به سپرده گذاری در بانک داشته باشد.

به همین دلیل بسیاری از سرمایه گذاران خرد در این بازار ترجیح داده بودند تا سرمایه های خود را از این بخش خارج کرده و در بانک به سپرده بگذارند تا آنکه بخواهند ریسک سرمایه گذاری در بازار راکد مسکن را بپذیرند. حالا که سود سپرده ها کاهش یافته است، انگیزه برای ورود به بازار مسکن نیز رو به افزایش خواهد گذاشت.

این اتفاق البته به معنای این نیست که بازار مسکن با سرریز سرمایه مواجه شود یا اینکه به دلیل ورود سرمایه های جدید، این امکان وجود ندارد که بخش مسکن به بازار موازی با نظام پولی و بانکی تبدیل شود، چراکه به دلیل ساماندهی نظام پولی کشور و کاهش نرخ تورم، تنها سرمایه گذاران جدی و فعالان حرفه ای وارد این بازار می شوند. بنابراین به نظر نمی رسد که کاهش سود سپرده های بانکی، علتی برای افزایش قیمت ها در بخش مسکن شود؛ به همین دلیل احتمال کمی وجود دارد که این بازار دچار سوداگری شود.

از این رو حتی کاهش بیشتر نرخ های سود سپرده در نظام بانکی کشور، تاثیری بر افزایش قیمت مسکن نمی گذارد. نکته مهم در این ارتباط نیز همین مساله است که اساسا کاهش نرخ سود سپرده های بانکی دست کم در بخش مسکن تورم‌زا نبوده و به نظر هم نمی رسد که در آینده چنین تاثیری داشته باشد. در ارتباط با رونق بازار مسکن این نکته را نیز باید در نظر داشت که به تبع این اتفاق، سطح اشتغال زایی که به طور مستقیم در ارتباط با این بازار است، به طور چشم گیری افزایش می‌یابد.

این موضوع حتی با ایجاد رونق در سایر بخش های مرتبط با حوزه مسکن هم ارتباط تنگاتنگ و اثرگذار دارد، یعنی آنکه رونق در بازار مسکن به صنایع مرتبط با این حوزه و از جمله صنایع فولاد، مصالح ساختمانی، سیمان و گچ و حتی صنایع کاشی سازی و آهنگری رونق می بخشد. غیر از این، طی دوره سه ماهه نخست سال جاری، نرخ تورم هم رو به کاهش گذاشته و اینک به رقمی معادل ۵/۹ درصد رسیده است. این میزان از نرخ تورم بی تردید بر نرخ اجاره بها در حوزه مسکن اثر می گذارد و مانع افزایش نرخ های اجاره می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یکی به اقای عقبای بگه بگه بابا این همه ا برای چی میگی،90درصدپولهای توی بانک زیر صد ملیونی هست که هیچ جای ایران خونه نمیشه،پس اگر راست میگید قیمت خونه هارا پایین بیاورید

    • بدون نام

      سود بانکی باید از این هم کمتر شود تا رکود و بیکاری از بین برود . سود یکساله ده درصد روز شمار ۶ درصد

    • بدون نام

      هم سود سپرده و هم سود وام باید کم شود

    • mahmoud

      آقای عقبایی این تحلیل شما هم مثل بقیه تحلیل هایتان غلط از آب در خواهد آمد ،با این تغییر سود سپرده هیچ اتفاقی نخواهد افتاد ،به آمار بانکها توجه کنید ببینید چه میزان خروج نقدینگی در طی این چند روز از بانکها ایجاد شده بعد تصمیم بگیرید و تحلیل های نایتان را ارایه دهید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج