۳۴۴۹۸۳
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

ارامنه، لیگ ایران را قرق می‌کنند

موج جدید حضور فوتبالیست‌های ارامنه در فوتبال ایران به راه افتاده است.

روزنامه شهروند: موج جدید حضور فوتبالیست‌های ارامنه در فوتبال ایران به راه افتاده است. بعد از حضور موفق هرایر مگویان در ایران، برخی از تیم‌های لیگ برتری به این فکر افتادند که خلأهای موجود در تیم‌شان را با بازیکنان ارمنی پر کنند. ارامنه که زمانی حضوری پررنگ در فوتبال ایران داشتند مدتی به دلایل مختلف در فوتبال کشورمان نبودند و حالا با فعال‌شدن برخی از بازیکنان قدیمی ارامنه به‌عنوان مدیر برنامه، شاهد موج جدید حضور این بازیکنان در ایران هستیم.

آرارات، معدن ارمنی‌های بااستعداد

در سال‌های نه‌چندان دور، تیم فوتبال آرارات، تیم ارامنه مقیم ایران بود. تیمی دوست‌داشتنی در لیگ آزادگان آن روزها که اتفاقا طرفداران زیادی هم داشت و بعد از سرخابی‌های پایتخت، محبوب‌ترین تیم تهران بود. در این تیم بازیکنان بزرگی مثل کارو حق‌وردیان، وازگن صفریان، مارکار آقاجانیان، ادموند بزیک، سرژیک تیموریان، آندرانیک اسکندریان، روبرت مارگوسی، ادموند اختر، لئون استپانیان، فرد ملکیان و... بازی می‌کردند. از جمع این بازیکنان بزیک در پرسپولیس ستاره شد و بازیکنانی مثل سرژیک تیموریان، ادموند اختر و فرد ملکیان هم به استقلال رفتند. آندرانیک تیموریان هم که بعدها ستاره فوتبال ایران شد از آرارات استارت زد و بعد به جوانان استقلال پیوست و مسیر پیشرفت را طی کرد. آرارات درحال حاضر در دسته اول باشگاه‌های تهران حضور دارد و شاید طی سال‌های آینده تیم‌های ایرانی دوباره بتوانند از این تیم بازیکنان مستعد جذب کنند.

یاد آرمناک و استپانیان به‌خیر

دهه ٧٠ و ٨٠، دوره حضور طلایی ارامنه در فوتبال ایران بود. ستاره‌های آن سال‌های سپاهان آرمناک پطروسیان و لئون استپانیان بودند. بازیکنانی که در سپاهان تداوم زیادی هم داشتند و از بهترین بازیکنان تاریخ این باشگاه هستند. آرمناک پطروسیان که آن زمان از بهترین دروازه‌بانان فوتبال ایران بود، توانست رکورد ٧٠٤ دقیقه گل نخوردن را به نام خود ثبت کند. او و استپانیان یک دهه در تیم‌های اصفهانی حضور داشتند. آنها در ذوب‌آهن هم به میدان رفتند اما دوران طلایی فوتبالشان را در سپاهان سپری کردند. درست در روزهایی که فوتبال ایران بعد از خداحافظی عابدزاده از نداشتن یک دروازه‌بان مطمئن محروم بود، آرمناک در سپاهان می‌درخشید و حتی بحث گرفتن تابعیت ایرانی برای این دروازه‌بان مطرح شد اما مخالفت‌های زیاد با این ایده، باعث شد حضور آرمناک در تیم‌ملی در حد حرف بماند و هیچ‌وقت عملی نشود. آرمناک بعد از جدایی از سپاهان دیگر به ایران برنگشت اما لئون استپانیان در مقاطعی دستیار منصور ابراهیم‌زاده در راه‌آهن و پیکان شد تا حضورش در فوتبال ایران ادامه‌دار باشد.

حضور دوباره ارامنه در ایران

ادموند اختر، یکی از بازیکنان شاخص ارامنه در فوتبال ایران بود. این بازیکن استقلالی طی سال‌های اخیر فعالیت خود را به‌عنوان مدیر برنامه فوتبالیست‌های ارمنی آغاز کرده است. اختر دو‌سال پیش هرایر مگویان را به استقلال آورد. مدافعی که در آخرین ‌سال مربیگری امیر قلعه‌نوعی به استقلال آمد و کیفیت بالایی از خود نشان داد. این مدافع که توانسته حضوری باثبات در فوتبال ایران داشته باشد، یکی از بازیکنان گرانقیمت استقلال است که این باشگاه حاضر به از دست دادن او نیست. ادموند اختر امسال دو بازیکن ارمنی دیگر هم به فوتبال ایران آورده است. آرزداد‌هارویان، مدافع تیم‌ملی ارمنستان که در ابتدا به درخواست باشگاه تراکتورسازی به ایران آمد اما به دلیل اعتراض هواداران این باشگاه قراردادش فسخ و راهی پدیده شد. لئون‌ هایراپتیان، دیگر مدافع ارمنستانی است که از سوی اختر به پیکان پیوسته و ‌سال بعد پیراهن این تیم را برتن می‌کند. با حضور ٣ بازیکن تیم‌ملی ارمنستان در لیگ برتر ایران دوباره پای ارامنه به فوتبال کشورمان باز شده و بعید نیست که طی سال‌های آینده شاهد حضور تعداد بیشتری از فوتبالیست‌های ارمنی در ایران باشیم.

واکنش واسطه حضور ارمنی‌ها

ادموند اختر به‌عنوان مدیر برنامه‌های بازیکنان ارمنی که اخیرا به ایران آمده‌اند، به «شهروند» می‌گوید: «حضور فوتبالیست‌های ارمنی در فوتبال ایران هم برای ما خوب است هم برای خود آنها. این بازیکنان به‌نسبت قیمت‌شان کیفیت بسیار بالایی دارند و از بقیه بازیکنان خارجی که به ایران می‌آیند، بهتر هستند. ما نمی‌توانیم مهاجمان و ‌هافبک‌های ارمنی را به ایران بیاوریم چون قیمت‌های آنها بالای دو، سه‌میلیون دلار است و به بهترین تیم‌های اروپایی می‌روند اما مدافعان ارمنی با پول کمتر نسبت‌به مهاجمان و‌ هافبک‌ها به ایران می‌آیند و می‌بینید که کیفیت بالایی هم دارند.» اختر درباره کیفیت بازیکنان ارمنی می‌گوید: «بازیکنان تیم‌ملی ارمنستان به واسطه حضور در اروپا، در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی و جام‌ملت‌های اروپا با تیم‌های باکیفیت اروپایی بازی می‌کنند و همین باعث می‌شود سطح فوتبالشان بالاتر برود. به همین دلیل است که مدافعان ارمنی کیفیت خوبی دارند و در فوتبال ایران موفق می‌شوند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • saeid

      ارامنه مقیم ایران !!!!! بیانات بالا بوی تند راسیستی را در ذهن یاد آوری میکند . ایرانی فقط شیعه مسلمان نیست از ادیان مختلف با فرهنگ و آداب مختلف است . لطفا شما دیگه بهانه به دست جدایی طلبان ندید . در نوشته هایتان از ایران یکپارچه بهتر است بنویسید . متشکر

    • علی تکاب

      یعنی تو این کشور هشتاد ملیونی بازیکن قحطیه ...آیا جز این است که یک عده دلال و واسطه پولهای زبان بسته این مملکت را به جیب میزنند بدون اینکه پیشرفتی در فوتبال کشور حاصل شود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج