۳۴۵۴۵۸
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

سکه رکورد شکست

بازار‌های مختلف ایران به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا واکنش نشان دادند. در اولین روز هفته و پس از اعلام نتایج رفراندومی که مبتنی بر آن انگلستان دیگر جزو اتحادیه اروپا نیست، قیمت سکه در ایران رکورد زد. علاوه بر این، پوند انگلیس افت قیمت محسوسی را تجربه کرد و همه‌پرسی در انگلیس قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داد.

روزنامه آرمان: بازار‌های مختلف ایران به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا واکنش نشان دادند. در اولین روز هفته و پس از اعلام نتایج رفراندومی که مبتنی بر آن انگلستان دیگر جزو اتحادیه اروپا نیست، قیمت سکه در ایران رکورد زد. علاوه بر این، پوند انگلیس افت قیمت محسوسی را تجربه کرد و همه‌پرسی در انگلیس قیمت نفت را تحت تاثیر قرار داد.

کارشناسان مسائل اقتصادی بلافاصله بعد از جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا اعلام کردند که این مساله اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این وجود، این خروج بیش از آنکه اقتصاد کشور‌هایی مانند ایران را دچار نوسان کند، روی اقتصاد کشور‌های اروپایی و همچنین شرکای تجاری انگلستان تاثیر می‌گذارد. هر چند در دهه های اخیر شاهد افول قدرت اقتصادی انگلستان بوده ایم، اما این کشور همچنان جزو کشور‌هایی به حساب می آید که اقتصاد آن تاثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی دارد.

در دهه های اخیر مراودات ایران با انگلستان کمتر شده است و پیش بینی می‌شد پس از برجام این کشور نقش‌آفرینی تازه‌ای در اقتصاد ایران داشته باشد. به هر صورت خروج انگلستان اکنون شوک جدی به اقتصاد ایران وارد نکرده است، هر چند این مساله بازار‌های مختلف ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

افزایش ۳۰ هزار تومانی قیمت سکه

روز گذشته رئیس اتحادیه طلا وجواهر از افزایش قیمت طلا و سکه در پی تاثیر بازار جهانی که ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا است، خبر داد و گفت: قیمت فعلی سکه، بالاترین نرخ در دو سال اخیر است و طلای ۱۸ عیار نیز برای اولین بار در سال جاری به بیش از ۱۰۷ هزار تومان رسیده است. به گزارش ایسنا، محمد کشتی آرای تاکید کرد: بسیاری از بازارها بلافاصله دچار نوسان شدند و در ابتدای کار شرایط هیجانی داشتند، اما به مرور به ثبات نسبی رسیدند.

چهارشنبه هفته گذشته قیمت هر اونس طلای جهانی ۱۲۶۵ دلار بود که پس از رفراندوم به ۱۳۵۴ دلار رسید و در نهایت به ۱۳۱۵ دلار کاهش یافت تا بازارهای جهانی تعدیل شود.او با اشاره به قیمت سکه در بازار ایران گفت: قیمت سکه نسبت به اواسط هفته گذشته ۳۰ هزار تومان افزایش یافت و در ابتدای روز گذشته به یک میلیون و ۵۶ هزار تومان رسید. قیمت نیم سکه ۵۲۸ هزار تومان و قیمت ربع سکه ۲۷۵ هزار تومان است. نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با افزایش ۳۰۰۰ تومانی، به رقم ۱۰۷ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

به گفته کشتی آرای قیمت فعلی سکه بالاترین نرخ در دو سال اخیر است و طلای ۱۸ عیار نیز برای اولین بار در سال جاری به بیش از ۱۰۷ هزار تومان رسیده است. او در مورد پیش‌بینی‌ها از بازار طلا و سکه در هفته جاری عنوان کرد: هنوز اثرات خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بر بازار طلا و علاوه بر این، نتایج تحلیل‌های این اتفاق بر بورس و شاخص‌های اقتصادی مشخص نیست. کشتی‌آرای درباره میزان دادوستدها پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا افزود: در حال حاضر تمامی دادوستدها با احتیاط انجام می‌شود و تمامی معامله‌گران کار خود را با احتیاط پیش می‌برند، چرا که تا روز دوشنبه تبعات این اتفاق مشخص نیست و از روز سه‌شنبه می‌توان پیش‌بینی‌های لازم را درباره بازارهای جهانی طلا و مسیر حرکت آن اعلام کرد.

سقوط پوند

به‌دنبال سقوط ارزش پوند پس از انتشار نتایج رای‌گیری خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، قیمت پوند در بازار ایران نیز با افت چشم‌گیری روبه رو شد. به گزارش خبرآنلاین، جریان همه‌پرسی بریتانیا، به شدت روی بازارها اثرگذار بود، طوری که بلافاصله پس از انتشار نتایج رای‌گیری، ارزش برابری پوند در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از سال ۱۹۸۵ رسید. هر پوند که در ساعت‌های قبل از پایان همه‌پرسی در برابر ۵/۱دلار معامله می‌شد، روز جمعه ارزشی کمتر از ۳۵/۱ دلار پیدا کرد.

این کاهش قیمت پوند در بازار داخلی ایران نیز اثرگذار بود، به طوری که پوند روز گذشته با سقوط ۲۰۳ تومانی قیمت مواجه شد. این رقم، افت ۱۱/۴درصدی قیمت را نسبت به روز پنج‌شنبه نشان می‌دهد. در حال حاضر هر پوند انگلیس در بازار تهران ۴۹۴۰ تومان قیمت دارد. قیمت دلار نیز در بازار با افت ۴ تومانی قیمت و نرخ یورو با افت ۲۹ تومانی قیمت مواجه شد. بر این اساس، روز گذشته در بازار هر دلار آمریکا با قیمت ۳۴۶۵ تومان و یورو ۳۹۲۳ تومان فروخته می‌شود.

کاهش قیمت نفت

تصمیم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا و رشد ارزش دلار سبب شد قیمت نفت کاهش یابد. منابع خبری اعلام کردند قیمت نفت از آغاز معاملات روز جمعه کاهش یافت زیرا تصمیم انگلستان برای خروج از اتحادیه اروپا، معامله گران را نسبت به سرمایه گذاری در بازارهای کالا محتاط کرد و آنان را به سوی خرید دلار سوق داد. پس از اعلام تصمیم دیوید کامرون، نخست وزیر انگلستان، برای استعفا، ارزش پوند انگلستان به پایین‌ترین حد خود در ٣١ سال اخیر رسید و ارزش دلار آمریکا افزایش یافت. با توجه به قیمت گذاری نفت به دلار، افزایش ارزش این ارز سبب می شود خرید نفت برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر تمام شود و مطلوبیت نفت خام کاهش یابد.

در پایان معاملات روز جمعه، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با دو دلار و ۵۰ سنت سنت افت، در سطح ۴٨ دلار و ۴١ سنت تثبیت شد. قیمت هر بشکه نفت خام دبلیو تی آی آمریکا نیز دو دلار و ۴٧ سنت کاهش یافت و به ۴٧ دلار و ۶۴ سنت برای هر بشکه رسید. دامنیک چیرچیرلا، از شریکان مؤسسه انرژی منیجمنت، درباره خروج انگلستان از اتحادیه اروپا گفت: این یک رویداد تاریخی است که نمی توان آن را به آسانی نادیده گرفت، اما بحران کنونی بازار برای دوره‌ای طولانی ادامه نخواهد یافت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج