۳۴۶۰۰۶
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

تراز تجاری ایران در پایان بهار ۹۵

بررسی کارنامه بهاری تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد که عملکرد تجارت خارجی در خرداد ماه سال‌جاری نسبت به دو ماهه قبل از آن بهبود یافته و تراز تجاری ایران همچنان مثبت است.

اقتصادنیوز: بررسی کارنامه بهاری تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد که عملکرد تجارت خارجی در خرداد ماه سال‌جاری نسبت به دو ماهه قبل از آن بهبود یافته و تراز تجاری ایران همچنان مثبت است.

بر اساس گزارش گمرک ایران در سه ماهه نخست سال‌جاري ۲۷ ميليون و ۷۸۰ هزار تن كالا به ارزش ۱۰ ميليارد و ۴۷۲ ميليون دلار به خارج از كشور صادر شد كه اين رقم در مقايسه با دو ماهه نخست سال‌جاري از لحاظ ارزش بالغ بر ۳ ميليارد و ۶۱۰ ميليون دلار افزايش داشته است. از حيث وزني نيز ميزان صادرات كالا در مدت مذكور بيش از ۹ ميليون و ۶۶۰ هزار تن افزايش نشان مي‌دهد.

گزارش دفتر فناوري اطلاعات و ارتباطات گمرك ايران درخصوص كارنامه بهاري تجارت خارجي كشورمان همچنین حاكي است كه در سه ماهه نخست امسال بالغ بر ۷ ميليون و ۲۶۳ هزار تن كالا به ارزش ۹ ميليارد و يك ميليون دلار از طريق گمركات اجرايي وارد كشور شده كه اين رقم در مقايسه با دو ماهه نخست سال‌جاري كه طي آن ۴ ميليون و ۵۶۰ هزار تن كالا به ارزش ۵ ميليارد و ۴۹۷ ميليون دلار وارد شده بود رشد نشان مي‌دهد.

بنابر اين گزارش در دو ماهه اول سال‌جاري صادرات غيرنفتي كشورمان ۱۴ و ۶۸ صدم درصد و واردات ۱۳ و ۵۴ صدم درصد كاهش داشت.

اين گزارش حاكي است در اين مدت گاز طبيعي مايع شده به ارزش يك ميليارد و ۶۹۰ ميليون دلار، ساير گازهاي نفتي و هيدروكربورهاي گازي شكل مايع به ارزش ۴۳۴ ميليون دلار، محصولات از آهن يا فولاد غيرممزوج تخت فقط گرم نورد شده به‌صورت طومار با ۳۵۴ ميليون دلار، پروپان مايع شده با ۳۴۳ ميليون دلار و روغن‌هاي سبك و فرآورده‌ها به جز بنزين با ۲۹۱ ميليون دلار عمده‌ترين كالاهاي صادراتي و كشورهاي چين، امارات متحده عربي، عراق، جمهوري كره و هند پنج كشور عمده مقصد صادرات كالاهاي غيرنفتي بودند.

اين گزارش حاكي است طي سه ماهه اول سال‌جاري، ذرت دامي با ۲۷۲ ميليون دلار، لوبياي سويا با ۲۲۱ ميليون دلار، كنجاله سويا با ۲۱۵ ميليون دلار، برنج با ۱۹۷ ميليون دلار، قطعات منفصله جهت توليد اتومبيل سواري با ۱۶۰ ميليون دلار عمده‌ترين كالاهاي وارداتي بودند و كشورهاي چين، امارات متحده عربي، جمهوري كره، تركيه و فدراسيون روسيه پنج كشور عمده صادركننده كالا به كشورمان بوده‌اند.

شايان ذكر است كه متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي در اين مدت ۳۷۷ دلار و كالاي وارداتي يك هزار و ۲۳۹ دلار بوده است.

رشد صادرات ايران به چين و كره جنوبي و هند

ميزان صادرات ايران به چين در سه ماهه نخست سال‌جاري از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ و ۶۲ صدم درصد افزايش يافت.

چين در اين مدت ۲۱ و ۴۹ صدم درصد از سهم ارزشي كالاهاي صادراتي ايران را به خود اختصاص داد. بنابراين گزارش، امارات متحده عربي دومين خريدار كالاهاي ايران در اين مدت بوده كه ۱۶ و ۹۲ صدم درصد از سهم ارزش كل صادرات را دارا بوده و واردات آن از ايران نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ و ۶۵ صدم درصد كاهش داشته است.

سومين كشور واردكننده كالاهاي ايراني كشور عراق است كه طي سه ماهه اول سال‌جاري سهم آن از كل ارزش صادرات ۱۴ و ۴۹ درصد است و ۵ و ۷۶ درصد كاهش را نشان مي‌دهد.

كشور جمهوري كره با سهم ارزش ۸ و ۱۱ صدم درصد چهارمين كشور مقصد كالاهاي صادراتي كشورمان بوده و واردات آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد يك ميليون و ۳۷۵ درصدي همراه بوده است.

كشور هند پنجمين واردكننده كالاهاي ايراني است كه ۷ و ۴۰ صدم درصد از سهم ارزش كالاهاي صادرات را به خود اختصاص داد كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ و ۴۷ صدم درصد افزايش نشان مي‌دهد.

بنابراين گزارش ساير كشورها با سهم ارزش ۳۱ و ۵۸ درصدي، واردكننده كالاهاي ايراني بوده‌اند كه اين ميزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ و ۳۳ درصد كاهش داشته است.

شايان ذكر است كه ميعانات گازي با ارزش يك ميليارد و ۶۹۰ ميليون دلار، ۱۶ و ۱۴ صدم درصد سهم ارزش كالاهاي صادراتي را در اين مدت دارا بوده است.

صادرات محصولات پتروشيمي با ارزش ۳ ميليارد و ۵۴۲ ميليون دلار، ۳۳ و ۸۲ صدم درصد سهم ارزش كالاهاي صادراتي را به خود اختصاص داده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرحبا ۵۰ سال بود طراز مثبت غیرنفتی نداشتیم همیشه وارد کننده بودیم

      ایشالا بزرگترین صادر کننده منطقه باشیم
      مخصوصا در کالای مصرفی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج