۳۴۶۲۸۰
۴ نظر
۵۰۰۹
۴ نظر
۵۰۰۹
پ

احتمال انصراف ایران از خرید ایرباس A۳۸۰

در حالیکه شرکتهای هواپیماسازی غربی بدنبال نهایی کردن قراردادهای بزرگ برای فروش حدود ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به ایران هستند، منابع آگاه در گفت و گو با رویترز، از افزایش تردیدها نسبت به فروش ده‌ها فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس A۳۸۰ به ایران ایر خبر دادند.

خبرگزاری ایسنا: در حالیکه شرکتهای هواپیماسازی غربی بدنبال نهایی کردن قراردادهای بزرگ برای فروش حدود ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافربری به ایران هستند، منابع آگاه در گفت و گو با رویترز، از افزایش تردیدها نسبت به فروش ده‌ها فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس A۳۸۰ به ایران ایر خبر دادند.

بازگشت ایران به بازار بین المللی برای خرید هواپیماهای مسافربری جدید، یکی از بزرگترین فرصتهای تجاری است که با امضای توافق هسته ای و برداشته شدن تحریمها گشوده شده است.

سفارش برای هواپیمای سوپرجامبوی ایرباس A۳۸۰ که بخشی از توافق ایران با ایرباس برای خرید ۱۱۸ هواپیما به ارزش ۲۷ میلیارد دلار بود، در ماه ژانویه توجهات را به سوی خود جلب کرد.

خرید این هواپیما به عنوان نشانه ای از گرمی روابط میان ایران و فرانسه و علامت عزم ایران برای رقابت اقتصادی با کشورهای عربی منطقه خلیج فارس که با این هواپیما پرواز می‌کنند قلمداد شد.

اما منابع آگاه از این قرارداد به رویترز گفتند: نشانه‌های فزاینده از تغییر تصمیم تهران درباره خرید این هواپیما وجود دارد.

یک مقام ایرانی که مایل به افشای نامش نبود، در این باره به رویترز گفت: ما همواره روشن کرده ایم که این سفارش یک گزینه است و احتمال دارد که به جای آن، مدلهای دیگری سفارش دهیم.

یک منبع آگاه صنعتی هم اظهار کرد: ایران درباره باقی این سفارش متعهد است اما علاقه چندانی برای خرید هواپیماهای A۳۸۰ ندارد.

به گفته سایر منابع آگاه، سفارش برای A۳۸۰ که بخشی از توافق خرید هواپیماهای ایرباس به ارزش ۵.۲ میلیارد دلار بر مبنای قیمت فهرست بود، ممکن است بدون خسارت و پیش از اینکه ایرباس ساخت این هواپیماها را آغاز کند، لغو شده یا تغییر پیدا کند.

یک منبع صنعتی خاطرنشان داد با وجود اصرار ایرباس به تهران برای گنجاندن A۳۸۰ در توافق خرید، سفارش مربوط به این مدل کم فروش نسبت به ۱۰۶ هواپیمای دیگر چندان جدی نبوده است.

بر اساس گزارش رویترز، ایرباس پیش از اینکه هر گونه توافقی تکمیل شود، به دلیل فناوری آمریکایی که در ساخت هواپیماهایش به کار رفته است باید مجوز دولت آمریکا را دریافت کند.

مشکلات فاینانس هم باید حل شود زیرا بعضی از بانکها تمایلی به فاینانس توافق ایرباس یا توافق مشابه بوئینگ برای فروش یا لیزینگ ۱۰۹ هواپیما به ایران ایر نشان نمی‌دهند.

این ابهامات پرسشهایی را نسبت به زمان پرداخت پول به ایرباس برای سفارش داده شده مطرح کرده است. با اینهمه سخنگوی ایرباس اظهار کرد بدنبال توافق مقدماتی برای ۱۱۸ هواپیما که در ژانویه با ایران ایر به امضا رسید، مذاکرات در حال پیشرفت است و با همه توافقات انجام گرفته اندکی زمان می‌برد تا نهایی شود.

ایران ایر درباره این گزارش به رویترز اظهارنظر نکرد.

مدیرعامل این شرکت در مصاحبه ای که ماه فوریه با رویترز انجام داد، اظهار کرده بود A۳۸۰ تا پنج سال دیگر وارد نمی‌شود و این شرکت هواپیمایی در این فاصله توسعه فرودگاه امام خمینی را مد نظر خواهد داشت.

در حالیکه ایرباس در زمینه فروش A۳۸۰ با ابهام روبروست، به نظر می‌رسد بوئینگ برای فروش جدیدترین مدل ۷۴۷ که مانند رقیبش فروش ضعیفی داشته است، در موضعیت بهتری قرار دارد.

یک منبع آگاه از توافق مقدماتی بوئینگ به رویترز گفت: توافق با ایران ایر شامل مدل ۸-۷۴۷ است.

تولید هر دو مدل ایرباس A۳۸۰ و بوئینگ ۷۴۷-۸ کاهش پیدا کرده زیرا شرکتهای هواپیمایی به خرید مدلهای کوچکتر دو موتوره مانند ایرباس A۳۵۰ و بوئینگ ۷۷۷ تمایل دارند اما منابع منطقه ای می‌گویند بوئینگ ۷۷۷ به دلیل تجربه خلبانان و مهندسان ایرانی برای کار با مدلهای قدیمی ۷۴۷ در دوران تحریمها، مورد استقبال بیشتری در ایران قرار می‌گیرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه گناهی کردیم تو ایران هستیم...الان واقعا این خبر صحت داره یاخیر؟

    • بدون نام

      ایران از اول هم ده ها ایرباس آ۳۸۰ سفارش نداده بود. دقت تنظیم کننده خبر از همین موضوع کاملا مشخص است.

    • ایرانی

      ازرودادن زیادکه اینکارامیکنن

    • سام

      حیف شد ایرباس A380 نخریدیم کاش حداقل بوئینگ 747 سری 8 رو میخریدیم و کسی هم نمیتونست انتقاد کنه چون 747 سری 8 هم ارزونتره و هم همه فرودگاه های ایران میتونن 747 سری 8 رو تو خدوشون بنشونن. اما نمیدونم چرا هیچکدومشون رو نخریدیم؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج