۳۴۶۲۹۵
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

کشف ماهیان متفکر توسط دانشمندان

ماهی ها هوشمندتر از آنچه هستند که تصور می کنیم. این موجودات نه تنها قادر به تشخیص صورت انسان بوده، بلکه می توانند از حواس خود به شیوه ای استفاده کنند که تصور می شود تنها انسان ها و سایر پستانداران قادر به مدیریت آن می باشند.

وب سایت TopInEarth - جمیله محمدی چراتی: ماهی ها هوشمندتر از آنچه هستند که تصور می کنیم. این موجودات نه تنها قادر به تشخیص صورت انسان بوده، بلکه می توانند از حواس خود به شیوه ای استفاده کنند که تصور می شود تنها انسان ها و سایر پستانداران قادر به مدیریت آن می باشند. گروهی از جانورشناسان دانشگاه بان به این موضوع پی بردند که ماهیان دماغ فیلی یا فیل ماهی های آفریقایی با وجود فقدان مغز پیچیده می توانند به تغییر حواس الکتریکی و بصری خود به شیوه ای که انسان قادر به تغییر حس بینایی و لمسی خود است، بپردازند.

کشف ماهیان متفکر توسط دانشمندان

توانایی شناسایی اشیای مختلف، حس قابل توجهی به شمار می آید زیرا به جانواران انعطاف حس بیشتری نسبت به محیط های مختلف می دهد. با این حال تصور می شده این حس مختص پستانداران پیچیده است، ازجمله میمون ها، دلفین ها، موش ها و انسان ها. اما اکنون ماهی های دماغ فیلی نیز وارد این لیست شده اند.

ماهی های دماغ فیلی در رودخانه های کم عمق افریقای غربی به وفور یافت می شوند. این ماهی همچنین از نوع ماهیان مجهز به ارگان الکتریکی است و با آن می تواند میدان الکتریکی ضعیفی را ایجاد کند. دماغ فیلی ها همچنین از چشمان خود به منظور راهنمایی و ردیابی استفاده می کنند.

اما دانشمندان دانشگاه بان متوجه شدند دماغ فیلی ها می توانند بین این دو حس (الکتریکی و بینایی) با وجود داشتن یک مغز کوچک، سوئیچ و جابجایی کنند.

انسان ها و جانوران قادر به یافتن مسیر خود در یک محیط تاریک به وسیله ی لمس کردن، گوش دادن یا حتی بوییدن هستند و به محض دریافت نور از حس بینایی خود بهره می برند. تصور می شود این عمل نیاز به قشر مخ مغز پستانداران احتیاج دارد، اما ماهی های دماغ فیلی دارای قشر مخ نبوده ولی قادر به کنترل این عمل هستند.

برای مطالعه ی این پدیده، جانورشناسان از ده ماهی استفاده و آنها را برای درک چگونگی شناسایی اشیا با حواس بینایی و الکتریکی، مورد مطالعه قرار دادند. آنها این عمل را با استفاده از آکواریومی انجام دادند که به دو محفظه ی شامل شی کروی و مکعبی تقسیم شده است.

پژوهشگران متوجه شدند ماهی ها قادر به تشخص اشیا به صورت الکتریکی بوده درحالیکه تنها به صورت بصری می بینند علاوه بر این آنها می توانند تشخیص دهند کدام حس در آن زمان بیشتر مورد نیاز است.

این ماهی ها ابتدا در حضور نور به آزمایش گذاشته شدند و سپس محیط برای آنها تاریک شد. با خاموش شدن چراغ، مشاهده شد این ماهی ها قادر به رسیدن به هدفشان هستند اما در محدوده ی کوتاه و این نشان دهنده ی استفاده ی آنها از حس الکتریکی می باشد. سپس دانشمندان اشیا را از نظر الکتریکی ناپدید کردند، تا ماهی تنها قادر به استفاده از حس بینایی خود بوده و آزمایشات تکرار شدند. بنا به گزارشات، تحلیل های آماری عملکرد مشابه را با جابجایی میان حس بینایی و امواج الکتریکی نشان داده است.

دلیل این عملکرد ماهی های دماغ فیلی هنوز مشخص نیست، اما دانشمندان تصور می کنند که ماهی ها از الگوریتم خاص یا سیستم پردازش ویژه ای برای این عمل بهره می برند که عملکرد تعویض حس را برای آنها ساده تر از حد تصور کرده است یا شاید هم ماهی ها ذاتا موجودات هوشمندی باشند. این مقاله در PNAS منتشر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جعفر نبیلی

      باید خوشمزه باشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج