جاباما
۳۴۶۳۸
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

برخی از مهارت‌های پایه‌ای برای خرید گجت‌های مختلف

سؤالی که قبل از خرید هر گجت باید از خود بپرسید: این گجت چقدر به کارم خواهد آمد یا چه میزان شادترم خواهد کرد! با خود صادق باشید و قبل از خرید هر گجت حتما این سؤال را از خود بپرسید

یک پزشک: در هنگام خرید گجت و وسیله نو دو حالت وجود دارد:

الف- ما دقیقا به گجت نو نیاز داریم و دقیقا می‌دانیم چه می‌خواهیم بخریم.

ب- عملا نمی‌دانیم که گجت نو چه میزان برای ما کارایی خواهد داشت یا نمی‌دانیم که از بین مدل‌ها موجود چه بخریم.

در حالا الف، تنها محدودیت برای ما بودجه است، اما در حالت ب کار ما دشوارتر است.

سؤالی که قبل از خرید هر گجت باید از خود بپرسید: این گجت چقدر به کارم خواهد آمد یا چه میزان شادترم خواهد کرد!

لطفا با خود صادق باشید و قبل از خرید هر گجت حتما این سؤال را از خود بپرسید، برای مثال این روزها گوشی‌های هوشمند زیبایی در بازار هستند که ما را اغوا می‌کنند، یکی از آنها را بخریم. مثلا گوشی گلسی اس ۳ یا گوشی آی‌فون ۵ یا اصلا گلکسی نوت ۲٫

خودتان را گول نزنید، از درآمد خودتان محافظت کنید و واقعا به این سؤال خوب جواب بدهید. منظور من صرفه‌جویی کردن نیست، بلکه بهینه مصرف کردن پولتان است.

مثلا در مورد خودم با توجه به کاری که دارم، چند وقت پیش آمدم و دیدم اصلا خرید گوشی آی‌فون ۵ یا اصلا داشتن گوشی هوشمند برایم کارایی ندارد. واقعیت دردناکی است، اما من به این نتیجه رسیده‌ام که یک گوشی «تاک» خوب برایم کافی است. پس چه بهتر که هزینه‌ای را که قبلا برای گوشی کنار گذاشته بودم، کنار بگذارم یا صرف خرید گجت‌هایی کنم که به کارم می‌آیند.

برخی از مهارت‌های پایه‌ای برای خرید گجت‌های مختلف

شما نمی‌دانید چه مدلی را بخرید!

بدیهی است که اصلا در یک پست نمی‌توانم برای همه گجت‌ها نسخه بپیچم، اما یک سری چیزها در مورد همه گجت‌ها و قطعات؛ عمومی هستند، فرقی نمی‌کند که شما دنبال یک پردازشگر برای سیستم دسکتاپ خود هستید یا یک مانتیور یا یک تبلت.

در همه این موارد اگر اطلاعتتان به‌روز باشد، نیازی به تحقیق چندانی ندارید، اما هیچ کس پیدا نمی‌شود که همه چیز را بداند، مثلا یک آدم گوشی‌باز ممکن است هیچ اطلاعاتی در مورد بلوری پلیرهای خوب نداشته باشد.



الگوریتم شخصی من برای تحقیق، به این صورت است:

جستجو در گوگل: فرض کنید که من می‌خواهم یک مانیتور ۲۷ اینچ های اند بخرم، اما نمی‌دانم اصلا چه مدل‌هایی با چه کیفیت و قیمت و کارایی در بازار هستند. این دقیقا مشکلی بود که یک هفته پیش خودم داشتم.

پس جستجو کردم: best ۲۷ inch monitors

شما برای اطمینان از به‌روز بودن نتایج جستجو می‌توانید کلمه ۲۰۱۲ را به کلیدواژه‌های خود اضافه کنید با اصلا جستجو را محدود به بازه زمانی یک ماهه یا یک ساله کنید.

این کار من را به سایت‌های معتبری مثل cnet - theverge رساند. متوجه شدم که با توجه به مدل‌هایی که در ایران می‌شود پیدا کرد، چند انتخاب دارم:

سری SyncMaster سامسونگ، مانیتورهای تاندربوبلت و سینمای ۲۷ اینچی اپل - UltraSharp شرکت Dell و همچنین مدل جدید T۲۷A۹۵۰ سامسونگ.

برخی از مهارت‌های پایه‌ای برای خرید گجت‌های مختلف

خب، با این کار من نامزدهای خرید را مشخص کردم و مدل‌هایی که در بازار به سختی پیدا می‌شدند را حذف کردم.

اما کدام یک را باید می‌خریدم، با توجه به ظاهر من مانیتور اپل و همچنین T۲۷A۹۵۰ را پسندیدم. از لحاظ طراحی سامسونگ با T۲۷A۹۵۰ واقعا مانیتور زیبایی و بی‌نظیری ساخته است، اپل هم که می‌دانید اصلا فلسفه ساخت گجت‌هایش بر طراحی خوب متمرکز است.

اما واقعا باید یکی از این دو را انتخاب می‌کردم؟ اینجا بود که شروع کردم به بررسی بیشتر.


کلمات کلیدی جادویی!

من احساس می‌کنم یکی از مشکلات کاربران ما هنگام جستجو در اینترنت ناآشنایی با کلمات کلیدی است که می‌تواند کارشان را راه بیندازد، در مورد گجت‌ها برای نمونه هرگاه از این کلمات کلیدی استفاده کنید، اطلاعات خوبی در مورد گجت‌ها می توانید پیدا کنید:

Features - specification - review

وقتی از این کلمات کلیدی به دنبال نام محصولات خود استفاده کردید، می‌توانید جداول و توضیحات سایت‌های معتبر را در مورد آنها پیدا کنید.

یک فایده این کار این است که شما متوجه می‌شوید اصلا در انتخاب محصول مورد نظر چه فاکتورهایی مهم هستند. مثلا کسی که مانیتور می‌خواهد بخرد شاید اصلا حواسش نباشد که یک نکته مهم این است که مانیتور در همه زوایا تصویر شفافی نمایش بدهد.


تردید دارم!

خوب نکات فنی را خواندید و ده‌ها فاکتور مثل وزن و اندازه و داشتن یک سری خصوصیات را چک کردید و هنوز مردد هستید، الان باید چه کار کنید؟

نه! لطفا وارد فوروم‌های ایرانی و بحث‌های بی‌نتیجه در وبلاگ‌ها نشوید، به گمان من اینها را بگذارید برای مرحله بعد. شما هنوز می‌توانید به صورت مؤثرتری جستجو کنید.

مرحله بعدی که توصیه می‌کنم، یک جستجوی تصویری مختصر در سرویس جستجوی عکس گوگل است!

چرا؟ چون با این کار عکس‌هایی از زوایی محتلف از محصول می‌بینید که ممکن است قبلا ندیده باشید و ممکن است متوجه شوید که محصول مورد نظر آن چیزی نبوده است که فکر می‌کرده‌اید!

اما کار زیرکانه‌تر استفاده از یوتیوب است. این یوتیوب واقعا یکی از بهترین راهنماها در این موارد است و من اکیدا تصویه می‌کنم قبل از خرید هر گجت حتما چند ویدئوی آنباکس و ریویو محصول را ببینید.

برخی از مهارت‌های پایه‌ای برای خرید گجت‌های مختلف
آیا استفاده از یوتیوب موجب تغییر تصمیم من در خرید مانتور شد؟

البته! من با جستجو در یوتیوب متوجه فاکتوری شدم که در وهله اول لحاظ نکرده بودم، من با دیدن وضوح و کیفیت طراحی مانتیور سامسونگ قانع شده بودم، این مانیتور زیبا را بخرم، اما یک ویدئو در یوتیوب من را متوجه کرد که این مانتیور حالت شیشه‌ای یا glossy دارد و اصطلاحا glare دارد.

من با سلیقه شما آشنا نیستم، اما من از کلیه نمایشگرهای شیشه‌ای متنفر هستم. پس خرید این مانیتور کاملا منتفی شد!

مانیتور انتخابی بعدی من مانیتور اپل بود. با جستجو متوجه شدم که با اینکه برخی از مین بوردهای جدید خروجی تاندربولت دارند، اما فعلا هیچ کارت گرافیکی خوبی برای پی‌سی‌ها پیدا نمی‌شود که این خروجی را به شما بدهد. مانیتور سینمای ۲۷ اینچ اپل هم خروجی مینی دارد، پس خواستم این مانیتور را تهیه کنم. اما در کمال شگفتی وقتی جستجوی بیشتری کردم، متوجه شدم که اپل مدت‌هاست که ساخت مانیتورهای مات را متوقف کرده است!

اینجا بود که متوجه شدم که عملا مانیتوری که هم دیزاین خوب داشته باشد و هم کارایی و ویژگی‌های مورد نظرم را داشته باشد، عملا ساخته نشده است! به ناچار بر عملکرد و کیفیت خوب متمرکز شدم و سرانجام مانیتور Dell UltraSharp U2711 را انتخاب کردم، که گرچه طراحی‌اش خوب است، اما مطابق سلیقه من نیست، اما از نظر کیفیت با توجه به استفاده از فناوری IPS و وضوح بسیار عالی ۱۴۴۰ × ۲۵۶۰ همان چیزی بود که می‌خواستم، ضمن اینکه این مانیتور ورودی‌های بسیار متنوعی هم دارد.

برخی از مهارت‌های پایه‌ای برای خرید گجت‌های مختلف

بدون یک جستجوی منطقی من احتمالا همان مانیتور سامسونگ را می‌خریدم و احتمالا موقع خرید متوجه گلاسی بودن صفحه نمایش نمی‌شدم و …

انتخاب شما باید یک فرایند شخصی مبتنی بر منطق - بودجه، سلیقه، میزان کارایی و طراحی وسیله باشد. شما ممکن است مثلا در مورد خرید مانتیور با من موافق نباشید و مثلا اگر گیمر باشید، مانیتوری با زمان واکنش یا ریسپانس تایم پایین‌تر را پیشنهاد بدهید یا آدمی باشید که طراحی‌ برتر اپل را با هیچ چیزی عوض نکنید یا اصلا از مانیتور مات خوشتان نیاید، اما …

دست آخر با مرور همه موارد تردید نکنید و حتما سلیقه خود را در خرید اعمال کنید، چون این شما هستید که باید با گجت کار کنید، نه دوستان شما!


یک کلمه جادویی دیگر: VS

اما شما ممکن است باز هم بین خرید دو محصول گیر کنید، اینجاست که دو کلمه کلیدی VS و Compare به کارتان می‌آید. این کلمه را بین دو محصول مورد نظر خود بنویسید، بلافاصله انبوهی از سایت‌ها و ویدئوهای یوتیوب را پیدا می‌کنید که به شما در انتخاب محصول کمک خواهند کرد.


گران‌تر بودن، نشانه کیفیت محصول نیست، اما راهنمای خوبی برای شروع کار است!

فرض کنید که چند سالی است از یک دسکتاپ استفاده کرده‌اید و حالا به دنبال یک مین بورد خوب هستید، علاوه بر ترفندهای بالا، یک اقدام دیگر می‌تواند مراجعه به سایت‌های فروش معتبر ایرانی باشد.

من در اینجا اسم نمی‌برم، اما اکثر سایت‌های معتبر محصولات را بر اساس تاریخ اضافه شدن به فروشگاه و همچنین قیمت مرتب می‌کنند. برخی‌ها هم فیل ..ترهایی برای کمک به شما دارند.

شما می‌توانید محصولات را با ترتیب نزولی قیمت مشاهده کنید، قیمت بالاتر مسلما نشانه بهتر بودن محصول نیست، اما به شما کمک می‌کند با پنج شش محصول برتر آشنا شوید و بعد با جستجو در سایت‌های معتبر، بررسی بیشتر را انجام بدهید.

برخی از مهارت‌های پایه‌ای برای خرید گجت‌های مختلف


استفاده از راهنمایی دوستان

بی‌شک دوستانی که قبلا گجت مورد نظر را خریده‌اند یا اصلا خبره کار هستند هم می‌توانند به شما بسیار کمک کنند. اما من توصیه می‌کنم ابتدا خودتان مراحل بالا را طی کنید تا اطلاعاتتان به‌روز شود و مسلط‌تر شوید و بعد شروع به کمک گرفتن از دوستان کنید. به این ترتیب از سؤالات بی‌مورد هم پرهیز می‌شود و دوست شما با شوق بیشتری مسائل را برایتان توضیح می‌دهد.

استفاده از فوروم‌های ایرانی هم بد نیست، به خصوص در مواردی که اطلاعات کمی در مورد محصول وجود دارد، اما مشکل این است که همیشه در فوروم‌های ایرانی کاربرانی با سطح تعصب بالا که عادلانه قضاوت نمی‌کنند وجود دارند. البته فوروم‌های معدودی هم هستند که به خاطر مدیریت بهتر، کمتر دچار این مشکل هستند.

تا اینجای کار اصلا به شما توصیه نکردم که در بازار بچرخید و نظر فروشندگان را بخواهید، اما برای مرحله نهایی این کار هم بد نیست. مراجعه حضوری این خوبی را دارد که شما محصول را با چشمان خود می‌بینید، به علاوه ممکن است متوجه شوید که به زودی مدل جدیدتری هم وارد بازار خواهد شد.زمان خرید: اگر از نظر مالی در رفاه مطلق نیستید!

بهتر است از خرید نوبرانه گجت‌ها خرید کنید، یک دلیلیش این است که معمولا در ایران گجت‌های تازه با قیمتی بسیار ناعادلانه به فروش می‌رسند، دلیل دیگر هم این است که با گذشت دو سه ماهی از ورود محصول، اگر محصول عیب یا مشکلی داشته باشد، همه متوجه‌اش می‌شوند. دلیل سوم هم این است که شاید عدم استقبال از قیمت‌های کذایی در زمان ورود یک محصول به بازار، روزی منجر به تغییر رویه فروشندگان ایرانی شود.

البته ما کاربران ایرانی علاوه بر همه این موارد باید روی فاکتور مهم احتمال نوسان قیمت‌ گجت‌ها هم تمرکز کنیم، بهترین شیوه برای پیشبینی نوسان قیمت، آگاه بودن از مسائل سیاسی روز است! با این کار می‌توانید پیشبینی کنید که گجت محبوبتان به سرعت گران‌تر خواهد شد یا احتمال تعدیل قیمت آن وجود دارد.

فروشندگان که عادت دارند بگویند: نبری، فردا گران‌تر می‌خری! چیزی که البته همیشه درست از آب درنمی‌آید ولی از قضا گاهی هم باعث می‌شود چند ماه بعد، سخت افسوس بخورید!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج