۳۴۸۵۷۱
۱۸ نظر
۵۰۰۸
۱۸ نظر
۵۰۰۸
پ

ارائه پیشنهاد حذف پست ریاست‌ جمهوری و احیای نخست وزیری در صحن مجلس

نماینده مردم میاندوآب در مجلس با تاکید بر این که مجلس باید در راس امور باشد، پیشنهاد کرد: برای این که مجلس در راس امور باشد پست ریاست جمهوری برای آینده حذف شود و نخست وزیر را مجلس تعیین کند.

خبرگزاری ایسنا: جهانبخش محبی نیا نماینده مردم میاندوآب در مجلس در نطق میان دستور امروز خود در جلسه علنی مجلس با اشاره به این‌که مجلس باید در راس امور باشد، اظهار کرد: عقل، اندیشه، فکر و فلسفه سیاسی می‌گوید که مجلس باید در راس امور باشد آیا با تسهیلی که برای اشخاص حقیقی یا روسای قوا قائل می‌شویم ،آیا برای نمایندگان نیز این حق را قائل شده‌ایم که هر وقت خواستند بروند و در هیات دولت صحبت‌هایشان را بیان کنند، آیا این اجازه داده می‌شود؟

وی افزود: آیا در شورای عالی قضایی این اجازه به روسای کمیسیون‌ها و یا نواب رییس مجلس اجازه داده می‌شود که بروند و دردهای ملت را به اطلاع برسانند و یا برای این که از یک وزیر وقت بگیرند یا وزیر به تلفن ها جواب دهد باید ماه‌ها در نوبت باشند آیا این است سر تسلیم در مقابل مجلس فرود آوردن آیا این است علاج دردهای جامعه ؟

نماینده مردم میاندوآب در مجلس در ادامه اظهار کرد: براساس ماده ۴۹ و ۲۳۶ آیین نامه داخلی مجلس بدون شک در راستای عمل به وظایف نمایندگی و این که مجلس در راس امور قرار گیرد عناوین و متن و محتوای بسیار جالبی گنجانده شده است نسبت به این که نمایندگان مجلس بتوانند دردهای مردم را به اطلاع برسانند، نماینده که برای خودش چیزی نمی خواهد ، در نتیجه برای این که نمایندگان بتوانند با مسئولین کشور ،‌وزرا وهمه دست اندرکاران و روسای قوا به راحتی ارتباط برقرار کنند باید تسهیلاتی را در نظر بگیریم.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه با اشاره به اصل ۵۷ قانون اساسی و تفکیک قوا گفت: قوا زیر نظر مقام معظم رهبری انجام وظیفه می‌کنند، البته اصل تفکیک قوا برآمده از اوضاع سیاسی -اقتصادی اروپا بود به ویژه انگلیس و فرانسه زیرا این کشورها به خاطر اشرافی که مجلس را در دست می‌گرفتند ، برای این که دربار را در اختیار خود نگیرند و خودکامی به وجود نیاید در قرن ۱۸ چنین پارادایمی را مطرح کردند.

محبی نیا با تاکید بر این که ما در قانون اساسی مجلس سالاری داریم و مجلس باید در راس امور باشد، در عین حال از نوع نگاه شورای نگهبان به مجلس انتقاد کرد و مدعی شد: شورای نگهبان در تفسیر قانون اساسی همیشه نگاه مضیقی به اختیارات نمایندگان دارد.

وی افزود: بنده عاجزانه از نخبگان و رهبری درخواست می‌کنم برای اینکه مجلس در راس امور قرار گیرد پست ریاست جمهوری نه برای آقای روحانی بلکه برای آتیه حذف شود و سایش‌های بین رییس جمهور و سایر قوا از بین برود و مجلس در راس امور قرار گیرد و نخست وزیر و رییس‌جمهور را مجلس تعیین کند.

به گزارش ایسنا، محبی‌نیا در بخشی از سخنان خود با اشاره به گزاره هایی که از بیانات امام (ره) و رهبری در محل برگزاری نمایشگاه در مجلس نصب شده اند گفت: این گزاره ها بسیار ارزشمند است که در فلسفه سیاسی حائز توجه و تامل جدی است. گزاره ای از امام (ره) مبین این است که سرتسلیم به مجلس سرتسلیم به اسلام است و یا عنوانی از رهبری در قالب یک گزاره نصب شده که عمل به قانون اساسی علاج دردهای این کشور است.

وی افزود: واقعیت این است گزاره های تکمیلی دیگری از مهندس و معمار انقلاب است که فرزند خلف ایشان در زمان های زیادی به اشکال گوناگون و متنوع بیان کردند، آیا حاصل کار این است که واقعا مجلس در راس امور است؟ آیا ما به قانون اساسی عمل می‌کنیم آیا در مقابل مجلس سرتسلیم فرود می آوریم یا نه؟

نماینده مردم میاندوآب ادامه داد: در مجلس ششم وقتی رئیس وقت قوه قضاییه آمد و در جایگاه سخنران قرار گرفت جمعی از نمایندگان جلسه را به حرمت حفظ قانون اساسی و آیین نامه که رئیس قوه قضاییه نمی‌تواند صحبت کند ترک کردند. بعد از مدتی رئیس جمهور وقت برای گزارش برنامه پنج ساله که در دستور مجلس گنجانده شده بود قرار شد به مجلس بیاید. آن زمان هم اعتراضاتی شد که رئیس جمهور نمی‌تواند خارج از قاعده ای که آیین نامه است نطق داشته باشد.

محبی نیا تصریح کرد: گذشت زمان ما را به این کشاند که بر اساس بند هشت ماده ۲۴ اجازه می دهیم هر کسی که دلمان خواست بیاید در مجلس صحبت کند و هم‌چنین بر اساس ماده ۱۱۰ به رئیس مجلس اجازه داده می‌شود در رابطه با مسائل و حوادث مهم مطالبی را بیان کند البته در تبصره ذیل این ماده روسای سایر قوا نیز می‌توانند بیاید در مجلس صحبت کنند، گرچه کسب اجازه از هیأت رئیسه نیز لازم است اما آیا ما این حق را برای نمایندگان هم قائل شده ایم که هر وقت خواستند بروند و صحبت هایشان را بیان کنند؟ در حالی که چنین وضعیتی را نداریم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خدابه همهٔ مایه عقل درست وحسابی عطا کنه من اگه همچین پیشنهادی روکرده بودم از رودرس کوکب خانم ۱۰۰بارمینوشتم که یه خورده ...

      پاسخ ها

      • ممدخان

        وقتی علم آدم خیلی زیاد شود ناگهان یکجایی مثل آتشفشان فوجی یاما فوران می کند اینها همه از زیادی سواد و علم است توی ایران هیچ کاری اش هم نمی توان کرد و خودش یک نعمت بزرگ بحساب می آید!!

    • بدون نام

      پس نظر مردم و انتخابات هم هیچ
      مجلس هم نزدیک انتخابات میشود مردم دوست میشن برای رای مجدد
      بعد داخل مجلس خودتان با هم درگیر هستید انتخاب رییس جمهور و نخست وزیر دیگر پیش کش

      دوره قبل مشخص بود از نوع تعامل و رفتار با دولت

    • بدون نام

      خانه تکانی به شیوه تهرانی ها مواظب این طرح هات باش اگر تهران بودی الان ..

    • بدون نام

      این آقا اگه راست میگه اول بزاره شهرهای حوزه خودش رو تفکیک بشند چندین سال سنگ اندازی میکنه میاندوآب یک نماینده و شاهین دژ و تکاب یکی

    • ازاده

      میگم کلا هر ازمونی رو میخواین امتحان کنید ... شدیم موش ازمایشگاهی همین

    • بدون نام

      دیگه همین مانده که مملکت کلا دردست اصولگرایان قرار بگیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی بی اصولها!

    • بدون نام

      با این نظری که دارید دیگر هیچ کسی غیر از اصولگراها در قدرت باقی نمی مانند وحق انتخاب مردم کم می شود

    • بدون نام

      دیدیم درمجلس قبل چگونه وزرایی انتخاب کردید همه پاکدست و...

    • بدون نام

      اصولگرا خودشون باهم در گیرن نمیبینی چطور مجلس بهم میریزن

    • کوروش

      اصلاً میگم بیاید مجلس رو هم تعطیل کنید شورای شهر برای هر شهری طرح بده به تشخیص مصلحت اونم به شوری نگهبان ...اصلاً اونم ولش همه رو تعطیل کنیم اینطوری بقول اقای احمدی نژاد طراح مدیریت جهانی میشیم

    • مهدی

      این قسمت حرفش خیلی باحاله:نماینده برای خودش چیزی نمیخواد.چه تماینده هایی داریم ما.گلن .یک میلیارد خرج میکنن برن تو مجلس فقط به عشق مردم...

    • عزیز

      آقای محبی نیا تنها نماینده میاندواب نیست بلکه نماینده سه شهر تکاب شاهیندژ میاندواب میباشد چه زود دو حوزه از یاد رفت

    • یوسف

      مانده همین یک کار دیگر را انجام دهیم ومردم را بفرستیم دنبال کارشان .برادر عزیز یادتان رفته در مجلس قبل چه کسانی بعنوان نماینده مردم کرسیهای مجلس را برای ... اشغال کرده بودند ؟تازه با حماسه هفتم اسفند خانه ملت تا حدی پاک سازی شده است.

    • حامد

      مجلس که یک سره درگیره دعواهای سیاسی است و از تریبون مجلس پیگیره همه جور کار هستند به جز معیشت و زندگی مردم !!!
      اغلب نماینده ها با هزینه های کارخانه داران و افراد پولدار میان مجلس و بعد از ورود ، دنبال باند و باندبازی و جبران مافات هستند . وای به حال ما مردم .
      خاک بر سر من که هنوز نفهمیدم که زمان برگزاری هر نوع انتخاباتی ، مسئولین دایه مهربونتر از مادر برام میشن !!!

    • امین

      اتفاقا نظرش خیله عاقلانه است. نمایندگان مجلس را مردم انتخاب می‌کنند و بهتر است مثل آمریکا، منتخبین مردم اقدام به انتخاب رئیس جمهور کنند. اینجوری رای هر بیسوادی در انتخاب رئیس جمهور تاثیرگذار نیست

    • ناشناس

      نظر بدی نیست زود موضع نگیرید از چه می ترسید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج