۳۴۹۳۶۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

زیر پوست کم‌ نوسانی در بورس

بورس تهران با نوسان محدود قیمت‌ها در شرایط تقابل عوامل مثبت و منفی، روزهای متعادل و تا حدی کم‌تحرک در محدوده مشخصی را برای فعالان خود رقم زده است. به‌طوری‌که دیروز نماگر بازار سهام با کاهش۱۱۷واحدی، بار دیگر به کانال ۷۳هزار واحدی نزول کرد و زیان سهامداران از ابتدای سال جاری تا‌کنون به ۸/ ۷ درصد رسید.

روزنامه دنیای اقتصاد: بورس تهران با نوسان محدود قیمت‌ها در شرایط تقابل عوامل مثبت و منفی، روزهای متعادل و تا حدی کم‌تحرک در محدوده مشخصی را برای فعالان خود رقم زده است. به‌طوری‌که دیروز نماگر بازار سهام با کاهش۱۱۷واحدی، بار دیگر به کانال ۷۳هزار واحدی نزول کرد و زیان سهامداران از ابتدای سال جاری تا‌کنون به ۸/ ۷ درصد رسید.

در معاملات روزهای اخیر بورس تهران، تقابل عوامل مثبت و منفی منجر به افزایش انتظار در بازار شده است که این عوامل در نگاه دو دسته ازمعامله‌گران به خوبی مشهود است، تقابلی که به ویژه در هفته نیمه تعطیل جاری، هر چند به کسب سود یا افزایش زیان در برخی معامله‌‌گران انجامید اما در نهایت به تغییر محدود نماگر بورس منجر شد.

نگاه اول مربوط به معامله‌گران با درجه ریسک‌پذیری بالا و خوش‌بین به وضعیت آینده بورس تهران به ویژه در افق بلند‌مدت است؛ گروهی که با صبر و انتظار، به شرایط بلند‌مدت اقتصادی و مولفه‌های کلان داخلی و خارجی از قبیل کاهش نرخ سود بانکی، برخی گشایش‌های بین‌المللی و به ثبات رسیدن قیمت‌ها در بازارهای جهانی، خوش‌بین بوده و بازدهی سرمایه‌گذاری خود را در طولانی‌مدت جست‌وجو می‌کنند و در شرایط فعلی نیز با توجه به افزایش جذابیت سهام بعد از اصلاح قیمتی، متقاضی خرید سهام هستند.

این دسته از سهامداران با خرید‌های خود در قیمت‌های پایین، به حمایت از سهام می‌پردازند و در مقابل هنگامی که قیمت‌ها کمی رشد می‌کند نیز به همان نسبت ریسک‌پذیری آنها کاهش یافته و میزان خریدهای آنها کمتر می‌شود.دسته دوم را اما معامله‌گران با دید کوتاه‌مدت تشکیل می‌دهند، سرمایه‌گذارانی که با شناسایی سود در کمترین زمان ممکن در‌صدد خروج از بازار هستند و بیشتر در نقش فروشنده ظاهر می‌شوند، این دسته از سهامداران در قیمت‌های قبلی اقدام به خرید کرده و حال با توجه به افزایش ابهامات موجود در اقتصاد کشور و همچنین بورس تهران، به محض رشد قیمت محسوس، اقدام به فروش کرده و به این ترتیب فشار فروش را افزایش می‌دهند.

در نتیجه برآیند رفتار این دو دسته از خریداران و فروشندگان، اجازه رشدهای پرشتاب قیمتی را نمی‌دهد. هنگام افت نیز با توجه به نزدیک بودن شاخص به کف تکنیکال ۷۲ هزار واحدی که با متغیرهای بنیادی نیز حمایت می‌شود، نه تنها فشار فروش‌ها کاهش یافته بلکه ریسک‌پذیری خریداران نیز بیشتر می‌شود. بنابراین، نوسانات بازار سهام به شدت محدود شده است. ممکن است در این مسیر برخی سهامداران خسته شده و تصمیم به فروش بیشتر گیرند و اصلاح قیمت‌ها بیشتر شود. اما با توجه به آنکه در دیگر بازارهای موازی از قبیل بانک، دلار، سکه و مسکن خبر خاص یا انتظار برای سودآوری بالا مشاهده نمی‌شود احتمال این روند چندان بالا نیست. از سوی دیگر، رفع ابهام در حوزه اقتصاد جهانی، اثرگذاری کاهش نرخ سود بانکی و ورود نقدینگی جدید با گذشت زمان می‌توانند به‌عنوان محرک‌هایی برای شکل‌گیری موجی مثبت در بازار سهام زمینه رونق مجدد را فراهم کنند.

دلیلی برای ریزش‌های سنگین وجود ندارد

مازیار فتحی، کارشناس بازار سهام با اشاره به جذابیت قیمت‌ سهام به «دنیای اقتصاد» گفت: در حال حاضر به دلیل روند اصلاحی بورس در هفته‌های اخیر، شاهد افزایش جذابیت قیمت‌ها برای سهامداران هستیم به‌طوری که قیمت‌های کنونی توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده تا بازار سهام با افزایش تمایل به خرید این دسته از سهامداران که عمدتا ریسک‌پذیر هستند، مواجه باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در این میان همیشه عده‌ای فروشنده هستند. این افراد عمدتا نوسان‌گیرانی هستند که اطلاعات، چشم‌انداز و تحلیل خاصی نداشته و هیجانی برخورد می‌کنند. حتی برخی حقوقی‌ها و مدیران صندوق نیز در میان این فروشندگان دیده می‌شوند که با ترس از ریزش‌های سنگین احتمالی در آینده به صف فروشندگان هیجانی بازار می‌پیوندند. تقابل برخورد خریداران و فروشندگان موجب شده است تا از نوسان بازار به شکل قابل توجهی کاسته شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرد: برخی عوامل بنیادی همچون کاهش نرخ سود بانکی، برخی گشایش‌های سیاسی و چشم‌اندازهای مثبت آینده باعث می‌شود در یک بازه زمانی دو ماهه بازار روندی مثبت در پیش بگیرد. در حال حاضر ریسک‌های بازار بسیار کم شده و به نظر می‌رسد تا اواخر شهریور و اوایل مهرماه دلیلی برای ریزش سنگین وجود نداشته باشد. اما در آبان ماه با توجه به ریسک سیستماتیک ناشی از انجام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که بازار سرمایه با آن مواجه است، امکان دارد شاخص‌های قیمتی با اصلاح اندکی همراه شوند که پس از روشن شدن نتیجه انتخابات، بازار راه خود را یافته و از ابهام خارج می‌شود.

وی ادامه داد: به اعتقاد من قیمت‌های فعلی برای خرید و نگهداری سهام برای یک دوره بلند‌مدت بسیار جذاب است و طبیعتا خریداران این روزهای بازار با نگاه بلند‌مدت از خرید خود پشیمان نخواهند شد. به آن دسته از سهامدارانی که طی چند ماه گذشته یا به تازگی وارد بازار شده‌اند، پیشنهاد می‌شود که مدتی صبوری پیشه کرده تا اندکی از فشار و هیجان فروش ایجاد شده در بازار کاسته شود.

فتحی نوسانات کوچک بازار در این مدت را امری طبیعی دانست و گفت: یکی از دلایل عمده ریزش‌ شاخص کل در روز گذشته و روزهای پیشین، تحلیل‌های تکنیکال درباره شاخص کل و مشخص کردن سطوح مقاومتی و افزایش فشار عرضه نوسان‌گیران است. این کارشناس بازار سهام با بیان این نکته که از ضعف‌های کنونی بورس ایران تبعیت صرف بازار از تحلیل‌های تکنیکال است، اظهار کرد: این تبعیت نادرست برای مدت کوتاهی ادامه خواهد داشت اما بعد از گذشت دو ماه و پس از کوچ نقدینگی از بازار پول به سمت بازار سهام طبیعتا این معضل نیز حل خواهد شد.

در بازار چه گذشت؟

شاخص بورس تهران در روز گذشته با افت ۱۱۷ واحدی به عدد ۷۳ هزار و ۹۴۷ واحد رسید. تلاش‌های اشخاص حقوقی و استفاده از معاملات بلوکی در نمادهای عادی نیز نتوانست شاخص بورس را در سطوح بالاتر از ۷۴ هزار واحد قرار دهد. روز گذشته شاخص کل کار خود را از سطح ۷۴ هزار و ۶۴ واحد آغاز کرد و از ابتدای معاملات، تمایلات نزولی خود را نشان داد.



ادامه افت و خیز خودرویی‌ها

نمادهای گروه خودرویی که ماه‌ها است سمت و سوی کلی بازار را تعیین می‌کنند، در روز گذشته تا محدوده‌های صف فروش نیز پیش رفتند. وضعیت دو لیدر اصلی این گروه (خودرو و خساپا) در تعیین روند گروه بیش از پیش حائز اهمیت شده است. از طرفی شایعاتی که پیرامون خساپا شکل گرفته بود تکذیب شده است و در طرف دیگر خودرو در آستانه برگزاری مجمع سالانه خود قرار دارد. مجمعی که گفته می‌شود به دلیل بلاتکلیفی امکان استفاده از حساب مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها برای افزایش سرمایه، احتمالا مجمع پرحاشیه‌ای خواهد بود. در هفته گذشته نمادهای گروه خودرویی روندی نزولی را سپری می‌کردند که شایعه تعدیل مثبت سنگین در گروه خودروسازی سایپا به بازار مخابره شد. با تشکیل صف خرید در این نماد، رفته رفته روند سایر نمادهای خودرویی نیز تغییر کرد و به مدار مثبت رسید. روز گذشته و پس از تکذیب شایعه مذکور توسط مدیران سایپا، خودرویی‌ها دوباره به مدار منفی بازگشتند و لذا کلیت بازار نیز با افت مواجه شد.

تثبیت ارزش ارتقایافته معاملات

طی معاملات روز گذشته در تالار شیشه‌ای، یک میلیارد و ۱۲۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۲۳۵ میلیارد تومان و در ۷۴ هزار و ۴۰۱ نوبت دست به دست شد. این میزان که نسبت به متوسط ارزش معاملات ماه گذشته (خردادماه) افزایش نشان می‌دهد، مدتی است که در همین محدوده قرار دارد. به عبارت بهتر، ارزش معاملات روزانه بورس تهران از ابتدای تیر ماه تا حدودی رشد کرده و در محدوده قابل‌قبولی قرار گرفته است. همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز پایان اصلاح قیمت‌ها در آینده نزدیک باشد. افزایش ارزش معاملات در قیمت‌های فعلی می‌تواند نشانگر ارزنده دانستن قیمت‌ها توسط فعالان بازار باشد. همان‌طور که اشاره شد، شاخص بورس در روز گذشته با افت ۱۱۷ واحدی مواجه شد.

نمادهای ایران خودرو، گل گهر، هلدینگ خلیج فارس و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. این در حالی بود که نمادهای تاپیکو، کشتیرانی و ملی مس با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت بیشتر این متغیر شدند. بیشترین رشد قیمت‌ها متعلق به فیبر ایران، بیمه البرز، نیرو‌محرکه، فرآوری مواد معدنی، سیمان ارومیه، داروسازی امین و سیمان فارس و خوزستان بود. در طرف دیگر نمادهای معادن منگنز ایران، سرمایه‌گذاری رنا، قند مرودشت، کاغذ‌سازی کاوه، صنایع ریخته‌گری ایران، سرمایه‌گذاری صنعت بیمه و گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو بیشترین کاهش قیمت را در روز گذشته تجربه کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج