۳۴۹۳۸۵
۱ نظر
۵۰۰۳
۱ نظر
۵۰۰۳
پ

آب تهران فروخته می‌شود

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: از حجم کلی آبی که در تهران استفاده می‌شود، بیش از ۸۰ درصد بار دیگر به پساب‌های خانگی و فاضلاب تبدیل می‌شود. روز گذشته علی محمد شاعری همچنین نسبت به فروش آب خام و آب‌های تصفیه‌شده استان تهران از سوی مسئولان وزارت نیرو هشدار داد.

روزنامه آرمان: رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: از حجم کلی آبی که در تهران استفاده می‌شود، بیش از ۸۰ درصد بار دیگر به پساب‌های خانگی و فاضلاب تبدیل می‌شود. روز گذشته علی محمد شاعری همچنین نسبت به فروش آب خام و آب‌های تصفیه‌شده استان تهران از سوی مسئولان وزارت نیرو هشدار داد.

آن طور که بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایران معمولا متوسط سرانه مصرف آب در جوامع شهری بین ۱۵۰ تا ۲۲۰ و در روستاها بین ۸۰ تا ۱۲۰ لیتر در روز است که ممکن است در برخی مناطق بیشتر و یا کمتر از این مقدار باشد. همچنین سرانه تولید فاضلاب هم از مقدار فاضلابی که توسط هر نفر در روز تولید می‌گردد، محاسبه می‌شود، به این معنی که درصدی از آب مصرفی تبدیل به فاضلاب می‌شود و بخشی از آن در منازل از سیستم لوله‌کشی تبدیل به فاضلاب نمی‌شود و این در حالی است که در کلانشهری مانند تهران سالانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب به فاضلاب تبدیل می‌شود که تصفیه آن حجم زیادی آب را دوباره وارد چرخه مصرف می‌کند. با این وجود، اگر بتوان از پساب‌های خانگی به درستی استفاده کرد، کمک بزرگی به حفظ منابع آبی کشور می‌شود.

تبدیل شدن ۸۰ درصد آب مصرفی به فاضلاب

روز گذشته، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش‌های سازمان زمین‌شناسی مبنی بر اینکه خاک استان تهران به‌ویژه در مناطق جنوبی سالانه حدود ۳۶ سانتیمتر فرونشست می‌کند، گفت: تنها علت این کاهش سطح، برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی و بازنگشتن آب تصفیه‌شده به سفره‌هاست. به طوری که هوا جای آب را پر کرده و با کوچک ترین لغزش لایه‌های زمین شاهد فرونشست ناگهانی و به مرور زمان نیز فرونشست مداوم هستیم.

علی‌محمد شاعری با تاکید بر اینکه تنها راهکار خروج از این بحران مدیریت منابع آب در استان تهران است، بیان کرد: اگر مسئولان کنونی سازمان محیط زیست، آبفا و وزارت نیرو تلاش نکنند استفاده از سفره‌های آب زیرزمینی استان تهران متعادل شود، در آینده شاهد وقوع حوادثی دلخراش خواهیم بود. نماینده مردم شرق مازندران در مجلس دهم با تاکید بر اینکه با مدیریت و پخش سیلاب‌های مقطعی روی زمین و مقابله با پدیده بیابان‌زایی می‌توانیم مانع از ادامه این روند فرسایشی در خاک استان تهران شویم، خاطرنشان کرد: از حجم کلی آبی که در تهران استفاده می‌شود، بیش از ۸۰ درصد بار دیگر به پساب‌های خانگی و فاضلاب تبدیل می‌شود؛ آبی که می‌بایست بازچرخانی شده تا با ورود مجدد به چرخه مصرف، لایه‌های زمین را نیز پر کند، اما عملا امروز شاهد اجرای خلاف این واقعیت علمی هستیم.

فروش آب خام و تصفیه‌شده ممنوع

او با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان آب تهران نباید از تهران خارج شود، گفت: شنیده‌ایم که آب مصرفی تهران تصفیه و به خارج از شهر و سایر استان‌ها فروخته می‌شود؛ اتفاقی که بی هیچ تردیدی خلاف مقررات و چارچوب قوانین شهری است. او آبی را که از زیرزمین خاک شهرها استخراج و مصرف می‌شود، مختص هر شهر دانست و ادامه داد: این آب می‌بایست پس از استخراج و مصرف، بار دیگر تصفیه شده و به چرخه استفاده مجدد بازگردد تا در لایه‌ها و سفره‌های زیرزمینی آب جایگزین شود؛ زیرا جای خالی سفره‌ها که قبلا مملو از آب بوده، با عدم ورود آب با هوا پر شده و خلل و فرج خاک دچار شکست مقطعی می‌شود.

جداسازی آب خام از آب شرب

او با یادآوری اینکه خاک ترکیبی از مواد جامد، هوا و آب است و به عنوان یک عنصر زنده به تمامی این ترکیب‌ها نیاز دارد و در صورت نبود هر یک از این مواد دچار مرگ می‌شود، خاطرنشان کرد: تمامی مصارف غیر از آب شرب استان تهران باید از تصفیه‌خانه‌ها تامین شود. نخستین گام در جهت تحقق این مهم نیز جداسازی آب خام از آب شرب است، اما به نظر می‌رسد این مهم از سوی وزارت نیرو رعایت نمی‌شود. به گزارش مهر، او اظهار کرد: امروز شاهد هستیم که وزارت نیرو آب خام استان تهران را که می‌بایست برای شهروندانش استفاده شود تصفیه می‌کند و به استان‌های دیگر می‌فروشد که تاکید می‌کنم این اقدام غیرقانونی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیروس کریمی

      از گفته های آگاهانه دکتر شاعری ممنونم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج