۳۴۹۶۰۵
۳ نظر
۸۲۷۳
۳ نظر
۸۲۷۳
پ

لیزر، اپیلاسیون، بند یا موم برای موهای زائد مناسب‌؟

بدون درد به جنگ موهای زائد بروید

در خانم‌ها رشد موي صورت و بدن يك امر ناخواسته و بسيار رنج‌آور است و در نتيجه هر خانمي به دنبال كم ضررترين روش مو زدايي است.

مجله سیب سبز: كمتر خانمي هست كه به نوعي دچار مشكل موهاي زائد و اضافي نباشد و براي حفظ زيبايي و پاكيزگي خودبه دنبال روشی برای ازبین‌بردن موهای زائدش نباشد. خوشبختانه این روزها روش‌های متنوعی برای موزدایی وجود دارد. مسلما شما از هركدام از روش‌ها استفاده كنيد، سوالات فراواني در ذهن خود داريد كه كدام روش بهتر و دائمی است يا هركدام از اين روش‌ها ممكن است چه عوارضي به‌دنبال داشته باشند و... .

در خانم‌ها رشد موي صورت و بدن يك امر ناخواسته و بسيار رنج‌آور است و در نتيجه هر خانمي به دنبال كم ضررترين روش مو زدايي است. شما بايد با عوارض ناخواسته هركدام از روش‌ها به خوبي آشنا باشيد تا بهترين روش را انتخاب كنيد. هيچ‌كس نمي‌تواند بهتر از يك متخصص پوست و مو به اين گونه‌ سوالات شما پاسخ دهد. در اين مطلب دكتر بهروز باريك‌بين متخصص پوست، مو و زیبایی به بيشتر سوالات رايج درباره رفع موهاي زائد پاسخ گفته است.

یک روش نسبتا دائمی

براي برداشتن موهاي زائد دو روش داريم. يك سري جزو راه‌هاي موقتي هستند مثل استفاده از تيغ يا روش‌هايي كه موها را از ريشه در مي‌آورند (به اين روش‌ها اپيلاسيون مي‌گويند). اپيلاسيون شامل روش‌هايي چون مومك انداختن، بندانداختن و... است. ليزر و الكتروليز دو روشي هستند كه مي‌توانند تقريبا به‌طور دائمي شما را از شر موهاي زائد خلاص كنند. الكتروليز از روش‌هاي قديمي است كه در آن سوزن الكتروليز از طريق منافذ پوستي داخل فوليكول‌هاي مو مي‌شود و به وسيله جريان الكتريكي با ايجاد حرارت، فوليكول مو را مي‌سوزاند.

بدون درد به جنگ موهای زائد بروید

اگر اين روش با دقت و توسط فرد ماهر انجام شود يكي از روش‌هاي بسيار خوب است چون احتمال رويش دوباره موي زائد بسيار كم است،‌ اما اگر اين روش اشتباه انجام شود باعث به وجود آمدن زخم‌هايي روي پوست مي‌شود و درنتيجه جوشگاه‌هاي بسيار بد شكلي روي پوست ايجاد مي‌شود. امروزه جايگزين الكتروليز، ليزرهاي موي زائد هستند. البته الكتروليز نسبت به ليزر دائمي‌تر است ولي به خاطر عوارضي چون ايجاد لك و... كمتر توصيه مي‌شود.

این روش عوارض کمتری دارد

يكي از روش‌هايي كه كمترين آسيب را به پوست شما وارد مي‌كند، اصلاح با تيغ است. فقط مشكل اين است كه موها را به فاز فعال مي‌برد، يعني موهايي را كه خواب هستند بيدار مي‌كند، در نتيجه رشدشان بيشتر مي‌شود و اين گونه به نظر مي‌رسد كه موها كلفت‌تر و بيشتر شده‌‌اند.

چه‌كار كنيد كه بعد از اصلاح و اپيلاسيون جوش نزنيد؟

بعضي از افراد بعد از استفاده از بند يا اپيلاسيون با موم، دچار جوش‌هاي زيادي مي‌شوند تا جايي كه ما مراجعان بسياري داريم كه مي‌گويند صورت‌شان هيچ‌وقت جوش نداشته ولي بعد از استفاده از بند يا موم به شدت دچار اين مشكل شده‌اند. بعد از بند انداختن چون سوراخ‌هاي پوست باز مي‌شوند، ميكروب‌هايي كه در سطح پوست قرار دارند به داخل منافذ پوست مي‌روند و ايجاد فوليكوليك مي‌كنند. اين فوليكوليك‌ها تبديل به آكنه و جوش مي‌شوند. همچنين التهابي كه در اثر كندن موها در پوست ايجاد مي‌شود، مي‌تواند منجر به ايجاد جوش شود، اما براي بهبود و جلوگيري از ايجاد اين جوش‌ها مي‌توان اقداماتي خاص انجام داد مثل استفاده از ژل‌هاي مخصوص بعد از اصلاح يا استفاده از ژل آلوورا.

اين مواد مي‌توانند تا حد زيادي در تخفيف جوش‌ها و التهابات كمك‌‌كننده باشند. خيار نيز يكي از ميوه‌هاي خنك است كه خاصيت ضدالتهابي دارد و شما مي‌توانيد بعد از بند انداختن يا اپيلاسيون به عنوان ماسك، از خيار استفاده كنيد كه اين ماسك مي‌‌تواند در تخفيف التهابات پوستي بسيار مفيد باشد.

يكي از داروهاي مفيد ديگر براي جلوگيري از جوش، استفاده از روغن درخت چاي يا tea tree oil است. ژل و صابون‌هاي بسياري در بازار وجود دارد كه حاوي اين روغن هستند، در نتيجه اين نوع ژل‌ها و صابون در تخفيف جوش‌ها بسيار مفيد هستند. بهترين كار بعد از بند انداختن يا اپيلاسيون اين است كه ابتدا پوست را با صابون روغن درخت چاي (tea trea oil) بشوييد و بعد ژل آلوورا به پوست بماليد تا التهابات پوستي كاهش يابد.

بند انداختن چه فوایدی دارد؟

ببينيد بايد قبل از هر كاري تكليف خود را روشن كنيد، يعني مشخص كنيد كه هدف‌تان چيست. اگر هدف شما تقويت و لايه‌برداري از پوست است بايد روش‌هاي ويژه‌اي را به كار ببريد اگر هدف شما برداشتن موهاست، روش‌هاي خاصي نيز براي اين كار وجود دارد. اگر فكر مي‌كنيد كه بند مي‌اندازيد چون براي پوست خوب است، شايد اصلاح با تيغ مناسب‌تر باشد چون بهتر از پوست لايه‌برداري مي‌كند و باعث پيلينگ مي‌شود. بايد بدانيد كه بند، تفاوتي با اپيلاسيون با موم يا انواع اپيلاتورها ندارد چون همه اين‌ها وسايلي هستند كه هدف‌شان كندن مو از ريشه است، پس بايد انتخاب كنيد كدام روش براي شما مناسب‌تر است.

بدون درد به جنگ موهای زائد بروید

آيا اپيلاسيون يا موم به پوست آسيب مي‌زند؟

گاهي بسيار مي‌شنويم كه مي‌گويند مومك مي‌تواند به پوست آسيب بزند و باعث به وجود آمدن چين‌و‌چروك‌هاي زودرس شود و... ولي هيچ‌كدام از اين‌ها درست نيست. هيچ فرقي بين مومك، بند انداختن يا استفاده از اپيلاتور وجود ندارد، چون در تمام اين روش‌ها مو از ريشه كنده مي‌شود. فقط احتمال دارد يك‌سري از بيماري‌هاي پوستي در صورت رعايت نكردن بهداشت،‌ از راه مومك منتقل شود، بنابراين هنگام استفاده از مومك هيچ نگران نباشيد شما مي‌توانيد به راحتي هرجايي از پوست‌تان را كه خواستيد با مومك مو زدايي كنيد، فقط رعايت كامل بهداشت را فراموش نكنيد. حتي استفاده از روش‌هاي اپيلاسيون به دفعات زياد مي‌تواند موها را نازك و كمتر كند. استفاده از موم براي صورت نيز هيچ مشكلي ايجاد نمي‌كند.

مهم‌ترين نكته‌اي كه هنگام بند انداختن بايد توجه كنيد

در بند انداختن، حركات درست باعث مي‌شود كه موها به بند گير كنند در نتيجه از ريشه كنده شوند، اين روش از روش‌هاي خيلي قديمي است كه خيلي از افراد در منزل و آرايشگاه از آن استفاده مي‌كنند. اين روش، روش نسبتا خوبي است و تنها نكته‌اي كه هنگام بند انداختن بايد به آن توجه كرد اين است كه بند مورد استفاده حتما بايد نو باشد تا مانع انتقال بعضي بيماري‌هاي پوستي مثل زگيل از فردي به فرد ديگر شود. بنابراين حتما توجه كنيد كه آرايشگر شما از بند نو براي صورت‌تان استفاده كند. اين كه بند را ضدعفونی كند كافي نيست چون اصلا مهم نيست كه بند استريل شود، مهم اين است كه اين بند روي صورت فرد ديگري استفاده نشده باشد و باعث انتقال بيماري نشود.

آيا استفاده از الكل بهداشتی بعد از بند فايده‌اي دارد؟

بعضي از خانم‌ها عادت دارند بعد از بند يا حتي قبل از آن، پوست صورت‌شان را با الكل بهداشتی پاك مي‌كنند، اين كار باعث مي‌شود كه ميكروب‌هاي روي پوست از بين بروند و پوست را استريل مي‌كند ولي به هيچ‌وجه التهاب پوست را كاهش نمي‌دهد و حتي در بعضي از افراد، مي‌تواند باعث به وجود آمدن التهابات پوستي بيشتر نيز بشود و پوست را خشك كند. بنابراين توصيه نمي‌شود و استفاده از ژل‌هاي بعد از اصلاح بيشتر توصيه مي‌شود.

ظرف جداگانه براي موم يادتان نرود

استفاده از موم سرد يا گرم براي موزدايي يكي ديگر از روش‌هاست، مهم‌ترين نكته هنگام استفاده از موم گرم اين است كه مواظب باشيد، دماي موم بيش از حد نباشد، موردهايي وجود داشته است كه فرد به خاطر استفاده از موم‌هاي داغ دچار سوختگي‌هاي درجه يك يا درجه 2 شده است. بنابراين توجه كنيد كه حرارت موم، متعادل باشد تا باعث به وجود آمدن سوختگي نشود. مهم‌ترين نكته هنگام استفاده از موم به‌طوركلي در آرايشگاه‌ها اين است كه هر فرد بايد ظرف موم جداگانه مخصوص به خود داشته باشد.

يعني شما بايد قبل از مراجعه به آرايشگاه براي اپيلاسيون با موم، ظرف موم‌تان را خودتان ببريد تا مطمئن باشيد كه موم به‌طور اختصاصي براي شماست و براي فرد ديگري استفاده نمي‌شود، حتي اگر كاردك‌ها جدا باشد اصلا كافي نيست چون خود ظرف موم و موم نيز كوتاه مي‌توانند به راحتي باعث انتقال ميكروب و بيماري‌ها شوند، چون اگر تنها يك نفر دچار يك بيماري پوستي باشد و كاردك او وارد ظرف موم شود، مي‌‌تواند تمام موم را آلوده كند، درنتيجه افراد زيادي را مبتلا به آن بيماري پوستي كند، ما موردهاي بسياري داشته‌‌ايم كه دچار زگيل در مناطق حساس پوست‌شان شده‌اند و همين امر مي‌تواند باعث مشكلات فراواني براي آن‌ها شود.

بدون درد به جنگ موهای زائد بروید

عامل زگيل، ويروس‌‌هايي هستند كه كاملا مسري هستند و مي‌تواند به راحتي از فردي به فرد ديگر منتقل شود، پس هميشه ظرف موم خودتان را همراه داشته باشيد تا از آلوده نبودن آن مطمئن باشيد. همه ويروس‌هاي جلدي كه مي‌تواند ايجاد بيماري‌هايي چون تبخال، زگيل و... كند به راحتي مي‌توانند از طريق موم منتقل شوند.

درچه حالتي پرمويي صورت شما بيماري است؟

بعضي از افراد هستند كه به‌طوركل پرمو هستند، يعني از دوران كودكي و حتي قبل از اين‌كه به سن بلوغ برسند صورت و بدن آن‌ها موهاي كركي فراواني دارد، ما اين موارد را غيرطبيعي تلقي نمي‌كنيم به‌خصوص اگر در خانواده نيز پرمويي رايج باشد. اما بعد از سن بلوغ كه هورمون‌هاي جنسي در بدن ترشح مي‌شود، قسمت‌‌هايي از بدن خانم‌ها قاعدتا نبايد موي زائد و ضخيم داشته باشد، يعني نبايد موي بلند و به اصطلاح ترمينال داشته باشد از جمله پشت لب، ناحيه چانه، ناحيه بناگوش، زيرگردن، جلوي قفسه سينه، ناحيه پشت كمر، قسمت داخلي ران‌ها و... اگر در اين مناطق موي بلند وجود داشته باشد، غيرطبيعي است اما اين غيرطبيعي بودن به معناي اين نيست كه فرد دچار مشكل است.

اگر فردي دچار موهاي زائد است ولي عادت‌هاي ماهانه‌اش مرتب است، جوش و ريزش مو ندارد در اين موارد ما اين پرمويي را بدون علت مي‌دانيم. اين مسئله مي‌تواند ارثي هم باشد و نيازي به پزشك وجود ندارد. اما اگر در كنار رشد موهاي زائد، فرد عادت ماهانه‌اش نامرتب شد، ميل جنسي او بيش‌از‌حد زياد شد، تغيير صدا پيدا كرد و بدن شروع به عضلاني شدن كرد و... در اين صورت حتما بايد فرد به پزشك مراجعه كند تا با آزمايش‌هاي هورموني و سونوگرافي از تخمدان و... دليل ترشح بيش‌ازحد هورمون‌هاي مردانه در بدن مشخص شود و فرد تحت درمان قرار گيرد.

آيا داروهاي كم‌كننده موهاي زائد فايده‌اي دارند؟

امروزه يك‌سري از كرم‌ها وجود دارند كه ادعا مي‌كنند؛ رشد موها را كاهش مي‌دهند معروف‌ترين و علمي‌ترين آن‌ها كرم vaniqa يا eflornithine است كه آنزيمي را كه در تقسيم سلولي فوليكول‌هاي مو نقش دارد مهار كرده در نتيجه رشد موهاي زائد را كم مي‌كند، اما مشكلي كه وجود دارد اين است اين كرم گران است و احتمالا استفاده از آن براي بسياري از افراد مقرون به صرفه نيست.

كرم معتبر ديگري كه وجود دارد Bioxet است كه تركيبي از اسيدفرميك (اسيد مورچه) است كه با توجه به بررسي‌ها ثابت شده مي‌تواند رشد موهاي زائد را كم كند، اما اين ادعا كه به‌طور دائمي رشد موهاي زائد را كم كند، كاملا بي‌اساس و غيرعلمي است. اين كرم‌ها تنها تا زماني رشد موهاي زائد را كم مي‌كنند كه مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

اپيلاسيون دائم وجود ندارد

در تبليغات بسيار ديده مي‌شود كه بعضي از آرايشگاه‌ها يا... ادعا مي‌كنند كه با بعضي مواد براي شما اپيلاسيون دائم انجام مي‌دهند، اين روش‌ها هيچ‌كدام جنبه علمي ندارد و تنها براي خالي كردن جيب شماست و به هيچ‌وجه اثري نخواهند داشت. ما به وسيله اشعه ليزر هم نمي‌توانيم به‌طور كامل موها را از بين ببريم، شما نبايد تصور كنيد با استفاده از يك كرم يا موم مي‌‌توان به طوركلي موها را ريشه‌كن كرد. پس هيچ‌كدام از اين تبليغات را باور نكنيد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای موهای زائد صورت فقط لیزر و دیگر هیچ !

    • رویا ساز

      برای از بین بردن موهای زائد حتی لیزرم دائمی نیست و کلا هیچ روش دائمی وجود نداره..با لیزرم بعد یه مدت دوباره برمیگردن

    • بدون نام

      من تيغ ميزنم حتي براي صورتم خيلي راضي ام. خود دكتر پوست گفت از تيغ براي صورتم استفاده كنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج