۳۵۰۷۱۳
۱۸ نظر
۵۰۰۳
۱۸ نظر
۵۰۰۳
پ

چرا مردم از بیلبوردها شاکی شدند؟

وظیفه فرهنگی شهرداری پمپاژ انرژی مثبت در میان شهروندان است نه این که فرد سر کوچه خود طرحی از یک جنین آمریکایی ببیند که نوشته کنارش حاکی از نامشروع بودنش است. بعد از دو کیلومتر رانندگی پیامی درباره بمباران اتمی و کشتار جمعی بخواند و سر چهارراه بعدی مطلع شود که در گوشه‌ای از جهان هر ۹ ثانیه یک زن مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و درست قبل از رسیدن به محل کار تصویر دو تروریست موتور سوار در حال کشتن یک فرد را ببیند و روزش را چنین آغاز کند.

عصر ایران نوشت: «بیلبوردهایی که شهرداری تهران در سطح شهر نصب کرده است، یک سلسله بحث‌های دامنه‌دار را در فضای رسانه‌ای کشور به وجود آورده است. موضوع این بیلبوردها، گوشزد کردن جنایات آمریکا و نقاط ضعف جامعه ایالات متحده است؛ از جمله این که به شهروندان ایرانی یادآوری می‌کند که آمریکا تنها کشور دنیاست که از بمب اتمی استفاده کرده است یا از هر ۵ کودکی که در این کشور به دنیا می‌آید، ۲ نفرشان نامشروع است و هر ۹ ثانیه یک زن در آمریکا کتک می‌خورد و از این قبیل مسائل.

این تابلوهای تبلیغی واکنش‌های متعدد و منتقدانه‌ای را در میان افکار عمومی به وجود آورد و رسانه‌ها نیز بدان پرداختند. موج بزرگی هم در فضای مجازی به راه افتاد. عده‌ای نیز از این ماجرا بهره‌برداری سیاسی کردند و آن را به تمایل شهردار تهران برای کاندیداتوری مجدد در انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت دادند.

در واکنش، رسانه‌ها و چهره‌های نزدیک به شهرداری تهران با انتشار مقالات و مصاحبه‌هایی منتقدان را «شیفتگان آمریکا» خواندند و انتقاد کردند که چرا از افشای چهره پلید آمریکا ناراحت هستند و مگر شهرداری در این تابلوها دروغی گفته است.

فارغ از حب‌وبغض‌های سیاسی که در میان حامیان و منتقدان این تابلوها می‌تواند وجود داشته باشد، در یک نگاه مردمی علت واکنش‌های مخالفت‌آمیز با این تابلوها نه مسائل انتخاباتی است و نه نگرانی از افشای چهره آمریکا در ایران. آنچه باعث شده است تا ناظران غیرسیاسی و بی‌طرف - که عموم مردم هستند - با دیدن این تابلوها و بیلبوردها، سری به تأسف تکان دهند، احساس نامطلوبی است که به آنها دست می‌دهد.

این حس در وهله نخست ناشی از این پرسش است: «خب! به ما چه؟» این که در آمریکا از هر ۱۱۰ نفر یکی‌شان زندانی است، به ما چه ربطی دارد؟ آیا کمکی از دستمان برمی‌آید؟

نقد دیگر ایجاد موج منفی در شهر است. این که شما از خانه تا محل کار مدام طرح‌ها و نوشته‌های منفی ببینید، باعث حال خوش نخواهد بود.

همان طور که نمایش آثار هنری، پیام‌های فرهنگ مهربانی، تبریکات عید فطر و ... حال عمومی و روانی شهروندان را بهبود می‌بخشد، نمایش زشتی‌ها و پیام‌های منفی - فارغ از هرگونه نگاه و قضاوت سیاسی - از منظر روانشناسی ناخوشایند است.

وظیفه فرهنگی شهرداری پمپاژ انرژی مثبت در میان شهروندان است نه این که فرد سر کوچه خود، طرحی از یک جنین آمریکایی ببیند که نوشته کنارش حاکی از نامشروع بودنش است. بعد از دو کیلومتر رانندگی پیامی درباره بمباران اتمی و کشتار جمعی بخواند و سر چهارراه بعدی مطلع شود که در گوشه‌ای از جهان هر ۹ ثانیه یک زن مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و درست قبل از رسیدن به محل کار تصویر دو تروریست موتورسوار در حال کشتن یک فرد را ببیند و روزش را چنین آغاز کند و به طرز مشابهی به اتمام برساند!

نکته دیگر این است که مخاطب غیرسیاسی با تمام وجود احساس می‌کند که تنها ربط این تابلوها به مردم ایران لاپوشانی مشکلات داخلی است.

چنان مشکلات داخلی آمریکا را به رخ مردم ایران می‌کشند که انگار ما در مدینه فاضله زندگی می‌کنیم که نه دزدی‌های مستمر در آن وجود دارد، نه جنایتی رخ می‌دهد و نه نیمی از زندانیان کشورمان مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط با مواد مخدرند و نه آمار خودکشی در جامعه ما نگران کننده است. هیچ زنی هم البته مورد ضرب و شتم قرار نمی‌گیرد.

این که مدام مشکلات مردم کشورهای مختلف جهان را در چشم مردم فرو کنیم، حال مردم را بد می‌کند و خیلی هم خوب می‌فهمند که در ورای این پروپاگاندا کوشیده می‌شود سوء‌مدیریت‌های داخلی کتمان شود والّا چرا به جای این که بدبختی‌های دیگران را جار بزنند، از عملکرد درخشان خودشان نمی‌گویند؟ مثلاً چرا نمی‌توانند بگویند میزان طلاق در جامعه ایران کاهش یافته، تعداد معتادان کمتر شده، سن اعتیاد و فحشا بالا رفته، میزان شادی ایرانیان افزون‌تر شده، زمان تفریحات‌شان افزایش یافته و...؟

یک جامعه رو به جلو قاعدتاً باید پیشرفت‌هایش را جشن بگیرد نه این که بدبختی‌های دیگران را در بوق و کرنا کند.

نکته دیگری که شهروند عادی و غیرسیاسی را آزار می‌دهد، این است که با دیدن این تابلوها احساس می‌کند عوارضی که به شهرداری می‌پردازد و باید صرف رفاه او شود، در اموری هزینه می‌شود که اساساً نفعی به حال شهر و شهروندان ندارد.

وظیفه شهرداری، "شهر"داری است نه پرداختن به امور سیاسی و بین‌المللی و شمارش نوزادان نامشروع در آمریکا!

اینها نکاتی است که مردم را ناخرسند کرده است والّا برخلاف آن چه مدافعان شهرداری می‌گویند، منتقدان «شیفتگان آمریکا» نیستند بلکه مردمی هستند که ضمن آشنایی با آمریکا و عملکردهایش تنها حرفشان این است که شهرداری به کار اصلی‌اش مشغول باشد و کار «آگاه‌سازی مردم درباره واقعیت‌های جهان» را به نهادهای دیگری که متولی‌اش هستند، واگذار کند.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وقتی از تابلو بازسازی جنایت های آمریکا در میدان ولی عصر آنقدر قدردانی شد و مدت ها ی طولانی در روح روان جامعه با اجسادش اثر گذاشت هیچکس نظر نداد این روند توسط شهرداری الگو برداری شد.

    • بدون نام

      اگر امریکا براسون مهم نبود هیچ وقت ازش حرف نمیزدند اصولا ادم همیشه بهتر از خودشو نگاه میکنه ودنبال عیبهاش میگرده

    • بدون نام

      راست میگه:بطری نوشابه هم سیاسی شده

    • بدون نام

      درست. فرمودی روزنامه محترم..........
      مردم امریکایی ها را میشناسند درضمن به ما چی

    • بدون نام

      واسه اینکه مردم ایران از شعار و توهین خسته شدن نیاز به آرامش دارن .ما مردمی با نزاکتی هستیم این کارها با روحیه لطیف مردم ایران سازگار نیست.

    • بدون نام

      اینقدردرکشور خودمان مشکلات داریم که آقایان بروندمشکلات خودمان راعنوان کنند تا به گوش مسولین مربوطه برسه اختلاس زمین خواری .حقوق های نجومی طلاق مواد مخدر واردکرد ماشین باارز دارو و.... البته اگه دوست عزیزمان این واقعیت هاروبدونه واحازه پخش داشته باشه چون حرف حق تلخه

    • منوچ

      الان اخبار شبکه یک رو نگاه می کنم مگر این آقای حیاتی اخبار گو بازنشس نشده بود این که باز در صدا وسیما است بیلبرد در مورد سن بازنشستگی بزنن تا جوان مردم سر کار برن

    • بدون نام

      اینطور که من فهمیده ام و میبینم مردم آمریکا نسبت به ما زندگی خیلی بهتر و شادتری دارن و مثل ما نگران فردا وفرداها نیستن واین نشون میده که دولت آمریکا خیلی بهتر ازدولت ما (مخصوصا دولت قبل)برای رفاه وآرامش مردمشون کارکرده .

    • ابراهیم

      سلام اگه امریکا بده چرا بچهاتون میفرستین انجا یکی از شهردار بپرسه بچهاش،کجان یکی از حداد عادل بپرسه بچهات کجان

    • بدون نام

      همون معایب آمریکا رو با ایران مقایسه کنه.ببینه کدوم کشور عقب تره.منابع طبیعی.آبهای زیرزمینی.آزادی بیان.مرگ ناشی از تصادفات.صد سال اونا اندازه یک سال ما نمیشه.

    • سید محمد

      باسلام دین اسلام اجازه نمی دهد گناهان رابازگو کنیم کسی که گناه را بازگوکند مانند آنست که دوباره آن کارزشت راانجام داده وقتی فرهنگ مردم ضعیف باشد بیشتر به طرف کارها زشت می روند اسلام میگوید برای شروع هرکاری ازمتخصص استفاده شود یاعلی مدد.

    • بدون نام

      آیا می دانستید از هر پنج نوزاد ذکور آمریکایی هیچ کدام مجبور نیستند به سربازی بروند.

    • بدون نام

      آقا ابراهیم گل گفتی ،تمام بچه هاشون توی آمریکا و اروپا درس میخونن و زندگی میکنن بعد میگن این کشورها بد هستن خوب برادر من واسه من و شما میگن وگرنه برای خودشون که نمیگن!!

    • سعید

      .......
      فقط‌خدا‌رحم‌کند‌به‌شماهافعلا‌هرچقدر‌میتونید‌مردم‌بدبخت‌اذیت‌کنید‌گهی‌زین‌به‌پشت‌گهی‌پست‌به‌زین‌...........

    • اشنای دیروز

      چرا اون بیلبورد هایی ک تو مناطق متوسط جامعه با عکس نیمرو و تشویق مردم برای رضایت داشتن ب همین وضع چرت اقتصادی مثل بمب نترکید با این حال و اوضاع فیش های حقوقی ملیونی !!!
      ..................

    • کوکنار

      و یک بار دیگه شاهد بودیم که کاری که به غیرمتخصص سپرده بشه و بدون مطالعه انجام بشه چه بازخوردی داره ...امیدوارم مسئولین عبرت بگیرن!

    • سلی

      اقا اصلا همه بد ما فقط خوب هستیم به فکر رفع مشکلات باشید نه خاله زنکی

    • بدون نام

      در مورب تابلوها من فقط می توانم بگویم کور خود بینای مردم چیزی که قرآن شدیدا آن را نهی کرده است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج