۳۵۱۵۶۹
۴ نظر
۵۰۰۶
۴ نظر
۵۰۰۶
پ

شلیک به محیط‌بان با کلاشنیکف!

سریال شکار محیط‌‌بانان توسط شکارچیان ادامه دارد. در حالی که هنوز فعالان محیط‌زیست و محیط‌‌بانان در شوک حملات خونبار اخیر به محیط‌‌بانان دو استان هرمزگان و فارس هستند که به شهادت سه نفر منجر شد، اخبار تازه از حمله‌ای تازه به یک محیط‌‌بان در پارک ملی دنا آن هم با کلاشنیکف حکایت دارد.

روزنامه آرمان - نگین باقری: سریال شکار محیط‌‌بانان توسط شکارچیان ادامه دارد. در حالی که هنوز فعالان محیط‌زیست و محیط‌‌بانان در شوک حملات خونبار اخیر به محیط‌‌بانان دو استان هرمزگان و فارس هستند که به شهادت سه نفر منجر شد، اخبار تازه از حمله‌ای تازه به یک محیط‌‌بان در پارک ملی دنا آن هم با کلاشنیکف حکایت دارد.

هر چند در جریان این حمله جواد عمادی محیط‌‌بان پارک ملی دنا تنها زخمی شده است، اما حملات مکرر به محیط‌‌بانان نشان‌دهنده ضعف‌های اساسی در این زمینه است و به نظر می‌رسد باید برای امنیت نگهبانان محیط زیست اقدامات عاجل انجام داد.

محیط‌‌بانانی که برای دفاع از محیط زیست مورد حمله شکارچیان قرار می‌گیرند، بعضا یا به شدت مجروح شده و یا کشته می‌شوند. به گفته معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست تعداد محیط‌‌بان‌های شهید ۱۱۹نفر است. این تعداد از ابتدای تشکیل سازمان حفاظت از محیط‌ زیست و از پیش از انقلاب محسوب شده است؛ یعنی این ۱۱۹ نفر فقط محیط‌‌بانان به‌ شهادت ‌رسیده سازمان حفاظت هستند. این در حالی است در روز سوم این ماه، دو محیط‌‌بان هرمزگانی اداره کل حفاظت محیط زیست هرمزگان در منطقه حفاظت شده گنو به ضرب گلوله شکارچیان به قتل رسیدند.

این افراد حدود ساعت ۹صبح پنجشنبه عازم منطقه گنو شده و حدود ساعت ۱۲ظهر در درگیری با شکارچیان در شکارگاه تنگه گچ و سیاتک گنو کشته شده‌اند. محمد دهقانی ۳۵ساله از نیروهای پیمانی با ۱۲سال سابقه کار و پرویز هرمزی نیز ۵۴ ساله از نیروهای قراردادی با ۲۳سال سابقه خدمت بوده است. فردای روز این حادثه نیز منوچهر شجاعیان، محیط‌‌بان جوان پارک ملی بموی شیراز که توسط شکارچیان متخلف از ناحیه قفسه سینه و گلو مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان رجایی شیراز کشته شد.

یک محیط‌بان دیگر به گلوله بسته شد

در حالی که از حادثه شهادت سه محیط ‌بان در جدال با شکارچیان غیرمجاز کمتر از دو هفته می‌گذرد، شامگاه شنبه نیز یکی دیگر از محیط‌‌بانان پارک ملی دنا توسط شکارچیان در ارتفاعات دنا به گلوله بسته شد. روز گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویر احمد در این باره بیان کرد : شامگاه شنبه جواد عمادی محیط‌‌بان پارک ملی دنا در ارتفاعات خفر در ضلع شمالی پارک مورد اصابت تیر مستقیم شکارچیان قرار گرفت. سید اسدا... هاشمی اظهار کرد: در این درگیری این محیط‌‌بان ضلع شمالی پارک ملی دنا از ناحیه بازوی دست چپ مورد اصابت تیر کلاشینکف قرار گرفت و زخمی شد.

او خاطرنشان کرد: در برخورد محیط‌‌بانان با شکارچیان متاسفانه این عده متخلف وقتی با اقدام قانونی محیط‌بانان روبه‌رو می‌شوند محیط‌‌بان جواد عمادی را مورد هدف گلوله مستقیم قرار می‌دهند که از ناحیه آرنج راست مصدوم می‌شود. همچنین او با بیان اینکه وضعیت عمومی محیط‌‌بان جواد عمادی خوب است، تصریح کرد: یکی از چهار شکارچی متخلف و دخیل در مصدوم شدن محیط‌‌بان دنا دستگیر شده است.

هاشمی در خصوص آخرین وضعیت محیط‌‌بان دنا که شامگاه شنبه مورد اصابت گلوله شکارچیان متخلف قرار گرفت، اظهار داشت: در حال حاضر خونریزی محیط‌‌بان جواد عمادی قطع شده و وضعیت عمومی وی مطلوب است. او با بیان اینکه هم اکنون محیط‌‌بان مصدوم در بیمارستان شهرستان سمیرم به سر می‌برد، ادامه داد: به علت کمبود امکانات برای عمل جراحی به شهرضا یا یاسوج اعزام خواهد شد. هاشمی درباره شکارچیانی که عامل این اتفاق بودند، تصریح کرد: یکی از چهار شکارچی مقصر در وضعیت کنونی محیط‌‌بان جواد عمادی با همکاری نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شده است.

عمادی دومین محیط‌‌بان دنا و پنجمین محیط‌‌بان کشور است که طی یک ماه اخیر مورد اصابت تیر مستقیم شکارچیان قرار گرفته است. این در حالی است که با توجه به عمق فاجعه باید به فکر امنیت محیط‌‌بان‌ها کشور بود که برخی از راه‌حل‌های آن افزایش تعداد آنها، نظارت بر کار شکارچیان، تجدید نظر در صدور مجوز برای شکار و اسلحه شکاری است، چرا که شکارچیان متخلف در برابر برخورد قانونی محیط‌‌بانان ایستاده و به آنها صدمه می‌زنند و باید آنچنان در این زمینه برخورد قاطع صورت بگیرد تا شکارچیان قانون گریز نتوانند با زیر پا گذاشتن قانون و مقررات، وظایف محوله بر دوش محیط‌‌بانان را زیر سوال ببرند.

کمبود بیش از ۵ هزار محیط‌‌بان

رئیس یگان محیط زیست در مورد وضعیت محیط‌‌بانان می‌گوید: کار محیط‌‌بان و نیروی انتظامی جانبازی و شهادت است. گرچه کشته شدن این افراد جای افسوس و ناراحتی دارد، اما کار این مشاغل جانبازی است. حمیدرضا خیلدار با بیان اینکه تا زمانی که تخلف وجود دارد شهادت هم است، ادامه می‌دهد: بعد از اینکه جنگ تحمیلی به پایان رسید، توفیق شهادت هم از بین رفت و اکنون افتخار جانبازی و شهادت برای محیط‌بانانی است که دفاع از اموال الهی را به عهده دارند. او در مورد حوادث اخیر خاطر نشان می‌کند: باید در این زمینه آسیب شناسی کرده و با متخلفان برخورد کنیم. باید به دنبال راهکارش باشیم. خیلدار ادامه می‌دهد: اگر یک شکارچی به جای یک حیوان، حیوان دیگری را شکار کرد، نباید به جای ۱۰ میلیون تومان، از او ۱۰۰ میلیون تومان دیه بگیریم. چون این نوع برخورد اثرات سویی دارد.

خیلدار ضمن اشاره به اینکه برای حمایت از محیط‌‌بانان باید جلو آسیب‌ها را بگیریم، تصریح می‌کند: تعداد سلاح‌های موجود، کمبود نیروی انسانی و حفاظت از مناطق به صورت هوشمند از جمله مسائلی است که نیاز به اعتبار دارد و یگان ما در این زمینه بودجه ندارد. او توضیح می‌دهد: بیش از پنج هزار نیرو کم داریم که باید تامین شود تا بتوانیم بحث گشت‌ها را زیاد کنیم. همچنین بحث بعدی در مورد مجوز حمل سلاح‌های شکاری است. خیلدار ادامه می‌دهد: همانطور که از اسم شکار پیداست، سلاح شکاری، جنگی یا تفریحی نیست و متولی شکار و صید در کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست است.

او بیان می‌کند: اکنون بیشتر افراد فکر می‌کنند چون مجوز سلاح شکاری دارند پس به راحتی می‌توانند دست به شکار بزنند، در صورتی که برای شکار قانونی به گرفتن پروانه شکار از سازمان حفاظت محیط زیست نیاز است. خیلدار با اشاره به اینکه سلاح عشایر از این قاعده مستثنی است، می‌گوید: برای رفع این مشکل باید مجوز حمل سلاح شکاری در کشور به مجوز نگهداری از سلاح شکاری در منزل تبدیل شود، اما این قانون باید برای عشایر لحاظ نشود، چرا که آنها از سلاح خود برای دفاع از جان، مال، ‌دام و ناموس خود استفاده می‌کنند و قصد شکار ندارند.

او خاطر نشان می‌کند: در این شرایط سایر افراد زمانی می‌توانند سلاحشان را از خانه بیرون ببرند که از سازمان حفاظت محیط زیست مجوز شکار داشته باشند. خیلدار ادامه می‌دهد: اگر سلاح شکاری در اختیار افراد قرار می‌گیرد، باید با مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست باشد، همچنین در صورت تخلف نیز باید مجوز سلاح باطل شود و سلاح شکاری آنها توقیف شود تا در آینده کمتر شاهد کشته شدن محیط‌‌بانان باشیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هزاران نفر به بهانه شکار سلاح حمل و نقل میکنند. یادمه چند سال پیش که اعلام کرده بودند دولت میخواد مجوز سلاح بده، از جلوی سازمان محیط زیست یکی ا ز شهر ها عبور میکردم فکر کردم تظاهرات شده. هزاران نفر اسلحه به دست در خیابانها تجمع کرده بودند، و از اینکه تنها در یک شهر کوچک اینهمه افراد مسلح هست وحشت کردم. در تگزاس هم اینهمه مسلح وجود ندارد. خدا نکند روزی نا امنی ایجاد شود، چون با این تعداد زیاد افراد مسلح که بیشترشان از قتل ابایی ندارند معلوم نیست چند هزار نفر مردم بیگناه را به گلوله بسته خواهند شد

    • عطا

      اصولا مجوز شکار یعنی چه؟
      آیا بی جان کردن هر ذیروحی میتواند تفریح باشد؟
      آیا قطع یک درخت که آنهم جان دارد میتواند دارای توجیه باشد.
      انسان باید شرم کند از اینکه خودرا اشرف مخلوقات مینامد' هرچند که این عنوان را خودمان برای خودمان برگزیده ایم واین موضوع جای تامل دارد.
      انسانی که به حیوانات رحم نمیکند اشرف مخلوقات نیست.
      از قانونگذاران کشور درخواست میکنم نسبت به مجوز داشتن سلاح وبه تبع آن مجوز شکار را لغو نمایند.

    • محمد

      اخه اقای ریس یگان محیط زیست چرا داداش پسر پدر تو با افتخار نمیرن جانباز یا شهید بشن... بجای بیشتر کردن نیرو اموزش دیده و تجهیز کردن محیط بانان به سلاح ها و تجهیزات پیشرفته جلیقه زد گلوله...محیط بانان فداکار این مملکت شهید پرور رو با دست خالی میفرستی وسط سگ های حار بعد میگی اینا به دنیا اومدن شهید بشن. ایشالا خودت به ضرب گلوله شکاری شهید بشی

    • حبیب

      درود بر شرفت ای محیط بان که جان برکف از این آب و خاک وطبیعت دفاع میکنی.
      خیلی دلم میخواد فیش حقوق تورا هم ببینم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج