۳۵۲۴۱
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

آمار مصرف مواد دخانی در ميان دانش‌ آموزان

بر اساس جديد ترين آمارها در ايران ۴۳ درصد دختران و ۶۴ درصد پسران تجربه مصرف قليان، ۴/۲۴ درصد دانش آموزان پسر تجربه مصرف مشروبات الکلي و بيش‌از ۳۵ درصد از دانش آموزان پسر سيگار مي کشند.

مردم سالاری: بر اساس جديد ترين آمارها در ايران ۴۳ درصد دختران و ۶۴ درصد پسران تجربه مصرف قليان، ۲۴/۴ درصد دانش آموزان پسر تجربه مصرف مشروبات الکلي و بيش‌از ۳۵ درصد از دانش آموزان پسر سيگار مي کشند.

به گزارش خبرآنلاین ، بررسي جديدترين پژوهش‌هاي مستند و دانشگاهي کشور حاکي از افزايش ميزان شيوع مصرف سيگار و مواد دخاني در ميان دانش آموزان ايراني است. اگر چه مسئولان مسئولان آموزش و پرورش طي سال‌هاي اخير شيوع مصرف سيگار و مواد دخاني در مدارس را قويا تکذيب کرده اند اما بر اساس آخرين پژوهش‌هاي صورت طي سال‌هاي ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ در زمينه مصرف سيگار در دانشگاه علوم پزشکي تهران و مصرف مواد دخاني سبک و سنگين در دانشگاه تربيت معلم ، تجربه مصرف سيگار در پسران و دختران تهراني به ترتيب ۳۵ و ۲۶/۹ درصد بود.

همچنين ۶۴ درصد دانش آموزان پسر بررسي شده و ۴۳ درصد از دختران تجربه مصرف قليان دارند در حالي پيش از اين هشدارهايي در رابطه با افزايش ميزان مصرف قليان از سوي آسيب شناسان داده شده بود.

مصرف مشروبات الکلي در ميان دانش آموزان نيز به مرز هشدار دهنده اي رسيده است و بر اساس پژوهشي در دانشگاه تربيت معلم تهران ۲۴/۴ درصد دانش آموزان پسر و ۴/۲ درصد دانش آموزان دختر تا کنون مشروبات الکلي را مصرف کرده اند.

بر اساس گزارش سازمان جهاني بهداشت روزانه بين ۸ تا ۱۰ هزار جوان شروع به مصرف فروآورده‌هاي دخاني مي کنند که اکثر آنها در کشورهاي درحال توسعه زندگي مي کنند. از آنجا که بيش از ۷۰ درصد از نوجوانان ۱۰ تا ۱۹ ساله کشور در حال تحصيل هستند و مدرسه به عنوان اولين محيط اجتماعي آموزشي بعد از خانواده از اهميت بسزايي در شکل گيري رفتار‌هاي فرد برخوردار است، بررسي ميزان مصرف سيگار در مدارس از اهميت ويژه اي برخوردار است.

افزايش ميزان مصرف سيگار در ميان دانش آموزان در کلان شهر‌هاي کشور به خصوص شهر تهران به شکلي است که در پژوهش ديگري در شهر رشت شيوع تجربه مصرف سيگار و کشيدن گاه گاهي در ميان افراد سيگاري در پسران دبيرستان به ترتيب ۱۵ درصد و ۵۴/۶ درصد گزارش شده است. همچنين مطالعه که در سال ۱۳۸۲ در شهر تهران صورت گرفت شيوع کشيدن سيگار به صورت گاه گاهي را در دانش آموزان دبيرستاني ۲۸/۲ درصد عنوان کرده بودند.

خانه، بيشترين مکان کشيدن سيگار

نتايج پژوهش صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکي تهران نشان مي دهد محل کشيدن سيگار در کل دانش آموزان مصرف کننده فعلي سيگار ۳۷.۸ درصد در خانه خود بود که بيشترين ميزان را نشان مي دهد. همچنين بيشترين مکان کشيدن سيگار در پسران مصرف کننده فعلي ۳۶/۶ درصد در مکان‌هاي عمومي مانند پارک و خيابان و در دختران ۵۱/۶ درصد در خانه خود بوده است.

در اين پژوهش که بيش از ۴۵۲۳ دانش آموز مورد بررسي قرار گرفته اند که بر اساس نتايج آن بيشترين درصد فراواني نحوه دستيابي به سيگار مصرفي در دانش آموزان طي بررسي‌هاي صورت گرفته خريد از فروشگاه يا مغازه به ميزان ۳۸.۸ درصد بود که ۶۱/۵ درصد از دانش آموزان دختر و ۷۴/۶ درصد از دانش آموزان پسر مصرف کننده سيگار جهت تهيه سيگار مصرفي خود پول پرداخت کرده‌اند.

از سوي ديگر براساس نتيج اين پژوهش در دانشگاه علوم پزشکي تهران و در نظر خواهي انجام شده در خصوص قصد کشيدن سيگار در يک سال و پنج سال آينده در ميان دانش آموزان مصرف‌کننده فعلي سيگار ۲۴.۱ درصد احتمال دادند در يک سال و ۳۳/۱ درصد در پنج سال آينده سيگار خواهند کشيد.

به عبارت ديگر از هر ۱۰ دانش‌آموز مصرف‌‌کننده سيگار تقريبا سه نفر قصد ادامه مصرف را در يک سال و ۵ سال آنده را داشته‌اند.

همچنين مقايسه قرار گيري در معرض دود سيگار در دو گروه مصرف‌کننده فعلي سيگار و غيرسيگاري نشان داده است که گروه دانش آموزان مصرف‌کننده فعلي سيگار ۶۶.۷ درصد و در گروه دانش‌آموزان غيرسيگاري ۳۲/۷ درصد در خانه در معرض دود سيگار بوده اند و ۷۸ درصد از دانش‌آموزان مصرف‌کننده فعلي سيگار علاوه بر خانه در محلي ديگر در معرض دو سيگار بوده اند. نتايج حاصل از اين مطالعه حاکي از بالا بودن مصرف سيگار در ميان نوجوانان است. به نحوي که از هر ۱۰ دانش‌آموز سه نفر تجربه کشيدن سيگار را داشته‌اند.

۵۷ درصد دانش آموزان حداقل يک نوع مواد دخاني را تجربه کرده‌اند

همچنين بر اساس تحقيق ديگري در دانشگاه تربيت معلم تهران در ميان دانش آموزان۴۴۷ دانش‌آموز کرجي ۵۷ درصد از دانش آموزان مورد مطالعه گزارش کردند که حداقل يک بار در طول عمر خود يک نوع ماده شامل سيگار، قليان، مشروبات الکلي، و ساير مواد را امتحان کرده اند.

به طوريکه از ميان ۴۴۷ نفر از دانش آموزان دختر و پسر سال‌هاي اول، دوم و سوم متوسطه ۵۷ درصد معادل ۲۵۵ نفر حداقل يک بار در طول عمر سابقه مصرف مواد (با احتساب سيگار) داشته‌اند.

نتايج پژوهش دانشگاه تربيت معلم در ميان دانش آموزان نشان مي دهد ۴۳/۱ درصد از دانش آموزان دختر بررسي شده مصرف‌کننده قليان هستند و ۲۴.۴ درصد پسران نيز مصرف کننده مشروبات الکلي هستند و يا آن را تجربه کرده‌اند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسام

      به به!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج