۳۵۲۵۴۲
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

۱۲ سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

در دوران کنونی آلودگی هوا و وضع مالیات‌های سنگین برای خودروهای پرمصرف از یک‌سو و ساخت پیشرانه‌های کوچکی که قادر به تولید قدرت بالایی هستند از سوی دیگر موجب شده که کم‌کم موتورهای بزرگی مانند پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر کنار گذاشته شوند.

وب سایت پدال - امیر دهقان: در دوران کنونی آلودگی هوا و وضع مالیات‌های سنگین برای خودروهای پرمصرف از یک‌سو و ساخت پیشرانه‌های کوچکی که قادر به تولید قدرت بالایی هستند از سوی دیگر موجب شده که کم‌کم موتورهای بزرگی مانند پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر کنار گذاشته شوند. از نمونه‌های پیشرانه‌های کوچکِ پرقدرت می‌توان به موتور چهار سیلندر ۲ لیتری ولوو و یا پیشرانه‌های اکوبوست فورد اشاره کرد که باوجود حجم و مصرف سوخت کم، قدرت بالایی تولید می‌کنند؛ اما این موتورها هرگز نمی‌توانند قدرت یکنواخت یک موتور ۱۲ سیلندر را ارائه کنند.

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

به همین دلیل همچنان شاهد استفاده از پیشرانه‌های V12 در سوپر اسپرت‌ها، کوپه‌های لوکس، سدان‌های مجلل و حتی تعداد انگشت‌شماری از SUVها هستیم. بااین‌حال باوجود توربوشارژها و تکنولوژی‌های هیبریدی، موتورهای V12، بخصوص در فرم تنفس طبیعی، رو به انقراض بوده و تعداد آن‌ها روزبه‌روز در حال کم شده است. این روند تا جایی ادامه پیداکرده است که حتی ممکن است در آینده شاهد استفاده از هیچ موتور 12 سیلندری بر روی خودروها نباشیم. بااین‌وجود هنوز هم تعداد انگشت‌شماری از خودروسازان هستند که به ساخت و عرضهٔ پیشرانه‌های 12 سیلندر مشغول بوده و از آن‌ها بر روی محصولاتشان استفاده می‌کنند. در ادامه به معرفی خودروسازانی می‌پردازیم که همچنان موتورهای 12 سیلندر را ارائه می‌کنند.

فراری

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Ferrari F۱۲ Berlinetta

مسلماً هنگامی‌که به موتورهای 12 سیلندر فکر می‌کنیم یکی از اولین خودروسازانی که به ذهنمان می‌آید فراری است. اولین خودروی 12 سیلندر این شرکت 125S نام داشت که در سال 1947 ساخته شد و مجهز به موتور V12 با حجم فقط 1.5 لیتر بود. هرچند این شرکت مدت‌ها است در مسابقات فرمولاوان موتورهای 12 سیلندر را کنار گذاشته است اما هنوز هم از آن‌ها برای خودروهای شهری خود استفاده می‌کند.

بااینکه فراری درگذشته از موتورهای V۶ هم استفاده می‌کرد اما در حال حاضر در تمامی محصولات خود از موتورهای V۸ و V۱۲ بهره می‌برد. حتی این شرکت چندین سال بر ساخت موتورهای تنفس طبیعی پافشاری می‌کرد تا اینکه در برابر فشارهای زیست‌محیطی تسلیم‌شده و موتورهای ۸ سیلندر خود را به توربوشارژر مجهز کرده است و حتی یک سیستم کمکی هیبریدی را به پیشرانهٔ V۱۲ پرچم‌دار خود یعنی ابر خودروی لافراری اضافه کرده است؛ اما در حال حاضر دو خودروی F۱۲ و GTC ۴Lusso تنها محصولاتی از فراری هستند که همچنان از پیشرانهٔ V۱۲ تنفس طبیعی استفاده می‌کنند.

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Ferrari GTC۴ Lusso


لامبورگینی

یکی دیگر از طرفداران ثابت و پر و پا قرص موتورهای V12 لامبورگینی است. خودروسازی که افسانه‌های چون میورا، کانتاش، دیابلو و مورسیه لاگو را با موتورهای 12 سیلندر تولید کرده است. امروز مدل آونتادور که بالاتر از مدل 10 سیلندر اوراکان قرار دارد، میراث پیشرانه‌های 12 سیلندر تنفس طبیعی لامبورگینی را زنده نگه‌داشته است. بعلاوه لامبورگینی تنها سازنده‌ای است که همچنان در برابر وسوسهٔ استفاده از توربوشارژر دوام آورده و هنوز تمامی محصولات خود را با موتورهای تنفس طبیعی تولید می‌کند. هرچند قرار است اولین کراس اوور این شرکت یعنی مدل اوراس در آینده با موتور V8 توئین توربو عرضه گردد.

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Lamborghini Aventador


پاگانی

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Pagani Zonda Revolucio

هرچند پاکانی سازندهٔ سوپر اسپرت‌هایی با موتورهای V۱۲ است اما این شرکت خودش سازندهٔ این موتورها نیست بلکه آن‌ها را از مرسدس-آام‌گ می‌گیرد. این شرکت ایتالیایی، مدل زوندا را با پیشرانه‌های V۱۲ تنفس طبیعی با حجمی از ۶ تا ۷.۳ لیتر تولید می‌کند درحالی‌که مدل هوآیرا را مجهز به یک پیشرانهٔ V۱۲ توئین توربو کرده است. پایبندی پاگانی به موتورهای ۱۲ سیلندر موجب تمایز آن از رقبایی مانند گوئنیگزک که از پیشرانه‌های V۸ استفاده می‌کند و بوگاتی که پیشگام استفاده از موتور W۱۶ است، شده است.

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Pagani Huayra


آستون مارتین

در اواخر دههٔ 90 یعنی زمانی که آستون مارتین هنوز در تملک فورد بود، مهندسان این شرکت با استفاده از دو موتور V6 فورد موندئو یک پیشرانهٔ 6 لیتری V12 ساختند. این موتور در سال 1999 در مدل DB7 مورداستفاده قرار گرفت و از آن زمان تاکنون سنت موتورهای V12 آستون مارتین ادامه داشته است. همانند پاگانی، آستون مارتین هم قراردادی با مرسدس-AMG جهت تأمین پیشرانه‌های موردنیاز خود به امضا رسانده است اما بااین‌حال، آستون پیشرانهٔ V12 مدل DB11 را خودش طراحی و تولید کرده است. البته پس از سال‌ها، آستون مارتین نیز سنت استفاده از موتورهای تنفس طبیعی را کنار گذاشته و پیشرانهٔ 12 سیلندر DB11 را به توربوشارژر مجهز کرده است. بااین‌حال گزارشاتی نشان می‌دهد که این خودروساز بریتانیایی همچنان از پیشرانه‌های V12 تنفس طبیعی در پروژه‌های خاص و تولید محدود استفاده خواهد کرد.

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Aston Martin DB11


آئودی و بنتلی

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

بنتلی بزرگ‌ترین تولیدکنندهٔ موتورهای ۱۲ سیلندر در دنیا است درحالی‌که موتور V۱۲ تولید نمی‌کنند! چراکه بنتلی درواقع پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر را با فرم W شکل تولید می‌کند که ترکیبی است از چهار ردیف سه سیلندر. این پیشرانهٔ ۶ لیتری W۱۲ که مجهز به دو توربو شارژر بوده و ۶ لیتر حجم دارد، در مدل‌های کانتیننتال GT و GTC، فلاینگ اسپار و اخیراً SUV جدید بنتایگا مورداستفاده قرار می‌گیرد. همچنین از موتور W۱۲ بنتلی در دیگر زیرمجموعهٔ گروه فولکس‌واگن یعنی آئودی هم استفاده می‌شود به‌نحوی‌که هنوز هم سدان لوکس و پرچم‌دار A۸ با پیشرانهٔ ۶.۳ لیتری W۱۲ با ۵۰۰ اسب بخار قدرت عرضه می‌گردد.

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Audi A۸ W۱۲


ب‌ام‌و و رولزرویس

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

ب‌ام‌و نیز یکی دیگر از شرکت‌هایی است که همچنان موتورهای 12 سیلندر را می‌سازد و همچنین از آن‌ها در زیرمجموعهٔ خود یعنی رولزرویس هم استفاده می‌کند. این خودروساز باواریایی نزدیک به 30 پیش اولین پیشرانهٔ V12 خود را در سری 7 معرفی کرد و هنوز هم این راه را ادامه می‌دهد. هم‌اکنون ب‌ام‌و M760Li XDrive با یک پیشرانهٔ 6.6 لیتری V12 توئین توربو تولید می‌شود و این همان پیشرانه‌ای است که در رولزرویس‌های گوست و رایث و داون هم مورداستفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که رولزرویس موتور بزرگ‌تر 6.75 لیتری V12 تنفس طبیعی‌ای را نیز برای مدل فانتوم تولید می‌کند.

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
BMW M760Li


مرسدس بنز

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

گذشته از آن‌که مرسدس بنز برای پاگانی و آستون مارتین موتورهای V۱۲ می‌سازد، این شرکت آلمانی در محصولات خود نیز از پیشرانه‌های ۱۲ سیلندر استفاده می‌کند. هم‌اکنون مرسدس بنز S۶۰۰ و همین‌طور میباخ با پیشرانهٔ ۶ لیتری V۱۲ تولید می‌شوند؛ اما شاهکار اصلی ۱۲ سیلندر مرسدس، پیشرانه‌های V۱۲ ساخت AMG است که در مدل‌های SL۶۵، S۶۵ و G۶۵ بکار می‌روند. این موتور نسخهٔ دست‌ساز و قوی‌تری از همان پیشرانهٔ V۱۲ مدل S۶۰۰ است که ۶۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این نیرو به‌قدری عظیم است که گیربکس و سیستم چهارچرخ محرک بسیاری از خودروسازان توان انتقال آن را ندارد.

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند



تویوتا

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Toyota Century

شاید با دیدن نام تویوتا در این لیست تعجب کنید و بپرسید که مگر تویوتا هم موتور V12 تولید می‌کند؟ در جواب این سؤال باید گفت بله ولی نه به‌صورت جهانی چراکه این سازندهٔ ژاپنی تنها برای یک مدل و آن‌هم فقط برای عرضه در بازار داخلی ژاپن از پیشرانهٔ 12 سیلندر استفاده می‌کند. این مدل که تویوتا سنچوری نام دارد، یک سدان لوکس است که با پیشرانهٔ 5 لیتری V12 عرضه می‌شود. این موتور تنها 300 اسب بخار قدرت تولید می‌کند که شاید چندان به چشم نیاید اما برای استفاده در شهر شلوغی مانند توکیو کاملاً کافی به نظر می‌رسد. نسخه‌ای خاص از سنچوری بانام سنچوری رویال برای خانوادهٔ سلطنتی ژاپن و جهت استفادهٔ امپراطور و خانواده‌اش نیز ساخته‌شده است. همچنین «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین نیز همانند امپراطور ژاپن از خودروی چینی هونگچی L5 که مجهز به موتور 12 سیلندر است استفاده می‌کند. ظاهر این خودرو به‌صورت رِترو و با نگاه به گذشته طراحی‌شده است.

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Hongqi L5


12 سیلندرهای گذشته

درگذشته خودروهای ۱۲ سیلندر بسیار بیشتری نسبت به امروزه تولید می‌شد که در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. جاگوار قبلاً از پیشرانه‌های V۱۲ استفاده می‌کرد درحالی‌که هم‌اکنون موتورهای V۸ را جایگزین آن‌ها کرده است. مازراتی MC۱۲ نیز از موتور ۱۲ سیلندر فراری انزو استفاده می‌کرد. بوگاتی EB۱۱۰ مجهز به یک پیشرانهٔ V۱۲ کوچک ۳.۵ لیتری با چهار توربو بود. مک لارن F۱ از پیشرانهٔ V۱۲ ساخت ب‌ام‌و استفاده می‌کرد. وکتور موتورز پیشرانهٔ V۱۲ لامبورگینی را در مدل M۱۲ خود بکار می‌برد. لینکلن در سدان لوکس کانتیننتال از موتور V۱۲ استفاده می‌کرد. آئودی در مدل Q۷ خود از یک پیشرانهٔ V۱۲ دیزلی استفاده می‌کرد و فولکس‌واگن نیز در مدل‌های توآرگ و فاتون، موتور W۱۲ بنتلی را بکار می‌گرفت.

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
jaguar_xjs_۱۹۹۰

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
maserati_mc۱۲_۲۰۰۴

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Bugatti-EB۱۱۰-۱۹۹۳-SS-۰۴

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
McLaren-F۱-۱۹۹۳-۰۲

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
autowp.ru_vector_m۱۲_۱۹۹۵

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Lincoln-Continental-۱۹۴۲-Co

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Audi-Q۷_V۱۲_TDI-۲۰۰۹-۱۶۰۰-۰b

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Volkswagen-Touareg-۲۰۰۵-W۱۲

12 سیلندرهایی که همچنان تولید می‌شوند
Volkswagen-Phaeton-۲۰۱۱-۰۴

ما هرگز تعجب نخواهیم کرد اگر تویوتا و هونگچی ساخت موتورهای V12 را برای سدان‌های لوکس بومی خود متوقف کنند اما مطمئن باشید فراری، لامبورگینی، آستون مارتین، بنتلی، رولزرویس، ب‌ام‌و و مرسدس بنز تولید موتورهای 12 سیلندر را تا زمانی که امکان‌پذیر باشد ادامه خواهند داد. اما آنچه مشخص است این است که تمامی شرکت‌های مرسدس بنز، آستون مارتین پاگانی، ب‌ام‌و، رولزرویس و بنتلی از توربوشارژر در موتورهای 12 سیلندر خود استفاده می‌کنند و فراری نیز سیستم هیبریدی را به این موتورها اضافه کرده است؛ بنابراین لامبورگینی آخرین خودروسازی است که همچنان به ساخت موتورهای 12 سیلندر تنفس طبیعی متعهد مانده است. به همین دلیل مشعل امید ادامهٔ حیات 12 سیلندرهای تنفس طبیعی همچنان در سنت آگاتا روشن باقی‌مانده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج