جاباما
۳۵۴۵۵
۵۶ نظر
۵۱۷۶
۵۶ نظر
۵۱۷۶
پ

حریم جعلی سلطان

واکنش به سریال های ساخت ترکیه در ماهواره

پخش سریال‌های ساخت ترکیه از شبکه‌های فارسی‌زبان واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است. بسیاری از منتقدان معتقدند محوریت خیانت‌های خانوادگی در این سریال‌ها زمینه فروپاشی بنيان خانواده را فراهم می‌کند.

دنیای اقتصاد: پخش سریال‌های ساخت ترکیه از شبکه‌های فارسی‌زبان واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است.

بسیاری از منتقدان معتقدند محوریت خیانت‌های خانوادگی در این سریال‌ها زمینه فروپاشی بنيان خانواده را فراهم می‌کند. با وجود راهکارهای مختلف که جهت كنترل و رقابت با شبكه‌هاي ماهواره‌اي صورت گرفت، سریال‌های فارسی‌زبان همچنان طرفداران خود را حفظ کرده و برخی خانواده‌ها شب‌های خود را با این سریال‌هاي مخرب به پایان می‌رسانند.

از جمله سریال‌های نسبتا پرطرفدار می‌توان به سریال «حریم سلطان» اشاره کرد که داستان زندگی سلطان سلیمان عثمانی را روایت می‌کند. داستان روایت‌کننده زندگی سلطان سلیمان در دربار عثمانی است و دسیسه‌های شکل‌گرفته در میان زنان دربار را نشان می‌دهد. داستان‌هایی از فتوحات و افتخارات سلطان سلیمان و رأفت او نسبت به فرودستان هم از جمله موضوعات دیگر این سریال است.

واکنش به سریال های ساخت ترکیه در ماهواره

این صحنه‌ها در شرایطی نمایش داده و با استقبال برخي ایرانی‌ها روبه‌رو می‌شود که بنا بر روایت تاریخ سلطان سلیمان عثمانی با لشکرکشی به ایران زمینه کشته شدن ایرانی‌های بسیاری را فراهم کرده است.

آنچه تاریخ روایت می‌کند سه‌گانه‌های حمله به ایران به منظور تصرف خاک کشورمان از جمله اقداماتی است که در دوران سلطان سلیمان یکم صورت گرفت. سلیمان در سال‌های ۱۵۳۳، ۱۵۴۸ و ۱۵۵۴ به ایران حمله کرد و در نهایت در سال ۱۵۵۵ در آماسیه پیمان صلحی را با شاه طهماسب منعقد كرد که به موجب آن جنگ‌های طولانی‌مدت مابین دو دولت برای مدتی خاتمه می‌یافت. نتیجه این حملات دسترسی به قسمت اعظمی از خاورمیانه بود. تحت رهبری او، ناوگان دریایی امپراتوری عثمانی بر دریاهای اطراف، از مدیترانه گرفته تا دریای سرخ و خلیج‌فارس، تسلط یافت.

از جمله دلایل حمله عثمانی در زمان سلطان سلیمان به ایران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. اگر چه دیاآباد پس از چالدران به تصرف عثمانی‌ها درآمد، اما مرکز و جنوب عراق (بغداد و بصره) هنوز در دست صفویان بود.

۲. تداوم تحریکات صفویان در ایجاد قیام‌های ترکمن در آناتولی

۳. شورش و یاغی شدن اولامه سلطان تلکو حاکم آذربایجان بر شاه طهماسب و پناهنده شدن او به دربار عثمانی و وادار کردن امپراتوری عثمانی جهت حمله به ایران

۴. دوری شاه طهماسب از مرکز حکومت به سبب گرفتاری او درماوراءالنهر و خراسان بازخورد حریم سلطان در ترکیه چه بود حریم سلطان، کلیات تاریخی دارد اما جزئیاتی که درآن به نمایش درآورده می‌شود مطابق با تاریخ نیست و به منظور جذب مخاطب صورت گرفته است. همین موضوع باعث شد تا پس از پخش این سریال در ترکیه، انتقادهای بسیاری نسبت به آن صورت گیرد و از اینکه سلطان سلیمان عثمانی به صورت «نامحترمانه»، «شرم‌آور» و «خوش‌گذران» نشان داده شده است انتقاد کردند. شورای عالی رادیو و تلویزیون ترکیه ادعا کرد که بیش از ۷۰ هزار شکایت درباره این سریال دریافت کرده‌ است. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، نمایش این سریال را به دلیل «بد جلوه دادن تاریخ ترکیه به نسل جوان» کشور محکوم کرد.

چرا حریم سلطان جذاب است؟

فرهنگ جامعه ایران به گونه‌ای تعریف شده است که استفاده از ماهواره با منع اعتقادي روبه‌رو است و همین موضوع امنیت اخلاقی خانواده‌ها را تاحدود بسیاری تضمین کرده است. با این همه نمی‌توان منکر توجه به سریال‌هایی چون «حریم سلطان» از سوی بسیاری از مخاطبان ایرانی شد.

در شرایطی که سریال‌های ایرانی برای جذب مخاطب تلاش چنداني نمی‌کنند و فیلم‌های تاریخی چون «کلاه پهلوی» نمی‌توانند مخاطب را پای تلویزیون بنشانند، سریالی چون «حریم سلطان» ظهور می‌کند و چیزی نمایش می‌دهد که توجه ایرانی‌ها را به عثمانی‌ها افزایش می‌دهد. عدالت‌خواهی سلطان سلیمان در شرایطی از سوي برخي باور می‌شود که آموزش و پرورش سال‌ها تلاش کرده است در کتاب‌های تاریخی خود حکومت عثمانی‌ها را چنان‌كه بوده‌اند معرفي و محکوم کند. باید منتظر ماند تا در پایان این مجموعه مشخص شود تاثیر چنین سریالی بیشتر است یا بيان واقعيت‌هاي تاریخی.

سريال‌هاي وطني شرف دارد به این حریم پر از دروغ!

گاهی اوقات پیش می‌آید که براي عامه مردم-منظور جماعت پای تلویزیون نشین حرفه‌ای است که حتی در زمان کار در خانه و آشپزخانه هم تلویزیونشان به عنوان عضوی از محیط امن منزل در حال تولید اصوات موزون و ناموزون است- تشخیص خوب از بد و سره از ناسره سخت و گاهی ناممکن است. برای همین هم نمی‌شود به این حکم کلی که می‌گوید: فلان کار پربیننده است پس کار خوبی است، اثري را ارزش‌گذاري كرد.

آخرین نمونه این مشعشعات ماهواره‌ای حریم سلطان است که تنها و تنها برای فریب تماشاگر ایرانی آن هم از یک شبکه ماهواره‌ای هر شب پخش می‌شود و بسیار آدم‌هایی که نمی‌خواهند این کار را هم ببینند مجبورند برای اینکه اعضای دیگر خانواده پیگیر داستان سریال هستند آن را تماشا کنند. در این صورت است که من به دوستان می‌گویم نه تنها اغلب سريال‌هاي خوب داخلي بلكه حتي سريال‌هاي آبكي وطني هم شرف دارد به این سریال جعلي و مبتذل ماهواره‌اي و کارهای کره‌ای و ژاپنی و سایر اقلام بيگانه با فرهنگ ايراني.

پیش از این گفتم «دیوار» سیروس مقدم را ببینید، الان هم می‌گویم «دزد و پلیس» سعید آقاخانی را ببینید. دست کم از یک طنز ناب لذت می برید و درگیر خاله زنک بازی‌های زنان سلطان نمی‌شوید (باور کنید این جمله را هم از دیدن یکی دو سکانس گذری از این کار نوشتم، بعدا نگویید دقیق نیست). تنها توصیه آخرم این است: حیف وقت و انرژی و فسفری که برای دیدن این حریم کثیف می‌سوزانید!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دوران سلطان سلیمان یکم صورت گرفت?
      یعنی چی یکم؟

    • شیوا

      یعنی سریالهای ایرانی همه راست و واقعیته؟
      خب این صداو سیما چهارتا سریال درست بسازه ببینه بازم مردم گرایش پیدا میکنن به ماهواره یا نه.

      پاسخ ها

      • شمیم

        والا همینو بگو، ماتاریخ نداریم فقط این عثمانیا تاریخ ساز بودن

    • نگار

      اتفاقا داستان جذابي داره
      چرا همش دوست دارين بگيد سريالهاي ايراني خوبه و بقيه بد

      ايران هم اونقد برنامه هاي جذابش رو زياد كنه كه كسي نره سراغ سريالهاي خارجي

      اينم حسودي داره.................

      پاسخ ها

      • مامان لیلا

        نه نگار جان منظورش اینه که در این سریال خیلی موارد به ایرانیا توهین شده من هم اوایل این سریال رو نگاه میکردم ولی چون توهینهایی رو دیدم که بما شد دیگه بعنوان یک ایرانی نگاه نکردم هرچند که سریال و فیلمهای خودمون روهم نگاه نمیکنم ولی اینکه ببینم به من ایرانی حتی در زمان سلطان ,کافر میگفتند ناراحت شدم این رو که میدونی دخترم از زمان کوروش کبیر ایرانیان یکتا پرست بودند اما این سلطان عثمانی به ایرانیان ,ایرانیان کافر خطاب کردبحث حسودی نیست بعضی وقتا توهین ها رو نمیشه تحمل کرد اگرنه سریالهای ترکیه ای همشون بد نیستند خیلی هم جذاب هستند .
        موفق وپیروز باشید.

      • sam

        To kodom ghesmat be iraniha goft kafar ke man nadidam???haaaaaaaaa???!!!!!!!

      • بدون نام

        من تا جایی که میدونم اتفاقا همش به ایرانی ها و شاه اسماعیل میگن برادران دینی . به مسیحیا میگفت کافر

      • بدون نام

        مامان لیلا تو کدوم قسمت توهین کردن

      • مامان لیلا

        اگر زبان اصلی استانبولی رو ببینید متوجه ی عرایض بنده خواهید شد وقتی به ترجمه ی فارسی میرسه این صحبتها همگی حذف میشوند.

      • بدون نام

        من سریال رو هم با زبان اصلی دیدم و هم دارم دوبله فارسی شو میبینم... دیالوگ ها فرقی با هم ندارن.در هیچ کجای سریال هم ایرانی هارو کافر خطاب نکرده. اگر دقت کنی مسیحی ها رو میگه کافر که میدونی مسیحیت از نظر اسلام دین توحیدیه. باید دقت کنی که در فقه اسلامی دو واژه کافر با کسر ف و کافر با فتح ف وجود داره. اولی یعنی مشرک و همون شناختی که تو از کافر داری و دومی به معنی هر کسی که به اسلام معتقد نباشد.

    • reza

      سلام
      تعجب میکنم چرا شما که منتقد هستید خودتونم ماهواره دارید بعدشم میگید ماهواره بده؟ و مخالفشید

    • بدون نام

      دولت با دست خودش داره تاریخ رو نابود میکنه اونوقت به یه فیلم گیر دادین
      حالا هر چقدر هم دروغ باشه

    • Mahsa

      خیلی هم سریال جالبیه سریالهای ایرانی که همش گریه زاری و کشتنه یاچطور یک معتاد حرفه ای شوید رو اموزش میده

      پاسخ ها

      • رضا

        به آموزش خائن شدن شرف داره

      • مهران

        برای ایرانی ها متاسفام
        همه چیز به بیننده بستگی داره
        این فیلم پر از منظور هست رو کاری ندارم
        ولی شما میگی فیلم ایرانی همش گریه زاری و معتادی رو یاد میده منم میگم این فیلم از بین بردن اعتماد بین اعضای خانواده رو یاد میده

        نه سریال های ایرانی بدرد میخوره نه خارجی
        تو چند سال اخیر سریال های شوق پرواز و کلاه پهلوی و ساختمان پزشکان و مختارنامه و اونی که رامبد جوان کارگردانش بود(فضایی ها اومده بودن رو زمین)اسمش یادم نیست اینها عالی بودن به نظر من

    • معصومه

      سلام از توجه شما به این مقوله بسیار مهم ممنونم .من نیزمانند شما از دست این سریالهای مبتذل خسته شده ام .تمام کسانی که میگویند سریالهای ساخت ایران طرفدار ندارد ببینند که در بسیاری از شبکه های فارسی زبان ماهواره ای این سریالها به نمایش گذاشته می شود و استقبال خوبی هم ازانها میشود.ولی ما ایرانیها کلا غریبه پرستیم.

      پاسخ ها

      • شیوا

        عزیزم این حرفا خوب نیستا
        ببین همون سریال ماه رمضون خداحافظ بچه فقط راه دزدی رو به همه آموزش کامل داد از دزدی ماشین گرفته تا دزدی بچه های مردم
        پس نگو غریب پسندیم
        90 درصد فیلم هامون واقعا بی محتواست و بدآموزی داره

      • من

        شما که خسته ای واسه چی نگاه میکنی؟ همون سریالای آبکی ایران رو نگاه کن که خستگیتم دربره!

      • شیوا

        قربون لفظت

    • بدون نام

      قسمت به قسمتش جالبتر میشه پیشنهاد میکنم حتما ببینید

      پاسخ ها

      • شیوا

        آره منم باهات خیلی موافقم
        واقعا قشنگه هرکی نبینه از دستش پریده

    • تورج

      صنعت فیلم سازی عوض شده ما هنوز حواسمون نیست.
      اگه میخواستن حوادث رو دقیقا با واقعیات نمایش بدن که کسی نمینشت پای سریال با این همه هزینه....ولی
      جایی خوندم که مورخانه ترک هم به بعضی سکانسهای سریال گیر دادن مثلا
      طبق تاریخ نویسان معتمد ترک ، ابراهیم پاشا زنی به اسم محسنه داشته نه خدیجه و اصلا زن ایشون خواهر شاه نبوده
      یا گفته شده ابراهیم پاشا گردن زده میشود در صورتیکه اینطور نیست و شبی که مهمان شاه بوده و قرار بر استراحت شب در نزد شاه داشته صبح روز بعد مرده است و بیدار نشده
      خلاصه مقداری تحریف شده

      پاسخ ها

      • حمید

        یعنی دروغه که منفی میدید...عجب آدمایی پیدا میشه

      • شیوا

        واقعا منم دلیل منفی دادنتونو نمیفهمم!!!
        ممنون از اطلاع رسانیت دوست عزیز

    • Mahsa

      رضا جون اگه بدت میاد خوب نگاه نکن کسی مجبورت نکرده

    • سورنا

      در جواب مامان لیلا میخوام بگم: مامان کی تو این قسمت های که از سریال پخش شده به ما ایرانیان توهین شده و سلطان سلیمان ایرانی هارو کافر خطاب کرده!؟ سلطان سلیمان فقط وقتی اسم کشورهای اروپایی میاد به اونها میگه کافر چون در اون زمان ایرانیان هم مسلمان بودن و درست دوره ای بود که دین تشیع تو ایران رواج پیدا کرد و سلطان سلیمان چون فقط دین اسلام رو به عنوان دین الهی قبول داره به پیروان ادیان دیگه کافر میگه (حالا اینکه کارش درسته یا غلط یا با واقعیت تاریخی سنخیت داره یا نداره رو کاری ندارم)
      ضمناً سال های اول حکومت سلطان سلیمان برابر بوده با دوره حکومت شاه اسماعیل صفوی (سلطان سلیمان حدود 50 سال بر دولت عثمانی حکومت کرده) و در این سریال هم چند بار نشون داده شده که وقتی نامه ای یا حرفی از شاه اسماعیل به میون اومده اونو به عنوان برادر و هم دین خودش خطاب کرده (حالا کاری ندارم که واقعیت تاریخی چیزه دیگری بوده و بعدها که در آخر سریال هم نشون داده میشه بعد از دوران شاه اسماعیل و همزمان با حکومت شاه طهماسب ایران و عثمانی با هم وارد جنگ میشن)
      به هر حال خواستم بگم الکی از خودتون برداشت نکنین اتفاقاً تا اینجای داستان ایران و عثمانی با هم هیچ مشکلی ندارن و به هیچ عنوان به ایران و ایرانیان توهین نشده (فقط یه بار دیدم که یکی از بازاریان هنگام حراج جنس هاشون داد میزد که: بدو بیا جنس های کشور خودتون رو بخرید نه جنس های تبریزی رو که منم باهاش حال نکردم)
      اینم در جواب به نویسنده این مطلب از مجله دنیای اقتصاد:
      ما هم میتونیم بیایم و از پادشاهان بزرگ و عدالت گسترمون فیلم بسازیم مثله انوشیروان عادل، کورش بزرگ و داریوش بزرگ یا خشایار شاهی که در فیلم سیصد به همراه سپاه ایران انقد زشت و خونخوار به نمایش در اومده بودن...
      به هر حال هر کشوری وقتی فیلمی میسازه میاد از برهه ای از تاریخش فیلم میسازه که پرافتخارتر و زیباتر و پرشکوه تر از همیشه بوده و در این میان برای اینکه کشورش و تمدن اونو رو بهتر جلوه بده چیزهایی رو به داستان اضافه میکنه یا از اون کم میکنه... پس ما هم به جای اینکه از اونا بد بگیم و بخوایم فیلمشون رو تحریم کنیم و زیر سوال ببریم بیایم و خودمون فیلم های بسازیم که تاریخمون رو انجوری که بوده نمایش بده و فیلمی باشه که کشورهای دیگه هم اونو به زبان خودشون دوبله کنن و برای مردم کشورشون نشون بدن (البته سینمای ایران از چند فاکتور مهم جذب مخاطب محرومه که اونم کاریش نمیشه کرد...)

      پاسخ ها

      • مامان لیلا

        در جواب صحبت آقا سورنای محترم عرض بنمایم که اگر به زبان ترکی استانبولی تسلط کامل داشته باشید و دوبله نشده ی فیلم رو مشاهده میکردید در قسمتهای اولیه ی فیلم میتوانستید ببینید ومتوجه ی بی احترامیهایی که عثمانیان به ایرانیا ن کرده بودند بشید متاسفانه وقتی دوبله فارسی میشه بخاطر ایرانیها مجبورند خیلی از جملاتشون رو حذف کنندتا تماشاچیان ایرانی خودشون رو از دست ندهند با اجازه ی شما حقیر زبان ترکی این سریال رو میدیدم واصلا هم خوشم نیومد برای همین هم دوبله فارسی رو اصلا نگاه نکردم در ضمن قسمتهای ترکیه با قسمتهای ایرانی چون از نظر پخش فرق داره من نمیدونم کدوم قسمت بود .ازبابت اطلاعات تاریخی هم که دادید ممنون موفق باشید.

      • یکی مثل همه

        حوصله خوندن ندارم ولی بهت مثبت میدم

    • امیر

      قبل از هر چیزی برید کتاب سلطانه رو بخونید که سالها قبل اومده تو ایران و کسی هم بهش توجه نکرده
      نکته اینجاست که نه تنها شخصیت داستان سلطان جعلی است بلکه کل داستان کپی است نویسنده انگلیسی به اسم کالین فالکنر اون رو نوشته من خودم چند قسمت دیدم خوشم نیومد

    • بدون نام

      هاهاها.....دزد و پليس ببينيم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

    • ندا

      خیلی هم زیبا و جذابه ... دیشب داشتم فیلم راستش را بگو رو می دیدم ... اینقدر حوصلم سر رفت و بدون جذابیت بود که حد نداشت .... فیلمای ما اصلن رنگ ندارن ... تصویر خوب ندارن.... همه فیلما تم رنگ قهوه ای و خاکستری دارن .... واقعا تأسف باره... همین باعث میشه که فیلم حریم سلطان اینقدر توی دل مردم جا باز کنه .... راست و دروغ داستانش دست خودشون ... ما از دیدنش لذت می بریم

    • بدون نام

      عصر ایران چرا با ترکها مخالفی .بیش از 30 میلیون ترک در ایران زندگی می کنند

    • هاشم

      خودم نگاه نمیکنم کلا سریال فقط ... میبینم حالا نمیگم که نظرم حذف نشه ولی خوب هر کی هر چی دوست داره باید ببینه
      راستی من مطلبو نخوندم فقط نظرات رو خوندم

    • saaa

      va mage man chi goftam neveshtamo nazashtid

    • بدون نام

      سلام
      من که شخصا لذت می برم تازه بعد از اینکه تموم میشه راجع به اون و قسمت های بعدش با کل خانواده صحبت میکنم خیلی دوسش دارم حالا هرکی ناراحته نگاه نکنه
      والا

      پاسخ ها

      • شیوا

        دمت گرم

      • بدون نام

        احسنت بهترين جواب اينه ، دوست نداري نگاه نكن نه اينكه چون تو دوست نداري پس كار حتما بده و هيچكس نبايد نگاه كنه ، مردم سلايق مختلفي دارند ،

    • ماریا

      سریال های ایرانی با موضوعات تکراری و پر از غم و غصه چه جذابیتی برای بیننده دارن ؟

    • بهنام

      بفرما راه بازه جاده دراز
      تو سریالی بساز که مردم بیان به طرف تو
      وقتی نمینونی
      مردم معصوم که نیستند

    • شاکی

      سریالهای ایرانی که هیچی اصلا به درد نمی خورن ولی سریالهای ترکیه هم همچین آش دهن سوزی نیستن .

    • گلناز

      باسلام
      چرا مثبت ها را حذف میکنیم من شخصا کاری به اینکه چه شخصی > چه کشوری فیلم ساخته ندارم مهم این است با دیدن این فیلم ها چی به من اضافه میشود و چه تاثیری در رشد فکری من دارد. مثلا زندگی خرم ... وقتی یک کنیز در ۵۰۰ سال قبل از هوش خود استفاده میکند و تنها زن عقدی پادشاه عثمانی میشود که در تاریخ ۵۰۰ ساله حکومت عثمانی وجود نداشته . این برای من درس است که در وجود ما انسانها توانایی ها وجود دارد که خودمان استفاده نمیکنیم. و در قرن ۲۱ بوضوح می بینیم که زنانی در این کره خاکی بدتر از یک برده زندگی میکنند و اصلا حالیشان نیست که یک برده اند !!!!
      این برای من درس بود!! و درسهای دیگر...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با گول ناز موافقم.

    • هدیه

      باعث تاسفه! و واقعا بی انصافیه بچه های ما این همه زحمت می کشند و سریالهای خوبی هم می سازند و دوستان میان نظر میدن که هوسرانیهای یه سلطانی زیباتر از اینهاست!!!! اگر جلوه های ویژه ی خانمهارو بردارن جذابیت باقی میمونه؟؟در ضمن با مامان لیلا کاملا موافقم کاش شما هم به ترکی استانبولی مسلط بودین و اصلشو میدیدین!!

    • بدون نام

      اگه در حریم سلطان بنیان خونواده هارو سست میکنه .... سریال ماه رمضونی میوه ممنوعه بنیان خونواده رو محکم میکنه یا این سریال جدیده که دختر خونده قاضی علی رغم مخالفت خونواده اش میره زن اون پیرمرد قاچاقچی میشه؟

    • marjan

      ممنون از مطالب خوبتون،ولی کاش همه نظرات رو میذاشتید وگلچین نمیکردید

    • احمد

      سلام به همه،
      من این سریال دنبال میکنم،به نظر من خیلی مصنوعی دارن زور میزنن بگن ما هم تو تاریخ دنیا خیلی مهم بودیم. دکورهای و یه سری از صحنه هاش تو شهر که فاجعه است خدایی دکور های فیلم یوسوف ّپیامبر و مختار دیدین(هنر نزد ایرانیان است) اینا همش چندتا 3D درست کردن همین با یه قصر. دوستان عزیز از قدیم گفتن مشک آن است که خود ببوید. مثل فیلم Princes of Persia(شاهزاده ایرانی) که هالیود به خاطره مطرح بودنش در دنیا درستش کرده و توش قدرت و تمدن ایران به نمایش میذاره. حتماً ببینید کل سریال سلطان سلیمان در برابرش هیچه.
      ولی در آخر باید بگم درود بر نادر شاه زند که به خاطر تعرض عثمانی ها به ایران و به علت برهنه کردن ناموس ایرانی 140 هزار سرباز عثمانی رو از تیغ گذروند برد. درود بر ایران و ایرانی.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نادر شاه افشار .مجيد جان.

    • بیتا

      یکی از دلایل پر بیننده بودن این سریال نوع پوشش و رفتار و گفتار زنان دربار هستش. معمولا دیدن لباسهای فاخر و زیبا مخصوصا برای خانمها جذابه. حتی تو سریالهای دیگه ترکی هم لباسهای شیک و زیبا استفاده میشه. (برای خود من که جذابه) چیزی که تو سریالهای ایرانی اصلا وجود نداره. بیشتر داستانهای سریالهای ما مربوط به فقر و گریه و زاری هستش. خب برای بیننده ای که صبح تا شب داره کار میکنه، دیدن فقر و بدبختی و لباسهای زشت و از مد رفته و ... بیشتر اون رو یاد بدبختیهاش میندازه. فراموش نکنید اکثر ماها با دیدن سریالهای شبانه به صورت ناخودآگاه قصد داریم از دنیای واقعی مون خارج بشیم و برای ساعاتی هم که شده مشکلات خودمون رو فراموش کنیم، نه اینکه همون مشکلات رو در قالب یه سریال تماشا کنیم.
      دیدن آداب و رسوم یه کشور دیگه همیشه جذابه، مخصوصا اگه این آداب و رسوم مربوط به دربار یه شاه باشه. اکثر ما به نوعی دوست داریم از اندرون پادشاها سر در بیاریم. قوانین حرمسرا، تعداد معشوقه ها، حسادتها، خیانتها و ... . ضمنا من خودم به شخصه از سریالهای ترکی، کره ای، مکزیکی، عربی و ... چیزهای جدیدی راجع به فرهنگشون یاد گرفتم.
      دیگه اینکه همونجور که اکثر دوستان گفتن الان کشورهای دیگه همه در حال قهرمان سازی هستن. تارخشون رو با افتخار به صورت فیلم و کتاب در میارن، اون جاهایی که باعث افتخارشونه پر رنگ میکنن و اون جاهایی که براشون ننگ محسوب میشه رو کمرنگ. ولی ما ایرانیا چیکار کردیم؟

    • بیتا

      این رو هم در ادامه نظر قبلیم بگم که درنهایت به نظر من بهتره به جای توهین و انتقاد و تحریم اینگونه سریالها و فیلمها، هم مردم و هم دولت دست به دست هم بدیم و فرهنگ فیلم دیدن رو افزایش بدیم. یعنی ببینیم ولی هرچیز رو که دیدیم بلا استثنا باور نکنیم. فکر کنیم، بسنجیم و یاد بگیریم. مردم ما به این سریالهای پر زرق و برق علاقه دارن. مخصوصا سریالهای ترکی که تاحدودی فرهنگ و رفتار و گفتارشون به فرهنگ ما نزدیکه. با انتقاد یا مسخره کردن یا حتی فیلتر و تحریم من بیننده بیخیال سریال نمیشم. ولی میشه آموزش داد و واقعیتها رو بیان کرد جوری که مخاطب عامه رو از اشتباه درآورد.
      راستی این مطبوعات و ... که اینقدر انتقاد میکنن و مردم رو از دیدن نهی میکنن، چرا یه نامه انتقاد آمیز به سازندگان سریال، دولت ترکیه نمینویسن و موارد تحریف تاریخ رو در سایتهای بین المللی چاپ نمیکنن تا دنیا خبر دار بشن؟ حالا اگه ما ایرانیا نگاه نکنیم، این سریال نابود میشه یا موضوعش عوض میشه؟ نخیر. بقیه مردم دنیا و از جمله ترکیه میبیننش و باورش میکنن و اونوقت ما هم که ندیدیمش و از همه جا بیخبریم سرمون رو مثل کبک میکنیم زیر برف

    • دختر ایرونی

      واقعا جالبه ... تا حالا صدتا سریال مثلا طنز از تلویزیون ایران پخش شده که توی اکثرشون رفتن به توالت اون هم با یه آفتابه کثیف و کهنه سوژه ای بود برای خندیدین مردم . هیچکس اعتراض نکرد که بابا جون این چه صحنه مسخره ایه اونوقت به یه سریال که ترکا برای خودشون ساختن و ما از روی اجبار که هیچ سریال یا برنامه تلویزیونی مهیجی نداریم اون رو نگاه میکنیم گیر میدین..مثلا می خواهید بگید روشن فکرین .. همه میدونن عثمانیا کی بودن و چه کردن لازم نیست شما حرص مردمو بخوری .. اگه یکی دونفر دور و بر شما هست که هیچی از تاریخ نمیدونه و با دیدن یه فیلم معمولی کلهم اجمعین بیاین تاریخی، خانوادگی، ملی و میهنیش میریزه به هم اون رو به حساب اکثریت نذارید..

    • شیوا

      آخ جون دعوا کنید

    • حامد از بروجرد

      اصلاً توجه کردید که چرا این شبکه های ماهواره ای چرا برای ما فیلم و سریال رو با هزینه های بالا دوبله میکنن و بصورت رایگان برامون پخش میکنن ؟ من به خدا ماهواره ندارم ولی چیزی که از گفته های مردم در این سریال دستگیرم شده اینه که نفر خیلی طرفداره عدالته و چون این کار رو انجام میده بقیه کارهای کثیفی که انجام میده به نظر مردم اشکال نداره ، در ضمن این رو هم بگم تأثیرات این فیلم ها رو در آینده در زندگی و رفتار خانواده هاتون میبینید. چطور اون دنیا میخواید جواب شهدا رو بدید ... به خدا نگاه کردن این فیلم ها ارزشش رو نداره البته اگر به اون دنیا معتقد باشید. یا علی

    • یه بنده خدا

      چه تنگ نظر؟! مگه نادر به هند حمله نکرد؟ مشکل ما ایرانیا اینه که خودمون هر کاری میکنیم مقدسش می کنیم اما تا کسی دیگه این کارو با ما میکنه میشه قاتل و جانی!! خب این نهایت تنگ نظریه که با روسها و ترکها و عربها در بیفتیم چون اونا یه زمانی به ما حمله کردن. بین همه همسایه ها این تنش ها بوده وو طبیعیه. انگلیس دهها بار با فرانسه درگیر شده. چین و ژاپن همین طور . اما این دلیل نمیشه مثل بچه ها الانم با هم دشمنی کنن که. چرا بیخودی تخم دشمنی و ختلاف بین دو تا کشور مسلمون می پاشین ؟!! خب یه زمانی عثمانی قوی بوده فتوحات داشته. چرا فکر میکنن تمام فتوحات باید برا ایرانیا باشه ؟!

    • reza

      واقعا" متاسفم مردم بي سوادي داريم كه حتي نمي فهمند از كجا براي حرفشان سند بياورند .
      سريال مي خواهيد طنز چگونه با مادرتان آشنا شدم - دوستان -
      اكشن سريال 24 -نيكيتا و ...
      سريال تخيلي و راز آلود مثل فرينج و لاست
      جنايي مثل دكستر
      حالم از هر چي سريال درجه چند در پيت به هم مي خوره كه ديدن برفك تلويزيون شرف داره بهش

    • سامان

      جماعت ایرانی رو با سریال هایی که در کشورهای خودشون بیننده نداره وحتی ممنوعه سر گرم میکنند اونهم با اهداف های کاملا تعریف شده مثل بزرگنمایی تاریخی جذب تورریست به کشورشون و ترویج سبک ونوع زندگی و همچنین عادی نشان دادن روابط نامشروع و خیانت که دیگر چاشنی های قدیمی این سریال های ماهواره ای شده اونوقت جای تاسفه که عدهای از ادم های خام و عوام میان حمایت هم میکنند البته نا گفته نماند صدا و سیما هم واقعا در این حیطه ضعیف عمل میکند

    • رضا

      باحریم سلطان کاری ندارم.ولی سریالهای ترکی مخاطبش رو یه ادم احمق فرض میکنه که هیچی حالیش نیست.یعنی کارگردانهاشون ملت رو یه مشت ادم بیسواد فرض کرده واصلا باحقیقت جور نیستن.اصلا.همیشه هم پیروز داستان ادمهای کثیف هستن.ایکاش این همه زحمت کمی کارشناسی توش بود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج