۳۵۵۴۹۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

«هیولای پول»، اثر جدید جودی فاستر

«هیولای پول» کار تازه و حادثه‌ای- اجتماعی جودی فاستر امریکایی داستان هرج و مرج‌های حاکم بر سیستم اقتصادی امریکا است.

روزنامه ایران - ترجمه از وصال روحانی: «هیولای پول» کار تازه و حادثه‌ای- اجتماعی جودی فاستر امریکایی داستان هرج و مرج‌های حاکم بر سیستم اقتصادی امریکا است. یک مجری برنامه‌های تلویزیونی در امریکا که نامش لی گیتز است و نقش او را جورج کلونی بازی می‌کند، هر هفته در برنامه‌اش توصیه‌ها و راهکارهایی اقتصادی را به بینندگان ارائه می‌کند ولی یکی از بینندگان جوان برنامه‌های او پس از عمل کردن به راهکار اقتصادی جدید وی تمامی سرمایه اندکش را از دست می‌دهد و با هدف انتقام‌گرفتن از این مجری بی‌مسئولیت او را گروگان می‌گیرد و در این میان تهیه‌کننده این برنامه تلویزیونی هم که نقش وی را جولیا رابرتز کهنه‌ کار بازی می‌کند، برای نجات گیتز وارد صحنه می‌شود و شلوغی‌ها شدت می‌گیرد.

«هیولای پول»، اثر جدید جودی فاستر

«هیولای پول» که اواخر اردیبهشت امسال به‌‌طور همزمان در جشنواره معتبر کن فرانسه و در سطح جهان اکران شد و بعد از ۹ هفته نمایش ۴۴میلیون دلار در امریکا و ۶۹ میلیون دلار در سایر نقاط جهان در آمدسازی کرده است. این فرضیه جالب را مطرح می‌کند که کاراکترهایی افراطی و هوچی مثل لی گیتز با‌وجود تمامی ایرادات‌شان همچنان مورد وثوق و علاقه بیشتری از سوی دوستداران مسائل اقتصادی قرار دارند و آنها وی را بر سایرین و مجریان اصولی‌تر و سرراست‌تر تلویزیون ترجیح می‌دادند.

این در حالی است که کارهای گیتز بی‌شباهت به دلقک‌ها نیست و در طول برنامه‌هایش برای معنارسانی بهتر قسمت‌هایی کوتاه از فیلم‌های ترسناک را هم برای مردم پخش می‌کند و این نیز البته از دیوانگی‌های حاکم برامریکا است. او آنقدر ثروت دارد که دیگر برایش مهم نیست براساس توصیه‌های او چه بلایی بر سر سایرین و پول‌های آنان می‌آید و چپ و راست پیشنهادهای بدون پشتوانه قوی علمی صادر می‌کند و این در حالی است که حتی یک سرمایه‌گذاری کوچک توأم با اشتباه در وال استریت می‌تواند کل زندگی یک نفر را بر باد بدهد و اگر از گیتز بپرسند این چه‌کاری بود که انجام دادی، بسیار آسان خواهد گفت این را هم مثل یکی از شوخی‌های ناموفق رایج در جامعه بپنداردکه هر روز صبح تا شب ساخته و شنیده می‌شوند و به هیچ‌کس هم «بر» نمی‌خورد.

پس‌از عبور از حصار امنیتی

«هیولای پول»، اثر جدید جودی فاستر

اما این بار قضیه فرق می‌کند و جوانی از طبقه‌کارگر که نامش کایل بودول است و نقش او را جک اوکانل یکی از بازیگران جوان تازه مطرح شده هالیوود بازی می‌کند، براساس پیشنهاد گیتز و با اجرای یکی از توصیه‌های اقتصادی او تمام دار و ندار اندکش - ۶۰ هزار دلار- را از دست داده و آه ندارد تا با ناله سودا کند. گیتز به بینندگان توصیه کرده بود که برای خرید سهام شرکتی به نام ایبیس کاپیتال بشتابند زیرا کار و بار این شرکت سکه شده است و با خرید آن ثروتمند خواهند شد اما همان شب که بودول تمامی پولش را صرف خرید سهام پیشنهادی گیتز می‌کند، این شرکت با سر زمین می‌خورد و نابود می‌شود و پول بودول بیچاره هم دود می‌شود، خون جلوی چشم بودول را می‌گیرد و فردای آن روز با هر کلکی شده و با عبور از حصار امنیتی شبکه تلویزیونی محل کار گیتز وارد شبکه می‌شود و این مجری را گروگان می‌گیرد و به او می‌گوید یا جلوی دوربین تلویزیون رسماً از او عذرخواهی و پولش را زنده کند یا او را به درک واصل خواهد کرد.

شبیه به یک بمب ساعتی

«هیولای پول»، اثر جدید جودی فاستر

شانس (یا بد شانسی) که گیتز آورده این است که با کمک یک نرم افزار تقریباً نامریی کار‌گذاری شده درون گوشش ۲۴ ساعته با پتی‌فن (جولیارابرتز) تهیه‌کننده برنامه‌اش در ارتباط است و «فن» از این طریق می‌تواند دائماً به گیتز راه‌های تقابل با جوان انتقامجو را یاد بدهد و به او بگوید چه بکند تا این بحران سرانجام آرام گیرد و جان سالم به در ببرد. هر دو نفر، ابتدا شروع به سبک و سنگین کردن کایل بودول می‌کنند تا مشخص شود چقدر در خواسته‌ها و حرف‌هایش جدی است و واقعاً چه کارهایی از او بر می‌آید.

جک اوکانل در ایفای نقش این جوان خشمگین کاملاً موفق است و همان‌طور که در فیلم «Starred up» هم که یک درام بریتانیایی متمرکز بر یک زندان بود به چشم خورده بود، می‌توان بخوبی خشم‌های آشکار و نهان جمع‌شده در وجودش را به نمایش بگذارد و شبیه به یک بمب ساعتی باشد که هر لحظه ممکن است کل منطقه را روی هوا ببرد.

اسب چموش رام شده

«هیولای پول»، اثر جدید جودی فاستر

با این حال ایرادهایی بر سناریوی فیلم که سه نفر آن را نوشته‌اند، وارد است و یکی از آنها این است که کاراکتر اوکانل در ابتدا بسیار خشمگین نشان می‌دهد و هر چه ناراحتی و غضب دارد در همان سکانس‌های اول فیلم خالی می‌کند و بر سر این و آن و البته لی‌گیتز می‌کوبد و طبعاً بعد از آن قدری آرام می‌گیرد و در سکانس‌های پایانی فیلم مثل اسب چموشی می‌ماند که رام‌اش کرده باشند و در نتیجه اداره اوضاع از نو به دست ثروتمندان و مرفه‌ها و بواقع وابستگان گیتز و امثال وی می‌افتد تا اوضاع را مدیریت و آرام و او را از صحنه خارج کنند.

در این میان مجادله کلامی پتی فن با مدیر روابط‌عمومی کمپانی ایبیس که زنی به نام دایان لستر (کایت ایانا بالفی) و تمامی فکر و ذکرش حفظ رفاه و سفرهای تجمل‌گرایانه رئیس شرکت به نام والت کمبی (دومینیک وست) است، نیز بر شدت ماجراها می‌افزاید و بسرعت مشخص می‌شود بخشی از اظهارات لستر درباره کمبی و سایر مدیران این شرکت دروغی بیش نیست و این اختلاس‌ها و سوءمدیریت‌ها است که ایبیس را نابود کرده و نه آثار دیرپای بحران بزرگ اقتصادی حاکم بر امریکا، طی ۱۰ سال اخیر. با این وجود «هیولای پول» بیش از آنکه یک فیلم واقعی راجع به مصیبت‌های وال استریت و نگونبختی‌های اقتصادی غرب طی سال‌های اخیر باشد، تبدیل به یک فانتزی و فیلم سرگرم‌کننده درباره یک واقعه غیر متعارف می‌شود و ما فقط نگاهی سطحی به یک بدبختی حقیقی را شاهد هستیم.

مشخصات فیلم

«هیولای پول»، اثر جدید جودی فاستر

‌ عنوان : «هیولای پول»

‌ محصول: شرکت‌های تری استار و اسموک هاوس

‌ تهیه‌کنندگان: دانی‌یل دوبیسکی، لارا الامدین و گرنت هسلو

‌ سناریست‌ها: جیمی لیندن، الن دیفیوره و جیم کوف

‌ کارگردان: جودی فاستر

‌ مدیرفیلمبرداری: متیو لیباتیک

‌‌تدوینگر : مت چیز

‌ موسیقی متن: دومینیک لوییس

مدت : ۹۸ دقیقه

‌ بازیگران: جورج کلونی، جک اوکانل، جولیا رابرتز، دومینیک وست، کایت ریانا بالفی، جان کارلو اسپوزیتو، کریستوفر دنهام، کریس بائر و امیلی مید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج