۳۵۵۶۹۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

ایرانی‌ها، محروم از تماشای المپیک

کمتر از یک ماه دیگر مهم‌ترین رقابت ورزشی در دنیا آغاز می‌شود. مردم جهان باید ٤‌سال برای تماشای المپیک که جذاب‌ترین رقابت ورزشی دنیا است صبر کنند.

روزنامه شهروند: کمتر از یک ماه دیگر مهم‌ترین رقابت ورزشی در دنیا آغاز می‌شود. مردم جهان باید ٤‌سال برای تماشای المپیک که جذاب‌ترین رقابت ورزشی دنیا است صبر کنند. در مدت زمان برگزاری المپیک، دنیا تحت‌الشعاع این رقابت‌ها قرار می‌گیرد و این مسابقات آن‌قدر برای همه مهم می‌شود که حتی مناسبات سیاسی را هم تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. حالا فکرش را بکنید که مردم یک کشور از تماشای این رقابت جذاب و دیدن نماینده‌های کشورشان در المپیک محروم باشند و به دلایل مالی نتوانند آن را ببینند.

المپیک هم مانند یورو

صداوسیمای ایران یکی از نهادهای قدرتمند در زمینه مسائل مالی است که علاوه بر این‌که بودجه قابل توجهی دارد از راه‌های مختلف خصوصاً پخش آگهی درآمد زیادی دارد. با این حال صداوسیما اصولی دارد که همیشه می‌خواهد به آن پایبند بماند. یکی از این اصول هزینه نکردن برای پخش مسابقات ورزشی است. صداوسیما و در رأس آن شبکه سوم سیما با وجود این‌که درآمد زیادی می‌تواند از پخش مسابقات زنده ورزشی کسب کند اما دوست ندارد بابت پخش این مسابقات هزینه‌ای انجام دهد. همه می‌دانند داستان پرداخت حق پخش به باشگاه‌های فوتبال آن‌قدر بیخ پیدا کرد که فدراسیون چند بار دوربین‌های صداوسیما را به ورزشگاه‌ها راه نداد اما باز هم با وساطت‌های نهادهای مختلف صداوسیما از دادن حق پخش طفره رفت. در زمان پخش مسابقات یورو همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت تا این‌که شبکه بین‌المللی بین اسپور قطر (تنها شبکه آسیایی بود که امتیاز پخش یورو را خریده بود)، متوجه شد چند شبکه ازجمله شبکه سه و ورزش ایران تصاویر ماهواره‌ای یورو را بدون پرداخت هزینه پخش می‌کنند. اولتیماتوم یوفا و تهدید این شبکه مبنی بر جریمه چند میلیاردی باعث شد صداوسیما مجبور شود از طریق فرستنده‌های زمینی مسابقات یورو را پخش کند. همین موضوع باعث شد بسیاری از ایرانی‌ها که بازی‌ها را از طریق ماهواره می‌دیدند از تماشای یورو محروم شوند. حالا اگر صداوسیما اقدامی برای خرید حق پخش مسابقات المپیک نکند همین اتفاق برای المپیک هم رخ می‌دهد.

شاید المپیک پخش نشود

اواخر ‌سال ٩٤ بود که مدیرکل برنامه‌ریزی و بودجه صداوسیما از احتمال پخش نشدن رقابت‌های المپیک به دلیل محدودیت‌های مالی خبر داد. حتی صحبت از پخش نشدن فوتبال خارجی هم بود چون بودجه تلویزیون در‌ سال ٩٥ فقط رشد یک‌درصدی داشت. این خبر نگران‌کننده خیلی زود با واکنش اهالی ورزش روبه‌رو شد و حتی وزارت ورزش و جوانان هم به آن واکنش نشان داد که پخش نشدن المپیک غیرممکن است. البته در آخر آن‌که از پخش نشدن المپیک ضرر می‌کرد صداوسیما بود، نه مردم چون در دنیای تکنولوژی پیدا کردن کانال‌هایی که المپیک را به صورت زنده پخش کنند کار دشواری نخواهد بود. البته الان موضوع پخش نشدن المپیک منتفی است و داستان بر سر چگونگی پخش آن است.

اگر المپیک پخش نشود؟

مردم ایران ٤‌سال انتظار کشیده‌اند تا نمایش ورزشکارانشان را در ریو ببینند. خصوصاً در رشته‌هایی مثل وزنه‌برداری و کشتی که شانس‌های زیادی برای کسب مدال داریم و مسابقات ورزشکاران ایرانی مخاطبان زیادی پیدا می‌کند. حالا با پخش نشدن المپیک موجی از نارضایتی مردم نسبت به صداو‌سیما ایجاد خواهد شد. صداوسیمای عریض و طویلی که هنگام پخش مسابقات ورزشی با برگزاری مسابقه‌های پیامکی و گرفتن تبلیغات درآمد زیادی را به جیب می‌زند اما حاضر نیست بابت پخش کردن مسابقات ورزشی کمترین هزینه‌ای پرداخت کند. به نظر می‌رسد این سیاست و خط مشی همیشگی صداوسیما است و با تغییر مدیریت آن هم تغییری در این سیاست ایجاد نمی‌شود.

واکنش مدیران شبکه سه

برای پیگیری این‌که نحوه پخش المپیک از شبکه سه چگونه است از افراد و بخشهای مختلف صداوسیما به همدیگر پاسکاری شدیم! کسی حاضر نبود رسماً دراین‌باره صحبت کند و بگوید صدا و سیمای چه تدبیری برای پخش المپیک دارد تا مثل یورو بخشی از مردم تماشای آن را از دست ندهند. حسین ذکایی به‌عنوان تهیه‌کننده برنامه‌های ورزشی از این‌که المپیک چگونه پخش می‌شود اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت دراین‌باره باید شورای سیاست‌گذاری فدراسیون اظهارنظر کند. بالاخره یکی از مسئولین این شورا که نمی‌خواست نامش فاش شود دراین‌باره به «شهروند» گفت: «هنوز تصمیمی درباره نحوه پخش المپیک گرفته نشده است. مردم مطمئن باشند که المپیک حتماً پخش خواهد شد اما این‌که ما تصاویر را چطور دریافت کنیم، هنوز معلوم نیست. دوست نداریم مشکلاتی که سر پخش یورو افتاد دوباره تکرار شود اما چاره‌ای نیست و صداوسیما هم محدودیت‌هایی دارد. به احتمال زیاد باز هم تصاویر را از طریق فرستنده‌های زمینی دریافت می‌کنیم اما امیدواریم اتفاقی بیفتد که همه مردم بتوانند المپیک را ببینند.» در صورت دریافت تصاویر المپیک از طریق فرستنده‌های زمینی، خانواده‌هایی که دستگاه دیجیتال ندارند نمی‌توانند این تورنمنت هیجان‌انگیز را ببینند. در این بین صدا‌وسیما هم تقصیری ندارد و خود مردم باید با خرید دستگاه دیجیتال یا آنتن‌های قوی مشکلشان را حل کنند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج