۳۵۸۸۲۷
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

تعاملی عجیب میان حشرات؛

التماس زنبورها برای خنک نگه داشتن کندو

محققان متوجه شدند زنبورهای عسل برای کاستن از دمای بالای کندو به دیگر زنبورهایی که قبلا خود را به آب رسانده اند التماس می کنند که محل زندگی شان را خنک کنند.

خبرگزاری مهر: محققان متوجه شدند زنبورهای عسل برای کاستن از دمای بالای کندو به دیگر زنبورهایی که قبلا خود را به آب رسانده اند التماس می کنند که محل زندگی شان را خنک کنند.
التماس زنبورها برای خنک نگه داشتن کندو
وقتی هوا به شدت گرم می شود، جانوران از شیوه های مختلفی برای مقابله با آن و نجات جان خود استفاده می کنند. این نگرش در میان زنبورها چیزی متفاوت از بسیاری از جانوران دیگر است.

زنبورهای عسل استراتژیهای محدودی برای خنک نگه داشتن کندو دارند. برخی با بال زدن و برخی با خروج از کندو و راه یافتن جریان هوا به این روند کمک می کنند. اما برخی زنبورها نیز با خروج از کندو و رساندن خود به آب موجود در محیط اطراف، معده خود را با آن پر کرده و به سوی کندو پرواز می کنند.

در ادامه زنبورها آب موجود در معده شان را به دهان منتقل کرده و در محیط پخش می کنند. بدین ترتیب با تبخیر آب پخش شده در محیط، دمای کندو کاهش می یابد.

محققان دانشگاه کورنل برای درک بهتر این موضوع دو کندوی عسل را که هر یک حدود ۳ هزار زنبور را در خود جای داده بودند در معرض لامپ روشن قرار دادند. زمانی که زنبورها به آب دسترسی نداشتند دمای کندوها تا ۴۳ درجه نیز افزایش یافت حال آنکه دمای بیشتر از ۴۰ درجه برای کندوها و زنبورهای عسل خطرناک است زیرا این شرایط به کم آبی زنبورها و در نهایت مرگ آنها منجر می شود.

اما در کمال حیرت مشخص شد که پس از قرار گرفتن ظرفی در نزدیکی کندوها، دمای آنها کاهش قابل توجهی یافت. این نشان می دهد که آب موجود در ظرف به نحوی سر از کندوها درآورده است اما چگونه؟

بررسیهای دقیق نشان داد که پس از اتمام آب کندو و افزایش دمای آن، زنبورهایی که داخل کندو باقی مانده بودند با استفاده از زبانشان، دهان زنبورهای جمع کننده آب را لمس کرده و به آنها التماس می کنند که آب موجود در بدنشان را در محیط کندو پخش کنند. نکته جالب اینجاست که چنین التماسی در مواقعی که دمای کندو در شرایط مساعدی است مشاهده نمی شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • موسوی

      الله اکبر

    • جک

      توشهرستانهای جنوب کشورنوعی مورچه هست که گندم درومیکند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج