۳۵۸۸۸۵
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

«مصباح» آماده پرتاب است

معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره مصباح که با همکاری ایران و ایتالیا طراحی و ساخته شده، آماده پرتاب است.

خبرگزاری ایرنا: معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره مصباح که با همکاری ایران و ایتالیا طراحی و ساخته شده، آماده پرتاب است.
جعفر روشنیان در مراسم آغاز دوره آموزشی طراحی ماموریت و برنامه ریزی پروژه ماهواره کوچک دانشجویی در تهران اضافه کرد: ماهواره مصباح با وزن 75 کیلوگرم که پس از اجرا در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به سازمان فضایی ایران منتقل شد، با همکاری ایتالیا ساخته شده و آماده پرتاب است.
وی ادامه داد: ماهواره ناهید نیز مراحل نهایی ساخت خود را طی می کند و امسال پرتاب می شود.

روشنیان گفت: تاکنون طراحی و ساخت ماهواره های رصد، نوید، ظفر، دوستی و آت ست در دستور کار سازمان فضایی ایران بوده است.

به گفته معاون فناوری فضایی سازمان فضایی، وزن ماهواره رصد 16 کیلوگرم و طول عمر آن 18 روز بود که در سال 2011 پرتاب شد. ماهواره نوید نیز با وزن 50 کیلوگرم در سال 2012 پرتاب شد و دانشگاه علم و صنعت آن را طراحی و ساخته بود.

وی یادآوری کرد ماهواره تدبیر با وزن ۵۰ کیلوگرم در سال ۲۰۱۳ پرتاب شد و ماهواره دوستی نیز با وزن ۵۰ کیلوگرم از سوی دانشگاه شریف طراحی و ساخته شده و دارای برد بیش از ۳۰ متر است که امسال پرتاب می شود.

معاون سازمان فضایی گفت ماهواره آت ست در دانشگاه امیر کبیر طراحی شده و مراحل نهایی ساخت آن در حال انجام است.

وی همچنین به طراحی و ساخت ماهواره ظفر از سوی دانشگاه علم و صنعت با وزن ۱۰۰ کیلوگرم اشاره کرد.

روشنیان تاکید کرد در مرکز فضایی ماهدشت این سازمان، زیرساخت های خوبی در حال توسعه است.

وی ادامه داد: امکان دریافت تصاویر ماهواره ای در این مرکز وجود دارد. همچنین با انتقال تلسکوپ اپسکو، رصدخانه این مرکز توسعه می یابد.

به گزارش ایرنا، مرکز فضایی ماهدشت در فاصله 70 کیلومتری غرب تهران قرار گرفته و دارای وسعتی به مساحت حدود 42 هکتار است. تاریخچه فعالیت مرکز به سال 1351 برمی گردد.

معاون فناوری فضایی سازمان فضایی رصد ماهواره ها از طریق ماهواره آت ست، راه اندازی آزمایشگاه ملی سنجش از راه دور، ارتقای آنتن ۱۰ متری ماهدشت و راه اندازی مرکز تجمیع تست ماهواره ها را از دیگر اقدام های صورت گرفته در مرکز ماهدشت دانست و ادامه داد: مرکز تجمیع و تست ماهواره که چند هفته پیش به بهره برداری رسید، امکان آزمایش ماهواره ها را در کشور فراهم می کند.

به گفته این مسوول، آزمایشگاه ارتعاشات و شوک، تست سیستم های مخابراتی، تست اپتیکی، کنترل وضعیت مودال از دیگر امکانات مرکز ماهدشت فضایی به شمار می رود.

وی درباره فعالیت های سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) گفت: این سازمان برای پروژه های ماهواره های میکرویی و مکعبی ماموریت هایی را تعریف کرده که کشورهای عضو آن نیز در این پروژه ها مشارکت دارند.

روشنیان اضافه کرد: ماهواره های میکرویی دارای یک کمیته راهبری متشکل از چین، ایران و پاکستان است و پروژه های این بخش از سوی این سه کشور هدایت می شود.

مقام سازمان فضایی، ماموریت این نوع ماهواره ها را کنترل ترافیک، شناسایی و سنجشی دانست.

وی ادامه داد: سازمان فضایی ایران با استفاده از توانمندی های اپسکو در تلاش است دانشگاه ها و مرکزهای پژوهشی فعال را وارد پروژه های بین المللی فضایی کند که در این زمینه چهار دانشگاه و پژوهشگاه آمادگی خود را اعلام کرده اند.

معاون فناوری فضایی سازمان فضایی ایران دانشگاه های امیرکبیر، علم وصنعت، خواجه نصیر و پژوهشگاه هوافضا را از مرکزهای علمی آماده مشارکت در پروژه های اپسکو اعلام کرد.

وی به برگزاری مسابقه ماهواره ای دانشجویی اشاره کرد و گفت: ماهواره مکعب دانشجویی همسو با پروژه ماهواره مکعب سازمان فضایی آسیا و اقیانوسیه بوده و هدف ما از برگزاری این مسابقه آماده سازی دانشجویان برای مشارکت در پروژه های بزرگ آینده است.

به گفته روشنیان، مشخصات فنی ماهواره مکعبی سازمان فضایی با ماهواره های مکعبی سازمان اپسکو نزدیک است و ۲۰ گروه از دانشگاه های کشور برای حضور در آن اعلام امادگی کرده اند.

پیش از این سازمان فضایی ایران اعلام کرده بود مسابقه مکعب ایرانی با هدف ترویج فناوری فضایی، آموزش کار گروهی بین دانشجویان با گرایش های متفاوت، آشنایی عملی با اصول طراحی مهندسی و مهندسی سیستم، ایجاد بستری هدفمند برای خلاقیت و نوآوری دانشجویان و طرح ایده های نو در بخش فناوری فضایی برگزار می شود.

مسابقه ۶ مرحله دارد و همه دانشگاه های فنی کشور می توانند در آن شرکت کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج