۳۵۹۰۴۴
۱ نظر
۵۰۶۲
۱ نظر
۵۰۶۲
پ

ایلان ماسک کیست؟

ایلان ریو ماسک (Elon Reeve Musk) یک مهندس و مخترع آمریکایی-کانادایی است که در ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱ در آفریقای جنوبی متولد شده است. او مدیرعامل و موسس SpaceX، مدیرعامل تسلا موتورز، رئیس SolarCity، رئیس OpenAI، موسس Zip۲ و همچنین موسس PayPal است...

وب‌سایت آی تی ایران: ایلان ریو ماسک (Elon Reeve Musk) یک مهندس و مخترع آمریکایی-کانادایی است که در ۲۸ ژوئن ۱۹۷۱ در آفریقای جنوبی متولد شده است. او مدیرعامل و موسس SpaceX، مدیرعامل تسلا موتورز، رئیس SolarCity، رئیس OpenAI، موسس Zip۲ و همچنین موسس PayPal است.
ارزش این شرکت‌هایی که گفتیم بیش از ۱۲.۷ میلیارد دلار است که همین موضوع این نابغه را در لیست ۱۰۰ ثروتمند اول دنیا در رتبه ۸۳ قرار داده است. ماسک با هدف تغییر جهان و زندگی بشر، SolarCity، SpaceX و تسلا موتورز را تاسیس کرده است. هدف او از این کمپانی‌ها کاهش گرمای کره زمین است.

ایلان ماسک کیست؟

دوران کودکی

مایه ماسک(مادر ایلان) یک مدل کانادایی است و پدر او هم(ارول ماسک) یک مهندس الکترومکانیک متولد آفریقای جنوبی است. ایلان یک برادر کوچکتر از خود به نام کیمبال دارد که تنها یک سال پس از او به دنیا آمده است. همچنین یک خواهر کوچکتر که متولد ۱۹۷۴ است این خانواده را کامل می‌کند. متاسفانه زندگی پدرومادر او طولانی نبوده است و آنها سال ۱۹۸۰ طلاق می‌گیرند. ایلان هم بیشتر کودکی را پیش پدرش در آفریقا می‌گذراند.

ایلان ماسک در ۱۰ سالگی علاقه‌ی شدیدی به کامپیوتر نشان می‌دهد و کد نویسی را خودش بدون مربی یاد می‌گیرد و در سن ۱۲ سالگی یک کد برنامه نویسی را به یک شرکت بازی سازی به قیمت ۵۰۰ دلار می‌فروشد. نکته جالب اینکه نسخه آنلاین آن بازی هم اکنون هم رایج است و خیلی از افراد آن را بازی می‌کنند.
ایلان ماسک کیست؟

ماسک در دوران کودکی به شدت مورد اذیت و آزار قرار گرفته است. یکبار هم او را به بیمارستان بردند زیرا یک گروه به او حمله می‌کنند و آنقدر او را کتک می‌زنند تا از حال می‌رود. ماسک پیش از اینکه 18 سالش تمام شود به کانادا می‌رود تا مدتی پیش مادرش زندگی کند.

دوران دانشگاه

ماسک در سن 19 سالگی به دانشگاه کویین در اونتاریو رفت. دو سال بعد او به دانشگاه پنسیلوانیا رفت و از آنجا لیسانس فیزیک گرفت. بعد از آن هم از دانشگاه وارتون لیسانس اقتصاد گرفت. در سال 1995 یعنی زمانی که 24 سال داشت به کالیفرنیا مهاجرت کرد و از دانشگاه استنفورد دکتری فیزیک کاربردی و علم مواد گرفت و در سال 2002 هم به یک شهروند آمریکایی تبدیل شد.

زندگی حرفه‌ای

ایلان ماسک کیست؟

در سال ۱۹۹۵ میلادی ایلان به همراه برادرش Zip۲ را به راه انداخت. آنها این شرکت را با ۲۸ هزار دلاری که از پدرشان قرض گرفتند تاسیس کردند. این شرکت که یک راهنمای اینترنتی شهر بود با کمپانی CitySearch ادغام شد و مجموعا ارزشی حدود ۳۰۰ میلیون دلار پیدا کرد. سال ۱۹۹۹ هم ایلان ماسک این کمپانی را ترک کرد و از فروش آن ۷ درصد سهم برد که می‌شود ۲۲ میلیون دلار.

ایلان ماسک کیست؟

در ماه مارس همان سال ۱۹۹۹ ایلان ماسک X.com را با ۱۰ میلیون دلار از پولی که از Zip۲ به دست آورده بود راه اندازی کرد. این شرکت هم که در حوزه اقتصادی فعال بود یک سال بعد با کمپانی Confinity ادغام شد. حاصل این ادغام شکل گرفتن PayPal در سال ۲۰۰۱ بود.
ایلان ماسک هم آن زمان مدیرعامل پی‌پل بود و رشد بی‌نظیر این شرکت را رهبری می‌کرد. برای امنیت بیشتر و پیشرفت کار ایلان ماسک پی‌پل را از سیستم‌عامل یونیکس به ویندوز مایکروسافت برد. در اکتبر سال ۲۰۰۲ هم سهام پی‌پل توسط eBay به قیمت ۱.۵ میلیارد دلار خریداری شد. ایلام ماسک هم که ۱۱ درصد از سهام این شرکت را داشت، ۱۶۵ میلیون دلار به جیب زد.

ایلان ماسک کیست؟

سال ۲۰۰۲ اما ایلان ماسک به سمت علاقه خود که فضا بود حرکت کرد. در این زمینه هم فعالیت‌های بسیاری داشت و تا آنجا پیش رفت که با ناسا همکاری‌های متعددی را آغز کرد و موشک‌های فراوانی هم به فضا پرتاب کرد که از جمله موفق‌ترین آنها فالکون ۹ بود. فعالیت‌های ماسک هم‌اکنون هم در SpaceX ادامه دارد و در حال حاضر فالکون قوی‌ترین موشک ساخته شده در دنیا است. هدف اصلی او در این زمینه کاهش هزینه سفر به فضا بوده است. او همچنین در فکر راه اندازی تورهای فضایی در سال ۲۰۲۲ است.

ایلان ماسک کیست؟

شاید همه ما ایلان ماسک را با تسلا بشناسیم. اما جالب است بدانید تسلا سال ۲۰۰۳ توسط مارتین ابرهارد تاسیس شد. ایلان ماسک اما سال ۲۰۰۸ به این کمپانی رفت و در سمت مدیرعامل مشغول به کار شد، سمتی که تا همین امروز هم آن را حفظ کرده است. خودروهای تسلا خودروهایی تمام الکتریکی هستند که با باتری حرکت می‌کنند. حتی برق ایستگاه‌های شارژ تسلا هم از انرژی خورشیدی تامین می‌شود تا این خودرو هیچ آسیبی به طبیعت نزند. مدل رودستر این خودرو سال ۲۰۰۸ در ۳۱ کشور بیشتر از ۲ هزار ۵۰۰ دستگاه فروش داشته است.

پیشرفت چشمگیر تسلا و پیش‌فروش خودروهای این کمپانی باعث شد تا خودروسازان بزرگ هم احساس خطر کنند و شروع به تولید خودروهایی با سوخت ترکیبی کنند. از خودروسازانی که پیشگام شدند باید به مدل آی۸ از ب‌ام‌و، تویوتا Rav۴ مدل EV و مرسدس‌بنز کلاس A و B اشاره کرد. ایلان ماسک پس از موفقیت‌های بی‌نظیر در تسلا، در این کمپانی متوقف نشد و شرکت‌های دیگری را نیز تاسیس کرد که همه آنها هم موفق بودند. از جمله این شرکت‌ها باید به Solar City، Hyperloop و Open AI اشاره کرد.

زندگی شخصی

ایلان ماسک به استفاده از انرژی‌های خورشیدی بسیار علاقه‌مند است. این نابغه ۴۵ ساله به یک شرکت ژاپنی جهت تحقیق در زمینه انرژی خورشیدی ۲۵۰ هزار دلار کمک کرده است. او همچنین به یک موسسه تحقیقاتی در زمینه زندگی آینده بشر، ۸ میلیون دلار کمک کرد.

او زمانی که در کانادا درس‌ می‌خواند با دختری که هم‌دانشگاهی‌اش بود ازدواج کرد. آنها سال ۲۰۰۰ ازدواج کردند اما این ازدواج ۸ سال بیشتر دوام نیاورد. نکته جالب اینکه حاصل این ازدواج ۶ پسر بود. البته پسر بزرگ آنها زمانی که ۲ هفته از تولدش گذشته بود به دلیل بیماری سندروم فوت شد. پس از فوت فرزند اول، آنها سال ۲۰۰۴ صاحب یک دوقلو شدند و سال ۲۰۰۶ هم یک سه قلو و سال ۲۰۰۸ هم از همسرش جدا شد و با یک بازیگر انگلیسی آشنا شد که سال ۲۰۱۰ با او ازدواج کرد.
البته این ازدواج هم خیلی پایدار نبود و سال ۲۰۱۲ از رایلی هم جدا شد. اما داستان پیچیده‌تر هم شد، ایلان ماسک سال ۲۰۱۳ دوباره با رایلی(همسر دومش) ازدواج کرد. این ناکامی‌ها پس از ازدواج مجدد هم درست نشد و سال ۲۰۱۴ ماسک دوباره درخواست طلاق داد اما این بار این اتفاق نیافتاد و جدا نشدند. پس از این هم ماه مارس سال جاری میلادی رایلی درخواست طلاق از ایلان ماسک را داد که این موضوع هنوز در دست بررسی است.
ایلان ماسک کیست؟
تقدیرنامه و جوایز

  • دکتری افتخاری طراحی از Art Center College of Design
  • دکتری افتخاری مهندسی هوافضا از دانشگاه Surrey
  • دکتری افتخاری مهندسی تکنولوژی از دانشگاه Yale University
  • سال ۲۰۱۱ در گزارش فوربس به عنوان یکی از ۲۰ مدیرعامل برتر دنیا
  • سال ۲۰۱۴ برنده جایزه جهانی تکنولوژی
  • سال ۲۰۱۵ عضو افتخاری IEEE
و ده‌ها جایزه و مدال گوناگون دیگر کارنامه درخشان کاری ایلان ماسک را کامل می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهسا

      لطفا در مورد موفقيت هاي درسي بيشتر مطلب قرار بديد
      و مثل موفقيت تو زمينه ي موسيقي و كنكور و...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج