جاباما
۳۵۹۰۶۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

چرا ایرانیان اختلالات روانی را پنهان می کنند؟

برخورداری بیماران روانی مزمن از خدمات موثر درمانی و توانبخشی اهمیت به سزایی دارد و در این خصوص نهادها و انجمن های مختلفی فعالیت می کنند اما همچنان قضیه انگ و برچسب زدن به بیماران روانی در جامعه وجود دارد.

«خبرجنوب» نوشت: برخورداری بیماران روانی مزمن از خدمات موثر درمانی و توانبخشی اهمیت به سزایی دارد و در این خصوص نهادها و انجمن های مختلفی فعالیت می کنند اما همچنان قضیه انگ و برچسب زدن به بیماران روانی در جامعه وجود دارد و به همین دلیل برخی افراد در مراحل اولیه بیماری خود را پنهان می کنند به طوری که در مراحل بعدی کنترل مشکلات هزینه و انرژی بسیاری صرف می کند.

توجه به اين مقوله اهميت بسزايي دارد و طي سال هاي اخير نيز فرهنگسازي هاي مطلوبي صورت گرفته اما جامعه همچنان به اهدافي كه بايد دست نيافته است.

رئيس انجمن روانپزشكان فارس در اين خصوص مي گويد: در مورد انگ و برچسب زدن به بيماران رواني اگرچه وضعيت بهتر شده اما هنوز تا ايده آل فاصله بسيار زيادي داريم و دستيابي به اهداف مطلوب در اين زمينه به يك ارتباط سازمان يافته تري نياز دارد.

محمد حسين روشن مي افزايد: هدف ما فرهنگسازي در مورد بيماران رواني است و به همين منظور بايد سطح آگاهي عمومي افزايش يابد.

روانپزشك و موسس مركز جامع درمان و توانبخشي بيماران رواني مهرياران شيراز در حاشيه جشني كه با حضور مددجويان اين مركز برگزار شد مي گويد: مركز مهرياران ۱۵ سال است که راه اندازي شده و در حال حاضر ۱۳۵ بيمار رواني مزمن در اين مركز بستري هستند.

روشن مي افزايد: ۷۰ نفر از اين بيماران بلاصاحب اند و هميشه در اين مركز زندگي مي كنند اما ساير بيماران به منظور درمان و توانبخشي به صورت طولاني مدت حداقل ۳ ماه تا ۲ سال در اين مركز به سر ميبرند و افرادي كه بيماري آن ها كنترل گردد به بخش ساماندهي در منزل ارجاع داده مي شوند و پس از آن خدمات را به صورت ويزيت در منزل دريافت مي كنند.

رئيس انجمن روانپزشكان فارس با اشاره به ساماندهي بيماران رواني مزمن مي گويد: تعداد مراكز بيماران رواني پاسخگوي بيماران استان نيست و به طور كلي اين بيماران بايد سطح بندي شده و در خانه هاي نيمه راهي اسكان داده شوند كه اين بخش با وجود پيگيري ها هنوز اجرا نشده است.

روشن، عدم تناسب آيين نامه هاي سازمان بهزيستي با بودجه و امكانات مراكز بيماران رواني را نگران كننده مي داند و مي افزايد: مراكز بيماران رواني مزمن استان تخصصي هستند اما سيستم نظارتي بهزيستي از سطح تخصصي لازم براي اين مراكز برخوردار نيست و برخي از افرادي كه براي نظارت بر اين امر در نظر گرفته شده اند صلاحيت تخصصي لازم را ندارند.

كارشناس مسئول توانبخشي بهزيستي شيراز نيز مي گويد: تعداد بيماران رواني شيراز كه تحت پوشش بهزيستي هستند ۲ هزار نفر است كه از اين تعداد ۳۰۰ نفر كه در كنار خانواده ها زندگي مي كنند مستمري بگير هستند.

الهه رستگاري مي افزايد: بيش از ۸ مركز بيماران رواني مزمن در شيراز تحت عنوان هاي مراكز روزانه، شبانه، ويزيت در منزل و كارگاههاي حمايت شده فعال هستند كه به طور كلي به ۶۸۳ بيمار رواني خدمات ارائه مي دهند.

وي وضعيت رسيدگي به دارو و درمان بيماران رواني را از جمله چالشهاي موجود مي داند و مي گويد: اگر چه بهزيستي بودجه هايي را به اين امر اختصاص مي دهد اما اعتبارات موجود جوابگو نيست.

گفتني است، ۱۳۰ نفر از بيماران رواني كه از مركز جامع درمان و توانبخشي بيماران رواني مهرياران شيراز خدمت مي گيرند شب گذشته به همراه خانواده هايشان و تعدادي از مسئولين در مراسم جشني واقع در همين مركز شركت كردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج