۳۶۰۰۴۳
۸ نظر
۵۰۰۳
۸ نظر
۵۰۰۳
پ

بی‌. بی.‌ سی:

ایران تسلیم فشارهای عربستان نمی‌شود

وبگاه شبکه خبری «بی بی.‌سی» نوشت: عربستان بدون انجام یک مصالحه و صرفا با روش مقابله موفق به تغییر سیاست‌های ایران نمی‌شود.

خبرگزاری فارس: به گزارش وبگاه خبری شبکه «بی.‌بی. سی» در تحلیلی در گزارشی با تاکید بر این‌که بعید است ایران تسلیم فشار عربستان شود،نوشت: از آغاز سال ۲۰۱۵ میلادی و با روی کار آمدن «ملک سلمان» پادشاه جدید سعودی، ریاض سیاست مماشات با ایران را کنار گذاشته و سیاست مقابله آشکار را برگزید.

حتی پیام تبریک «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران به مناسبت انتصاب «عادل الجبیر» به مقام وزارت خارجه عربستان ، با واکنش تند الجبیر روبرو شد. دیگر مشخص بود که ریاض اهداف دیگری را دنبال می­‌کند.

با آغاز حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان به یمن و سپس اعدام «شیخ باقر النمر» روابط دو کشور وارد مرحله ستیزه جویانه‌تری شد و به قطع رابطه بین دو کشور انجامید.

بی بی سی نوشت: بعید است ایران تسلیم فشار عربستان شود و با توجه به نگاه راهبردی در سیاست خارجی ایران و تجربیات گذشته می‌توان گفت که به احتمال قوی عربستان بدون انجام مصالحه و بده و بستان و صرفا با اتکا به روش مقابله موفق به تغییر سیاست‌های ایران در منطقه نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، سیاست‌های تقابلی عربستان با ایران، سوای اعمال فشار بر ایران، چند نتیجه جنبی دارد که به نظر نمی‌رسد هیچ‌یک در جهت منافع عربستان باشد. نخست این که، استفاده از ابزار نفت فشار زیادی را بر خود عربستان وارد می‌کند. دومین مورد نیز این است که در جنگ سوریه تنها ایران نیست که در معرض فشار است. جنگ یمن و سوریه هزینه قابل‌توجهی را بر عربستان تحمیل می‌کند. به گفته وزیر اقتصاد و برنامه‌ریزی عربستان، تنها جنگ یمن تا دسامبر ۲۰۱۵ حدود ۵.۳ میلیارد دلار برای عربستان هزینه داشته است.

مورد سوم نیز این است اگر ادعای عربستان درست باشد که ایران منبع تحریک شیعیان در آن کشور و در بحرین و یمن است، طبیعی است که ایران نیز برای مقابله با سیاست‌های تهاجمی عربستان بر فعالیت‌های خود در این رابطه خواهد افزود. شیعیان بزرگ‌ترین تهدید امنیتی را برای حکومت عربستان و بحرین تشکیل می‌دهند که حیاط خلوت عربستان به شمار می‌رود. در یمن نیز مشکل عربستان شیعیان حوثی هستند. ناآرامی‌های اخیر در بحرین و تهدید بی‌سابقه حکومت آن کشور توسط «قاسم سلیمانی»، فرمانده سپاه قدس را می‌توان در همین راستا ارزیابی کرد.

بی. بی. سی در خاتمه نوشت: سیاست‌های تهاجمی عربستان، برخلاف انتظار این کشور نه تنها به نرم شدن موضع ایران نمی‌انجامد، بلکه جناح میانه‌رو را به حاشیه می‌راند و ابتکار عمل را به دست تندروها می‌دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید کریمی ریزی

      باسلام.
      نباید هم ایران تسلیم ی کشور عقب افتاده مثل عربستان بشه مایه خجالت هستش اگه این اتفاق بیوفته.
      ایران با سه هزار سال قدمت زشت نیست بخاد به ی کشور که اسلام ی جورهای آدمشون کرده باج بده

    • مرد محکم

      عربستان ,اصن کشوری نیست ک بخواهیم در مقابلش واکنش نشان بدهیم ,زیرا یه ضرب المثل هست ک میگن:مورچه چیه ک کله پاچه اش چییی باشه


      (عربستان فقط ب پشتوانه ی صهیونیست ها و آمریکا ,دهن ب پرخاشگری باز کرده ,هرچند ک عربستان عددی برای ما ,مردمان ایران زمین ,ب حساب نمی آید )

    • بدون نام

      بابادیگه این کشورهای ضعیف چی هستن که ایران قدرتمندبترسونن

    • سعیدکریمی ریزی

      واقعا که من نمیدونم چرا نظرارات من را نمیگذارید.

    • علی

      کارمان به جایی رسیده که عربستان باید به ما فشار وارد کند.کجایی محمود؟

    • ماهور

      آخه عربستانیهای وهابی وملخ خور کی هست که بخواد به کشوربزرگ وعزیزوسلحشور پرور من ایران فشاربیاره وسرزمین پهلوانان وشهیدان.غواص وتیزپروازان نیروی هوائی.وانتظامی وارتش وسپاه ومردم میهن پرست وپشتیبان ولایت فقیه تسلیم وهابیها بشیم...عربستان که عددی نیست

    • بدون نام

      مرگ بر ال سعود بچه کش.دوست دارم پرمون به پرشون بگیره تا پرپرشون کنیم.

    • بدون نام

      عربستان مال این حرفها نیست که بخواد ایران قدرتمندرا تهدید کن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج