جاباما
۳۶۰۴۶۸
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

لازمه‌های خروج از رکود

روزنامه اعتماد - سید حمید کلانتری: چه زمانی مشکلات اقتصادی حل می‌شود؟ این سوال بخش مهمی از جامعه ایران است.

روزنامه اعتماد - سید حمید کلانتری: چه زمانی مشکلات اقتصادی حل می‌شود؟ این سوال بخش مهمی از جامعه ایران است.

جوانان، بیکاران، طلبکاران از دولت، پیمانکاران بخش خصوصی، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و… همه این سوال را می‌پرسند؛ چه زمانی مشکلات اقتصادی حل می‌شود؟ اقتصاد ایران چه زمانی روی رونق را خواهد دید؟ لازم به ذکر است با اتخاذ سیاست‌های اصولی دولت در مذاکرات هسته‌ای، رفع تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن برجام و تعامل موثر‌تر با جهان و اجرایی شدن سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، اقدامات اصولی برای خروج از رکود و بحران در دست اجراست.

اما در کنار پیگیری سیاست‌های اصولی و اساسی به نظر می‌رسد نکات مهم دیگری نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا شرایط کشور بهبود یابد، شاید اهمیت آنها کمتر از برنامه هاى فوق نباشد. اگر می‌خواهیم مشکلات اقتصادی کشور حل شود و اوضاع تولید، صنعت، اشتغال و کسب و کار بهبود یابد، باید در کشور رفاقت‌ها افزوده شده و جای دعواها، تخریب‌ها و جنجال‌ها را بگیرد. باید رابطه دولت و مجلس دوستانه و صمیمانه شود.

باید روشنفکران، اقتصاددانان، نویسندگان و اصحاب رسانه به میدان بیایند و به دولت کمک کنند. باید سپاه، ارتش و بسیج امکانات و نیروها و توانمندی‌های‌شان را در جهت حل مشکلات در عرصه‌های مورد نیاز بسیج کنند. لازم است حتی در خطبه‌های نماز جمعه ائمه‌جمعه درس اخلاق، همکاری و رفاقت بدهند و مردم را به پشتیبانی از دولت و کمک به مسوولان اجرایی تشویق و ترغیب کنند و روزنامه‌ها دیگر صحنه جدال، تخریب جناح‌ها و گروه‌های درون نظام و تضعیف شخصیت‌های نظام نباشد و گروه‌های مختلف جامعه را به همکاری و همدلی دعوت کنند. صدا و سیما به عنوان اصلی‌ترین رسانه عمومی توجه به منافع ملی را در رأس سیاست‌های خود قرار دهد و با نگاهی فراجناحی به همه خدمتگزاران و دلسوزان نظام فارغ از گرایش و اندیشه سیاسی‌شان احترام بگذارد و در همه برنامه‌ها، گزارش‌ها، اخبار، فیلم‌ها و سریال‌هایش ندای وحدت و احترام سرداده شود.

و از همه ظرفیت‌های خود به مردم درس اخلاقی، احترام، صداقت، تلاش، سختکوشی، نوآوری، نوع‌دوستی، مشارکت، تعاون، تولید، خوداتکایی و فداکاری بیاموزد و سرمایه اجتماعی را رشد دهد و فضا و فرهنگ عمومی را در جهت اعتماد عمومی برای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی هدایت کند. اضافه بر موارد فوق باید فضایی در کشور حاکم شود که به سرمایه‌گذاران و کارآفرینان، به عنوان نیروهای موثر و پیشتاز در رشد و رونق اقتصادی احترام گذاشته شود و شرکت‌های خصوصی، تعاونی و اصناف به عنوان نمایندگان بخش مردمی و غیردولتی اقتصاد با نشاط به صحنه بیایند و مورد حمایت لازم و همه‌جانبه قرار گیرند. ب

رای غلبه بر مشکلات و محدودیت‌های اقتصادی دولت باید با تمام قوا به صحنه بیاید. دولت باید خود را چابک سازد. نیروهای تحت پوشش دولت در هر مقام و نقشی باید به سربازانی با انگیزه و علاقه‌مند برای حل مشکلات مردم و تولیدکنندگان تبدیل شوند. با هر مدیر یا کارمندی که در جهت فعال شدن اقتصاد و تولید مانع ایجاد می‌کند برخورد قاطع شود. مدیران ارشد دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌های دولتی در به‌کار‌گیری توان و مشارکت همکاران خود در چارچوب برنامه‌های روشن و مشخص از همه ظرفیت‌های درون و برون‌دستگاهی بهره‌برداری کنند.

نقش بانک‌ها در جهت رونق اقتصادی همیشه مورد تاکید و توجه بوده است، بانک‌ها باید بسیار منعطف‌تر و همراه‌تر با سیاست‌های دولت و انتظارات بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی و تعاونی وارد عمل شوند و تسهیلات لازم را با نگاهی انبساطی و سهل‌الوصول با حذف موانع و محدودیت‌های متعارف عرضه کنند. از استانداران، فرمانداران و دستگاه‌های اجرایی استانی و نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری‌ها هم با توجه به اختیاراتی که دارند - و البته لازم است با تفویض اختیارات لازم ارتقا یابد- انتظار همراهی و کوشش مجدانه‌تر می‌رود. در یک کلام و بدون هیچ تردید باید باور داشته باشیم حل مشکلات اقتصادی، خروج از رکود، رونق واحدهای تولیدی، کشاورزی، صنعتی، خدماتی و کاهش نرخ بیکاری همراه با تدبیر جامع و تدوین برنامه‌های روشن و سنجیده در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیازمند همدلی و همکاری واقعی همه بخش‌های جامعه اس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج