جاباما
۳۶۰۷۵۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

واکنش تند اردوغان به آمریکا

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روزجمعه به اظهارات یک مقام بلندپایه ارتش آمریکا که از پاکسازی های گسترده در راس ارتش ترکیه ابراز نگرانی کرده و گفته است، این وضعیت هم پیمانی با ترکیه را تحت تاثیر قرار می دهد، واکنش تند نشان داد وگفت اینها با اظهارات خود نشان می دهند که در قبال کودتای نافرجام، در کجا ایستاده اند.

خبرگزاری ایرنا: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روزجمعه به اظهارات یک مقام بلندپایه ارتش آمریکا که از پاکسازی های گسترده در راس ارتش ترکیه ابراز نگرانی کرده و گفته است، این وضعیت هم پیمانی با ترکیه را تحت تاثیر قرار می دهد، واکنش تند نشان داد وگفت اینها با اظهارات خود نشان می دهند که در قبال کودتای نافرجام، در کجا ایستاده اند.
وی این مطلب را امروز در بازدید از مرکز آموزش نیروی ویژه پلیس ترکیه در نزدیکی آنکارا که در شب جمعه 25 تیرماه گذشته از سوی اف 16 های در کنترل کودتاگران مورد حمله قرار گرفت و 50 تن از آنان در این حمله کشته شدند، عنوان کرد.اردوغان بعد از اقامه نماز جمعه در این منطقه و برگزاری مراسم دعا برای قربانیان این حمله، طی سخنانی که به طور زنده از شبکه های خبری ترکیه پخش شد، گفت : اینها در اظهارات خود هیچ حجب و حیایی ندارند.

رئیس جمهوری ترکیه با متهم کردن فرمانده آمریکایی به اظهار نظر در ورای اختیارات خود گفت : متاسفانه اینها به جای اینکه از مردم و دولت ترکیه به خاطر ایستار شجاعانه در قبال کودتا تقدیر و تشکر کنند، در کنار کودتاگران می ایستند. وجود راس کودتاگران در آمریکا نشان می دهد، که عقل برتر کسانی که می خواستند ترکیه را به فلاکت بکشند، کجاست.

دولت آنکارا، می گوید کودتای نافرجام با برنامه ریزی گسترده ای عوامل گروه تروریستی فتو به رهبری فتح الله گولن خود تبعید در آمریکا، انجام شده و پاکسازی گسترده ای را علیه جماعت گولن در دستگاه های دولتی شروع کرده و خواستار اعاده گولن از آمریکا است.

اظهارات مقامات آمریکایی درخصوص کودتای نافرجام و دست داشتن فرمانده ترکیه ای پایگاه آمریکایی اینجرلیک در جنوب ترکیه در این کودتا و خودداری آمریکا از اعاده گولن به ترکیه، با واکنش های گسترده ای در ترکیه روبرو شده و در محافل رسمی و سیاسی و بین مردم ادعاهایی درخصوص دست داشتن آمریکا در این کودتا مطرح است.

اما اظهارات جوزف ویتال فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا (CENTCOM) در خصوص کودتای نافرجام که موجب خشم بیشتر اردوغان شده، بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه دارد.

وی با اشاره به حضور شماری از نیروهای آمریکایی در ترکیه و همکاری گسترده نظامی با این کشور در بعد دوجانبه و در قالب پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است: ما تاکنون همکاری و هماهنگی بسیار مکملی را با ارتش ترکیه داشتیم با پاکسازی های اخیر سرنوشت این همکاری و آینده آن در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

وی گفته است: تحولات بعداز کودتای نافرجام موجب نگرانی های جدی در خصوص آینده همکاری های نظامی آمریکا با ترکیه در کوتاه مدت و بلند مدت شده است.

جیمس کلاپر رئیس اطلاعات ملی آمریکا نیز گفته است کودتای نافرجام در ترکیه نتایجی را داشته که استراتژی منطقه خاورمیانه ای آمریکا را با دشواری هایی روبرو کرده است.

این درحالی است که به دنبال سرکوب کودتا در ترکیه، ارتشبد خلوصی آکار رئیس ستاد فرماندهی ارتش ترکیه در تماس با همتای آمریکایی خود گفته است : ترکیه هم پیمان ناتو است و پایبند تعهدات خود در پیمان می باشد.

واکنش ها در ترکیه فقط به آمریکا نیست و دولت آنکارا از مواضع کشورهای اروپایی و حمایت نکردن آنها از دولت قانونی این کشور در قبال کودتای نافرجام، به شدت ابراز ناخرسندی کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج