جاباما
۳۶۰۹۷۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

مثلث اروپایی پای مهمترین برنامه ریلی ایران

مسیری که ترانزیت جاده‌ای ایران از چند هفته قبل پیمودن آن را آغاز کرده و در قالب کریدور خلیج فارس به دریای سیاه آن را می جوید، از سوی راه آهن ایران نیز با پیگیری جدی دنبال می شود و اگر در حمل و نقل زمینی صرف همراهی کشورها گره ها را حل می کند، در ریل بهره برداری از زیرساخت‌ها اصلی ترین معما است.

خبرگزاری ایسنا: مسیری که ترانزیت جاده‌ای ایران از چند هفته قبل پیمودن آن را آغاز کرده و در قالب کریدور خلیج فارس به دریای سیاه آن را می جوید، از سوی راه آهن ایران نیز با پیگیری جدی دنبال می شود و اگر در حمل و نقل زمینی صرف همراهی کشورها گره ها را حل می کند، در ریل بهره برداری از زیرساخت‌ها اصلی ترین معما است.

تلاش ایران برای قرار گرفتن دوباره در محور اصلی ترانزیتی منطقه و اتصال همزمان شمال به جنوب و شرق به غرب باعث شده اتصال ریلی به همسایه‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت های زیرساختی وزارت راه و شهرسازی مطرح شود.

راه‌اندازی مسیر دوم ریلی با ترکمنستان از طریق اینچه برون، نهایی سازی سهم ایران در اتصال به هرات افغانستان، عقد قراردادهای جدید برای اتصال ریلی به عراق از سه مسیر متفاوت تنها بخشی از تفاهمات بزرگ کشور در این حوزه را می‌سازد.

در کنار تمام این قراردادها، آنچه بیشترین اهمیت را برای ایران و سیاست‌های ترانزیتی‌اش داشته اتصال به آذربایجان بوده است. این کشور اروپایی که به نوعی پل ارتباطی ایران با روسیه و از سوی دیگر گرجستان و اروپای غربی می‌شود، در صورت ورود به کریدور ریلی مشترک، فضا را برای افزایش نفوذ دو کشور در این عرصه فراهم می کند.

از این رو در تفاهم‌نامه‌ای که چندی قبل بین دو کشور بسته شد، ساخت پل ریلی مشترکی به تصویب رسید که در ابتدا اتصال ریلی دو طرف را فراهم کند و سپس با رسیدن خط آهن رشت به آستارا این کریدور تکمیل شود.

با طی شدن مراحل نهایی ساخت راه آهن قزوین به رشت که در طول ماه های آینده به بهره برداری خواهد رسید، حالا ایران یک گام دیگر به ساخت قطعه مهمترین کریدور باقی مانده ریلی نزدیک شده است. قطعه‌ای که بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی به یک میلیارد تومان منابع مالی احتیاج خواهد داشت.

هر چند نمی‌توان توان داخلی را در اجرای این طرح نادیده گرفت، اما با توجه به گستردگی منابع مالی مورد نیاز و البته فرصتی که اجرای برجام به وجود آورده، استفاده از توان خارجی‌ها نیز در این برنامه مورد توجه خواهد بود. موضوعی که آخوندی نیز از پیگیری جدی آن خبر داده و گفته مذاکرات بصورت همزمان با بخش خصوصی داخلی از محل منابع صندوق توسعه‌ ملی و سرمایه گذارانی از جمهوری آذربایجان، ایتالیا و چک در حال انجام است. البته جمهوری آذربایجان وعده داده است که ۵۰۰ میلیون دلار برای راه آهن رشت- آستارا سرمایه‌گذاری می‌کند.

ورود یک سه ضلعی جدید اروپایی به قطعه رشت به آستارا برای ایران یک پیام جداگانه دارد و آن اهمیتی است که اروپایی‌ها برای افزایش خطوط اتصالی ایران با کشورهای ترانزیتی منطقه دارند. در روزهایی که اوضاع ترکیه هر روز پیچیده‌تر از قبل می‌شود شاید استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران خارجی و نهایی کردن توان زیرساختی کشور در موقعیت‌های مهم مقدمات جهشی جدی در ترانزیت کشور را فراهم کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج