جاباما
۳۶۱۱۶۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

سنت‌ شکنی سهامداران بزرگ در هفته مثبت

بازار سهام کشور پس از مدت‌ها گمانه‌زنی درخصوص تغییرات مدیریتی روز چهارشنبه، هفته گذشته شاهد حضور مدیر جدید در راس سازمان بود.

روزنامه دنیای اقتصاد: بازار سهام کشور پس از مدت‌ها گمانه‌زنی درخصوص تغییرات مدیریتی روز چهارشنبه، هفته گذشته شاهد حضور مدیر جدید در راس سازمان بود.

این تحولات باعث شد موج هیجان در رفتار سهامداران به ویژه حقوقی‌ها افزایش یابد روز پایانی معاملاتی هفته گذشته جابه‌جایی‌های عمده در برخی نماد‌های بزرگ توسط حقوقی‌ها در نهایت رشد حدود یک درصدی را در کارنامه بورس تهران به ثبت رساند.

بررسی تغییر مالکیت سهامداران طی یک هفته گذشته نیز حاکی از حمایت و فعالیت بیشتر بازیگران حقوقی است. در حالی که بررسی پیشینه رفتار حقوقی‌ها حاکی از حمایت بیشتر این معامله‌گران در بازار منفی است، در جریان معاملات هفته گذشته که بازار‌ها با بازدهی مثبت مواجه بود، شاهد حمایت حقوقی‌ها از بازار بودیم. به عبارتی معامله‌گران حقوقی برخلاف سنت گذشته خود در بازار مثبت فعالیت چشمگیری داشتند.

بورس تهران بیشترین تغییر مالکیت را در روز چهارشنبه از سمت بازیگران حقیقی به حقوقی به ثبت رساند (حدود ۱۴میلیارد تومان). همچنین کمترین میزان تغییر مالکیت نیز در روز یکشنبه و با حضور بیشتر بازیگران حقیقی در صف‌های خرید به ثبت رسید. در مجموع تالار شیشه‌ای، طی هفته گذشته شاهد تغییر مالکیت ۱۶میلیارد تومانی از سمت بازیگران حقیقی به حقوقی بود تا حقوقی‌ها در ابتدای تابستان پیش‌قراولان صفوف خرید در بازار باشند.

ارز آزاد، علامت مثبت برای بازار

سیاست‌های اخیر بانک مرکزی مبنی بر آزاد‌سازی نقل و انتقال ارز توسط بانک‌ها و خرید و فروش آن، از تصمیماتی است که از جوانب مختلف می‌تواند بر اقتصاد کشور و همچنین بر بازار سهام اثر‌گذار باشد. این اقدام که از آن به‌عنوان گام محکم در جهت تک نرخی شدن ارز، یاد می‌شود می‌تواند رانت ارزی که معضل بزرگ اقتصاد کشور است را برطرف کند.

به زعم کارشناسان حذف رانت ارزی از مواردی است که تا حد زیادی انگیزه صادراتی را در اقتصاد افزایش می‌دهد، همچنین می‌تواند انگیزه‌ای برای کاهش واردات کالا باشد. این موضوع در مجموع رونق اقتصاد و به تبع آن رونق صنایع مختلف بورسی را در بردارد.

در همین زمینه اثر دیگر تصمیم بانک مرکزی، بر صورت‌های مالی شرکت‌ها و به نوعی اثر حسابداری است. طی سال‌های اخیر سیاست‌های ارزی به گونه‌ای بوده که بسیاری از شرکت‌ها برای تهیه مواد اولیه از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کردند (شرکت‌های دارویی-پتروشیمی) که طبق قوانین جدید باید ارز آزاد را جایگزین ارز مبادله‌ای کنند.

این موضوع می‌تواند اثر منفی بر سود‌آوری این شرکت‌ها و صورت‌‌های مالی آنها داشته و موجب افزایش هزینه‌های آنها شود. اما در بخش دیگر شرکت‌هایی که در بخش فروش هم از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کردند، با آزاد‌سازی نرخ آن می‌توانند در بخش سودآوری تغییرات مثبتی داشته باشند.

بررسی‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» حاکی از آن است که برآیند کلی تغییر در سود‌آوری شرکت‌هاتحت تاثیر آزادسازی نرخ ارز می‌تواند حرکت مثبتی در جهت رونق آنها رقم بزند. به عبارت دیگر استفاده از ارز آزاد در سیستم بانکی می‌تواند کاهش قاچاق ارز، شفاف شدن اطلاعات ارزی و انگیزه صادراتی را به همراه داشته باشد که تمام این موارد نقطه عطفی در جهت رونق بازار سهام به شمار می‌رود.

تغییر مالکیت‌های شرکت‌های مهم

بررسی تغییر مالکیت نماد‌های بورس تهران نیز نکات قابل توجهی در بر دارد. شرکت صنایع آذر آب که در دو روز ابتدایی هفته اخیر متوقف بود با بازگشایی در روز دوشنبه شاهد تغییر مالکیت یک‌میلیون و ۵۱۱هزار سهم از حقیقی به حقوقی بود. این شرکت در سه روز فعالیت در هفته گذشته (دوشنبه تا چهارشنبه) شاهد جابه‌جایی بیش‌از ۶میلیون سهم از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی بود تا حمایت بیشتر حقوقی‌های بازار را در اختیار داشته باشد. شرکت توسعه و تامین شریف سهامدار حقوقی این شرکت در سه روز پایانی هفته بیش از ۵ میلیون از سهام «فاذر» را خریداری کرد تا به‌عنوان سهامدار فعال این نماد مطرح باشد.

شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر که در سابقه معاملاتی هفته گذشته خود تنها یک روز منفی را تجربه کرد، در مجموع هفته تغییر مالکیت حدود ۲ میلیون و ۵۰۰میلیون سهم (حقیقی به حقوقی) را به خود دید. این شرکت که اولین روز هفته گذشته را با رشد قیمتی حدود ۵ درصدی مواجه شد، شاهد حمایت بیشتر بازیگران حقیقی در صف‌های خرید نیز بود و در نهایت در این روز بیشترین رقم تغییر مالکیت را به نفع حقیقی‌ها به ثبت رساند.این در حالی است که این شرکت در روزهای بعدی عمده تغییر مالکیت‌ها را به سمت بازیگران حقوقی داشت و در این زمینه از روز یکشنبه تا سه‌شنبه تغییر مالکیتی در حدود ۸ میلیون سهم را از حقیقی به حقوقی به ثبت رساند.

در نماد «وبانک» طی یک هفته اخیر، سهامداران حقیقی‌ فعالان این بازار بودند. بیشترین تغییر مالکیت برای این شرکت در روز سه‌شنبه و با جابه‌جایی بیش از ۷ میلیون سهم از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها انجام شد. همچنین روز شنبه، تنها روزی بود که این شرکت شاهد حمایت بیشتر بازیگران بزرگ بازار بود و تغییر مالکیت اندک حدود ۶۴هزار سهمی (حقیقی به حقوقی) را به خود دید.

در مجموع تغییر مالکیت هفتگی این شرکت حدود ۸میلیون سهم (حقوقی به حقیقی) بود تا بازیگران خرد این نماد فعالان بیشتر این هفته شناخته شوند. درخصوص سهامداران فعال نیز دو شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی و موسسه همیاری کوثر فعالیت بیشتری داشتند که اولی طی چهار روز ۳۰۰هزار سهم از سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی را خریداری کرد و دومی بیش از ۱۳ میلیون سهم از این شرکت را به فروش رساند.

فولاد خراسان از دیگر شرکت‌هایی بود که طی یک هفته حضور بیشتر بازیگران حقیقی را به خود دید، این شرکت نیز مانند «وبانک» تنها روز شنبه تغییر مالکیت به نفع حقوقی‌ها داشت؛ اما در مجموع جابه‌جایی کمتر از یک میلیون سهم به نفع حقیقی‌ها را به ثبت رساند. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات سهامدار فعال این شرکت بود که در روز یکشنبه در حدود ۶۰هزار سهم از این شرکت را خریداری کرده و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۳میلیون و ۵۰۰هزار سهم را به فروش رسانده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج