جاباما
۳۶۲۱۱۳
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و در برابر ولوو و آئودی

این بار قصد داریم سه کراس‌اوور/SUV مختلف که به‌هیچ‌عنوان در یک کلاس قرار ندارند را رودرروی یکدیگر قرار دهیم. یک استیشن قد کشیده، یک SUV کوپه و یک SUV سنتی...

وب‌سایت پدال: این بار قصد داریم سه کراس‌اوور/SUV مختلف که به‌هیچ‌عنوان در یک کلاس قرار ندارند را رودرروی یکدیگر قرار دهیم. یک استیشن قد کشیده، یک SUV کوپه و یک SUV سنتی. این سه خودرو ازلحاظ کلاس کاملاً باهم فاصله‌دارند اما هر سه برای جلب خریدار بیشتر تلاش می‌کنند؛ بنابراین از شما دعوت می‌کنیم بینندهٔ مبارزهٔ جذاب میان A۶ آلرود، X۶ و XC۹۰ باشید. ما واقعاً نمی‌دانیم که چرا محبوبیت و فروش کراس‌اوور/SUVها چنین رشد انفجاری‌ای داشته است.
این روند تا جایی پیش رفته که احتمالاً در آینده‌ای نزدیک فروش کراس‌اوورها و SUVها از سدان‌ها و هاچبک‌ها پیشی خواهد گرفت؛ بنابراین اکثر خودروسازان جهان دست به ساخت چنین خودروهایی زده و سعی کرده‌اند حداقل یک کراس‌اوور/SUV در سبد محصولات خود داشته باشند. بااین‌وجود اکثر کارشناسان حوزهٔ خودرو معتقدند حیات SUVها در طول جنگ جهانی دوم و با ساخت ویلیز جیپ معروف برای مقاصد نظامی شروع شد.

جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و در برابر ولوو و آئودی

جیپ خودروی فوق‌العاده‌ای بود که حتی در بین عموم مردم هم محبوب شد و به همین دلیل نسخه‌های غیرنظامی آن‌هم ساخته شد. خودرویی که مقصد اصلی‌اش جاده‌های ناهموار و خشن بود و به حرکت در جاده‌های آسفالت علاقه‌ای نداشت؛ اما SUVها در طول زمان کم‌کم مهارت‌های خود جهت پیمودن جاده‌های ناهموار را از دست دادند. آن‌ها بزرگ‌تر و راحت‌تر شدند اما تمامی ویژگی‌های آفرود خود را از دست دادند. چرخ زاپاس نصب‌شده در بیرون خودرو ناپدید شد و شاسی نردبانی، گیربکس‌های کمکی و انتقال قدرت ۴WD حذف شدند.
در این دوران SUVها جهت تطابق بار سلیقهٔ خریداران تکامل‌یافته و به خودروهایی تبدیل شدند که فقط قدِ بلندی دارند. حال ما در اینجا می‌توانیم کاملاً این تحولات مذکور را در این سه SUV ببینیم. SUVهایی که طبق ایده‌های متفاوت سازندگانشان شکل‌گرفته‌اند. آئودی A۶ آلرود کواترو، ب‌ام‌و X۶ XDrive و ولوو XC۹۰ T۶ سه خودرویی هستند که کاملاً از ساختار اصلی SUVها فاصله گرفته‌اند. آلمانی‌های ما پیشرانه‌های ۳ لیتری دیزل در سینه دارند درحالی‌که رقیب سوئدی با موتور ۲ لیتری بنزینی به میدان آمده است.

جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و در برابر ولوو و آئودی

آلرود در A۶ استیشن ریشه دارد اما با افزایش ارتفاع، نصب محافظ‌های پلاستیکی در اطراف خودرو و برخی تغییرات دیگر آلرود عطروطعم متفاوتی نسبت به A۶ استیشن دارد. پیدایش این مدل به سال ۱۹۹۹ بازمی‌گردد یعنی زمانی که نسل اول آلرود کواترو در جاده‌ها به حرکت درآمد و اتفاقاً توانایی آفرود بالایی هم داشت. موردی که امروزه هرکسی به آن نیاز ندارد؛ بنابراین امروزه در آئودی آلرود فقط سیستم چهارچرخ محرک دائمی کواترو به همراه دیفرانسیل مرکزی با قفل خودکار و ویژگی‌های آفرود ظاهری وجود دارد.
همچنین این خودرو به یک سیستم تعلیق بادی با قابلیت تنظیم ارتفاع مجهز است که اجازه می‌دهد ارتفاع خودرو را هنگام خروج از جادهٔ آسفالت افزایش دهید. این سیستم می‌تواند ارتفاع خودرو از سطح زمین را از ۱۳ به ۱۹ سانتیمتر افزایش دهد. بااین‌حال من شک دارم که بسیاری از مالکان آلرود حتی از این ویژگی‌ها و توانایی‌های آن مطلع باشند.

جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و در برابر ولوو و آئودی

علت این است که مطمئناً توانایی‌های آفرود برای بسیاری از خریداران این قبیل خودروها مهم نیست چراکه آن‌ها اکثراً در جاده‌های صاف و معمولی رانندگی می‌کنند؛ بنابراین در اینجا تعلیق نرم، دقت فرمان و راحتی داخلی خودرو اهمیت دارد. به همین دلیل در داخل آلرود هیچ ویژگی خارج جاده‌ای دیده نمی‌شود و اگر چشم‌بسته داخل ماشین رفته و سپس چشمان خود را بازکنید هرگز متوجه نمی‌شوید که داخل یک خودروی آفرود نشسته‌اید.
پویایی موتور دیزل V۶ خودرو بالاست و گشتاور بالایی ارائه می‌کند درحالی‌که گیربکس سریع ۸ سرعتهٔ اتوماتیک، آن‌را به بهترین نحو به چرخ‌ها می‌رساند. بااین‌حال سعی کردیم آئودی را به جاده‌های ناهموار و درون شن و ماسه ببریم که در این هنگام به‌شدت متعجب شدیم چراکه تعلیق و سیستم کواترو بدون هیچ مشکلی با سرعت ماشین را به جلو میراند؛ بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت هیچ شک و تردیدی در مورد عملکرد و اثربخشی فوق‌العادهٔ سامانهٔ کواترو وجود ندارد. به همین دلیل تنها ترس از آسیب رسیدن به اسپلیتر بلند زیر سپر جلو ممکن است موجب احتیاط بیشتر راننده در هنگام حرکت در جاده‌های ناهموار گردد.

جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و در برابر ولوو و آئودی

خودروی بعدی ب‌ام‌و X۶ است که احساس می‌کنیم داستان کاملاً متفاوتی با آلرود دارد. وقتی X۶ بین آلرود و XC۹۰ قرارگرفته باشد و به آن نگاه کنید تصور می‌کنید در حال دیدن یک کوپهٔ اسپرت هستید که روی یک تریلر قرارگرفته و به همین دلیل ارتفاع آن افزایش‌یافته است. بااین‌حال یک‌چیز در اینجا قطعی است و آن اینکه یقیناً ب‌ام‌و کلاس SUV کوپه را اختراع نکرده است چراکه سه سال قبل از معرفی X۶، شرکت سانگ‌یانگ مدل اکتیون را معرفی کرده بود و حتی پیش‌ازاین نیز آمریکایی‌ها با ساخت پونتیاک آزتِک و AMC ایگل SX۴ چنین کلاسی را پایه‌گذاری کرده بودند.
ب‌ام‌و، X۶ را با زیرکی تمام تا ستون B کاملاً مشابه X۵ طراحی کرده و تا این نقطه ظاهر دو خودرو کاملاً یکسان است. در داخل خودرو، سیستم iDrive ب‌ام‌و عملکردی عالی دارد اما ارتفاع سقف در قسمت عقب برای سرنشینان بلندقد مشکل‌ساز است. بااین‌حال در نسل جدید X۶، شاهد پیشرفت‌هایی هستیم. زیرا درحالی‌که نسل اول X۶ ظرفیت حمل ۴ سرنشین را داشت و صندلی‌های عقب آن ظرفیت فقط دو نفر را داشتند، نسل دوم می‌تواند تا ۵ نفر را حمل نماید.

جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و در برابر ولوو و آئودی

موتور دیزل زیر کاپوت X۶ ضعیف‌ترین نمونه در بین سه خودروی مورد آزمایش است که فقط ۲۶۰ اسب بخار قدرت دارد اما موتور کاملاً با گیربکس ۸ سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF هماهنگ است. به همین دلیل واکنش خودرو به فشردن پدال گاز خوب است. راحتی سواری خودرو حتی در سرعت‌های بالا نیز بسیار خوب است. کابین خودرو ساکت است و تعلیق به‌گونه‌ای تنظیم‌شده که ضربه‌های وارده به چرخ‌ها و یا شوک هنگام ترمز گیری ناگهانی را به اتاق وارد نمی‌کند. البته این تعلیق نرم را می‌توان با انتخاب حالت رانندگی اسپرت یا اسپرت پلاس، سفت و خشک نمود که احتمالاً اعضای خانواده علاقه‌ای به چنین انتخابی ندارند!
سیستم چهارچرخ محرک XDrive ب‌ام‌و کاملاً در بهبود عملکرد آفرود X۶ تأثیر دارد و حتی در جاده‌های عادی نیز بکار می‌آید. به‌عنوان‌مثال هنگامی‌که محور عقب کشش خود را از دست می‌دهد، سیستم، نیرو و گشتاور بیشتری را به محور جلو می‌فرستد که این مورد در زمین‌های سست و نرم بسیار کاربردی است. البته حتی در صورت خاموش کردن ESP بازهم نیروی بیشتری به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود که ما نیز قطعاً این امر را دوست داریم.

جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و در برابر ولوو و آئودی

رقابت جذاب بین این دو آلمانی را رقیبی از شمال اروپا تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. ولوو زمان زیادی می‌گفت که برای معرفی نسل جدید XC۹۰ صبر کنید. بااین‌حال ۱۳ سال صبر برای این خودرو ارزشش را داشت. چراکه ولوو XC۹۰ جدید خودرویی فوق‌العاده است. خودرویی که ظریف و درعین‌حال محکم بوده و کابین آن مشابه کابین جت‌های تجاری خصوصی به نظر می‌رسد. در داخل XC۹۰ شما با هتلی مجلل روبرو می‌شوید. هتلی که کاملاً سوئدی احساس می‌شود. داشبورد خودرو به‌صورت کاملاً کاربردی طراحی‌شده که درعین‌حال با روکش چرم معطر و پوشش چوب، کاملاً لوکس و مجلل است.
با توجه به اینکه سوئدی‌ها به محیط‌زیست بسیار اهمیت می‌دهند احتمالاً برای ساخت کابین XC۹۰ نه درختی را قطع کرده و نه گاوی را کشته‌اند. در مرکز داشبورد یک صفحه‌نمایش لمسی ۹ اینچی قرار دارد که وضوح فوق‌العادهٔ آن ما را تحت تأثیر قرار داد؛ اما مدتی طول می‌کشد تا بتوان با بسیاری از ویژگی‌ها و منوهای آن کار کرد.

جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و در برابر ولوو و آئودی

تمامی مدل‌ها و تیپ‌های XC۹۰ با موتور ۴ سیلندر ۲ لیتری ارائه می‌گردند که قوی‌ترین آن‌ها مدل T۶ است (غیر از مدل هیبریدی T۸). مدلی که قدرت زیاد ۳۲۰ اسب بخار را ارائه می‌کند. خودرو در جاده‌های هموار به‌راحتی به‌پیش می‌رود چراکه باوجود ابعاد بزرگ، سبک‌ترین خودرو در میان این سه ماشین است؛ اما صدای موتور با ابعاد و کلاس خودرو سازگاری ندارد چراکه در یک SUV بزرگ با قدرتی بیش از ۳۰۰ اسب بخار انتظار صدایی خشن از اگزوزها یا حداقل غرغری از زیر کاپوت را داریم درحالی‌که XC۹۰ کاملاً بی‌صدا و آرام ساخته‌شده است.به نظر ما این امر اصلاً خوب نیست و حتی بهتر بود صدایی مصنوعی از بلندگوها در داخل کابین پخش شود. بااین‌حال سطح ایمنی فوق‌العاده بالا از سنت‌های ولوو است که در XC۹۰ جدید هم تمام و کمال وجود دارد.

جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و در برابر ولوو و آئودی

نتیجه

اگر ما مجبور باشیم یکی از این خودروها را برای خودمان انتخاب کنیم قطعاً ب‌ام‌و را انتخاب می‌کنیم. خودرویی که در ترکیب ژن SUV با ژن اسپرت موفق‌ترین عملکرد را دارد؛ اما ولوو هم انتخاب عالی برای خانواده‌ها است. خودرویی پایدار، راحت و فوق‌العاده ایمن که سه ردیف صندلی را ارائه می‌کند. ولی آئودی چه؟ این خودرو انتخابی ایده‌آل برای کسانی است که به قابلیت‌های آفرود یک SUV نیاز دارند اما درعین‌حال علاقه‌ای به خرید SUVها ندارند؛ زیرا آئودی آلرود ترکیبی عالی از توانایی‌های یک SUV را در خودرویی سواری ارائه می‌کند.

جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و در برابر ولوو و آئودی

مشخصات فنی
جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و در برابر ولوو و آئودی
جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و در برابر ولوو و آئودی
جدال سه SUV مختلف، ب‌ام‌و در برابر ولوو و آئودی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج