جاباما
۳۶۸۸۷۱
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

جدول زمانی انتخابات ریاست جمهوری ۹۶

زمان ثبت‌نام داوطلبان حضور در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم اعلام شد. براساس اعلام وزارت کشور، داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از ۲۲ تا ۲۶ فروردین‌ماه ۹۶ به مدت پنج روز فرصت دارند نام خود را در میان داوطلبان ریاست‌جمهوری دوازدهم ثبت کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد: زمان ثبت‌نام داوطلبان حضور در رقابت انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم اعلام شد. براساس اعلام وزارت کشور، داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از ۲۲ تا ۲۶ فروردین‌ماه ۹۶ به مدت پنج روز فرصت دارند نام خود را در میان داوطلبان ریاست‌جمهوری دوازدهم ثبت کنند.

این خبری است که محمدحسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرده است.

براساس تایید پیشنهاد وزارت کشور درباره تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آتی از سوی شورای نگهبان، قرار است دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و همچنین انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، ۲۹ اردیبهشت ۹۶ برگزار شود.

مقیمی همچنین زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری را طبق قانون ۲۰ روز اعلام کرد و گفت: ۸ تا ۲۷ اردیبهشت‌ماه، به عنوان موعد تبلیغات انتخاباتی در نظر گرفته شده است. مقامات وزارت کشور و سخنگوی وزارت کشور پیش از این با اشاره به تحرکات انتخاباتی برخی چهره‌های سیاسی درباره فعالیت‌های زودهنگام تبلیغی برای انتخابات هشدار داده و این موضوع را غیر‌قانونی خوانده بودند.

الکترونیک شدن انتخابات

پس از آنکه وزارت کشور توانست نظر شورای نگهبان را برای برگزاری انتخابات سال ۹۶ در اردیبهشت‌ماه به‌دلیل همزمانی خردادماه با ماه مبارک رمضان و سختی کار برای عوامل اجرایی انتخابات، جلب کند، حالا موضوع مورد رایزنی این وزارتخانه با شورای نگهبان برگزاری انتخابات ۹۶ به‌صورت الکترونیکی است؛ موضوعی که درباره آن برای انتخابات مجلس شورای اسلامی که هفتم اسفندماه سال ۹۵ برگزار شد نیز رایزنی‌هایی صورت گرفت اما با مخالفت شورای نگهبان روبه‌رو شد. این بار اما به‌نظر می‌رسد احتمال موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات ۹۶ به‌صورت الکترونیکی در صورت امن بودن این نوع برگزاری بالا خواهد بود. این را می‌توان از یادداشت سخنگوی این شورا دریافت؛ عباسعلی کدخدایی، سخنگوی جدید شورای نگهبان در این باره یادداشتی در کانال تلگرامی خود منتشر کرد و الکترونیکی شدن انتخابات را باعث افزایش سرعت و امنیت انتخابات معرفی کرد.

کدخدایی در ادامه این یادداشت درباره الزامات انتخابات الکترونیک نوشت: «در این سلسله بحث‌ها از مسائلی چون مفاهیم، وجود قوانین مربوط، اقتضائات کشورها، مسائل فنی، نیروی انسانی، آموزش دست‌اندرکاران و آموزش مردم، بحث خواهد شد، سرعت، دقت، شمارش دقیق، بازیابی سریع شمارش آرا، شفافیت، ایجاد اعتماد بیشتر و مشارکت بیشتر، از جمله این محاسن است.»

سخنگوی شورای نگهبان افزود: «همانگونه که الکترونیکی شدن انتخابات سرعت را افزایش می‌دهد باید دقت کرد تا امنیت آن بالا رود چون این سرعت در صورت وجود نقص یا خلأ در سیستم می‌تواند منجر به سرعت در تخلف نیز بشود، بنابراین نیازمند اطمینان از ایجاد سیستم امنیتی خاص برای هر نظام انتخاباتی هستیم که لزوما از سیستم امنیتی دیگر کشورها باید متفاوت بوده و اختصاص به سیستم مخابراتی همان کشور داشته باشد.» با این همه با توجه به آنکه تنها ۹ ماه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم باقی مانده باید دید شورای نگهبان به اجماع نظر درباره برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیک می‌رسد یا خیر.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حزبا

      بنظرم برای جلوگیری از هر گونه انتقاد و اعتراض نا بجا در خصوص امنیت انتخابات اون هم بخاطر اهمیت بالای انتخابات 96 باید انتخابات به روش کنونی انجام بشه و بحث الکترونیکی شدن انتخابات به دوره های بعد برای انجام امور کارشناسی بیشتر موکول بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج