۳۶۹۲
۳ نظر
۵۰۴۶
۳ نظر
۵۰۴۶
پ

چگونه انواع آفتاب سوختگی‌ها را درمان کنید؟

بهترین درمان آفتاب سوختگی

اين روزها گرفتن حمام آفتاب براي تيره كردن پوست رواج بسياري دارد ولي آيا مي‌دانيد، همين آفتاب مي‌تواند چه آسيب‌هاي غيرقابل جبراني را به‌وجود آورد؟

بهترین درمان آفتاب سوختگی

بهترین درمان آفتاب سوختگی


آفتاب می‌تواند تاثیرات فراوانی روی پوست شما داشته‌باشد، از آفتاب‌سوختگی‌های خیلی ساده که مثلا به خاطر این است که یک روز تعطیل را در هوای آزاد گذرانده اید و در اثرماندن زیاد در معرض تابش نور خورشید پوست صورت‌تان به سوزش افتاده است تا مشکلات شدیدی که در اثر آفتاب گرفتن زیاد به وجود آمده است. اگر شما روش صحیح برخورد با هرکدام را بدانید مسلما خیلی راحت‌تر و سریع‌تر می‌توانید از آن آسیب‌ها رهایی یابید.


چرا پوست تغییر رنگ می‌دهد ؟

اين روزها بين جو‌ان‌ها افراد بسياري هستند كه دوست دارند پوست‌شان را برنزه كنند چون اعتقاد دارند زيباتر مي‌شوند ولي آيا مي‌دانيد اين رنگ طلايي و قهوه‌اي پوست كه در اثر تاثير آفتاب به‌وجود مي‌آيد به دليل صدمه ديدن اپيدرم يعني لايه بيروني پوست شماست. در واقع سلول‌هاي ملانوسيت بدن رنگدانه ملانين به رنگ قهوه‌اي ترشح مي‌كنند كه با افزايش تابش اشعه ماوراي بنفش، ترشح ملانين نيز افزايش مي‌يابد. هر چه رنگ قهوه‌اي توسط سلول‌هاي ملانوسيت بيشتر ساخته شود تيرگي پوست بيشتر مي‌شود، اما متاسفانه قرار گرفتن در معرض اشعه‌هاي فرابنفش خورشيد باعث مي‌شود پوست زودتر پير شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست را نيز افزايش مي‌دهد. براي كاهش اين اثرات مي‌توانيد هنگام قرارگرفتن زير نورآفتاب از يك ضدآفتاب باspf بالاي ۳۰ استفاده كنيد.


‌کـــرم‌هــاي‌مناســب آفتاب‌سوختگی

آفتاب سوختگي به دليل آسيب ديدن پوست از اشعه‌هاي فرابنفش خورشيد به‌وجود مي‌آيد. بيشتر آفتاب‌سوختگي‌ها باعث مي‌شوند كه پوست قرمز شده و هنگام دست زدن به آن داغ و كمي درد داشته باشد. در سوختگي نوع اول فقط لايه بيروني و سطحي پوست آسيب مي‌بيند. معمولا اين آفتاب سوختگي چند ساعت بعد از قرار گرفتن در معرض آفتاب خود را نشان مي‌دهد و ممكن است بهبود آن از چند روز تا چند هفته طول بكشد. تماس 15 تا 30 دقيقه‌اي يك پوست حساس با آفتاب مي‌تواند ايجاد آفتاب‌سوختگي كند. براي آرام شدن مي‌توانيد از مسكن‌هايي چون آسپيرين و ايبوبروفن استفاده كنيد، همچنين كمپرس سرد نيز مي‌تواند موثر باشد. ‌از ديگر راه‌ها براي كم كردن درد و احساس ناراحتي استفاده از ژل آلوورا و كرم‌هاي مرطوب‌كننده است.
البته بايد بدانيد، تماس بيش‌ازحد در مدت كوتاه مثل استفاده از دستگاه‌هاي برنز‌كننده نيز باعث ايجاد آفتاب‌سوختگي مي‌شود.


برای چه نوع آفتاب‌سوختگي بايد به پزشك مراجعه كنيد؟

آفتاب مي‌تواند سوختگي‌هاي شديدتري را نيز روي پوست شما ايجاد كند؛ يعني سوختگي نوع دوم كه در آن لايه‌هاي عميق‌تر پوست و بعضي از عصب‌ها آسيب مي‌بينند. معمولا اين نوع سوختگي دردناك‌تر است و مدت زمان بيشتري طول مي‌كشد تا پوست بهبود يابد. از علائم آن مي‌توان به قرمزي، تورم، باد كردن و تاول اشاره كرد. اگر روي پوست‌تان تاول به‌وجود آمده ‌است تاول‌ها را نتركانيد زيرا تاول‌ها براي محافظت از لايه‌هاي زيرين پوست تشكيل مي‌شوند و تركاندن آن‌ها ممكن است به عفونت بينجامد. اگر تاول خودبه‌خود باز شد به آرامي پوست مرده را از روي آن برداريد و يك پماد آنتي‌بيوتيك در محل آن قرار دهيد و بعديك گاز خشك روي تاول قرار داده شود، پانسمان خشك مي‌تواند از عفونت جلوگيري كند. در اين موارد كه پوست تاول مي‌زند بهتر است به پزشك مراجعه كنيد.


چگونه از پیری ناشی از آفتاب جلوگیری کنید؟

وقتي پوست مقابل اشعه‌هاي مضر خورشيد قرار مي‌گيرد بسيار زودتر آثار پيري و چروك‌ها روي آن ظاهر مي‌شود. جالب است بدانيد، بيش از ۸۰ درصد نشانه‌هاي پيري پوست در بزرگسالي به دليل نور آفتاب‌هايي است كه قبل از ۱۸ سالگي روي پوست شما اثر گذاشته‌اند بنابراين بسیار ضروری است که برای کودکان از همان سنین کودکی ضد آفتاب استفاده کنید چون در طول زمان اشعه‌هاي فرابنفش خورشيد به بخشي از پوست به نام الاستين آسيب مي‌زنند. وقتي اين الاستين‌ها كاهش مي‌يابند درنتيجه پوست شروع مي‌كند به شل شدن، كش آمدن و توانايي خود را براي برگشتن به حالت طبيعي بعد از اين شل شدن از دست مي‌دهد.


جدی‌ترين عارضه ناشی از آفتاب چیست؟

گاهي بر اثر آفتاب زياد روي پوست، لك‌هايي كوچك قرمز يا قهوه‌اي يا حتي رنگ پوست به‌وجود مي‌آيد(پوست در اين ناحيه شاخ‌دار و زبر است) و بيشتر در سر و گردن و دست‌ها و... مشاهده مي‌شود و در واقع يك عارضه پيش سرطاني است. اين نوع لك‌ها كه كراتوزيز ناميده مي‌شوند معمولا بعد از 40 سالگي به‌وجود مي‌آيند البته گاهي در افراد جوان‌تر نيز مشاهده مي‌شوند. افرادي با پوست روشن‌، موهايي روشن يا قرمزگون و چشمان آبي و سبز بيشتر از همه در معرض خطر هستند، توصيه مي‌شودبا ديدن اين عارضه حتما سريعا به پزشك مراجعه كنيد.


بهترین روش برای التیام آفتاب‌سوختگی‌

يك پيشنهاد خوب براي التيام آفتاب‌سوختگي، حمام آب سرد است؛ اين حمام هم مي‌تواند به‌صورت دوش آب ولرم رو به سرد استفاده باشد يا آنكه وان حمام را از آب ولرم متمايل به سرد پر كرده و ۱۵ تا ۲۰ دقيقه در آن بخوابيد و در همين حين به ناحيه صورت هم مرتب آب بپاشيد البته هنگام خشك كردن مراقب باشيد حوله را با شدت روي پوست خود نماليد.

براي تسكين بيشتر هم مي‌توانيد: مقداري جوش شيرين (۲ قاشق غذاخوري) يا يك فنجان سركه سيب را در آب ولرم موجود در وان يا حتي لگن بزرگ ريخته و پوست آفتاب سوخته را در محلول آب و جوش شيرين به‌مدت ۱۵ دقيقه قرار دهيد.


آفتاب زياد باعث تغيير رنگ غيرطبيعي و فعاليت غيرنرمال رنگدانه‌هاي پوستي مي‌شود. به اين معنا كه بعضي از قسمت‌هاي پوست تيره‌تر به‌نظر مي‌رسند و بعضي قسمت‌ها، رنگي روشن‌تر خواهند داشت و به عبارتی پوست 2 رنگ می‌شود


لک‌های بزرگ ناشی از آفتاب را چه کنید؟

ملاسما به‌عنوان لك‌‌هاي بزرگ قهوه‌اي شناخته‌مي‌شود كه روي چانه، بيني، پيشاني و گونه به‌وجود مي‌آيد. از آنجايي كه بيشتراوقات شروع و واضح شدن اين لكه‌ها در دوران بارداري است به لك‌هاي دوران بارداري هم معروف است و ممكن است بعد از بارداري از بين بروند. از نظر اندازه اين لك‌ها به شكل و اندازه يك اثر انگشت تا لك‌هاي بزرگ و وسيع‌تر ديده مي‌شوند، البته مردان نيز مي‌توانند اين لك‌ها را داشته‌باشند.

خوشبختانه ملاسما به‌راحتي با بعضي از كرم‌ها از بين مي‌رود. در اين ميان مجموعه داروهاي ماليدني به پوست از خانواده هيدروكينون كه داخل پوست نفوذ كرده و موجب متوقف شدن روند رنگدانه‌سازي مي‌شوند، مهم‌ترين اقدام درماني است(البته مصرف اين كرم‌ها در دوران بارداري و شيردهي ممنوع است) اگر شما هم ملاسما داريد حتما هميشه از ضد‌آفتاب استفاده كنيد، چون آفتاب اين لك‌ها را بدتر مي‌كند و حتي گاهي عامل اصلي به‌وجود آمدن آن‌هاست.


می‌توان لک‌های پیری را در خانه درمان کرد؟

علت اصلي لك‌هايي كه به‌عنوان لك‌هاي پيري مي‌شناسيم واقعا پيري نيست، تنها اين لك‌هاي كوچك قهو‌ه‌اي يا خاكستري با افزايش سن بدتر مي‌شوند. لك‌هاي پيري نتيجه قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هستند و به همين دليل است كه اين لك‌ها در مناطقي كه بيشتر در معرض آفتاب هستند بسيار ديده‌مي‌شود مثل دست‌ها، صورت و...كرم‌هاي روشن‌كننده، لايه‌بردارهاي اسيد ميوه و هر درماني كه پوست را روشن كند، مي‌تواند در كاهش اين لك‌ها موثر واقع شود. اين لك‌هاي پيري هيچ ضرري ندارند ولي اگر در بعضي موارد شدت گرفتند و باعث به‌وجود آمدن وضعيت‌هاي جدي پوستي مثل ملانوما(تومرهاي سياه رنگ عميق در پوست) شدند بهتر است حتما با يك پزشك مشورت كنيد.


چگونه از آسيب‌هاي آفتاب در امان باشيد؟

۱. از ظهر تا ۳ بعد از ظهر از آفتاب‌ دوري‌ كنيد.

۲. براي‌ فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري‌ خارج‌ از منزل‌ از كرم‌ ضد‌آفتاب‌ استفاده‌ كنيد. محصولاتي‌ كه‌ قدرت‌ محافظت‌كنندگي‌ آن‌ها ۱۵ يا بيشتر است‌، محافظت‌ تقريبا كامل‌ ايجاد مي‌كنند. كرم‌هايي‌ كه‌ قدرت‌ محافظتي‌ كمتري‌ دارند، محافظت‌ نسبي‌ ايجاد كرده و باعث‌ تيره‌ شدن‌ خفيف‌ پوست مي‌شوند. برخي‌ از اين‌ كرم‌ها در برابر آب‌ و تعريق، مقاوم‌ هستند ولي‌ بايد پس‌ از شنا يا مواجهه‌ طولاني‌‌مدت‌ دوباره‌ از آن‌ها استفاده‌ كنيد. روغن‌ معدني‌ يا كره‌ كاكائويي، باعث‌ محافظت‌ در برابر آفتاب‌ نمي‌شوند. ضد‌آفتاب را هر ۲ تا ۳ ساعت تمديد كنيد.

۳. براي‌ حداكثر محافظت،‌ از يك‌ داروي‌ محافظت‌‌كننده فيزيكي‌ مثل‌ پماد اكسيدروي‌ استفاده‌ كنيد. پس‌ از شنا و در مواجهه‌هاي‌ متعدد، دوباره‌ از آن استفاده‌ كنيد. استفاده‌ از كرم‌هاي‌ محافظت‌كننده‌ به‌ويژه‌ در نواحي‌ حساس‌تر به‌ سوختگي،‌ مثل‌ پوست‌ بيني، گوش‌ها، پشت‌ ساق‌ها و پشت‌ گردن‌ مفيد هستند.

۴. اگر به‌ندرت‌ دچار سوختگي‌ مي‌شويد، از يك‌ كرم‌ ضد‌آفتاب‌ استفاده‌ كنيد كه‌ باعث‌ تيره‌ شدن‌ پست نشود و حداقل‌ محافظت‌ را ايجاد كند.

۵. از لباس‌هايي‌ به‌ رنگ‌ خنثي‌ مثل‌ خرمايي‌ استفاده‌ كنيد. از رنگ‌هاي‌ روشن‌ و سفيد بپرهيزيد زيرا آفتاب‌ را روي‌ صورت‌تان‌ منعكس‌ مي‌كنند.

۶. اگر اصرار بر آفتاب‌ گرفتن‌ داريد، مواجهه‌ خود را با آفتاب‌ در روز اول‌ به‌ ۵تا۱۰ دقيقه‌ در هر طرف‌ بدن‌ محدود كنيد و هر روز ۵ دقيقه‌ به‌ اين‌ زمان‌ اضافه‌ كنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب بودمرسی

    • الما

      میشه به من کمک کنید دوستان من هر دکتری رفتم برا افتاب سوختگی صورتم خوب نشده راه حلی نشون بدین چند ساله هس از هر روش خانگی هم استفاده کردم دکتر هم زیاد رفتم به نظرتون من چ کنم خیلی ناراحتم

    • بدون نام

      مرسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج