۳۷۱۵
۱۲ نظر
۵۰۲۲
۱۲ نظر
۵۰۲۲
پ

دكتر كاظم فروتن و نکاتی كه هيچ كس به زنان و مردان ياد نمي‌دهد

زندگي شما هم سرد شده است؟

شايد شنيده‌ايد درخبرها كه يكي از مقامات قوه قضائيه گفته، شبكه فارسي «وان» باعث افزايش آمار طلاق شده است. البته ايشان عدد و رقم هم گفته ولي مشخص نكرده در كدام مطالعه و با چه مستنداتي اين آمار را به دست آورده.

زندگي شما هم سرد شده است؟

«آنچه من مي‌بينم اين است كه به هيچ وجه زن و مرد از روابط زناشويي آگاهي ندارند؛ يعني يك مرد نمي‌داند نيازهاي او چيست و بايد با او چگونه رفتار كند. نمي‌داند چطور رفتار كند تا همسرش به لذت برسد.» اينها جملات دكتر سيدكاظم فروتن، رئيس‌كلينيك سلامت خانواده بيمارستان شهيد مصطفي خميني است. تنها كلينيك تخصصي بخش دولتي كه در حوزه سلامت جنسي فعاليت مي‌كند. شايد بهتر است بگوييم تنها كلينيك فعال در ايران كه به‌طور تخصصي و همه جانبه به درمان بيماراني مي‌پردازد كه گرفتار مشكلات جنسي هستند. دكتر فروتن در اين گفت‌وگو از فراموش شدن نكته‌هايي مي‌گويد كه براي حفظ كانون خانواده ضرورت دارند؛ ضرورت آموزش‌هايي كه مي‌توانند جلوي فروپاشي خانواده‌ها را بگيرند. افسوس كه كمتر كسي گوش شنيدن اين حرف‌ها را دارد...


فارسي وان مقصر است ما چطـور؟

شايد شنيده‌ايد درخبرها كه يكي از مقامات قوه قضائيه گفته، شبكه فارسي «وان» باعث افزايش آمار طلاق شده است. البته ايشان عدد و رقم هم گفته ولي مشخص نكرده در كدام مطالعه و با چه مستنداتي اين آمار را به دست آورده. نتيجه چيست؟ باز هم فحش مي‌دهيم و پارازيت‌ها را سنگين‌تر مي‌كنيم. مشكل حل مي‌شود؟ واقعا اگر فارسي وان نبود همه زوج‌هاي ايراني به‌خوبي زندگي مي‌كردند؟ آيا اين همه كه براي مقابله انرژي مي‌گذاريم، به فكر اقدامات مثبت هم هستيم؟

اگر اعتقاد داريم، در عرصه فرهنگ هم جنگ است، نشنيده‌ايم كه بهترين دفاع حمله است؟ اگر سريال‌هاي فارسي وان خانواده‌ها را از هم مي‌پاشد، ما چند سريال ساخته‌ايم كه خانواده‌ها را مستحكم كند؟ در مدرسه، در دانشگاه، در رسانه‌ها، كدام آموزش‌ها را به زوج‌ها داده‌ايم كه انتظار داشته باشيم خانواده‌ها همه سعادتمند و خوشحال زندگي كنند؟

زندگي شما هم سرد شده است؟

ما تا ياد نگيريم پدر و مادر خوبي باشيم، نمي‌توانيم فرزندان خوبي تربيت كنيم. تا زن و شوهر خوبي نباشيم و با هم درست رفتار نكنيم، فرزندان‌مان هم نخواهند آموخت كه چگونه با هم رفتار كنند. چه كسي رفتارهاي صحيح را به ما ياد داده كه ما به فرزندان‌مان ياد بدهيم؟ در جامعه ما فضايي براي مشاوره پيش از ازدواج وجود دارد؟ ما براي تحصيل فرزندمان به انواع و اقسام روش‌ها و كمك گرفتن از مشاوران مختلف متوسل مي‌شويم اما براي ازدواج فرزندمان چطور؟ غير از اين است كه اصلا خودمان اين مسائل را آموزش نديده‌ايم و براي همين هم ضرورتي براي آن نمي‌بينيم؟

براي زندگي خوب و صميمي بايد به زن و شوهر آگاهي داد. والدين بايد به دختر يا پسرشان آموزش‌هاي لازم را بدهند تا براي همسر آينده‌شان، همراه و همسر خوبي باشند. به اين ترتيب، فرزندمان را واكسينه كرده‌ايم. فراموش نكنيم كه حتي بعضي از واكسن‌ها هم بايد چند سال يك بار تكرار شوند. بنابراين علاوه ‌بر آموزش‌هاي اوليه بايد اين آموزش‌ها تكرار شوند. حالا كدام از اين‌ها را انجام مي‌دهيم؟ اگر آموزش‌هاي صحيح داده مي‌شد، باز هم فارسي وان زندگي‌هاي‌مان را اين قدر به هم مي‌ريخت؟


چرا زندگي سرد مي‌شود؟

مرد و زن تفاوت‌‌هاي‌شان را نمي‌دانند. مرد براي همسرش گل نمي‌خرد؛ آن طرف هم به صحبت‌هاي همسرش گوش نمي‌كند؛ پس رابطه رو به تيرگي مي‌رود. وقتي زن و شوهر با زبان هم آشنا نيستند، به احساساتشان توجه نمي‌كنند، سردي ايجاد مي‌شود. گاهي وقتي علت يك ازدواج را بررسي مي‌كنيم، مي‌بينيم علت اين ازدواج علاقه طرفين به يكديگر نبوده؛ طرف با يك نقاش مشهور، با يك دكتر، يك فوتباليست و با يك فردي كه ويژگي خاصي از يك نظر داشته و... ازدواج كرده است در نتيجه رابطه رو به سردي مي‌رود.


نياز را نمي‌شود ناديده گرفت

مردي كه وارد اداره مي‌شود و با كمي لبخند و بگو و بخند با منشي‌اش صحبت مي‌كند، به همان مقدار براي از همسرش كم گذاشته است. مرد به‌خودش اجازه داده است تا با زن ديگري وارد گفت‌وگو شود. حالا با اين رفتار به مرور نسبت به همسرش سرد مي‌شود چون نيازش را هر چند اندك در جاي ديگري پاسخ گرفته است در نتيجه زن سرد مي‌شود. وقتي حس كرد همسرش از او فاصله گرفته است، رابطه‌ها كمرنگ مي‌شوند و رابطه آن‌ها در سيكل معيوب وارد مي‌شود.

زندگي شما هم سرد شده است؟

اگر مردي با وجود آنكه تمام نيازهايش توسط همسرش برآورده مي‌شود، سراغ زن ديگري مي‌رود، مشكلي دارد كه بايد به‌صورت موردي بررسي شود. رفتار او ديگر عرف نيست. همين طور اگر زن نيازهاي جنسي‌اش ارضا نشود، مثلا بحث زودانزالي يكي از مشكلاتي است كه باعث مي‌شود زن از رابطه جنسي با همسرش لذت نبرد اما مرد از اين قضيه آگاهي ندارد و تصور مي‌كند سير جنسي زن هم مانند خود اوست. به همين دليل وقتي نتواند معاشقه را در مسير درست آن جلو ببرد، زن از اين رابطه جنسي متنفر مي‌شود و ديگر ميل ندارد سمت همسرش برود چون اين رابطه او را آزار مي‌دهد. در نتيجه به نيازهاي جنسي مرد هم پاسخ داده نخواهد شد چون زن به‌دليل آزاري كه مي‌بيند رابطه جنسي مناسبي با او ندارد و به‌تدريج مرد از زن فاصله مي‌گيرد. اين فاصله نياز را از بين نمي‌برد، نياز سرجايش است و در فضاي بيرون از منزل هم كه شرايط مهياست. بنابراين يا بايد براي رفع نياز به سمت بيرون گرايش يابد يا افسرده شود.


وظايف اصلي را فراموش كرده‌ايم

در حال حاضر در جامعه ما شرح وظايف زن‌ها نسبت به زمان گذشته تفاوت كرده است. در جامعه كنوني ما اولويت نخست زن رسيدگي به نيازهاي همسر نيست. كار، حضور در اجتماع همپاي همسر و... اولويت‌هاي زن هستند، بنابراين زن با جسم خسته مثل همسرش به خانه مي‌آيد. علت بروز برخي مشكلات مردان در جامعه ما هم همين است كه غرايز يك مرد در كنار همسرش به‌طور كامل ارضا نمي‌شود و اين باعث مي‌شود مرد به‌دنبال ارضاكننده دومي براي غرايزش بگردد.

عقل حكم مي‌كند اگر زن و شوهر در يك زندگي زناشويي به ارضاي نيازهاي جنسي به يك آرامش برسند، ديگر نيازي نيست براي ارضاي اين نيازها به سراغ ديگري بروند و بحث نيازهاي مادي يك طرف است و مسئله آسايش يك مسئله ديگر. مي‌شود در منزل نان خشك خورد اما آسايش داشت. برعكس گاهي از هر نظر تامين هستيد اما فكرتان متلاطم است. مردهايي هم كه بي‌وقفه كار مي‌كنند دچار مشكل مي‌شوند. بنابراين مي‌توان برنامه‌ريزي بهتري در زندگي داشت، كمتر كار كرد و شادتر بود. بحث اين نيست كه زن بيرون از منزل كار نكند؛ اما وظيفه زن شوهرداري است. كار در درجه دوم است.


آموزش، حلقه مفقوده روابط خانوادگي

آنچه من مي‌بينم اين است كه به هيچ وجه زن و مرد از روابط زناشويي آگاهي ندارند؛ يعني يك مرد نمي‌داند نيازهاي همسرش چيست و بايد با او چگونه رفتار كند. نمي‌داند چطور رفتار كند تا همسرش به لذت برسد. ممكن است يك زن از ظرف شستن همسرش به همان لذت‌ جنسي برسد؛ درست مثل زماني كه يك مرد با ارتباط زناشويي با همسرش به لذت جنسي مي‌رسد. ولي وقتي زن و مرد اين مسائل را نمي‌دانند به‌تدريج از هم جدا مي‌شوند؛ اين جدايي بيشتر و بيشتر مي‌شود تا اينكه از هم جدا مي‌خوابند و زندگي و ارتباط زناشويي آنها در يك سيكل معيوب قرار مي‌گيرد.


زندگي شما هم سرد شده است؟

انگار دخترانمان را مي‌فروشيم!

گاهي در زمان ازدواج، ما دختران‌مان را با مهريه مي‌فروشيم. متأسفانه صداوسيما هم يك مقدار به اين قضيه دامن مي‌زند. اگر فضاي غلطي در جامعه وجود دارد، نبايد به آن دامن زد. اگر دختر شما دنيا مهريه داشته باشد اما چند روز بعد از ازدواج افسرده به خانه برگردد، مهريه بالا چه اثري دارد؟ قيمت ناراحتي و قهر دختر ما با دنيا پول قابل مقايسه نيست. در مقابل اين مسئله را بررسي نكرده‌ايم كه فردي كه قرار است داماد ما شود، چقدر درباره نيازهاي زن مي‌داند يا متقابلا ما چقدر به دخترمان آموخته‌ايم. وقتي ازدواج را از حالت صميمي خارج كرديم و براي انتخاب همسر ملاك‌هايي مثل مدرك، ماشين، مهريه، منزل و... را اصل قرار داديم ولي درك متقابل و آموزش مسائل همسرداري را به او ياد نداديم- نكاتي كه بايد والدين به فرزندشان ياد بدهند- چه اتفاقي مي‌افتد؟


يك مرد يك ظرفيت صددرصدي عشق در وجودش دارد. اگر يك زن توانست اين ظرفيت صددرصدي را جذب كند، ديگر جايي براي جذب شدن مرد به سمت ديگران نمي‌ماند


شباهت و تفاوت ازدواج و چلومرغ

وقتي شما از غذايي لذت مي‌بريد و خوردن آن شما را كاملا سير مي‌كند، نيازي به خوردن غذاي دوم هست؟ مسلما نه. گاهي شما به غذا به‌عنوان يك غذاي صرف نگاه مي‌كنيد اما گاهي به احساسات نهفته پشت اين غذا توجه داريد. شما مگر هر روز پلو و مرغ نمي‌خوريد؟ اگر اين طور باشد بعد از مدتي نبايد لب به پلو و مرغ بزنيد يا در مجلس عروسي هميشه پلو و مرغ هست و همه هم از آن مي‌خورند. بنابراين حس پشت اين غذا مهم است، يعني در مثال ما شادي موجود در آن مجلس عروسي، ما را به خوردن آن تشويق مي كند وگرنه غذا كه تكراري است. يك مثال ديگر. قبل از خوردن همان پلو و مرغ عروسي به شما خبر بدهند ماشين‌تان را دزد برده است. ديگر ميلي به خوردن غذا داريد؟ غذا براي شما ديگر طعم و مزه قبل را ندارد. پس رابطه جنسي فقط غريزه نيست.

زندگي شما هم سرد شده است؟


مردها چطور به زن‌ها نگاه مي‌كنند

غريزه زن و مرد متفاوت است و هر دو فقط در انسان بودن مشترك هستند و نحوه ارضاي غرايزشان با هم فرق دارد. مرد زن را بيشتر براي رفع نيازهاي جنسي‌اش مي‌خواهد.

اين يك واقعيت است. چند درصد از زن‌ها به اين مسئله توجه دارند؟ زني كه عطر مي‌زند و همراه شوهرش بيرون مي‌رود، مرد ديگري كه شوهر زن ديگري است هم به اين زن نگاه مي‌كند و به عكس. چه اتفاقي مي‌افتد؟ ما خودمان سيكلي را فراهم كرده‌ايم كه مرد به‌دنبال فرد ديگر برود. فضاي آراسته‌اي در بيرون از منزل فراهم كرده‌ايم و به عكس فضاي منزل آشفته است. چندتا از اتاق خواب‌هاي خانه‌هاي ما به انباري بيشتر شبيه است تا به اتاق خواب؟ چقدر زن‌ها به فضاي اتاق خواب اهميت مي‌دهند و آن را آراسته مي‌كنند؟ شرايط اين فضا در ارضاي نيازها تاثير دارد. يك مرد يك ظرفيت صددرصدي عشق در وجودش دارد. اگر يك زن توانست اين ظرفيت صددرصدي را جذب كند، ديگر جايي براي جذب شدن مرد به سمت ديگران نمي‌ماند؛ وگرنه مرد به سمت جاذبه‌هاي بيروني مي‌رود.



يك ليوان آب به اندازه صد سال عبادت است

وظيفه زن همسرداري است چون وظيفه مرد هم كار كردن است. اگر اين وظايف جابه‌جا شد؛ زن بيرون از منزل شروع به كار كرد و همسرداري به اولويت دوم او تبديل شد، نتيجه آن اين مي‌شود كه وقتي مرد محبت لازم را در منزل از همسرش نديد، به‌دنبال جايگزين مي‌گردد. چه كسي در اين بين ضرر مي‌كند؟ مسلما اول همسر چون شوهرش را براي خودش نگه نداشته و به او محبت نكرده، آرامش را براي او فراهم نكرده، دل او را به دست نياورده و خودش را هم‌طراز مردش قرار داده، يعني در مقابل خشكي همسر به او گفته من هم خسته هستم!

اسلام مي‌گويد، اگر يك زن در بدو ورود همسرش به منزل يك ليوان آب دست او بدهد، ثوابش به اندازه 100سال نماز و عبادت است. اما در زندگي امروز مرد خسته از راه مي‌رسد و زن به جاي اينكه يك ليوان آب دست او بدهد يا كيسه‌هاي خريد را از دست او بگيرد، به كار خودش ادامه مي‌دهد و اصلا انگار كسي وارد خانه نشده است. چند درصد از زن‌هاي ما به استقبال همسرشان مي‌آيند؟ انگار اين فرهنگ در بين زوج‌هاي ما وجود ندارد. آن طرف قضيه، زن‌هاي ما وقتي مي‌خواهند به مهماني بروند لباس‌هايشان شيك‌تر و زيباتر است يا در منزل؟ درحالي‌كه زيبايي بايد در درجه نخست براي همسر باشد. در حال حاضر زن‌هاي ما در خيابان زيباتر هستند تا در منزل؛ به عبارتي مردهاي ديگر از زيبايي زن‌ها لذت مي‌برند، نه همسر آنان. مردها به اين ترتيب جذب كدام زن‌ مي‌شوند؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      يكي از منابعي كه مي تواند فرهنگ همسر داري را به مردان وزنان ما بياموزد صدا و بخصوص سيماي جمهوري اسلامي است كه متاسفانه در اكثر سريال ها و فيلمها اين رابطه را به همان سردي كه شما بيان نموده ايد نمايش ميدهد. بسته به سليقه نويسنده گاهي مرد سالاري مطلق گاهي زن سالاري مطلق و گاهي هم تقابل و درگيري مضمون اكثر محصولات صدا وسيماست
      در اكثر اين سريال ها زنان نه تنها به مقام پدر در خانه ارجي نمي دهند بلكه بگونه اي دائما خود را طلبكار پدر خانواده ميدانند
      و بدليل تعدد نمايش خيانت مردان به همسر تنها فضاي خانواده ها به يك فضاي امنيتي و پر از شك وابهام تبديل ميكنند
      بهمين خاطر به هنگام ورود مرد به خانه به جاي استقبال از وي استنطاق صورت ميگيرد كه كجا بودي؟ چرا دير آمدي؟ چرا تماس گرفتم جواب ندادي؟ چرا خوب غذا نميخوري مگر بگيرون چيزي خورده اي؟ و بجاي خسته نباشي پرسش ميشود چرا اينقدر خسته اي ؟ مگر .... اين شده زندگي ما امروزيها كه سال هاست در مكتب صداوسيما آيين زندگي را مي آموزيم تا اعتراض ميكنيم هم ميگويند اين همه برنامه كارشناسي آيين زندگي و اين همه متخصص امور روانشناسي و مشاور خانواده مي آوريم بعد .... خير دوستان تاثير يك فيلم كوتاه نمايشي خوب از ساعتها نطق كارشناسي بيشتر است. ببخشيد زياده گويي كردم

    • n/

      بسیار عالی بود.ممنون

    • بدون نام

      خوب و سازنده بود و کارشناسی شده اما به نوشته ی خود شما نمی توان همه ی گناه را گردن شبکه ی فارسی وان انداختخیلی ها اصلا فارسی وان نگاه نمی کنند ولی بازهم زندگی آرامی ندارند

    • AFSHIN

      ما فرزندامونو محدود میکنیم بد میخوایم زندگی گرمی داشته باشن منی که از بچگی همچی خوانوادم مخفی بوده حالا چطوری پیش خوانوادم به زنم محبت کنم

    • ماريا

      تحليل خوبي بود ولي تاثير سريالهاي ماهواره اي هم كم نيست. انگار در اين سريالها مي خواهند قبح خيانت را از بين ببرند . و جوري آنها را مي سازند كه ناخودآگاه دوست داريم ببينيم آخرش چي مي شه؟البته اين هنر آنهاست كه به هدفشان برسند!!

    • ناشناس

      چقدر تاسف بار است زندگي زن كارمندي كه صبح زود از خانه بيرون ميايد و غروب به منزل برمي گردد و شوهر معتادش را هم مي بيند كه شاد و سرحال جلوي تلويزيون ماهواره نشسته اينها بر ميگرده به شعور و فهم انسانها ربطي به ماهواره و اين حرفها نداره براي مردي كه 50 ساله اش هست شخصيتش شكل گرفته و فقط يك اشاره كافي است پس ارزشي براي زن قائل نيستند .

    • ali

      مطالب بسیار کاربردی و عالی بود . ولی کو گوش شنوا.بسیار ساده و مشگل گشا. ابتدایی تری و بدیهی ترین اصول زندگی در جامعه ما روز به روز کم رنگتر می شود و رو به فراموشی است. یاد آوری آن در مطبوعات و رسانه ها و بالا بردن آگاهی زوجها بسیاری از مشکلات در روابط زنا شویی را بر طرف می سازد. با سپاس بسیار فراوان

    • sheyma

      salam man 25 salame v hanoz ezdevaj nakardam k bekham rajebe en masayel nazar bedam v mikhastam begam hala k kase nest maro rahnamaye kone man ro az en rahnamaye khodeton bi bahre nakonid chon dar shorofe ezdevajam v khili dost daram zendegey khobi dashte basham

    • زهره

      بسیار عالی و آموزنده بود ممنون ،
      متاسفانه به دلیل یکسری محدودیتهای جامعه اموزش و بحث در مورد این مسایل بسیار کم رنگ می باشد و هیچ تلاش بخصوصی جهت رفع آن نشده است و همیشه از بالا رفتن سن ازدواج و آمار طلاق صحبت می شود و دیگر برای کسی مهم نیست که بعد از ازدواج چه باید کرد و چگونه آنرا محکم نگه داشت ...متاسفم!!!

    • رویا

      قبل ازدواج باید مشاوره جنسی انجام بشه تا زوجین از سرد بودن و گرم بودن هم مطلع بشن.من به دلیل گرم بودنم و سردی همسرم مشکل پیدا کردم با اینکه از نظر عاطفی مشکلی نداریم

    • فرحناز

      یکی از عمده ترین دلایل سردی زن عکس العمل های شوهرش هست وقتی مردی دائما با وجود اینکه زنش از هر نظر سیرابش می کند چشم به مال غریبه می اندازد زن و احساسش را سرکوب می کند زن خانه دیگر نمی تواند با احساس و با روح و جان با ان مرد روبرو شود اگر چه مردش رادوست دارد ولی می داند که او مرد همه است در چنین شرایطی واقعا چه باید کرد تا حال زن خوب شود

    • تنها

      سلام خسته نباشین
      من شش ساله ازدواج کردم اما روز بروز احساسم کم شد چون بخاطر ضعفهایی ک داشتم فقط مورد طعنه و حمله همسرم قرارگرفتم الان بادوتابچه کوچیک اصلا بهش علاقه ای ندارم دارم عذاب میکشم کاش توزندگی احترام و ارزش قایل شدن دوطرفه بود براش خسته ام بتمام معنا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج