۳۷۲۸۵۷
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

یک ایران و یک لوریس چکناواریان

در ششمین شب اجرای فستیوال موسیقی «بارانا» ارکستر زهی به رهبری لوریس چکناواریان روی صحنه رفت و میترا حجار و یارتا یاران به دکلمه ابیاتی از شعرای ایران زمین پرداختند.

خبرگزاری مهر: فستیوال موسیقی «بارانا» شب گذشته ۲۸ مرداد ماه با ارکستر زهی به رهبری لوریس چکناواریان میزبان علاقمندان به این سبک موسیقی بود.

در ابتدای این رویداد همچون شب های گذشته حسن عبدی در محوطه حاضر شد و به خوانش ابیاتی از شاهنامه پرداخت. سپس شروین وکیلی جامعه شناس و داستان نویس با حضور در جایگاه به تناسب اجرای این شب سخنانی بیان کرد.

وی اظهار کرد: هنر بخشی از پیکره فرهنگ است. پیش تر کسانی که موسیقی تولید می کردند و می نواختند یک دایره واحد را تجربه می کردند اما امروز چنین نیست. هر تمدنی ارکان و شالوده ای دارد و مهمترین و معروف ترین رکن تمدن ایرانی مهر است. مهر موضوع موسیقی امشب است و از این جهت اهمیت دارد که ادبیات، عرفان، دین و شریعت ما همه و همه توسط شبکه ای از مفاهیم مهر به هم گره خورده اند.

یک ایران و یک لوریس چکناواریان

این جامعه‌شناس افزود: اگر تمدن ایرانی همچنان پابرجاست به این خاطر است که مهر مثل ایزد پرستیده می شود و همه ما با این مفهوم عمیق و ماندگار کنار هم بودن را تجربه می کنیم. ابَر انسان اساطیری یعنی جمشید که صورت زمینی خورشید محسوب می شود تداعی گر مفهومی به نام مهر است. جمشید به زمین می آید تا ما را با مفهوم پیمان و عهد آشنا کند. مفهومی که ماندگاری و اثرش جز با مهر و مهرورزیدن امکان نمی پذیرد.

شروین وکیلی اشاره کرد: شاید این سوال برای تان ایجاد شود که یادآوری این مباحث در این شب چه دلیلی می تواند داشته باشد؟ در پاسخ باید بگویم که ما در اوضاعی به سرمی بریم که احتیاج داریم در این بطن آشوب به خودمان یادآور شویم که مهر باعث همدلی و تشکل های متعدد می شود و الان زمانه ای است که لازم است بیشتر به این مفهوم توجه شود.

پس از این سخنرانی گروه ارکستر زهی روی صحنه آمدند و تماشاگران به تشویق شان پرداختند. به جز لوریس چکناواریان که رهبری این ارکستر را به عهده داشت دو هنرمند دیگر هم روی صحنه حضور داشتند؛ میترا حجار و یارتا یاران که قرار بود در فواصل قطعات اجرا شده به دکلمه ابیاتی از شعرای ایران زمین بپردازند.

قبل از شروع اجرای ارکستر، یارتا یاران از حضور مردم استقبال کرد و از ایشان خواست تا به جای تشویق در فواصل اجرا، چکناواریان و گروهش را در پایان برنامه مورد لطف قرار دهند. وی همچنین بیان کرد که ما وسیله ای برای رساندن کلام به احساس شما هستیم و به این منظور ابیاتی از شاعران ایران زمین را برایتان خواهیم خواند. همه می دانیم که یک ایران است و یک چنین شاعرانی. یک ایران است و یک لوریس چکناواریان.

در این رویداد موسیقی قطعاتی از عاشقانه های لوریس چکناواریان نواخته شد و در فواصل هر اجرا میترا حجار و یارتا یاران به خوانش ابیاتی از محمود وراق، رودکی، رابعه بلخی، دقیقی، عنصری، فردوسی، مولوی، سعدی، حافظ، ابوسعید ابوالخیر، ناصر خسرو، نظامی، عطار و ... پرداختند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج