۳۷۴۳۴۹
۱۵ نظر
۵۰۰۴
۱۵ نظر
۵۰۰۴
پ

نتایج ضعیف کاروان ایران در المپیک ریو

غیر قابل قبول بودن نتایج کاروان ایران در المپیک ریو، مهمترین نکته‌ای است که مسئولان ورزش کشور باید پاسخگوی آن باشند.

خبرگزاری تسنیم: المپیک ۲۰۱۶ ریو با کسب ۳ مدال طلا، یک نقره و ۴ برنز توسط ورزشکاران کشورمان به پایان رسید تا تیم ایران با اُفت فاحشی نسبت به دوره گذشته نتواند افتخارات المپیک ۲۰۱۲ لندن را تکرار کند.

کاروان ایران نسبت به دوره قبلی عملکرد خوبی ارائه نکرد و در این میان رشته‌های تکواندو و کشتی فرنگی نتوانستند انتظارات را برآورده کنند.

در این میان اما برخی اظهار نظرها به جای آنکه امید را به کاروان تزریق کند، به نوعی جو بی‌اعتمادی و ناامیدی را حاکم کرد. صحبت‌های محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان که چند روز قبل به میزبان مدال‌آوری ایران در ریو اشاره کرده بود، در حالی صورت گرفته که هنوز ورزشکاران کشتی آزاد و تکواندو به میدان نرفته بودند؛ دو رشته‌ای که پیش از این عملکرد افتخارآمیزی داشتند، اما حرف‌های وزیر این معنا را متبادر می‌کرد که امیدی به این دو رشته نیست و ناامیدی حاکم است. هر چند که در این میان عملکرد ضعیف تکواندو ارتباطی با این صحبت‌ها نداشت.

کاروان ایران در دوره‌های قبلی المپیک به طور میانگین چهار مدال کسب کرده بود، البته در المپیک لندن اوضاع دیگری رقم خورد و 12 مدال به دست آمد که مسئولان بلندپایه ورزش کشور آن را تصادفی خواندند. با این وجود حالا که ناکامی رقم خورده، از آمار و میانگین حرف زده می‌شود که در نوع خود تعجب‌آور است.

زمانی که در ۲۰۱۲ لندن آن افتخارآفرینی صورت گرفت، چه تلاش بیشتری برای بالا رفتن رتبه ایران در المپیک انجام شد؟ آیا جز این بود که گفته شود حد ورزش ایران کسب ۴ مدال به طور میانگین است؟ آیا جز این بود که عنوان شود شرایط همین است؟

واقعیت این است که نتایج کاروان المپیک ایران در ریو ضعیف بود و مسئولان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ناکام باید حالا پاسخگو باشند که چرا رشته‌هایی همچون تکواندو و کشتی فرنگی نتایج خوبی نگرفتند و وزنه‌برداری و کشتی آزاد جور کاروان را کشیدند.

نکته مهم دیگر درخصوص تعداد سهمیه‌ها و اشاره به آنها برای موفق بودن عملکرد از سوی برخی مسئولان است. کسب ۶۴ سهمیه اتفاق خوبی است اما زمانی که اعزام به المپیک صورت می‌گیرد، باید جنگید و برای تک تک ثانیه‌های آن برنامه داشت که البته ورزشکاران ایران در برخی رشته‌ها از این موضوع بی بهره بودند. متاسفانه برخی ورزشکاران فقط به ریو رفتند که حضور داشته باشند و برای‌شان فقط کسب سهمیه المپیک داشت.

دیگر موضوع قابل اشاره درباره المپیک تجربه نکردن از گذشته است. تجربه المپیک ریو و همچنین بازی‌های آسیایی اینچئون نشان می‌دهد در برخی رشته های انفرادی که شانس مدال‌آوری در آنها بالاست، باید سرمایه‌گذاری بیشتری صورت بگیرد؛ همان کاری که قزاق‌ها دو سال قبل در اینچئون کردند و بخشی از مدال‌های خود را در بوکس و قایقرانی به دست آوردند و تا بالاتر از ایران قرار بگیرند.

درگیری ورزشکاران با فدراسیون‌هایشان دیگر مشکل به چشم آمده در ریو بود. نفراتی همچون احسان روزبهانی پس از باخت از مشکلات خود با فدراسیون صحبت کردند، نکته‌ای که غیر حرفه‌ای بود و نباید شاهد آن در مسابقات آتی باشیم. همچنین در دوومیدانی نیز انتقادهایی نسبت به المپیک فدراسیون در مسیر آماده‌سازی صورت گرفت. دوومیدانی نیز از جمله رشته‌هایی بود که نتایج خوبی کسب نکرد. همگان منتظر تکرار مدال احسان حدادی بودند اما او موفق به این کار نشد، البته باید به حضور حسن تفتیان در نیمه نهایی دوی ۱۰۰ متر اشاره کرد که برای نخستین بار در تاریخ رقم خورد.

در مجموع الان زمان تحلیل این نتایج المپیک ایران است. همیشه در این‌گونه مواقع کمیته ارزیابی مشکلات تشکیل می‌شود که به صورت نخ‌نما شده و کلیشه‌ای اقدام به بررسی می‌کند و در نهایت نیز خروجی آن مشخص نمی‌شود. باید ببینیم آیا باز هم این اتفاق رخ خواهد داد یا فضای بررسی تغییر می‌کند. باید برای لحظه به لحظه حضور در المپیک برنامه داشت و هیچ موفقیتی در این بازی‌ها از روی شانس و اتفاق کسب نمی‌شود. این همان درس بزرگی است که المپیک به ورزش ایران داد، البته اگر مسئولان ورزش کشورمان بیدار باشند.

مخلص کلام اینکه کاروان ایران نتیجه ضعیفی در المپیک گرفت و انتظارات را برآورده نکرد و حالا مسئولان باید پاسخگو باشند. این شرایط می‌تواند آغازی برای موفقیت در المپیک ۲۰۲۰ توکیو باشد، بازی‌هایی که باید از همین امروز کار برای حضور موفقیت در آن را آغاز کرد. اینکه بخواهیم همچنان به مدال‌آوری تکواندو، وزنه‌برداری و کشتی دلخوش کنیم، شرایط باز هم همین‌گونه خواهد بود. بنابراین باید به سمت پشتوانه سازی در این ورزش‌ها و البته سایر رشته‌ها برویم تا به سطح اول ورزش جهان نزدیک‌تر شویم. هیچکسی انتظار ندارد که این اتفاق یک شبه رخ بدهد اما باید گام به گام انجام شود و باید تقویت مالی همچنین جسمانی صورت بگیرد تا با مهیا شدن شرایط شاهد به سمت توکیو اعزام شویم.

تا زمانی که کار اصولی و ریشه‌ای انجام نشود، موفقیت‌ها گذرا خواهد بود. باید ببینیم چرا نتایجی که در لندن رقم خورد، در ریو به ثبت نرسید. ایران در المپیک لندن 4 طلا گرفت، اما در ریو با وجود آنکه تعداد طلاها نسبت به همه ادوار خوب بود، اما نسبت به ریو کمتر بود. ما باید به سراغ ارتقای رتبه برویم، نه اینکه بگوییم حد ورزش ما همین است. ورزش ایران همان طوری که توانست در فینال فوتبال المپیک نماینده داشته باشد، می‌تواند در رشته‌های دیگر نیز به موفقیت‌های بیشتری برسد. نباید به آمار دلخوش بود، وگرنه می‌توان المپیک 2012 لندن را برای موفقیت ملاک قرار داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کامل توضیح داده شده.

    • بدون نام

      جناب آقای رئیس جمهور با این نتایج مفتضحانه تو المپیک ریو وقت آن نرسیده خانه تکانی اساسی تو ورزش و مسئولین ورزشی انجام شود باید تا کی شکستهای پی در پی ورزشکارانمون را تو میادین ورزشی ببینیم و تحمل کنیم

    • اکبری

      هر چه کنی کشت همان بدروی

    • بدون نام

      دولت بر تولید ودرمان هزینه کنه خیلی بهتر از این همه هزینه که آخرش این باشه

    • بدون نام

      وزیر ورزش باید استیضاح شود

    • بدون نام

      متأسفم برای مسولین، 90درصد این افت تقصیر مسولین است

    • بدون نام

      تا وقتی وزیر ورزش گودرزی وامثال ایشون بااین دیدگاه باشن وتا وقتی رؤسای فدراسیونها امثال پولادگر باشن نتایج همین میشه کشتی نتایجشو مدیون خادم هست ومطمئنا تو توکیو بااین روند نتایج ضعیف تر هم خواهد شد

    • بدون نام

      سلام وخسته نباشی به همه ورزشکاران عزیزبایدقبول کنیم که پتانسیل ورزشکارانمون بیشترازاین حرفها بود ولی نشددیگه یا کم شناسی یاناداوری وهردلیل دیگه اما به زیرسوال بردنشان نادرست است چون کسی نیومدکه بازنده وشکست خورده باخاطرتلخ ریوراترک کنه همه مدتهای زیادی زحمت کشیدن وتمام سختیها راباجون دل تحمل کردن حتی ندیدن خانوادهاشون به مدت چندماه حالابااین همه خستگی وبادست خالی به زیرذربین رفتنشان درست نیست شایداگه ازچهارسال پیش بابرنامه ریزی حساب شده پیش می رفتیم وهرکسی سرجای خودش بودوباجان دل کارمی کردالان اینی نمی شدکه می بینیم پس فقط ورزشکارمقصرنیست دوستان هرچه بودتمام شدازامشب به فکرکشف استعدادهاوگزینش بهترینهاباشیم تاچهارسال دیگه نشینیم کاسه چه کنم چه کنم تودست بگیریم خلاصه خداقوت وخسته نباشیدورزشکاران شکست تجربه بهترشدن هاست

    • بدون نام

      آقا واسه کی میگی یه مشت مدیر که کش تونبونشون رو نمیتونن جمع کنن اومدن ورزش مملکت رو دست گرفتن دین این جونا گردن این مسعولین بی لیاقت.

    • بدون نام

      نامگذاری وزارت ورزش و جوانان.
      به ورزش که کم توجهی شد آیا به جوانان اصلا توجهی شد؟

    • بدون نام

      به نظرم نتایج بدست امده از تمام دوره های المپیک از بارسلون تا حالا که بعد از انقلاب بود تمرکز مدال ها رو سه و نهایتا چهار رشته است. از اتلانتا تا حالا ما یه روند داشتیم برای اولین بار در لندن خارج از اون رشته صاحب مدال شدیم که معلوم شد در ریو که تصادفی بوده و حاصل خلاقیت فردی . اگر ما میخواهیم موفق بشیم نیاز به استعداد یابی, هزینه,مدیریت است. ما هیچ وقت بعد از انقلاب میزبان هیچ رویداد ورزشی نبودیم و با این نگرش نخواهیم بود. اگر میخواهیم موفق بشیم باید باید مسولان ما با دنیا همگام شن فکر نکنن تافته جدا بافته هستند.

    • منوچهر

      به نظر من عملکرد وزیر ورزش در انتخابات ریس جمهوری تاثیر خواهد گذاشت و اقای روحانی ریزش رای خواهد داشت

    • مجتبی

      با کدوم امکانات انتظار مدال از این با غیرتا داشتیم...

    • هادی بردستانی

      وزیر ورزش وجوانان باید فکری به حال این جوانان بیچاره کند باید به این ها میدون بدهند گودرزی باید استیضاح شود رییس جمهور ورییس دولت بایدبایداگرمیخواهنداین جوانان ایرانی در عرصه های ورزشی موفق ظاهرشوندباید امکانات سرمایه گزاری وسالن ها واستادیومهای روز دنیا رادراختیارشان بگزارند واگر ابن کار صورت نگیرد مافقط درهمین4 رشته ورزشی هم شاید نتوانیم موفق باشیم

    • مسعود مصطفوی

      وزیر ورزش در مصاحبه اخیر خود حد و سقف انتظارات ورزش ایران را در المپیک ریو بیش از دو سه مدال ارزیابی نکرد ..!!؟
      تب تند رفاقت بازیها در وزارت ورزش و فدراسیونهاورزشی کاملاً قابل لمس است
      آقای وزیر آیا وقت اصلاحات به معنای نرسیده ..؟؟
      نگاهی به عملکرد برخی از فدراسیون ها و حضور روسای ما قبل تاریخ آن ، چگونگی برنامه ریزی وزارت ورزش دلیل نتایج بسیار ضعیف کاروان ورزش ایران در ریو می باشد وزیر ورزش می بایست مشکلات و عدم کسب نتیجه را در درون خانواده ورزش ایران جستجو کند نیز برخی از دست اندر کاران ورزش بنا به توصیه و سفارش همچنان در مسئولیت خود باقی مانده اند که بدو حضور خود تا کنون ثمری برای آن رشته نداشته اند و فقط برای خود از جایگاه ورزش تریبون تبلیغاتی ساخته اند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج