۳۷۵۴۴۳
۱۲ نظر
۵۲۱۸
۱۲ نظر
۵۲۱۸
پ

خوشبختی را قورت بده!

نگاهی به فرجام نویسندگان کتاب های انگیزشی

«سفره را بچینید، از قبل برنامه ریزی کنید، اهداف تان را تعیین کنید و خودتان را تحت فشار بگذارید؛ حالا کافی است یک کار را بکنید: قورباغه را قورت بدهید!»

هفته نامه چلچراغ - نسیم بنایی: «سفره را بچینید، از قبل برنامه ریزی کنید، اهداف تان را تعیین کنید و خودتان را تحت فشار بگذارید؛ حالا کافی است یک کار را بکنید: قورباغه را قورت بدهید!» این بخشی از کتاب «قورباغه ات را قورت بده» از برایان تریسی است؛ نویسنده ای که نامش در صفحه ویکی پدیای انگلیسی وجود ندارد اما به چند زبان دیگر از جمله فارسی به راحتی پیدا می شود. کتاب های خودیاری این نویسنده ۷۲ ساله در ایران زمانی طرفداران بسیاری داشت، «قورباغه ات را قورت بده» و «قورباغه ات را ببوس» از جمله این کتاب هاست.

اما او تنها نویسنده از این جنس نبود که حدود یک دهه پیش در ایران مورد استقبال عده زیادی قرار گرفت؛ کمتر کسی است که نام کتاب «راز» را نشنیده باشد یا جملاتی از آن به گوشش نخورده باشد. راندا برن نویسنده کتاب راز در آن زمان حتی مستندی از نیز «راز» ساخت و روانه بازار کرد. او در سال ۲۰۰۷ به عنوان ۱۰۰ چهره تاثیرگذار تایم نیز انتخاب شد، اما شواهد نشان می دهد موج این استقبال اکنون فروکش کرده است.

نگاهی به فرجام نویسندگان کتاب های انگیزشی

موش های معلم

موش ها و آدم کوچولوها داستانی برای تغییر خلق کرده اند. «چه کسی پنیر مرا جا به جا کرد» عنوان کتاب داستانی است که چهار شخصیت خیالی در آن به تصویر کشیده شده است. اسپنسر جانسون نویسنده ۷۶ ساله ای است که با کتاب های انگیزشی در سرتاسر دنیا به شهرت رسید.

کتاب «چه کسی پنیر مرا جا به جا کرد» در سال ۱۹۸۸ روانه بازار شد و در فهرست پرفروش های نیویورک تایمز قرار گرفت. این نویسنده آمریکایی لیسانس خود را روانشناسی در سال ۱۹۶۳ دریافت کرده و از آن به بعد دست به قلم شده است. نگاهی به روند کتاب هایی که اسپنسر به رشته تحریر درآورده نشان می دهد این نویسنده تا پیش از سال ۲۰۰۰ بسیار فعال بوده است.

آخرین کتابی که نوشته نیز مربوط به سال ۲۰۰۹ است. شاید جانسون به دلیل افزایش سن خودش را بازنشسته کرده است، اما اگر کتاب می نوشت هم احتمالا زیاد مورد استقبال واقع نمی شد؛ همین که شمار کتاب های تولیدی او کاهش یافته به خوبی نشان می دهد که میزان استقبال از کتاب های او کمتر شده و کسی تمایل جا به جایی پنیرش ندارد.

نگاهی به فرجام نویسندگان کتاب های انگیزشی

سخنان انگیزشی که میلیاردر شد

کتاب با جلد پاره که روی آن نوشته بود؛ «به سوی کامیابی»، یکی از دانشجوها با هیجان بسیاری آن را به دوستش نشان می داد و می گفت: «این کتاب نگاه منو به زندگی عوض کرده». او تنها کسی نوبد که در آن زمان با این کتاب تلاش می کرد مسیر زندگی خود را عوض کند. آن زمان در سال ۱۳۸۵ خیلی ها با این کتاب تلاش می کردند در زمان حال زندگی کنند و انرژی مثبت بگیرند. حالا ۱۰ سال از آن موقع می گذرد؛ کتاب «به سوی کامیابی» آنتونی رابینز هنوز هم وجود دارد اما دیگر کمتر کسی به آن مراجعه می کند تا به کمک آن نگاه خود را به زندگی اش عوض کند.

آنتونی رابینز هنوز هم وجود دارد اما دیگر کمتر کسی به آنمراجعه می کند تا به کمک آن نگاه خود را به زندگی اش عوض کند. آنتونی رابینز ۵۶ ساله که به تونی شناخته می شود زمانی در ایران از نویسنده های داخلی هم شهرت بیشتری داشت. رابینز یکی از برجسته ترین سخنرانان انگیزشی در جهان است که با کتاب های انگیزشی خود قدم به دنیای ایرانی ها گذاشت، اما اکنون نه تنها در ایران بلکه در کل جهان دیگر مانند گذشته هوادار ندارد.

در گوگل یکی از جملاتی که در مورد آنتونی رابینز زیاد پرسیده شده، این است: «آنتونی رابینز حالا کجاست؟» اما قصه این سخنران انگیزشی از کجا شروع شد و به کجا رسید؟

زندگی رابینز با سختی آغاز می شود؛ پدر و مادرش وقتی او تنها هفت سال داشت طلاق گرفتند؛ پدرش قدرت سرپرستی او را نداشت و مادرش به دلیل سوءمصرف نوشیدنی های الکلی شایستگی لازم برای حمایت از او را نداشت. اما این سختی ها رابینز را از پای درنیاورد؛ او در سمیناری با جیم ران آشنا شد. جیم ران به عنوان کارآفرین و سخنران انگیزشی آمریکایی موفق شد نقش کلیدی را در زندگی رابینز بازی کرد. تونی خیلی سریع از مربی خود درس می گیرد و رفته رفته سر از زندگی افراد نامی و قدرتمندی مانند بیل کلینتون در می آورد.

نگاهی به فرجام نویسندگان کتاب های انگیزشی

او پنج کتاب برجسته و پرفروش دارد که با همان ها ثروتمند شده است. برخی دارای او را ۴۴۰ میلیون دلار برآورد کرده اند. کسی که زمانی در پایین شهر لس آنجلس به دنیا آمد و سپرستی نداشت حالا با جت شخصی اش به جزایر فیجی سفر می کند. کتاب «قدرت نامحدود» راهی برای آغاز موفقیت و دستیابی به ثروت برای رابینز بود.

به این ترتیب رابینز موفق شد با طی این مسیر یک امپراطوری برای خود دست و پا کند. همه او را با سخنرانی های پرانرژی و آتشین می شناسند؛ او در گفت و گو با بیزنس اینسایدر گفته است که پس از هر سمینار حمام آب یخ می گیرد. رابینز این روزها به فعالیت های بشردوستاه روی آورده و کتاب هایش را در اختیار بیماران و زندانیان قرار می دهد تا بتوانند به کمک آناحساس بهتر و انگیزه بیشتری برای زندگی داشته باشند.

معروف ترین کتاب او یعنی همان قدرت نامحدود هنوز هم با قیمت حدود ۱۱ دلار در اینترنت قابل سفارش است اما کمتر کسی تمایلی به خرید آن نشان می دهد. شاید کاهش تمایل مردم به خرید کتاب های این سخنران و پول دار شدن او دست به دست هم داده و باعث شده او این روزها بیشتر سرگرم فعالیت های بشردوستانه باشد.

کارشناس رابطه عاطفی که پنج بار ازدواج کرد

«رازهایی درباره مردان و رازهایی درباره زنان خوب بودن بودن؛ رفته بودم نمایشگاه کتاب که دیدم یه غرفه خیلی شلوغه، خوب که نگاه کردم دیدم غرفه موفقیته که کتاب های باربارا دی آنجلیس را می فروشد. منم این دو تا کتاب را خریدم؛ کلیت کتاب ها خوب بودن چون باعث شد یاد بگیرم خیلی از چیزهایی که با آن ها مواجه می شم از تفاوت جنسیتی ناشی شده؛ شاید از نظر خیلی افرادی که ادعای فرهیختگی دارن این کتاب ها چیپ هستن اما به من کمک کردن خیلی چیزها را مدیریت کنم.» این ها بخشی از سخنان ریحانه است؛ کسی که ادعا می کند این کتاب ها در روابط شخصی اش بسیار موثر بوده است.

دی آنجلیس در حقیقت مشاور رابطه در آمریکاست. کتاب های این زن که در ایران نیز ترجمه شده و هواداران بسیاری داشته در میان کتاب های پرفروش نیویورک تایمز قرار دارند. زنی که از سال ۱۹۹۵ تاکنون ۵ مرتبه ازدواج کرده سعی دارد در کتاب هایش زنان و مردان را نسبت به تفاوت های اخلاقی و رفتاری یکدیگر آشنا کند و از این طریق به آن ها کمک کند روابط بهتری را در زندگی شخصی و عاطفی خود تجربه کنند.

نگاهی به فرجام نویسندگان کتاب های انگیزشی

دی آنجلیس کتاب نویسی را از سال ۱۹۹۱ آغاز کرده است؛ او در همان سال دو کتاب می نویسد که دومی «رازهایی درباره مردان که هر زنی باید بداند» است. کتاب بعدی در سال ۱۹۹۳ منتشر شده است. او تا سال ۲۰۰۰ حدود ۱۰ کتاب نوشته است. اما در ۱۶ ساله گذشته تنها شش کتاب نوشته است. شاید بارابارا دیگر حرفی برای گفتن در مورد روابط عاطفی ندارد و یا شاید دیگر اصلا کسی خریدار کتاب ها و حرف های او نیست. نکته توجه این است که همه کتاب های او در سایت آمازون برای فروش در دسترس هستند و قیمت همه آن ها زیر ۱۰ دلار است، اما باز هم کسی رغبتی به خرید آن نشان نمی دهد.

«آیا تو آن نیمه گمشده من هستی؟» یکی از کتاب های دی آنجلیس است که می توان با جست و جو در گوگل نسخه های رایگان آن را نیز دانلود کرد. جملات و نقل قول های این زن فیلادلفیایی در اینترنت به راحتی به دست می آید. «هیچ گاه با عشق ورزیدن چیزی را از دست نمی دهید؛ همیشه با عقب کشیدن و تسلیم شدن چیزهایی را از دست می دهید.» این یکی از صدها جمله ای است که می توان با جست و جوی نام باربارا دی آنجلیس در اینترنت با آن مواجه شد؛ جمله ای دیگر: «ما هیچ گاه نمی توانیم با هر روز شادی کردن به شهامت و جسارت دست پیدا کنیم. تنها با عبور از روزها سخت و دشوار و مبارزه با چالش ها و سختی هاست که می توانیم به جسارت پایدار برسیم.»

برخی از این نقل قول ها بسیار بدیهی هستند و شاید همین بدیهی بودن باعث شده کسی دیگر مانند گذشته از آثار این زن استقبال نکند. اما به هر حال او در همان سال های نخست انتشار کتاب های خود به اهداف مالی اش دست پیدا کرده است.

نیمه تاریک چگونه روشن شد؟

۵۸ سال عمر کرد؛ سال ۲۰۱۳ مغلوب سرطان شد و از دنیا رفت. در ایران اغلب او را با کتاب «نیمه تاریک وجود» می شناختند. دبی فورد نویسنده و مربی آمریکایی بود که نام کتاب هایش بارها و بارها در فهرست پرفروش ترین های نیویورک تایمز قرار گرفته بود. کتاب نیمه تاریک وجود که در سال ۱۹۹۸ روانه بازار شد از مخاطب خود می خواست به کمک روانشناسی مدرن و تمرین های روانشناسانه بر نیمه تاریک غلبه کند.

او در ادامه زندگ یخود هشت کتاب دیگر نیز به رشته تحریر درآورد. «طلاق روانی» و «چرا آدم های خوب کارهای بد می کنند» از جمله کتاب هایی بود که فورد در سال های بعدی نوشت و با استقبال مخاطبان رو به رو شد. برخی از این کتاب ها بیش از یک میلیون نسخه فروش داشته و به ۳۲ زبان مختلف ترجمه شده است. البته دبی فورد در کنار کتاب هایش در برنامه های تلویزیونی و رادیویی نیز حضور پیدا کرده و از این طریق نیز عقاید خود را نشر داده است.

نگاهی به فرجام نویسندگان کتاب های انگیزشی

نیمه تاریک وجود دبی فورد تا سال ۲۰۰۰ در تاریکی فرو رفته بود و کسی از آن خبر نداشت. فورد این کتاب را در سال ۱۹۹۸ نوشته بود اما نام آن در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ در فهرست کتاب های پرفروش نیویورک تایمز قرار گرفت. دلیل فروش ناگهانی کتاب نیز این بود که اوپرا وینفری در یکی از برنامه های خود این کتاب را به همه معرفی کرد. پس از آن فورد تا مدت ها مورد توجه همه بود و کتاب های بعدی که منتشر کرد مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.

او در یکی از روزهای زمستان ۲۰۱۳ از دنیا رفت؛ اما سایت اختصاصی اش هنوز هم پابرجاست. وقتی دبی از دنیا رفت بسیاری از افرادی که آثار او را دنبال می کردند در مورد او نوشتند؛ در ایران نیز داستان همین گونه بود. درواقع فورد حدود ۲۰ سال تلاش کرد به مردم بگوید که با دردهای خود مبارزه کنند و به زندگی ادامه بدهند اما در نهایت خودش تسلیم همین دردها شد و با سرطان از دنیا خداحافظی کرد.

کتاب های او با قیمتی بین ۱۰ تا ۲۰ دلار در سایت آمازون برای فروش در دسترس است اما نویسنده ای پرانرژی که خودش دیگر برای انرژی بخشی حضور ندارد، چندان مورد استقبال واقع نمی شود.

قواعد بازی

«نیروهای نامرئی مانند زنجیر بشر را با خود می کشند هرچند خودش این را نمی داند. قدرت کلمات و صدا ها او را جذب می کند.»

نگاهی به فرجام نویسندگان کتاب های انگیزشی

این مشهورترین فلسفه او بود. در سال ۱۸۷۱ متولد شده و در سال ۱۹۴۰ نیز از دنیا رفته است اما او می تواند یکی از بنیانگذاران کتاب ها و سخنرانی های انگیزشی باشد. فلورانس اسکاول شین نیز یک نویسنده آمریکایی است که با کتاب «بازی زندگی و قواعد بازی» در زمان خود به شهرت رسید. او نیز مانند بسیاری دیگر از این نویسنده ها در فیلادلفیا تحصیل کرده و سپس همان جا ازدواج کرده هرچند بعدا طلاق گرفته است.

او ابتدا به عنوان یک تصویرگر مشغول کار بود اما رفته رفته به ایده ها و افکار جدید روی آورد. او معتقد بود ریشه همه مشکلات از نقش قانون عشق است. به این ترتیب اصلی ترین توصیه اسکاول شین این بود که به یکدیگر «عشق» بورزید. این زن فیلادلفیایی با همین توصیه ها بنیانگذار جنبش جدیدی شد که این روزها طرفدار بسیاری دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرسی

    • مهسا

      چه قدر متنتون فاقد انرژی بود...انکار کلا با نویسندگان این کتابها خصومت دارین

    • مخالف

      خصومت دارید به چند دلیل
      اون چند دلیلم خودتون بهتر میدونید اما یه اشاره کنم
      همیشه مخالفان این کتاب ها ادیان بودند چونکه خودشونو در خطر میدیدند
      شماهم دلایلی شخصی صرفا بخاطر حیطه شغلی خودتون دارید که قابل درک است
      خوش باشید

    • بدون نام

      جالبه که من همه ی این کتابارو خوندم،متاسفم که اینقدر سطحی هستید و راحت زندگی دیگران و قضاوت میکنید.

    • amin

      دوست عزیز حتی اگر برگی از این کتاب ها رو میخوندید هیچ وقت در موردشون این طور تفکری نداشتید ...
      لطف کنید در ابتدا مطالعه کنید و سپس نظر بدید.
      همه این ادما با این اثار فوق العاده شدن بد ؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      منظورتون رو واضح بیان نکردین.آیا منظورتون اینه کتاب های آنتونی رابینز هیچ تاثیری نداره.شایدم ما ایرانی ها با کتاب نمیخونیم یا اگرم بخونیم اهل تفکر وعمل نیستیم.البته که عقاید این نویسنده ها ممکنه جاهایی نادرست باشه که تشخیص اون با خود خواننده هست.

    • بدون نام

      برترین ها با این مقاله پر از تلقین نا امیدی دنبال چی بودی؟!!!!!
      جمله خودم: «اگر بگویی با امید داشتن نمیشود مطمئن شد که به هدف میرسی، من میگویم بدون امید "قطعا" به هدف نمیرسی!»

    • بدون نام

      حالا که چی ؟ اینارو نوشتی که چی؟ فرجام شما قراره به کجا ختم بشه ؟ آنتونی رابینز ، دبی فورد و ....هنوز هم جزو تاثیرگذارترین افراد هستند و خواهند بود ....برو یه فکری به حال خودت بکن باو
      یه ذره حاضر نیستی به مغزت فشار بیاری و یک تفکر عاقلانه داشته باشی.فرجام شما به کجا ختم میشه .خدا داند ......حال به هم زن

    • م ر

      سلام ممنون ،خیلی عالی بود این مطالب دقیقا منو از آشفتگی درواورد ، این کتابهای انگیزشی منو بیچاره کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بانظرت موافقم ۰۹۳۹۱۱۹۵۳۰۳کتابهای انگیزشی خوبی سراغ دارم هرکدوم از دوستان خواستن تماس بگیرن تا آدرسیهانتشاراخوبی رو در میدان انقلاب بدم برن کتاب تهیه کنن،یه دعا هم به جون من کننه

    • جعفر

      شما که با همه نویسندگان مشکل داری یه کتاب خودت بنویس

    • بدون نام

      نویسنده های این کتاب ها هر چه قدر بدبخت و فلک زده باشن ( البته از دید شما) بازم تونستند زندگی خیلی افراد رو تغییر بدن و اونا رو تو مسیر موفقیت قرار بدن هر انسانی ممکنه تو زندگی دچار اشتباه یا شکست بشه قرار نیست تا اخر عمر تو همون نقطه بمونه و با گذشتش قضاوت بشه مقاله هایی این چنینی فقط سطح سایت رو پایین میاره همین !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج