۳۷۵۶۸۳
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

دعوای اصولگرایان زیر چتر آقای رئیس

فراکسیون سوم مجلس که به نظر می‌رسید قابلیت زیادی را برای ایجاد انشقاق در فراکسیون امید دارد و بسیاری از اصولگرایان حامی لاریجانی روی یارگیری از امیدی‌ها برای تشکیل این فراکسیون حساب کرده بودند، حالا و در آغاز راه، تبدیل به نزاعی بین اصولگرایان شده و در مقابل بر انسجام فراکسیون امید افزوده است.

روزنامه شرق - مهدی قدیمی: فراکسیون سوم مجلس که به نظر می‌رسید قابلیت زیادی را برای ایجاد انشقاق در فراکسیون امید دارد و بسیاری از اصولگرایان حامی لاریجانی روی یارگیری از امیدی‌ها برای تشکیل این فراکسیون حساب کرده بودند، حالا و در آغاز راه، تبدیل به نزاعی بین اصولگرایان شده و در مقابل بر انسجام فراکسیون امید افزوده است.

نزاع اصولگرایان و فراکسیون سومی که هنوز معلوم نیست نامش اعتدال است یا مستقلین، روز گذشته بیش از گذشته آشکار شد. ماجرا از آنجا آغاز شد که برای معرفی نامزدهای انتخابات نمایندگان ایران در اتحادیه بین‌المجالس، توافقی بین امیدی‌ها و اصولگرایان صورت گرفته بود تا یک فهرست مشترک از دو طرف برای انتخاب ١٥ عضو ایران در اتحادیه بین‌المجالس به صحن ارائه شود. بر اساس این توافق، شش نفر از اعضای فراکسیون امید، هشت نفر از اعضای فراکسیون ولایت و فراکسیون سوم و یک نفر هم به عنوان کاندیدای مرضی‌الطرفین انتخاب و به صحن معرفی شدند.

آتش‌بس موقت زیر چتر لاریجانی

اما در بین اصولگرایان، ماجراهای دیگری هم در جریان بود. فراکسیون ولایت هنوز رئیس و هیأت‌رئیسه مشخصی ندارد و فعلا ریاست آن را به لاریجانی سپرده‌اند؛ اما بعد از جداشدن کاظم جلالی و جمعی از یاران لاریجانی از فراکسیون ولایت و تشکیل فراکسیون سوم، ریاست لاریجانی در فراکسیونی دیگر عملا غیرممکن بود. اصولگرایان تلاش داشتند فراکسیون سوم را زیرمجموعه‌ای از فراکسیون ولایت معرفی کنند و فراکسیون سوم بر مستقل‌بودن خود از دو فراکسیون ولایت و امید و هم‌گرایی با دولت اصرار داشت.

این مجادلات که باعث شده در پایان سومین ماه کار مجلس دهم، هنوز ترکیب این دو فراکسیون، نظم و سامان نداشته باشد؛ کار را به جایی رساند که قرار شد شورایی با اجماع دو فراکسیون تشکیل شود. روز دوشنبه اعضای دو فراکسیون به سالن مشروطه دعوت شدند تا بر اساس این طرح، ١٧ نفر از فراکسیون ولایت و ١٧ نفر از فراکسیون سوم به عنوان شورای هماهنگی فراکسیون‌ها انتخاب شوند. جلسه‌ای که عدد حاضران دو فراکسیون در آن، کمتر از صد نفر بوده است.

این جمع که در ابتدای کار مجلس برای حمایت از ریاست لاریجانی با هم ائتلاف کرده بودند و حالا دچار انشقاقی پیش‌بینی‌پذیر شده بودند، تنها وجه مشترکشان، همان حمایت از لاریجانی بود. ازاین‌رو سپردن ریاست شورای هماهنگی به لاریجانی در این جلسه، اتفاق عجیبی نبود. حالا لاریجانی بازهم محور ائتلاف فراکسیون ولایت و فراکسیون سوم شده بود و اصولگرایان فکر می‌کردند مشکلاتشان با این سازوکار حل خواهد شد.

قهر بعد از آشتی ٢٤ ساعته

اما صبح دیروز و درحالی‌که هنوز ٢٤ ساعت از جلسه روز دوشنبه نگذشته بود؛ قرار بود فراکسیون امید و اصولگرایان در جلسه‌های جداگانه، نامزدهای خود را برای فهرست مشترک انتخاب اعضای اتحادیه بین‌المجالس معرفی کنند. جلسه انتخاب کاندیداهای دو طرف، تفاوت‌های بسیاری با هم داشتند. ساعت ٦:٣٠ صبح دیروز در اتاق فراکسیون امید، حدود ٨٠ نفر از اعضای این فراکسیون گرد هم آمدند و شش نامزد این فراکسیون را برای معرفی به صحن انتخاب کردند. در سوی دیگر اما داستان دیگری در جریان بود.

جلسه‌ای را که در سالن مشروطه مجلس برای فراکسیون ولایت و فراکسیون سوم برگزار شده بود، علی لاریجانی در حالی اداره می‌کرد که پیامک‌های دعوت از نمایندگان، از طرف فراکسیون ولایت ارسال شده بود. جعفرزاده‌ایمن‌آبادی، از چهره‌های اصلی حامی لاریجانی و از اعضای مؤثر فراکسیون سوم مجلس، یکی از حاضران این جلسه بوده که می‌گوید در اعتراض به نادیده‌گرفته‌شدن فراکسیون سوم، جلسه را ترک کرده است.

او درباره علت ترک جلسه و انتقاد از فراکسیون ولایت و علی لاریجانی می‌گوید: «آقای لاریجانی برخلاف قولی که داده بود، در جلسه روز سه‌شنبه نه حرفی از شورای هماهنگی فراکسیون‌ها زد و نه نامی از فراکسیون مستقلین برد. حالا که قرار است روی ما حساب نکنند، ما هم با اراده‌ای جدی‌تر کار خود را ادامه می‌دهیم تا متوجه شوند نتیجه این نوع برخوردکردن، خیلی خوب نخواهد بود».

جعفرزاده می‌گوید: «ما دوشنبه صبح و بعدازظهر به این جلسه دعوت شده بودیم که من در جلسه شرکت نکردم. اما دوشنبه شب با من تماس گرفتند و اصرار کردند ما حضور داشته باشیم و امروز (سه‌شنبه) هم آخرین باری بود که در این‌گونه جلسات شرکت کردم». او می‌گوید من به همراه چند نفر دیگر از مستقلین جلسه را ترک کردیم و به بقیه هم اطلاع دادیم جلسه را ترک کنند.

اما مهرداد بائوج لاهوتی، از دیگر اعضای هیأت‌رئیسه فراکسیون سوم، می‌گوید من اصلا در جلسه روز سه‌شنبه شرکت نکردم و بنای ما همان شورایی است که قرار است ١٧ نفر از فراکسیون سوم و ١٧ نفر از فراکسیون ولایت با ریاست آقای لاریجانی آن را تشکیل دهند. لاهوتی می‌گوید در جلسه روز دوشنبه، ابتدا پیشنهاد ادغام دو فراکسیون مستقلین و ولایت مطرح شده که فراکسیون مستقلین این پیشنهاد را نپذیرفته و درنهایت همه روی سازوکار شورای هماهنگی به ریاست لاریجانی توافق کرده‌اند. او تأکید دارد لاریجانی در آن جلسه، خودش ریاست شورا را پذیرفته است.

فراکسیون ولایت نه رئیس دارد نه هیأت‌رئیسه و نه اساسنامه

اما حجت‌الاسلام موسوی‌لارگانی، از اصولگرایان شاخص فراکسیون ولایت، در گفت‌وگو با «شرق»، هم پاسخ فراکسیون سومی‌های معترض را می‌دهد و هم لب به انتقاد از فراکسیون خودش می‌گشاید. موسوی‌لارگانی ابتدا با تکذیب ترک جلسه از سوی مستقلین، می‌گوید: «من از اولین نفراتی بودم که وارد جلسه شدم و تا پایان جلسه هم حضور داشتم و ندیدم کسی به اعتراض از جلسه خارج شود». او در واکنش به سخنان جعفرزاده هم می‌گوید: «جعفرزاده در آن جلسه به‌عنوان یکی از گزینه‌های فراکسیون ولایت برای بین‌المجالس انتخاب و به صحن هم معرفی شد و رأی آورد.

بنابراین نمی‌شود ایشان بگوید ما را نادیده گرفتند». او درباره وضعیت فعلی فراکسیون ولایت هم گفت: «اولا این را بدانید برخی از افرادی که در فراکسیون ما هستند و الان هم به‌عنوان نامزد فراکسیون ما به صحن معرفی شده و رأی هم آورده‌اند، حتی به فراکسیون امید هم رفت‌وآمد دارند. فراکسیون ولایت الان نه رئیس دارد نه هیأت‌رئیسه و نه اساسنامه آن تصویب شده است. قرار است این کارها بعد از تعطیلات مجلس انجام شود و شورای مرکزی فراکسیون ولایت شکل بگیرد».

موسوی‌لارگانی در ادامه تشریح وضعیت فراکسیون ولایت به انتقاد از نحوه انتخاب نامزدهای این فراکسیون برای بین‌المجالس پرداخت و گفت: «در جریان انتخابات داخل فراکسیون برای معرفی نامزدهای بین‌المجالس، اتفاق خوبی نیفتاد و گفتند چون تعداد داوطلبان خیلی زیاد و حدود ١٢٠ نفر است، به قید قرعه چند نفر را انتخاب می‌کنیم و بین آنها رأی‌گیری انجام شد. من این روش را قبول نداشتم، اما چون تعهد فراکسیونی داریم، به همه فهرستی که به صورت مشترک از طرف دو فراکسیون ولایت و امید معرفی شد، رأی دادم».

جلسه فراکسیون ولایت بود، نه جلسه مشترک

لارگانی در پاسخ به این سؤال که چرا وقتی فراکسیون ولایت هنوز هیأت‌رئیسه ندارد و فراکسیون سوم به ریاست جلالی تأسیس شده و در جلسه مشترک شرکت کرده، به فراکسیون سوم بها داده نشده، گفت: «از فراکسیون سوم چند نفر از جمله خود آقای جعفرزاده در جلسه حضور داشتند که اتفاقا خود ایشان یکی از افرادی بودند که انتخاب شدند، اما آنجا فراکسیون ولایت بود، اصلا هم قرار نبود جلسه فراکسیون ولایت و مستقلین برگزار شود.

این جلسه با دعوت فراکسیون ولایت برگزار شده بود و در پیامک‌های ارسالی هم قید شده که از اعضای فراکسیون ولایت، دعوت به عمل آمده است، اصلا بحثی درباره فراکسیون مستقلین مطرح نبوده که لازم باشد در جلسه به آن اشاره شود».

شکست سناریوی انشقاق با تدبیر بزرگان اصلاحات

دراین‌بین و درحالی‌که حضور فراکسیون‌سومی‌ها در جمع اعضای فراکسیون ولایت هم نتوانست بین آنها اتحاد ایجاد کند، بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید، این اتفاقات را نشانه شکست‌خوردن سناریویی می‌داند که برای انشقاق در فراکسیون امید طراحی شده بود، اما باعث اختلاف در بین اصولگرایان شد. پارسایی دیروز در این‌باره به ایلنا گفت: «آنچه مسلم است، در صورتی که فراکسیون سوم به‌واقع وجود داشت و تأثیرگذار بود، قاعدتا باید به‌صورت مجزا تشکیل جلسه می‌دادند و نامزدهای خود را معرفی می‌کردند و حضورشان در فراکسیون‌های دیگر نشان می‌دهد که صحبت از تشکیل این فراکسیون، صرفا نوعی بازی پشت‌پرده بوده است».

این نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز ادامه داد: «این حواشی را می‌توان بازی پشت‌پرده افرادی دانست که تمایلی به تشکیل فراکسیون‌های سیاسی اثرگذار در مجلس ندارند و این شائبه را ایجاد کرده بودند که فراکسیون مستقلین به‌دلیل حضور نمایندگان اعتدالی در آن، به‌نوعی انشقاق در بدنه فراکسیون امید است، اما امروز ثابت شده است که فراکسیون امید از ابتدا با انسجام و قدرت تمام سر جای خود ایستاده و این بازی شکست خورده است».

عضو هیأت‌رئیسه فراکسیون امید با اشاره به اینکه همکاری فراکسیون امید با دولت در راستای تحقق هدف و وعده‌ای است که به ‌خواست مردم انجام شده، درباره تلاش‌هایی که از روز نخست مجلس برای ایجاد شکاف میان اصلاح‌طلبان مجلس انجام شده، گفت: «با مدیریت خوبی که از سوی بزرگان اصلاحات، اعتدال‌گرایان و حامیان دولت در مجلس و بیرون مجلس انجام شد، اهداف این گروه به نتیجه نرسید و امروز اثبات شد که فراکسیون سوم، عملا وجود خارجی ندارد».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج