جاباما
۳۷۶۳۰۶
۵۰۶۰
۵۰۶۰
پ

استفاده از الکتریسیته برای یافتن طعمه

حیواناتی که در بستر دریا پنهان می‌شوند معمولاً در کار خود بسیار حرفه‌ای هستند. اما حتی بهترین حیوانات در مخفی شدن در بستر دریا نیز نمی‌توانند از چنگ یک سفره‌ماهی گرسنه بگریزند. این شکارچی‌ها می‌توانند جریان‌های الکتریکی کوچک منشعب از حیواناتی مانند میگوها و ماهی‌های کوچک را تشخیص دهند.

وب سایت ویاتک - حسین مظفروندی: حیواناتی که در بستر دریا پنهان می‌شوند معمولاً در کار خود بسیار حرفه‌ای هستند. اما حتی بهترین حیوانات در مخفی شدن در بستر دریا نیز نمی‌توانند از چنگ یک سفره‌ ماهی گرسنه بگریزند. این شکارچی‌ها می‌توانند جریان‌های الکتریکی کوچک منشعب از حیواناتی مانند میگوها و ماهی‌های کوچک را تشخیص دهند.
استفاده از الکتریسیته برای یافتن طعمه
اینکه حس الکتریکی سفره‌ماهی چگونه کار می‌کند همان چیزی است که استفان کاجیورا، استادیار زیست‌شناسی در دانشگاه فلوریدا آتلانتیک، در آزمایشگاه کوسه خود با اندازه‌گیری جریان‌های الکتریکی اندک حیوانات به دنبال یافتن پاسخ آن است. کاجیورا با فریب دادن سفره‌ماهی به وسیله پالس‌های الکتریکی می‌تواند حساسیت و طیف وسیع توانایی‌های این موجود برای یافتن جریان‌های الکتریکی را اندازه‌گیری کند.

کاجیورا چنین بیان می‌کند که: همه موجودات الکتریسیته دارند. هر موجود میدان الکتریکی را به صورت هاله‌ای در اطراف بدن خود دارد، حال فرقی نمی‌کند که آن موجود یک میگو باشد یا یک ماهی یا هر موجود دیگری.

بیشتر حیوانات توانایی تشخیص میدان الکتریکی را ندارند، اما کوسه‌ها، سفره‌ماهی‌ها، لقمه‌ماهی‌ها و اره‌‌ماهی‌ها - اعضای یک گروه به نام نرم‌آبشش‌داران - همگی استاد تشخیص سیگنال‌های الکتریکی هستند. نرم‌ آبشش‌داران اندام‌های ویژه‌ای به نام آمپول لورنزینی دارند، که این ساختارهای ضریف به آن‌ها اجازه می‌دهند تا محل میدان‌های بیوالکتریکی ضعیف تولیدشده توسط طعمه‌های نزدیک را شناسایی کنند.

حسگرهای الکتریکی نرم‌آبشش‌داران پس از این‌که در قرن ۱۷ میلادی یک پزشک ایتالیایی به نام استفانو لورنزینی آن‌ها را در هنگام کالبدشکافی یک سفره‌ماهی شناسایی کرد، به نام آمپول لورنزینی نام‌گذاری شدند. لورنزینی متوجه ده‌ها منفذ کوچک در اطراف دهان حیوان شد. هر یک از این منافذ به سمت کانال پر از ژلی هدایت می‌شد که در نهایت به سازه‌ای عجیب که وی آن را آمپول ‌می‌نامید، ختم می‌شد.
استفاده از الکتریسیته برای یافتن طعمه
میدان‌های الکتریکی از طریق کانال‌های موجود در سطح پوست سفره‌ماهی به سمت آمپول می‌روند. موهای ریز موجود در بخش آمپول، سیگنال‌های الکتریکی را خوانده و از طریق شبکه‌ای از اعصاب پیامی را به مغز ارسال می‌کنند.

میدان‌های الکتریکی از طریق کانال‌های موجود در سطح پوست سفره‌ماهی به سمت آمپول می‌روند. موهای ریز موجود در بخش آمپول، سیگنال‌های الکتریکی را خوانده و از طریق شبکه‌ای از اعصاب پیامی را به مغز ارسال می‌کنند.

حیوانات با توجه به یک فرآیند شناخته‌شده تحت عنوان تنظیم‌اسمزی، میدان‌های الکتریکی با فرکانس پایینی را منتشر می‌کنند. این فرآیند اجازه می‌دهد تا یون‌های مختلف بین محیط داخل و خارج بدن جابه‌جا شوند و محیط اسمزی بدن متعادل باقی بماند. متعادل لزوماً به معنای برابر نیست، به عنوان مثال غلظت یون‌ها در بدن میگو بسیار کمتر از آب دریایی است که در آن شنا می‌کند.

محققان می‌توانند با بررسی هرچه دقیق‌تر ساختارهای حسی الکتریکی در نرم‌آبشش‌داران اطلاعات ارزشمند بسیاری را به دست آورند و در آینده از این اطلاعات در زمینه‌های مختلف زیادی بهره بگیرند.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.
استفاده از الکتریسیته برای یافتن طعمه
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج