جاباما
۳۷۶۴۱۷
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

فریاد «وامصیبتا» سر ندهیم، مراقب باشیم

هیاهوی رسانه‌ای اصلاح‌طلبان، از پسِ هر سفر احمدی‌نژاد، مثال آن مرد کوهستانی ساده‌دل شعر نیماست که تعجیل بر رفتن به شهر دارد و از این روی سوار بر ابر می‌شود تا خویشتن را زودتر به شهر برساند!

روزنامه شرق نوشت: هیاهوی رسانه‌ای اصلاح‌طلبان، از پسِ هر سفر احمدی‌نژاد، مثال آن مرد کوهستانی ساده‌دل شعر نیماست که تعجیل بر رفتن به شهر دارد و از این روی سوار بر ابر می‌شود تا خویشتن را زودتر به شهر برساند!

حدیث نهادینه‌کردن دموکراسی در ایران درازدامن است؛ قهر و آشتی مردم با صندوق‌های رأی که بارها در دو دهه اخیر تکرار شد دلایل گونا‌گونی دارد؛ ‌ای کاش به‌جای آنکه اکنون بنشینیم و با خبر ورود احمدی‌نژاد فریاد «وامصیبتا» سر دهیم که رویکرد طبقه پایین‌دست به ایشان است، به تحلیل انتخابات از ٧٦ تاکنون می‌پرداختیم و سپس پیدا و پنهان آسیب‌ها را شناسایی و درمان می‌کردیم.

بارها گفته‌‌اند و شنیده‌ایم که دموکراسی شکلی از نظام حکومت‌داری است؛ اما غافلیم از اینکه این قالب در زندگی مردم کوچه و بازار غالب است.در جوامعی که بافت فرهنگی مشوش دارند و دموکراسی در آنجا نهادینه نشده است، تنها راه روشن‌کردن چراغ دموکراسی، ناگزیر، آزمون و خطاست. لازم است بدون هرگونه جوسازی، احمدی‌نژاد خود را عرضه کند و مردم در فرایند آزمون و خطا به تجربه خوشایندی از دموکراسی دست یابند.

اگر با رویکرد موجود بخواهیم احمدی‌نژاد را از آمدن منصرف کنیم، در دوره‌های دیگر، احمدی‌نژادی دیگر ظهور خواهد کرد.یکسونگری و ارعاب و حذف رقیب در فضای رسانه‌ای و افکار عمومی، گونه‌ای از عملکرد نادرست سیاسی در انتخابات است که بنیانش را اصلاح‌طلبان مرسوم کردند.

زمانی که با اقبال عمومی مواجه نشدند، لب به شکوه گشودند که قهر مردم سبب‌ساز شکست‌هاست؛ اما به این اصل مهم توجه نکردند که آموزش و تعلیم و تربیت در کشورهایی مانند ایران فراموش شده است و دموکراسی هم برای اینکه در بستر چنین جوامعی ببالد باید تجربه کسب کند.

به‌راستی چرا شکل حضور مردم در انتخابات متناوب است؟واکنش مردم کاملا از سر تجربه است و همه اینها نشان می‌دهد حلقه مفقوده کشور ما آموزش در بستر جامعه است. متولیان سیاسی اصلاح‌طلب به‌جای آنکه با آموزش، دموکراسی را نهادینه کنند، سراغ امورات آلرژی‌زا و پرهزینه رفتند: بودند عزیزانی که جوایز معتبر جهانی کسب کردند و به‌جای صرف انرژی برای آموزش خانواده و حقوق کودکان در بستر جامعه در دوردست‌های ایران، سیاست‌زده شدند؛ همین‌طور، هنرمندان سینما که کار فرهنگی را کنار نهادند و ردای مفسران سیاسی در شبکه‌های ماهواره‌ای را بر تن کردند.

واکنش جامعه غفلت‌زده از دموکراسی به اصلاح‌طلبان، قهر از صندوق بود؛ تنها امید اصلاح‌طلبان آن است که در بحبوحه انتخابات، امواج‌سازی کنند و خود سوار بر امواج شوند. راه هموار سعادت برای جامعه، دموکراسی و آموزش، پرهیز از تعصبات و هیجانات و جایگزین‌کردن تعامل به جای تقابل است.نمی‌توان مانند آن مرد ساده‌دل کوهستانی شعر نیما، سوار بر ابر شد و راه صدساله را یک‌شبه طی کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج