جاباما
۳۷۶۵۹۶
۵۰۹۸
۵۰۹۸
پ

چرا موهایم می ریزد؟

همه آدم‌ها دوست دارند، موهایی پرپشت و زیبا داشته باشند، ریزش مو کابوسی وحشتناک برای بسیاری از خانم‌هاست اما دردی بی‌درمان نیست و شما می‌توانید با دانستن علت ریزش موها، جانی دوباره به موهای خود بدهید و دوباره موهایی پرپشت داشته باشید، فقط کافی است علت اصلی ریزش موهایتان را بشناسید.

مجله سیب سبز: همه آدم‌ها دوست دارند، موهایی پرپشت و زیبا داشته باشند، ریزش مو کابوسی وحشتناک برای بسیاری از خانم‌هاست اما دردی بی‌درمان نیست و شما می‌توانید با دانستن علت ریزش موها، جانی دوباره به موهای خود بدهید و دوباره موهایی پرپشت داشته باشید، فقط کافی است علت اصلی ریزش موهایتان را بشناسید.
مصرف دارو، رژیم غذایی مشکلات تیروئیدی ، وراثت و برخی بیماری‌های زنان همه و همه می‌توانند علل از دست رفتن موهای شما باشند که بهتر است تا دیر نشده و همه موهای خود را از دست نداده‌اید، دست به درمان شوید. باید قدم به قدم همه مراحل را چک کنید، گاهی لازم است با دادن آزمایش خون بدن خود را بررسی کنیدتا درمان مناسب را بیابید. درمان ریزش مو زمان‌بر است و باید با صبر و حوصله موهای از دست رفته را درمان کنید. به پزشک خود اعتماد کرده و درمان‌ها را پیگیری کنید تا دوباره گیسوکمند شوید.
چرا موهایم می ریزد؟
علت چیست؟

علت ريزش مو در زنان هرچه باشد، كم شدن موها براي اكثر خانم‌ها يك كابوس است و مي‌تواند اعتماد به نفس آن‌ها را پايين بياورد اما همه ريزش موها يك علت ندارند و حتي همه به یک شكل نيستند . اگر بتوانيد نوع ريزش موهاي خود را تشخيص دهيد تا حد زيادي هم از نگراني در مي‌آييد و هم راه‌حل مناسب را پيدا مي‌كنيد.

موهاي شما كم شده يا نازك؟

اين روزها ريزش مو در بين خانم‌ها بسيار رايج شده‌است در واقع 40 درصد از كساني كه در طول عمرشان ريزش موي موقتي يا دائم را تجربه مي‌كنند، خانم‌ها هستند، البته مدل ريزش مو در افراد مختلف متفاوت است. بعضي موهاي‌شان شروع به نازك شدن مي‌كند و موها كم پشت به‌نظر مي‌رسند، بعضي مركز و جلوي سرشان به‌شدت خالي مي‌شود و بعضي فرق سرشان به مرور خالي و خالي‌تر مي‌شود. در خانم‌ها برعكس مردان كمتر پيش مي‌آيد كه خط موها در پيشاني عقب برود.

اول علت را بيابيد

۳۰ علت مختلف وجود دارد كه باعث ريزش مو در خانم‌ها می‌ شود و گاهي پيش مي‌آيد كه براي ريزش موها يك علت مشخص يافت نمي‌شود. به‌عنوان نخستين كار، متخصصان پوست و مو توصيه مي‌كنند، بيمار از نظر مشكلات تيروئيدي و هورموني آزمايش شود. بسيار پيش مي‌آيد كه وقتي علت اصلي ريزش موها كشف و درمان آغاز مي‌شود، موهاي ريخته شده دوباره بازمي‌گردند.

شاید اختلال تیروئیدی دارید

تيروئيد غده‌اي پروانه‌اي شكل است كه در جلوي گردن قرار دارد. هورمون‌هايي كه اين غده ترشح مي‌كند تمام فرآيندهاي موجود در بدن را تنظيم مي‌كنند. اگر اين غده ميزان بسيار زياد يا بسيار كمي هورمون تيروئيد ترشح كند ممكن است در چرخه رويش موها اختلال به‌وجود بيايد اما كم كاري يا پركاري تيروئيد علائم ديگري به جز ريزش موها نيز دارد، علائمي چون افزايش يا كاهش وزن، حساسيت بيش از حد به گرما يا سرما يا تغيير در ضربان قلب و....اگر ريزش مو وهركدام از علت‌ها در شما وجود دارد حتما بايد تست تيروئيد بدهيد.

اگر تار موهاي‌تان نازك شده است

خانم‌هايي كه سندرم تخمدان‌ پلي‌كيستيك دارند معمولا هورمون‌هاي‌شان چندان منظم نيست. بدن آن‌ها ميزان بيشتري از حد نرمال اندروژن توليد مي‌كند و بالا رفتن اين هورمون باعث مي‌شود موهاي زائد روي صورت و بدن افزايش يابد و موهاي روي سر را نيز نازك شود. اين سندرم تخمك‌گذاري را دچار مشكل كرده، ايجاد جوش و آكنه مي‌كند، باعث افزايش وزن مي‌شود و... اما گاهي تنها نشانه آشكار اين سندرم نازك شدن موهاست.

اگر موهاي‌تان تكه‌اي يا سكه‌اي ريخته‌است

گاهي موها به‌صورت تكه‌ تكه مي‌ريزند كه به اين حالت كچلي موضعي مي‌گويند(آلوپشيا آرآتا) اين ريزش جز سيستم ايمني بدن شما كه به اشتباه به فوليكول‌هاي سالم موها حمله مي‌كند علتي ندارد، البته خوشبختانه در بيشتر موارد اين مشكل دائمي نيست، اين تكه‌هاي ريخته شده معمولا بين 6 ماه تا يك‌سال دوباره درمي‌آيد، البته در موارد خيلي نادر ممكن است تمام موهاي سر و بدن بريزند.

كدام ريزش مو واگيردار است؟

گاهي عفونت‌هاي قارچي به پوست سر سرايت مي‌كنند و اين قارچ‌ها مي‌توانند موجب به‌وجود آمدن نوع خاصي از ريزش، خارش و تكه‌هاي گرد كچلي بشوند. قسمت‌هايي كه موها ريخته و كچل شده‌است قرمز و پوسته پوسته به‌نظر مي‌رسد، خوشبختانه عفونت‌هاي قارچي در كف‌سر به راحتي با داروهاي ضدقارچ درمان مي‌شوند اما به راحتي و با هر تماس مستقيمي از فردي به فرد ديگر سرايت مي‌كنند، به همين خاطر اگر يكي از اعضاي خانواده دچار اين مشكل شد بايد حتما بقيه افراد خانواده نيز معاينه شده و درصورت سرايت در همان مراحل ابتدايي درمان شوند.

در دوران بارداری موها پرپشت‌تر مي‌شوند؟

گاهي بعضي از خانم‌ها در دوران بارداری احساس مي‌كنند كه موهاي‌شان پرتر به‌نظر مي‌رسد. اين احساس تا حدي درست است و اين پرپشت‌تر شدن موها به خاطر بالابودن هورمون‌هايي است كه ريزش طبيعي موها را كم مي‌كند و موها را در فاز استراحت نگه مي‌دارد، البته اين مرحله چندان طول نمي‌كشد و بعد از اين‌كه نوزاد به دنيا مي‌آيد، هورمون‌ها به حالت طبيعي باز مي‌گردند و در نتيجه موها به سرعت شروع به ريزش مي‌كنند. شايد زياد شنيده‌ باشيد كه بسياري از خانم‌ها بعد از بارداری و زايمان دچار مشكل ريزش مو مي‌شوند و يكي از دلايل اين ريزش مو همين مورد است، گاهي اين ريزش مو تا 2 سال طول مي‌كشد تا وضعيت موها به حالت طبيعي بازگردد.

كدام داروها ريزش مو مي‌آورند؟

يكي از عوارض جانبي قرص‌هاي ضدبارداري كه به ندرت پيش مي‌آيد ريزش موست. در واقع اين قرص‌ها باعث افزايش هورمون‌هايي مي‌شوند كه تخمك‌گذاري را متوقف مي‌كنند و اين هورمون‌ها موجب نازك شدن موها در بعضي از خانم‌ها مي‌شوند به‌خصوص خانم‌هايي كه در خانواده‌شان سابقه ريزش مو وجود دارد. گاهي هم ريزش مو زماني آغاز مي‌شود كه شخص مصرف اين قرص‌ها را متوقف مي‌كند. داروهاي ديگري هم هستند كه مي‌توانند باعث ريزش شوند از جمله داروهاي فشار خون، داروهاي رقيق‌كننده خون، داروهاي قلبي، داروهاي افسردگي و التهاب مفاصل و...
چرا موهایم می ریزد؟

اگر قصد رژيم گرفتن داريد

گاهي پيش مي‌آيد به هر دليلي تصميم مي‌گيريد كه در زماني كوتاه وزن زيادي كم كنيد به همين خاطر يك رژيم سفت و سخت مي‌گيريد اما اگر موهاي‌تان را دوست داريد بهتر است دست نگه‌داريد. اگر بيش از 7 كيلوگرم وزن كم كنيد ممكن است 3 تا 6‌ ماه بعد از اين كاهش وزن متوجه ريزش موهاي‌تان بشويد، البته خوشبختانه موهاي ريخته شده دوباره با يك رژيم غذايي سالم رشد خواهند كرد. اگر رژيم غذايي شما ميزان كمي پروتئين و ويتامين A باشد احتمال اين‌كه دچار ريزش مو شويد فراوان است.

موهاي‌تان را سفت نبنديد

خيلي اوقات از مادربزرگ‌ها شنيده‌ايم كه نبايد موها را خيلي سفت بست يا كشيد چون موها مي‌ريزند. اگر تا به حال به اين حرف‌ها توجه نمي‌كرديد بهتر است تجديد‌نظر كنيد كه چون اين قضيه به لحاظ علمي كاملا اثبات شده‌است، كليپس‌هاي محكم و كوچك كه نزديك ريشه موها استفاده مي‌شود يا دم اسبي‌كردن محكم و... مي‌توانند پوست سر را تحريك كرده و موجب ريزش موها شوند. البته اين قضيه در مورد بيگودي‌هاي خيلي سفت نيز وجود دارد. به موهاي‌تان اجازه دهيد رها باشند و بتوانند به‌طور آزادانه حركت كنند. حواس‌تان باشد كه استفاده طولاني مدت از گل‌سرهاي بسيار محكم مي‌تواند به پوست سر آسيب برساند و موجب ريزش دائمي موها شود.

حرص نخوريد

اگر به هر دليلي دچار استرس‌هاي فيزيكي يا روحي زيادي شديد ممكن است دچار يك ريزش موي شديد شويد تا حدي كه ممكن است حتي نصف تا سه چهارم موهاي خود را از دست بدهيد. بيماري‌هاي شديد كه شما را مدت‌ها درگير كرده‌است يا جراحي‌هاي بزرگي كه نياز به بستري شدن دارند، فشارهاي شديد عصبي و روحي و... همه مي‌توانند موجب ريزش موهاي شما شوند.

ماينوكسيديل به چه كساني توصيه مي‌شود؟

يكي از داروهايي كه توسط سازمان FDA آمريكا به‌عنوان داروي الگوي زنانه ريزش مو پذيرفته شده‌است، ماينوكسيديل است. اين دارو مي‌تواند ريزش موها را در بسياري از زنان كم يا حتي متوقف كند و حتي مي‌تواند موجب رشد يك چهارم موهاي ريخته شده شود. البته بايد اين نكته را متذكر شويم، درصورتي كه مصرف دارو را قطع كنيد تمام اثرات آن نيز از بين مي‌رود. ماينوكسيديل به‌خصوص براي خانم‌هايي بسيار مفيد است كه موهاي‌شان به‌طور تكه‌تكه دچار ريزش شده‌ است (آلوپشيا آرآتا) و مي‌تواند باعث رشد دوباره موهاي‌شان شود. اگر شما دچار يك مشكل پزشكي جدي باشيد يا سوءتغذيه داشته‌باشيد بعد از اين‌كه از تحت كنترل در بياييد موهاي ريخته شده‌تان باز خواهد گشت.

درماني كه هم براي آقايان است، هم خانم‌ها

به‌تازگي از ليزر كم‌توان در درمان طيف وسيعي از بيماري‌ها، از جمله ريزش مو استفاده مي‌شود. اين روش جديد كاملا بي‌خطر، بدون عوارض جانبي و غيرتهاجمي بوده و از طريق تاباندن نور ليزر با طول موج خاصي روي پوست سر توسط دستگاه مورد استفاده قرار مي‌گيرد. در واقع اين ليزرهاي با انرژي پايين، در تحريك رشد موها موثرند و تا حد زيادي نازكي موها را از بين مي‌برد. در بيشتر كلينيك‌هاي پوست و مو اين نوع از ليزرها وجود دارند. البته ۲ تا ۴ هفته بعد از استفاده از ليزر نتيجه ديده مي‌شود. اين متد درماني به‌تدريج سبب كنترل ريزش مو هم در آقايان و هم در خانم‌ها شده و نيز رشد مجدد موها، افزايش ضخامت و بهبود كيفيت موها را باعث مي‌شود.

موهاي كاشته شده نمي‌ريزند

شايد تا به حال زياد شنيده‌باشيد كه يكي از اقوام يا آشنايان موهايش را كاشته است و از ناراحتي خالي شدن موهايش رهايي يافته‌ است. واكنش فوليكول (پياز) موهاي موجود در نقاط مختلف سر نسبت به عوامل آندروژنيك (هورموني - ارثي) يكسان نيست و موهاي موجود در نواحي جلو و وسط سر نسبت به عوامل فوق حساس بوده و دچار ريزش مي‌شوند و اما موهاي موجود در پشت و دور سر نسبت به اين عوامل مقاومت بسيار بالايي دارند و تقريبا فاقد ريزش هستند. در روش پيوند موي طبيعي براي جايگزين كردن موهاي از دست رفته از فوليكول موهاي موجود در نواحي مقاوم به ريزش (پشت و دور سر) استفاده مي‌شود. بنابراين فوليكول يا پياز موي پيوند شده نه تنها يك موي كاملا طبيعي است بلكه تقريبا تا پايان عمر باقي مانده و نسبت به ريزش مقاوم است.
چرا موهایم می ریزد؟

نقش تغذيه در ريزش مو

چه چيزهايي نخوريد

هنگامي كه تغذيه فوليكول مو به‌طور كامل باشد، موي سالم ايجاد مي‌شود ولي هنگام تغذيه ناقص اين بخش، سلول‌هاي اين ناحيه دچار سوء‌‌تغذيه شده و به‌تدريج مي‌ميرند يا وظيفه خود را به درستي انجام نمي‌دهند. كاهش نمك مصرفي، حذف يا محدود كردن مصرف اسيد چرب اشباع، شكلات، غذاهاي سرخ‌كردني و پرادويه و مصرف فراوان آب، سبزي و ميوه تازه مي‌تواند در جلوگيري از سفيد شدن مو و ريزش آن، ابتلا به شوره سر و شكنندگي مو مفيد باشد.

چه چيزهايي بخوريد

غذايي كه پروتئين كمي دارد ممكن است باعث نازك شدن مو يا تاخير در رشد مو شود پس اين حرف درست است كه اگر غذاي با پروتئين كافي بخوريد در اغلب موارد پيامد آن بهبود رشد موست. كارشناسان تغذيه پيشنهاد مي‌كنند استفاده از رژيم غذايي شامل جگر گاو، قرص‌هاي مخمر آبجو، گندم و روزانه ۲ قاشق سوپخوري از لسيتين دانه دانه شده، باعث افزايش رشد مو، استحكام و زيبايي مو مي‌شود. منابع غذايي خوب ديگر شامل ماهي، تخم‌مرغ، انواع لوبيا و ماست است. پروتئين سبوس‌دار هم به تحريك رشد مو كمك مي‌كند. يك مطالعه از نتايج سبوس در مو بيان مي‌كند، سبوس به تنهايي باعث تقويت مو نمي‌شود اما سبب رشد آن مي‌شود.

هم خوراكي است، هم موضعي

سيليس يكي ديگر از مواد مغذي مهم در حفظ سلامت موست كه ريزش مو را كاهش مي‌دهد. به‌عنوان مثال، سيليس اضافه شده به شامپو از طاسي سر جلوگيري مي‌كند، رشد مو را افزايش مي‌دهد و باعث درخشش و استحكام مو مي‌شود، حتي بعضي گفته‌اند ريزش مو را متوقف مي‌كند. استفاده از شامپوي حاوي سيليس باعث رشد مجدد موهاي ريخته شده مي‌شود اما مي‌توانيد با خوردن منابع حاوي سيليس اين ماده مهم را به موها برسانيد. منابع غذايي سيليس شامل پوست سيب زميني، فلفل سبز، فلفل قرمز، خيار، جوانه حبوبات مثل جوانه لوبياست.
سيگار هم موها را كم مي‌كند

شايد خيلي‌ها به راحتي باور نكنند كه سيگار هم مي‌تواند باعث ريزش موها شود اما به دلايلي سيگار مي‌تواند موهاي نازنين شما را كم كند. اگر بخواهيم فهرست‌وار بلاهايي كه سيگار سر موها مي‌آورد را عنوان كنيم بايد بگوييم سيگار بر مويرگ‌هاي تغذيه‌كننده فوليكول مو اثر مخرب گذاشته و باعث ريزش موها مي‌شود و مواد سمي آن به ماده ژنتيك فوليكول مو آسيب مي‌‌رساند و آن را تخريب مي‌كند. علاوه بر اينها سيگار باعث ‌تعادل نداشتن آنزيمي ‌موثر در بازسازي بافت مو شده و بر روند رشد مو اثر بدي به جا مي‌گذارد و باعث توليد راديكال‌هاي آزاد مي‌شود كه اين راديكال‌‌هاي آزاد در ايجاد التهاب ناحيه اطراف فوليكول مو موثرند. همچنين سيگار، فعاليت هورموني را بر هم مي‌زند و باعث كاهش توليد هورمون استروژن مي‌شود.

اگر كم خونيد؛ مواظب موهاي‌تان باشيد

كم‌خوني يكي از علل اصلي ريزش موست. غذاهاي غني از آهن مثل جگر، انواع گوشت، غلات سبوس‌دار، سبزي‌هاي سبز برگي شكل مثل اسفناج، تخم مرغ، خرما و كشمش را زياد مصرف كنيد. البته در دوران بارداري نبايد بيش از يك بار در هفته جگر مصرف كرد، زيرا جگر يكي از منابع غني ويتامين A است كه با مصرف بيش‌از‌حد آن در دوران بارداري، مادر دچار هايپرويتامينوز A (‌مسموميت با ويتامين A‌) مي‌شود و اين مسموميت باعث ايجاد اختلالات صورت، استخوان و مغز در نوزاد مي‌شود.
نکته هایی که شاید به کارتان آید
  • ریزش مو
گاهي موها به‌صورت تكه‌ تكه مي‌ريزند كه به اين حالت كچلي موضعي مي‌گويند.
  • موها را سفت نبندید
كليپس‌هاي محكم نزديك ريشه موها يا دم اسبي‌كردن محكم پوست سر را تحريك كرده و موجب ريزش موها می‌شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج