۳۷۶۶۹۲
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

طرح جدید آمریکا برای حل بحران یمن

وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای عربستانی خود در جده طرح جدیدی برای حل بحران یمن ارائه کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یمن نیز از تکمیل این طرح جدید ظرف چند روز آینده خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای عربستانی خود در جده طرح جدیدی برای حل بحران یمن ارائه کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یمن نیز از تکمیل این طرح جدید ظرف چند روز آینده خبر داد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی که پس از دیدار با عادل الجبیر، همتای عربستانی‌اش در جده داشت، طرح جدیدی برای حل بحران یمن ارائه کرد و گفت: طرح حل بحران یمن شامل همه طرف‌های بحران می‌شود و در این طرح جدید حوثی‌ها باید اسلحه‌های خود را در شهر صنعا زمین بگذارند.

وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه هیچ راه حل نظامی برای بحران یمن وجود ندارد، افزود: طرح جدید شامل تشکیل دولت وحدت ملی است.

کری با تاکید بر اینکه حوثی‌ها اقلیتی در یمن هستند، گفت: در طرح جدید به حوثی‌ها فرصت مشارکت در دولت داده شده است.

وی در ادامه از حوثی‌ها برای مشارکت در طرح جدید دعوت کرد و همزمان به آنها هشدار داد که در صورت مخالفت با طرح جدید با اقدامات بین‌المللی مناسب آن مواجه خواهند شد.

جبیر نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد، حوثی‌ها صنعا را با قدرت اسلحه و نه از طریق صندوق‌های رای گیری اشغال کرده‌اند.

وی در ادامه از آنها خواست از محاصره شهرهای مختلف یمن دست بر دارند.

وزیر خارجه عربستان در ادامه باز هم مدعی شد که حوثی‌ها گروه کوچکی هستند که حق ندارند کنترل یمن را به دست بگیرند.

وی از حوثی‌ها و علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن خواست فرصت را باری دستیابی به راحل حلی مسالمت آمیز در یمن غنیمت بشمارند.

این مقام وزارت خارجه عربستان در ادامه باز هم مدعی شد که کشورش در امور یمن وارد شده تا اجازه ندهد که این کشور تحت کنترل ایران و حزب‌الله درآید!

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: عربستان به بازسازی یمن پایبند است و ریاض به دنبال آن است که کمک‌های انسانی را به دست مردم یمن برساند و امیدوار است که این امدادرسانی در اسرع وقت تسهیل یابد.

سفر دو روزه کری به جده عصر روز چهارشنبه در سایه بالا گرفتن تنش‌ها میان کشتی‌های ایرانی و یک ناوشکن آمریکایی و در آستانه دیدار کری با سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش در ژنو و تمرکز بر درگیری‌ها در سوریه و بحران اوکراین انجام شد.

کری در این کنفرانس مطبوعاتی از طرح جدیدی برای مذاکرات میان طرف‌های یمنی در دو سطح سیاسی و امنیتی خبر داد و گفت: این طرح در راستای ایجاد بستری برای سازش کلی در یمن انجام می‌شود و در مرحله اول شامل تشکیل سریع دولت وحدت ملی و عقب نشینی نیروها از صنعا و مناطق اصلی و نیز انتقال تمامی سلاح‌های سنگین از جمله موشک‌های بالستیک و پایگاه‌های شلیک این موشک‌ها متعلق به جنبش انصارالله و نیروهای هم پیمانش به یک طرف سوم است.

کری در پایان دیدارش با عادل الجبیر، شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، همتای اماراتی‌شان، توبیاس الوود، معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه و اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده دبیرکل سازمان ملل به یمن نیز گفت: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس که در ائتلاف عربی به رهبری عربستان شرکت دارند همگی با این طرح جدید موافقت کرده‌اند.

کری در ادامه همه طرف‌ها را به توقف جنگ در اسرع وقت فراخواند.

وی افزود: ما پیش از این نگرانی خود را نسبت به کشته شدن غیرنظامیان و تخریب تاسیسات حیاتی در یمن ابراز داشتیم و اکنون از اینکه عربستان با تحقیقات در مورد خطاهای صورت گرفته موافقت کرده و اطمینان داده این اشتباهات دیگر تکرار نمی‌شوند، خوشحال هستیم.

وی در ادامه به صورت جدی بر پایبندی آمریکا به امنیت عربستان و قوانین بین‌المللی تاکید کرد.

جبیر نیز اظهار داشت: عربستان با هر گونه اقدام یک جانبه مخالف است و بر اهتمام ریاض به حل بحران یمن مثبت و سازنده است.

وی در ادامه مدعی شد، جنبش انصارالله شبیه به "شبه نظامیان حزب‌الله" هستند و عربستان به دنبال هیچ منفعتی در یمن نیست و چیزی جز این نمی‌خواهد که یمن امن، آرام و شکوفا باشد.

از سوی دیگر ناتان تگ، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در دوبی در گفت‌وگو با شبکه خبری المیادین گفت: جزئیات طرح جدید یمن ظرف روزهای آتی در جریان مذاکرات دیپلماتیک بیشتر با سازمان ملل تکمیل و اعلام می‌شود.

تگ تاکید کرد: مردم یمن باید خودشان سرنوشت کشورشان را تعیین کرده و تصمیمات سیاسی مهم برای پایان جنگ اتخاذ کنند.

وی بر لزوم تشکیل دولت وحدت ملی و عقب نشینی حوثی‌ها از صنعاء و تحویل سلاح‌هایشان به یک طرف سوم تاکید کرد و گفت: وجود سلاح‌های پیشرفته و موشک‌های بالستیک در مرزهای عربستان تهدیدی غیر قابل پذیرش برای امنیت عربستان است.

وی انجام همزمان این اقدامات را در راستای آرام کردن اوضاع در یمن ضروری دانست و گفت: جنگ خونین یمن برای مدتی نامعقول ادامه یافته و زمان برای پایان این جنگ به صورت مسالمت آمیز و از راه رایزنی با عربستان و شورای همکاری خلیج فارس فرا رسیده است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در دوبی افزود: واشنگتن در راستای رعایت قطعنامه‌های شواری امنیت درباره یمن و نیز اجرای کامل نتایج گفت‌وگوی ملی و طرح کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تلاش می‌کند.

وی ادامه داد: ریاض با واشنگتن در مورد لزوم دستیابی به راه حل مسالمت آمیز و لزوم اتخاذ تمامی اقدامات لازم برای به حرکت درآوردن روند سیاسی در این کشور اتفاق نظر دارد.

وی با تاکید بر حمایت کشورش از شرکای عربستانی خود گفت: میان هر دو طرف در مورد مساله یمن توافق وجود دارد.

تگ در ادامه حوثی‌ها را به آغاز جنگ علیه عربستان با حمایت ایران متهم کرد و مدعی شد، باید این اقدامات که بحران را وخیم‌تر می‌سازد متوقف شوند.

وی در ادامه از ایران نیز خواست به "نفوذ" خود در یمن پایان دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج