۳۷۷۴۳۶
۶ نظر
۵۰۰۶
۶ نظر
۵۰۰۶
پ

احتمال وقوع زلزله مرگبار در تهران و لس آنجلس

موج ویرانگری از زلزله‌ها در سراسر جهان در سال ۲۰۱۶ دانشمندان را برآن داشته تا به پیش‌بینی درباره زلزله‌های احتمالی در جهان دست بزنند و بر اساس آخرین اظهارات، در تهران، استانبول و لس‌آنجلس احتمال وقوع زلزله مرگبار بیش از نقاط دیگر دنیا وجود دارد.

خبرگزاری تسنیم: اکسپرس نوشت: موج ویرانگری از زلزله‌ها در سراسر جهان در سال ۲۰۱۶ دانشمندان را برآن داشته تا به پیش‌بینی درباره زلزله‌های احتمالی در جهان دست بزنند و بر اساس آخرین اظهارات، در تهران، استانبول و لس‌آنجلس احتمال وقوع زلزله مرگبار بیش از نقاط دیگر دنیا وجود دارد.

بر اساس اعلام زلزله‌شناسان در سال جاری تنش میان لایه‌های تحتانی زمین و صفحات تکتونیکی نسبت به قبل افزایش یافته است.

افزایش این تنش‌ها در حال حاضر مناطقی در جنوب شرق آسیا، آمریکای جنوبی و اروپا را تحت تاثیر قرار داده که زلزله‌ اخیر ایتالیا نمونه‌ای از آنها است.

این مهم احتمال بروز زمین‌لزره‌هایی از این دست را در نقاط دیگری از کره‌زمین محتمل‌تر ساخته و موجب برخی نگرانی‌ها در سطح جهان شده است.

به گفته این زلزله‌شناسان لس‌آنجلس، تهران و استانبول سه کلان‌شهر جهان با بیشترین احتمال وقوع زلزله هستند.

در این میان تهران به دلیل قرار گرفتن در میان سه گسل بزرگ یکی از مراکز زلزله احتمالی است و جمعیت بالای این شهر و عدم رعایت نکات و موارد ایمنی در سیستم شهرسازی آن، میزان آسیب‌پذیری این کلان‌شهر را در برابر زلزله احتمالی بیشتر کرده است.

اکسپرس با اشاره به گفت‌وگوی اخیر «بهرام عکاشه»، زلزله‌شناس و استاد دانشگاه آزاد با رویترز از قول این کارشناس می‌نویسد: طی ۵۰ سال آینده احتمال وقوع زمین‌لرزه با حداقل قدرت ۶ در مقیاس امواج دورنی زمین ریشتر در تهران ۹۰ درصد است و زلزله احتمالی ممکن است ۵۰ سال دیگر یا همین امشب رخ دهد.

استانبول که در قرن بیستم، صد هزار نفر در آن به دلیل وقوع زمین لرزه‌های کوچک و بزرگ جان خود را از دست داده‌اند گزینه دیگر زلزله‌شناسان است.

جمعیت بالای این شهر و زندگی آنها درخانه‌های بدون ایمنی کافی نگران کننده است.

بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۰ انجام شد، استانبول تا سال ۲۰۳۰ شاهد یک زمین‌لرزه ۷ ریشتری خواهد بود.

«لس‌آنجلس» گزینه بعدی زلزله‌شناسان است؛ شهری که روی گسلی خطرناک به نام«سن آندریاس» (San Andreas) قرار دارد و همین موضوع وقوع زمین‌لرزه را در این شهر محتمل‌تر می‌کند.

بر اساس اعلام مرکز آزمایشات ناسا، وقوع لرزه‌های کوچک در لایه‌های زیرین این شهر موجب افزایش فشار بین این لایه‌ها شده که بخشی از این فشار که از زمین‌لرزه‌های قبلی باقی‌مانده قطعا تا آوریل سال ۲۰۱۸ به وقوع زمین لرزه‌ دیگری در این شهر خواهد انجامید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واسه زلزله به هیچ عنوان نمیشه واژه قطعا و حتما استفاده کرد . اینا همش احتماله

    • بدون نام

      خدا کنه زلزله بياد مرديم از اين زندکي نکبت

    • تهرانی

      گسل های تهران فعال شده است، بزودی زلزله بزرگی شهرمان را ویران میکند

    • اکبریان

      گسلها همان شکستگیهای پوسته زمین هستند که در نتیجه حرکت تدریجی قسمتهایی از پوسته زمین، ایجاد شده اند. هر موقع که فشار وارد بر گسل بیش از اندازه شود، پوسته زمین در محل گسل لغزش ناگهانی پیدا کرده و منجر به زلزله میشود. هر چه این لغزش ناگهانی، شدیدتر باشد، زلزله ایجاد شده نیز درجه ریشتر بالایی دارد.

    • شهروند

      قابل توجه ی کسانی که مسئولیت دارن ازجمله رئیس شهرداری وعوامل آن برای ساخت وسازهای غیراصولی وغیر مجاز که فقط پروانه دادن برای ساخت تامنبع درآمدی باشه برای گروهی فردای آینده زلزله بیادچه امکاناتی برای نجات مردم درنظرگرفتیدجواب هیچی چون اصلابه فکرمردم نبودیدخدابه دادبرسه

    • اکبریان

      هر اندازه که در یک منطقه زلزله خیز ، تعداد زلزله های با ریشتر پایین، زیادتر اتفاق بیفتد، احتمال وقوع زلزله شدید در آن منطقه کاهش میابد. در این صورت فشار وارده بر گسل، به تدریج کاهش میابد و احتمال زلزله شدیدتر روی آن گسل کاهش میابد. دلیل گسل خیز بودن کشورمان، حرکت تدریجی شبه جزیره عربستان به سمت شمال است. در نتیجه این حرکت تدریجی، به مرور زمان شکستگیهایی در پوسته زمین قسمت ایران ایجاد شده که به آنها گسل میگویند. به نظر من گسلهایی بیشتر خطرناکند که طی سالیان درازی فعالیت چندانی نداشته اند و انرژی ذخیره شده در گسل به مرور زمان افزایش یافته است و احتمال وقوع زلزله شدید روی این گسل خیلی زیاد است. چون انرژی ذخیره شده در گسل به یکباره آزاد شده و زلزله بزرگ اتفاق میفتد. ضمنا هر چه لغزش سطوح زمین در گسل، به سطح زمین نزدیکتر باشد میزان تخریب آن بیشتر بوده اما مساحت کوچکتری از سطح زمین را تحت تاثیر قرار میدهد. هر چه لغزش در محل گسل، در عمق پایینتری رخ دهد، میزان تخریب آن کاهش یافته ولی مساحت بزرگتری از سطح زمین را تحت تاثیر قرار میدهد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج