جاباما
۳۷۸۰۳۵
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

کنترل رشد مصرف بنزین بدون کارت سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از برنامه‌ریزی برای رسیدن ظرفیت پالایشگاهی کشور به سه میلیون بشکه در روز و صادرات ۱.۵ میلیون بشکه‌ای فرآورده‌های نفتی در چشم‌انداز ۱۴۰۴ خبر داد.

خبرگزاری تسنیم: عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در نشستی خبری اظهار داشت: در ۳ سال گذشته بحث کیفی‌سازی فرآورده‌ها را دنبال کردیم و موفق شدیم توزیع بنزین یورو ۴ را از ۸ کلانشهر به ۲۰ شهر افزایش دهیم؛ همچنین توزیع گازوئیل با استاندارد یورو ۴ در ۸ کلانشهر کشور انجام گرفت.

وی افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید روزانه بنزین یورو ۴ در ایران ۲۶ میلیون لیتر است که این رقم تا پایان سال با بهره‌برداری از طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه‌ بندرعباس به ۳۰ میلیون لیتر در روز می‌رسد و به تناسب آن توزیع بنزین یورو ۴ و همچنین توزیع نفت‌گاز با استاندارد یورو ۴ در شهرهای بیشتری آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه امسال برای اولین بار به صادرات پایدار ۴۰۰ هزار بشکه فرآورده‌های نفتی در روز رسیدیم، گفت: البته ظرفیت فعلی صادرات روزانه فرآورده‌های نفتی کشور ۵۰۰ هزار بشکه در روز است که در برخی اسکله‌ها و بنادر که به کار بارگیری نفت خام مشغولند به مشکلاتی در صادرات فرآورده برخوردیم که در این خصوص نیز تا پایان سال با افزایش اسکله‌های بندر ماهشهر از ۴ اسکله فعلی به ۶ اسکله، صادرات روزانه فرآورده‌های نفتی کشور به ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

کاظمی ادامه داد: معکوس کردن خطوط لوله انتقال فرآورده به سمت بنادر جنوب کشور سیاست اصلی در حال پیگیری از سوی ما است که در این خصوص با توجه به اینکه رفته رفته ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی ایران افزایش می‌یابد برنامه‌ریزی شده تا با معکوس کردن خطوط انتقال فرآورده، به جای انتقال فرآورده‌های نفتی با تانکر و خط راه‌آهن از خطوط لوله برای انتقال فرآورده‌ها به بنادر جنوب کشور استفاده شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: در این زمینه مطالعات معکوس کردن خطوط لوله تهران- اهواز و اهواز - ماهشهر و همچنین خط لوله بندرعباس - تهران در حال انجام است.

معاون وزیر نفت در خصوص کارت سوخت بنزین و گازوئیل اذعان داشت: در خصوص خودروهای گازوئیل سوز کارت سوخت متناسب با این خودروها بر مبنای ۳ پارامتر بارنامه، پیمایش و جی‌پی‌اس تهیه شده و استفاده از کارت سوخت در خودروهای گازوئیل‌سوز ادامه می‌یابد.

وی افزود: با اجرای طرح توزیع سوخت نفت، گاز براساس پیمایش، از زمان اجرای این طرح تاکنون ۸ میلیون لیتر در روز به طور متوسط کاهش مصرف نفت‌گاز داشته‌ایم.

کاظمی با بیان اینکه تصمیم نهایی برای حذف کارت سوخت بنزین با دولت است و هنوز چیزی در این زمینه ابلاغ نشده گفت: از نظر ما دیگر نیازی به کارت سوخت بنزین نداریم و این عدم نیاز را در ۱۶ ماه گذشته تست کره‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: با وجود اینکه ۱۶ ماه است که هیچ الزامی برای استفاده از کارت سوخت در جایگاه‌های عرضه وجود ندارد و مردم با کارت سوخت جایگاه‌دار سوخت‌گیری می‌کنند و با وجود اینکه رشد مصرف انرژی در کشور بیش از ۶ درصد بوده و رشد اقتصادی نیز بیش از ۴ درصد گزارش شده، رشد مصرف بنزین تنها ۳.۲ درصد بوده و این به معنای این است که رشد مصرف بنزین بدون استفاده از کارت سوخت کنترل شده است.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده ظرفیت پالایش نفت خام ایران در چشم‌انداز ۱۴۰۴ به ۳ میلیون بشکه در روز برسد، گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشگاهی، مجوز احداث به بخش خصوصی داده شده که در صورتی که در زمان مشخص شده بخش خصوصی اقدام به احداث و راه‌اندازی این ظرفیت کنند در سال ۱۴۰۴ روزانه ۳ میلیون بشکه نفت خام در داخل کشور پالایش خواهد شد که از این رقم کمتر از یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه به مصرف داخلی و حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه صادرات فرآورده‌های نفتی خواهیم داشت.

کاظمی با بیان اینکه متوسط تولید پالایشگاهی نفت کوره در ایران ۲۶ درصد است، گفت: این رقم نسبت به متوسط ۱۱ درصدی در جهان بسیار زیاد است که امیدواریم با بهره‌برداری از طرح‌های بهینه‌سازی پالایشگاه آبادان و بندرعباس این رقم به کمتر از ۲۰ درصد برسد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران توزیع هر نوع بنزین آلوده در کشور را تکذیب کرد و گفت: برخی خبرها حکایت از توزیع بنزین آلوده در استان‌های جنوبی کشور مثل بوشهر داشته که ما نیز این خبرها را در برخی سایت‌ها خوانده‌ایم اما در واقع هیچ گزارشی از توزیع بنزین آلوده در ایران به خصوص استان‌های جنوبی نداشته‌ایم.

وی افزود: واردات بنزین تماما با اکتان ۹۵ و با استاندارد یورو ۴ صورت می‌گیرد و بنزین وارداتی قبل از اینکه در داخل کشور توزیع شود ۳ مرتبه مورد آزمایش کیفیت قرار می‌گیرد.

کاظمی ادامه داد: در ۱۶۰ روز گذشته از سال ۹۵ به طور متوسط روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین وارد کشور شده که این رقم در ۳۶۵ روز سال ۹۴ به طور متوسط ۷ میلیون لیتر بنزین وارداتی بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کنیم در نیمه دوم سال جاری با به مدار بهره‌برداری آمدن طرح‌های توسعه پالایشگاه بندرعباس میزان واردات روزانه بنزین کشور به ۶ تا ۷ میلیون لیتر کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سنواتی سال ۹۴ مجوز واردات بنزین به بخش خصوصی داده شده بود، گفت: از این مجوز قانونی هیچ استفاده‌ای نشد و تاکنون ورود بخش خصوصی به بحث واردات بنزین را نداشته‌ایم.

کاظمی افزود: بنزینی که برخی تاجران در بنادر شمالی کشور وارد می‌کنند برای ارسال به بازار‌های عراق و افغانستان است و به هیچ وجه به بنزین وارد شده توسط تاجران اجازه توزیع در داخل کشور داده نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ابراز امیدواری کرد که فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان دولت یازدهم به بهره‌برداری برسد و گفت: اکنون دیگر مشکل تجهیزات و تامین مالی برای پروژه ستاره خلیج فارس نداریم و واحد بنزین‌سازی فاز نخست این پروژه در حال حاضر در مرحله نصب تجهیزات کمپرسور است و امیدواریم تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به مدار بهره‌برداری وارد شود.

وی میزان بدهی ایرلاین‌ها به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را ۹۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بخشی از این بدهی مربوط به سوخت لیتری ۳۰۰ تومان و حتی ۱۰۰ تومان است و اینکه شرکت‌های هواپیمایی اقدام به پرداخت بدهی خود نمی‌کنند جز به بی‌توجهی آنها دلیل دیگری ندارد.

کاظمی افزود: در سال ۹۵ ماهانه یک هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان باید بابت هدفمندی یارانه ها پرداخت کنیم که این رقم با ۶۷۰ میلیارد تومانی که بابت مالیات ارزش افزوده به سازمان دارایی پرداخت کنیم، چیزی در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت ماهانه می‌شود که رقم قابل توجهی است.

معاون وزیر نفت در پاسخ به اینکه "اگر زمانی با افزایش قیمت نفت، فاصله بین قیمت تمام شده بنزین و قیمت عرضه این فرآورده زیاد شود، آیا امکان بازگرداندن سامانه سوخت وجود دارد یا خیر"، گفت: این سامانه از بین نمی رود، اما اگر زمانی بخواهیم دوباره از آن استفاده کنیم، نیاز به ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه برای به روز رسانی آن است.

وی فزود: در حال حاضر قیمت ۱۰۰۰ تومانی عرضه هر لیتر بنزین در ایران، قیمتی معقول و مناسب است و دولت هیچ علاقه ای برای دو نرخی کردن این قیمت ندارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نعمت اله سبحانی

      اقای معاون وزیر لطف کنند بیان به استان ما و مشکلاتی که برای خودروهای مردم بوجود امده رو از نزدیک ببینن
      هر خودرو صدها هزار تومن هزینه روی دست مالک گذاشته ایشان چطور دورادور میگن شایعه هست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج