۳۷۸۳۱۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

مرگ نخستین سرباز ترک در سوریه

بحران سوریه هر روز پیچیده‌تر از روز قبل می‌شود و با گذشت پنج‌سال نمی‌توان چشم‌اندازی امیدبخش را برای رهایی این كشور از جنگی پنج‌ساله متصور شد. ورود تركیه به خاك سوریه، این بحران نه‌فقط وارد فاز جدیدی شده، بلكه دایره آن را گسترده‌تر از قبل كرده است. اكنون كردها هر روز به بهانه حمله آنكارا به مواضع آنان، دست به انتقام‌جویی جدیدی می‌زنند.

روزنامه شرق: بحران سوریه هر روز پیچیده‌تر از روز قبل می‌شود و با گذشت پنج‌سال نمی‌توان چشم‌اندازی امیدبخش را برای رهایی این كشور از جنگی پنج‌ساله متصور شد. ورود تركیه به خاك سوریه، این بحران نه‌فقط وارد فاز جدیدی شده، بلكه دایره آن را گسترده‌تر از قبل كرده است. اكنون كردها هر روز به بهانه حمله آنكارا به مواضع آنان، دست به انتقام‌جویی جدیدی می‌زنند.

حدود نیمه‌شب شنبه، چهار خمپاره به سمت محل ایست بازرسی پلیس در فرودگاه «دیاربکر»، بزرگ‌ترین شهر منطقه کردنشین ترکیه، در جنوب‌ شرقی این كشور شلیک شد. حزب كارگران كردستان (پ‌ك‌ك) با پذیریش مسئولیت این حمله، اعلام كرده تا زمانی كه حمله به مواضع كردها در شمال سوریه ادامه داشته باشد، تركیه رنگ آرامش به خود نخواهد دید. اما «حسین آکسوی»، فرماندار دیاربکر، می‌گوید این حمله، تلفاتی در پی نداشته است؛ در برنامه پروازهایی که از دیاربکر یا به مقصد این شهر انجام می‌شوند هم خللی ایجاد نشده است. در پی این حمله مسافران و کارمندان فرودگاه، خود را به محل‌های امن در داخل ساختمان رسانده‌اند.

نیروی زمینی ترکیه در روزهای اخیر وارد خاک سوریه شد. به گفته‌ «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری این کشور، نه‌فقط عقب‌راندن تروریست‌های داعش، بلکه پس‌زدن نیروهای کرد از مناطق مرزی ترکیه و سوریه، هدف این عملیات است.

كشته‌شدن نخستین سرباز ترك در خاك سوریه

ترکیه اعلام کرد ارتش آن کشور برای نخستین‌بار یکی از سربازان خود را در جریان کارزار سوریه، در داخل خاک آن کشور، از دست داده ‌است. آنکارا، شبه‌نظامیان کُرد را مسئول کشته‌شدن سرباز خود معرفی کرده ‌است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، یک راکت که از طرف «نیروهای دموکراتیک سوریه» پرتاب شده و تانکی را هدف قرار داده است، دلیل کشته‌شدن این سرباز ترک بوده است.

به دنبال کشته‌شدن این سرباز و زخمی‌شدن سه نفر دیگر در شمال سوریه، آتش جنگ در این منطقه شعله‌ورتر شده، به‌طوری‌که در موج جدید حملات توپخانه‌ای و هوایی ارتش ترکیه در روز گذشته، ۱۱۰ غیرنظامی کشته و زخمی شدند. حال ترکیه می‌گوید عهد کرده به عملیات خود تا آنجا ادامه دهد که همه «تهدیدهای تروریستی» را از جانب بحران سوریه برچیند؛ تهدیدهایی که هم می‌تواند به حضور داعش در پشت مرزهای این کشور تعبیر شود و هم به مشکلات آنکارا با گروه‌های کُرد.

درهمین‌حال، «یگان مدافع خلق» با انتشار توییتی اعلام کرده تمرکز این گروه بر کنترل مناطق کردنشین خواهد بود و «با وجود تلفاتی که دیده، رویکردش پرهیز از درگیری با نیروهای نظامی ترکیه» خواهد بود. این گروه همچنین تأکید می‌كند هدف اصلی این گروه مبارزه با داعش خواهد بود و نه رویارویی با نظامیان ترکیه.

ترکیه نگران آن است که کردهای سوریه مواضع خود را در مرزهای این کشور با ترکیه مستحکم کنند و مسلط‌شدن آنها بر این مناطق، به تقویت توان حزب کارگران کردستان بینجامد.
در این میان، نیروهای هوادار «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه، به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. ارتش این کشور اعلام کرد شهر «داریا»، در جنوب غربی دمشق (پایتخت)، را به‌طور کامل از مخالفان اسد پس گرفته است.

این شهر مدت‌ها نماد مقاومت در برابر نیروهای دولتی سوریه خوانده می‌شد. طبق گزاش‌های منتشرشده، افرادی که از شهر داریا خارج شده‌اند، به پناهگاه‌هایی برده می‌شوند که دولت سوریه آنها را اداره می‌کند.

این در حالی است که «احمد ابوالغیط»، دبیر کل این اتحادیه، معتقد است توافق میان دمشق و مخالفان درباره پایان محاصره شهر «داریا»، تحول نگران‌کننده‌ای است؛ هرچند به رنج غیرنظامیان بی‌گناه پایان می‌دهد، اما این توافق با نظارت سازمان ملل صورت نگرفته است. سازمان ملل متحد نیز تأكید كرده است خروج سوری‌ها از داریا باید داوطلبانه باشد. این سازمان نظارتی بر این فرایند ندارد.

مطابق توافق دولت و شورشیان، همه اتوبوس‌های حامل مخالفان، داریا را ترک کرده و به سمت شهر «ادلب» رفته‌اند که هنوز در اختیار مخالفان دولت است. در پی این مذاکرات، دولت به مخالفان اطمینان داده بود برای رفتن به شهر ادلب مسیری امن در اختیار آنها قرار گیرد. بر مبنای همین توافق، همچنین هزاران غیرنظامی نیز امکان یافته بودند از داریا خارج شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج