۳۷۸۷۵۰
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

استرالیایی ها به کمک دریاچه ارومیه آمدند

نشست مشترک ستاد احیای دریاچه ارومیه با دانشگاه ملبورن با حضور دکتر مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با هدف همکاری با دانشگاه ملبورن عصر یکشنبه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این نشست تجریشی به تفصیل درخصوص وضعیت دریاچه ارومیه و برنامه‌های ستاد برای احیای آن پرداخت.

خبرآنلاین: نشست مشترک ستاد احیای دریاچه ارومیه با دانشگاه ملبورن با حضور دکتر مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با هدف همکاری با دانشگاه ملبورن عصر یکشنبه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. در این نشست تجریشی به تفصیل درخصوص وضعیت دریاچه ارومیه و برنامه‌های ستاد برای احیای آن پرداخت.

به گزارش روابط عمومی ستاد احیای دریاچه ارومیه، در این جلسه تجارب کشور استرالیا درخصوص تخصیص آب به کشاورزان، سیاست‌های دولت در حکمرانی محلی آب و چگونگی تعیین سقف برای مصرف آب در بخش کشاورزی بازگو شد. همچنین مطرح شد حکمرانی آب و تخصیص آب وابسته به مسائل متفاوتی است که بسته به مساحت زمین های کشاورزی، سرانه زمین، آب و هوا و فرهنگ و دانش منطقه دارد.

کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی به شرط عدم توسعه زمین های کشاورزی از جمله موضوعات دیگری بود که در این نشست مورد توجه قرار گرفت و راه حلی برای رسیدن حقآب دریاچه ارومیه به بدنه این دریاچه محسوب شد که در خصوص همکاری کشاورزان در بالادست و پایین دست رودخانه ها نیز به تبادل نظر پرداختند.

استفاده از تجارب استالیا برای احیا دریاچه ارومیه

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه درمورد محورهای اصلی این نشست به خبرنگار ما گفت: این جلسه پیرو هماهنگی بود كه بین دو دولت ایران واسترالیا در رابطه با ایجاد یك مركز تحقیقاتی مشترك در زمینه آب صورت گرفته است. او در ادامه افزود: از دانشگاه ملبورن استرالیا كه دانشگاه بسیار پیشرفته است و از بخش ایران هم دانشگاه شریف با محوریت موضوع دریاچه ارومیه تلاش برای این گردهمایی انجام شده است، چرا كه زمانی كه دو مجموعه می خواهند با هم كار كنند باید موضوعات مشترک و پروژه‌های واقعی در میان باشد.

تجریشی با اشاره به این موضوع كه دریاچه ارومیه برای تیم هفت نفره دانشگاه ملبورن بسیار حائز اهمیت است، اظهار كرد: استرالیایی‌ها به دلیل اهمیت این موضوع درخواست كردند كه تعاملات بین دو كشور كه از طریق دو دانشگاه انجام می‌شود ابتدا در رابطه با مسائل واقعی شکل‌گیری گردد.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه اظهارات خود عنوان كرد: ایرانی ها دریاچه ارومیه و استرالیایی ها هم یك حوزه به نام «موری دالدینگ» دارند كه همانند دریاچه ارومیه با مشكلات کمبود آب، مصرف اصلی آب توسط بخش کشاورزی و چالش‌های تامین آب برای نیازهای زیست‌محیطی و همچنین نوسانات اقلیم دست و پنجه نرم می كنند. او افزود: بنابراین عمده بحث های كه در این جلسه مورد توجه قرار گرفت در رابطه با تبیین مشكلات ما؛ تجربه آنان در استرالیا و هچنین چین بود برای شروع كار مشترك روی چه می‌توانیم با یکدیگر همکاری کنیم.

تجریشی در تشریح فضای این گردهمایی عنوان كرد: بنابراین می توان گفت جلسه امروز به منظور آشنایی اولیه با مشکلات دریاچه و حوضه آبریز برگزار شده و آنان امروز و فردا بازدیدی از دریاچه ارومیه خواهند داشت و با پروژه ها و اقدامات انجام شده آشنا خواهند شد. او ادامه داد: استرالیایی ها روز سه شنبه به تهران باز می گردند و نمایندگانی از تعدادی از مراكز تحقیقاتی مربوط به آب و کشاورزی در کشور، به تشریح توانمندی‌های خود در حضور آنان می‌پردازند. همچنین در ادامه این برنامه‌ها در بعدازظهر این روز ۴ معاون وزیر در رابطه با اهمیت آب از دیدگاه های مختلف به بحث و بررسی خواهند پرداخت و همکارانمان از دانشگاه ملبورن هم تجربه خود را در استرالیا و همچنین تجربیات مفید خود را كه با كشور چین داشته اند ارائه می كنند.

مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطر نشان كرد: در روز چهارشنبه نیز همکاران از دانشگاه و ستاد گردهم خواهند آمد تا ببینند چگونه می توان به یك نقشه راه برای شروع فعالیت این مركز تحقیقات مشترك رسید و اینكه این همکاری چه الزاماتی نیاز دارد و در چه زمینه‌هایی با یكدیگر می‌توانیم فعالیت‌ها و همکاری مشترک را ادامه دهیم.

همکاری های مشترک دوجانبه

همچنین دكتر عباس رجبی فرد، كه رییس دانشكده زیرساخت دانشگاه ملبورن استرالیا است با ما به گفت وگو نشست. رییس ایرانی این دانشکده درخصوص همكاری های مشترك با دانشگاه صنعتی شریف گفت: بحثی كه امروز ما با دانشگاه شریف داریم، حدود ۴ ماه است كه شروع شده است. او در ادامه اظهار كرد: یكی از زمینه های بسیار حساس و مهم برای دو كشور، بحث آب است و این بازدید دومی است كه هیات فنی دانشگاه ملبورن برای این كار در تهران حضور دارد.

رجبی فرد درخصوص تصمیم دوجانبه ایرانی- استرالیایی ها عنوان كرد: تصمیمی گرفته شده كه حول محور آب، این زمینه همكاری را توسعه دهیم به نحوی كه مشارکت دستگاه های مختلف، دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی را داشته باشیم . البته پیرامون آن مسائلی مانند برنامه ریزی های شهری، بحث های ساخت و ساز، بحث های بهداشت و موارد دیگر را نیز بتوانیم پیش ببریم.

او در ادامه گفت: هدف دو طرف، ایجاد یک مرکز تحقیقات مشترک است که بتواند برای تحقیقات چند حوزه ای کمک کند و بتوانیم از تجارب یکدیگر در حل مسایل مشترک استفاده کنیم.

رییس دانشکده زیرساخت دانشگاه ملبورن استرالیا خاطر نشان کرد: روی بحث آب در استرالیا بسیار کار شده است و با توجه به اینکه اقلیم مختلف این کشور بسیار شبیه به مناطق مختلف ایران است، می تواند زمینه های تحقیقاتی و مدل های که انجام گرفته و بهینه سازی های که در حوزه آب در استرالیا صورت گرفته را در ایران پیاده سازی کرد. او افزود: ما تجارب مختلفی با مرکز مشترک چین، هند و آمریکا داریم و در این زمینه می توانیم به ایران هم کمک کنیم و به صورت مشترک و با همکاری یکدیگر کار را پیش ببریم.

رجبی فرد درخصوص نتایجی که از این جلسات حاصل شده گفت: نتایجی که تا به حال کسب شده این است که نشستی با دانشگاه تهران و دانشگاه صنعتی شریف داشتیم و همچنین بازدیدی از دریاچه ارومیه خواهیم داشت سپس روز سه شنبه نشستی با تمام سازمان های مربوطه برگزار می شود تا تمام مدل ها و اقدامات کشور استرالیا با ایران تبادل شود. او ادامه داد: امیدواریم بتوانیم چارچوب زمینه ایجاد مرکز مشترک را فراهم کنیم.

همچنین دکتر فرشاد فاطمی، رییس كمیته اقتصادی ستاد نیز یکی دیگر از سخنران این نشست بود. دکتر حمیدی، رییس کمیته اجتماعی فرهنگی ستاد و دکتر احمدی، رییس کارگروه سامانه تصمیم یار حوضه دریاچه ارومیه نیز پس از سخنرانی دکتر تجریشی اهم فعالیت های صورت گرفته در مجموعه خود را ارائه کردند. پس از ارائه ها نیز پرسش و پاسخ پیرامون فعالیت های ستاد احیا دریاچه ارومیه صورت گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد حسین

      ما بر خلاف آنچه را که هیاهو میشود و گفته میشود برنامه و برنامه ریز نداریم با مدیریت ضعیفمان می خشکانیم و برهوت و خراب میکنیم با ادعایمان دنیا را حریفیم و بحساب نمی آوریم نهایتا به وقت استیصال دست به دامن استرالیا و غیره میشویم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج