جاباما
۳۷۸۹۸۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

امضای تفاهم نامه با توتال و لینده

در حالی که دولت و وزارت نفت همواره به دنبال بهبود بخش انرژی و افزایش صادرات مشتقات نفتی هستند، دیروز معاون وزیر نفت در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، از امضای توافق با دو شرکت بزرگ توتال و لینده خبر داد.

روزنامه آرمان امروز: در حالی که دولت و وزارت نفت همواره به دنبال بهبود بخش انرژی و افزایش صادرات مشتقات نفتی هستند، دیروز معاون وزیر نفت در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت برگزار شد، از امضای توافق با دو شرکت بزرگ توتال و لینده خبر داد.

در حال حاضر صنعت پتروشیمی کشورمان نیاز شدیدی به تامین مالی و سرمایه‌گذاران خارجی دارد، چرا که برای راه‌اندازی و ادامه فعالیت برخی از طرح‌های باقیمانده در حوزه انرژی نیازمند ۲۲ میلیون یورو سرمایه هستیم. پس از برجام این فرصت به دست آمد تا بتوانیم مشکلات مربوط به تامین مالی و انتقال تکنولوژی را از طریق تعامل با شرکت های بزگ جهانی برطرف کنیم. معاون وزیر نفت با بیان اینکه بعد از برجام مسیر برای توسعه صنعت پتروشیمی و همچنین صادرات آن باز شده است، گفت: از سال گذشته تاکنون سرمایه‌گذاران خارجی زیادی برای توسعه این صنعت وارد مذاکره با ما شده‌اند.

مرضیه شاهدایی اظهار داشت: طی سه سال گذشته ۵/۱۵ درصد و در سال گذشته هفت درصد به لحاظ تولید رشد داشته‌ایم و همچنین میزان صادرات در سه سال گذشته ۴۶ درصد و در سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است. او تصریح کرد: اکنون طرح‌هایی که در دست اجرا بوده به مرحله بهره‌برداری می‌رسند و تعدادی نیز در شرف افتتاح هستند که از جمله آنها پتروشیمی تخت جمشید، لرستان، ماهشهر، فاز دو کاویان در ارومیه، اوره آمونیاک مرو دشت، اتیلن غرب و پلی‌اتیلن مهاباد طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسند که این تعداد مجموعا چهار میلیون تن به ظرفیت تولید کشور اضافه کرده و برای توسعه آنها نیز دو هزار و ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع ملی پتروشیمی ادامه داد: از هفت طرح یاد شده پنج طرح افتتاح و دو طرح نیز آماده افتتاح است که البته به تولید و صادرات رسیده اند، بنابراین تمامی هفت طرح تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. شاهدایی خاطرنشان کرد: پتروشیمی صنعتی است که سرمایه‌گذاری بالایی لازم دارد، به‌طوری که برآورد کرده‌ایم که ۵۵ طرحی که تعریف کرده‌ایم اگر ۱۵ طرح تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برسند، ۴۰ طرح باقی می‌ماند که برای تکمیل آنها ۲۲ میلیون یورو سرمایه نیاز داریم. معاون وزیر نفت همچنین گفت: ۲۸ طرح تعریف کرده‌ایم که برای تکمیل آنها ۱۰ سال زمان و ۳۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری نیاز داریم. بنابراین برای این میزان سرمایه‌گذاری منابع داخلی کافی نیست و نیاز به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی داریم.

بنابراین تلاش می‌کنیم که جذب سرمایه‌گذاری داشته باشیم و در این راستا از وزارتخانه و دولت برنامه‌های تشویقی را پیش‌بینی کرده‌ایم. شاهدایی تصریح کرد:از جمله مشوق‌های ما برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی تثبیت نرخ خوراک بوده تا سرمایه‌گذار بتواند بر اساس فرمول ارائه‌شده برنامه‌ریزی کند و همچنین در نظر داریم که هاب جدید سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم تا سرمایه‌گذاران از مزیت مناطق ویژه برخوردار شده که در این راستا در حال حاضر مناطق عسلویه و ماهشهر را داریم و بنا داریم که منطقه چابهار، انرژی پارسیان و جاسک را نیز به این مناطق توسعه اضافه کنیم.

او با اشاره به مذاکرات انجام شده طی ماه‌های گذشته افزود: ما در حال حاضر با شرکت توتال و لینده مذاکرات و تفاهمنامه امضا کردیم و در آینده نیز دو تفاهمنامه به مرحله اجرا درمی‌آید. شاهدایی افزود: فعلا تفاهمنامه‌ها یک ساله و ۱۴ ماهه است و بعد از آن منجر به قرارداد می‌شود. مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پاسخ به سوالی درباره سقف قرارداد با دو شرکت توتال و لینده بیان داشت:‌ سقف تفاهمنامه با توتال هنوز مشخص نشده و این شرکت فقط می‌خواست در زمینه تامین خوراک مطمئن باشد که ما خوراک اتان و مایع را معرفی کردیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج