جاباما
۳۷۹۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۲
۷ نظر
۵۰۰۲
پ

وزیر اقتصاد: شاخص فلاکت را کم کردیم

با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری دولت دوازدهم و بالاگرفتن رقابت‌های سیاسی، مخالفان دولت هجمه‌های تندی علیه عملکرد اقتصادی حسن روحانی وارد می‌کنند. اتهاماتی که اعضای اقتصادی کابینه آن را سیاسی می‌داند.

روزنامه شهروند: با نزدیک‌شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری دولت دوازدهم و بالاگرفتن رقابت‌های سیاسی، مخالفان دولت هجمه‌های تندی علیه عملکرد اقتصادی حسن روحانی وارد می‌کنند. اتهاماتی که اعضای اقتصادی کابینه آن را سیاسی می‌داند.

حالا به دنبال اظهارنظرهای نعمت‌زاده و ربیعی دراین خصوص، علی طیب‌نیا با ارایه آماری تمام‌قد به دفاع از عملکرد اقتصادی دولت پرداخت. وزیر امور اقتصادی و دارایی می‌گوید که مهم‌ترین دستاورد دولت جایگزین کردن آرامش در اقتصاد به جای بی‌ثباتی و هیجانات گذشته است. این آرامش اما درحالی رخ داد که افت شدید قیمت نفت اقتصاد کشورهای تولید‌کننده را با چالش مواجه کرده بود، اما براساس آمار صندوق بین‌المللی پول، ایران کمترین تأثیر را از کاهش قیمت نفت داشته و این به معنای این است که ایران نسبت به تکان‌های خارجی درحوزه اقتصادی، آسیب‌پذیری‌اش کاهش یافته است.

کاهش قابل توجه شاخص فلاکت

وزیر اقتصاد تأکید کرد: شاخص فلاکت جمع نرخ بیکاری و تورم است که در‌ سال ۹۲ و ۹۱ به عدد بالایی رسیده بود، اما با اتخاذ سیاست‌های مناسب این شاخص به میزان زیادی کاهش یافته و حتی از متوسط کشور در سال‌های گذشته کمتر شده است. وی درخصوص رکود افزود: رکود به وضعیتی گفته می‌شود که یک کشور برای ٣ فصل متوالی رشد منفی داشته باشد، به‌طوری که ما در‌ سال ۹۱ و ۹۲ برای ٨ فصل رشد اقتصادی منفی داشتیم.

این عضو کابینه یازدهم در بخش دیگری از سخنان خود گریزی هم به روند اجرای اصل ٤٤ اساسی زد و گفت: براساس برآوردها، تنها حدود ۱۳‌درصد از واگذاری‌های انجام‌شده به بخش خصوصی واقعی و بقیه شبه‌دولتی بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که سرمایه‌گذاری مستقیم یکی از راه‌های سرمایه‌گذاری خارجی است، گفت: برای امسال ۷‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را برنامه‌ریزی کرده بودیم که تا امروز حدود ۴‌میلیارد دلار آن را جلب کردیم و این درحوزه‌های غیرنفتی است.

مشکلی برای دریافت پول نفت نداریم

طیب‌نیا با بیان این‌که آثار برجام به تدریج درحال ظهور است، ادامه داد: اکنون پول فروش نفت را با ارزهای معتبر دریافت می‌کنیم و مجبور نیستیم در قبال آن، کالا یا ارزهای نامعتبر دریافت کنیم و توانسته‌ایم منابع را به حساب‌های بانکی خودمان واریز کنیم. او در پاسخ به این پرسش که آیا ارز ناشی از فروش نفت به داخل کشور وارد می‌شود؟ گفت: دلیلی ندارد ارز را وارد کشور کنیم، به اندازه‌ای که فروش نفت انجام می‌دهیم، درجهان اسکناس وجود ندارد و معمولا مبادلات در بانک انجام می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که پول ناشی از فروش نفت تحت کنترل و اراده ما است و کاملا می‌توانیم از آن استفاده کنیم، گفت: به همان میزان کسانی که معتقدند برجام هیچ ثمری برای ایران نداشت، در اشتباهند. آنهایی هم که تصور می‌کنند برجام به تنهایی نسخه شفابخش معجزه‌آفرین برای اقتصاد ایران است، هم در اشتباه هستند. وزیر اقتصادی و دارایی درباره قرارداد بانک مرکزی کشورمان با FATF گفت: این یک سازمان بین‌المللی است که اکنون حدود ۱۹۲ کشور یا مستقیما به آن یا سازمان‌های منطقه‌ای او پیوسته‌اند که مسئولیت آن هدایت مسائل مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریزم است.

وی افزود: تصور برخی این بود که معنی موافقتنامه بانک مرکزی با سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی و کارگروه ویژه اقدام مالی آن F.A.T.F این است که این سازمان اشراف اطلاعاتی نسبت به ما پیدا می‌کند، درحالی ‌که این سازمان هیچ‌گونه بانک اطلاعاتی ندارد و هیچ اطلاعاتی از سیستم بانکی کشورمان دراختیارش قرار نمی‌دهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • دروغگویان

      ای فلک زده کجا ست چرا ما مردم کم شدنشو نمیبینیم

    • امین

      فقط حرف و مصاحبه های الکی و بالا و پائین کردن اعدادوارقام و ارائه اطلاعات غلط به مردم !!!

    • ایمان

      همه با هم. همه چیز ارومه ما چه قد خوشحالیم تو به ما یارانه دادی از حساب معلومه. همه چیز ارومه غصه ها خوابیده.......

    • مریم

      تعریفت از فلاکت چیه

    • سوسنگرد

      خخخخ بازم دروغ

    • بدون نام

      در زمان ایشون کارهای خوبی انجام شده و برنامه های بسیار بهتری هم برای آینده دارند که همگی نشان از نبوغ اقتصادی یکی از شریف‌ترین و توانمندترین وزرای اقتصاد دنیا داره، به ایشون مهلت ۵ ساله داده بشه مشکل بی کاری رو حل خواهد کرد بدون شک میگم

    • بدون نام

      وزیر دارایی از بکاربردن لفظ فلاکت برای مردم کشورش خجالت نمیکشد؟ ......

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج