جاباما
۳۷۹۰۳۶
۱۰ نظر
۵۰۶۰
۱۰ نظر
۵۰۶۰
پ

خدشه به «حریم سلطان»

بازیگران درجه چندم در «دور همی»!

«دورهمی» با اینکه به دلیل محبوبیت مهران مدیری، امکان دعوت از مهمان های بزرگ و سطح بالا را در عرصه های مختلف دارد اما دست روی بازیگران درجه چندم می گذارد.

روزنامه هفت صبح - مرجان فاطمی: «دورهمی» با اینکه به دلیل محبوبیت مهران مدیری، امکان دعوت از مهمان های بزرگ و سطح بالا را در عرصه های مختلف دارد اما دست روی بازیگران درجه چندم می گذارد. این مسئله را بررسی می کنیم.

«دورهمی» مهران مدیری، این روزها جزو پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون است و خیلی ها حتی معتقدند که «خندوانه» رامبد جوان را هم به لحاظ جذب مخاطب جا گذاشته. همه آنهایی که این برنامه را دیده اند یا جزو مخاطبان پر و پاقرص آن هستند، معتقدند مهمترین عنصر جذابیت برنامه، استندآپ کمدی ها و گفت و گوهای خود مهران مدیری است. یعنی هر چقدر هم که آیتم های نمایشی یا سایر بخش ها ضعف داشته باشد، این استندآپ کمدی ها با شیوه پرسش سوالات توسط مدیری، آنقدر قوی است که خود به خود آن ضعف ها را می پوشاند.

مهران مدیری مهره کاربلدی است. قدرت بالایی در گفت و گو دارد و از طرفی، چهره ای است که هر کسی دلش می خواهد رو به روی او بنشیند و با او گپ بزند. حالا سوال اینجاست که چرا مهمان های برنامه، از بین بازیگرانی با کارنامه نه چندان پربار انتخاب می شوند؟

بازیگران درجه چندم در «دور همی»!
چرا بزرگان نیستند؟

مهران مدیری، مهم ترین مهره کمدی تلویزیون ایران است. کارگردانی است که همیشه چند مرحله ای فراتر از دوره و زمانه خودش حرکت کرده، وارد بحث های جنجالی شده، به موقع انتقاد کرده، به مسائل روز واکنش نشان داده و خلاصه به عنوان شخصیتی اثرگذار توی ذهن همه مانده است. قطعا نشستن و گفت و گو کردن با این شخصیت، برای خیلی ها جذاب است.
بازیگران تراز اول، کارگردان های مطرح، چهره های مهم سینما، تلویزیون، موسیقی، ورزش و.... همگی طالب گفت و گو با او هستند. قطعا راحت حاضر می شوند مقابلش بنشینند و وارد بحث جدی با او شوند اما واقعا چه اتفاقی می افتد که سر و کله بازیگران درجه چندم در برنامه مهران مدیری پیدا می شود؟

تمایل به گفت و گو با کوچکترها

یکی از شانس های برنامه «دورهمی» این است که پخش هر شبی ندارد و نیازی نیست که برای هر شب دنبال مهمان بگردد. بنابراین جذب مهمان درجه یک در این برنامه به نسبت «خندوانه» راحت تر است. چون عوامل یک هفته وقت دارند که مهمان ها را دستچین کنند و گفت و گو را پیش ببرند. در این صورت نمی توان گفت علت انتخاب این بازیگران نه چندان مطرح، صرفا کمبود زمان یا عدم تمایل بزرگان برای شرکت در برنامه است. پس این مسئله باید دلایل دیگری داشته باشد.

یکی از این دلایل می تواند تمایل خود مهران مدیری به گفت و گو با گزینه های ساده تر باشد. درست است که مخاطبان نسبت به گفت و گوی مهران مدیری با افرادی مثل علی پروین، رضا رشیدپور، محمد مایلی کهن، جمشید مشایخی و... واکنش مثبتی نشان دادند اما گویا خودش تمایل دارد مقابل مهره هایی بنشیند که به لحاظ جایگاه در سطحی پایین تر از خودش قرار دارند. شاید مدیری گمان می کند که در این صورت، خودش بیشتر دیده می شود.

بازیگران درجه چندم در «دور همی»!
چرا این مهمان ها؟

بازیگرانی مثل نفیسه روشن، نرگس محمدی، سیاوش خیرابی، کامران تفتی یا... مدام در تمام برنامه های زنده و مناسبتی تلویزیون ظاهر می شوند. مخاطبان بارها آنها را در برنامه های مختلف دیده اند و پای صحبت هایشان نشسته اند. آنها مگر چه کارنامه پرباری دارند که بعد از حضور در این همه برنامه، حالا بخواهند جلوی مهران مدیری بنشینند؟

حتی اگر فرض بگیریم که برنامه برای جذب بازیگر یا کارگردان درجه یک برای گفت و گوها با مشکل رو به روست باز هم چه اصراری وجود دارد که حتما یک بازیگر در استودیو حضور پیدا کند. «دورهمی» با همان استندآپ کمدی، آیتم های نمایشی یا تعامل با تماشاگران، به اندازه کافی جذاب است. حالا اینکه مهران مدیری از این بازیگران چه سوالاتی بپرسد چه اهمیتی دارد؟
مراعات حال مهمان

در اینکه گفت و گوهای مهران مدیری در هر صورتی جذاب است که شکی نیست. حتی اگر طرف مقابلش یک بازیگر جوان و کم سابقه باشد باز هم خوب می داند چطور سوال بپرسد، چطور او را وادار به پاسخگویی درباره حواشی کند و مسیر مصاحبه را به چه سمت و سویی ببرد که ماحصلش جذاب از آب دربیاید.
با این حال اما در مواجهه با تمام این بازیگران سعی می کند با نرمش خاصی جلو برود و به اصطلاح، هوای مهمان را داشته باشد. در صورتی که شاید مخاطب انتظار دارد حالا که مهران مدیری مقابل این بازیگران قرار گرفته، مسیر مصاحبه یک مقدار چالشی تر باشد.

به همین دلیل هم هست که بعضی از این بازیگران به خودشان اجازه می دهند، در مواجهه با مدیری، یک مقدار بیش از حد خودشان را سطح بالا بدانند. مثلا نرگس محمدی در پاسخ به این سوال مدیری که از 100 به بازیگری خودت چه نمره ای می دهی؟ جواب می دهد 100! طبیعتا بازیگران بزرگ سینما و تلویزیون هم در مواجهه با این سوال چنین جوابی نمی دهند. درست زمانی که مخاطب انتظار دارد مدیری در جواب این مسئله، پاسخ بامزه ای بدهد، کاملا مراعات مهمان را می کند و اجازه می دهند او خودش را بسیار بالاتر از جایگاهی که دارد تصور کند.

بازیگران درجه چندم در «دور همی»!
پایین آمدن وزن برنامه

یکی از جذاب ترین گفت و گوهای مهران مدیری در «دورهمی»، زمانی اتفاق افتاد که برانکو ایوانکوویچ بعد از دربی مهمان این برنامه شد. مدیری، گفت و گوی بسیار خوبی با او انجام داد و درواقع انتظارات مخاطبان را از گفت و گوها بالا برد. وقتی مدیری دست روی گزینه هایی مثل برانکو، علی پروین، پرویز کردوانی، احمد رسول زاده و....می گذارد و بهترین مصاحبه ها را با آنها انجم می دهد، حتما می تواند پای بزرگان دیگر را هم به استودیو باز کند.

قطعا چهره های مهم و درجه یک که به برنامه های دیگر نمی روند، می توانند حرف های مهمی برای گفتن در «دورهمی» داشته باشند؛ حرف هایی که شاید تاحالا در هیچ جایی مطرح نشده باشد.
حالا وقتی خواننده ها و بازیگران درجه چندم به برنامه دعوت می شوند و در مجموع، مهمان ها وزن مناسبی ندارند، از یک جایی به بعد، «دورهمی» دیگر به عنوان یک برنامه قدرتمند مورد توجه قرار نمی گیرد. طبیعتا مهمان های درجه یک هم ترجیح می دهند از حضور در این برنامه انصراف دهند و عرصه را به جوان ترها واگذار کنند؛ جوان ترهایی که متاسفانه از میان بهترین ها انتخاب نمی شوند.
بازیگران درجه چندم در «دور همی»!
چرا مردم عادی نیستند؟

همه آنهایی که برنامه «ببخشید شما»ی مهران مدیری را دیده اند، خوب به یاد دارند که مدیری که در آن برنامه با صاحب مشاغل مختلف گپ می زد، گفت و گوهای مدیر رد آن برنامه، به شدت جذاب بود. درواقع مدیری هم مثل احسان علیخانی، توانایی این را دارد که مقابل افراد عادی جامعه بنشیند و مصاحبه ای جذاب روانه آنتن کند. خب وقتی این توانایی وجود دارد، چرا باید دست روی چنین گزینه هایی گذاشته شود؟

در یکی از قسمت های «دورهمی»، مدیری از معلم دفاع شخصی خودش دعوت کرد به برنامه بیاید. طبیعتا هیچ کس این مربی را نمی شناخت و ابتدا همه خیال می کردند یکی از بدترین برنامه ها به نظر برسد اما نهایتا، یکی از بهترین برنامه های «دورهمی» در همین قسمت رقم خورد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صمد

      دور همی برنامه لوس و به دردنخوری هست.

    • بدون نام

      دورهمی خیلی برنامه خوبیه و آقای مدیری خیلی از حقایق سیاسی و اجتماعی و ... را در قالب طنز بیان میکنه و حرف مردم را میزنه فقط اگه بازیگرای بهتری را دعوت کنن دیگه خیلی عالی میشه و تو بخش نمایشم سروش جمشیدی عالیه

    • golbahar

      موافقم ک مهموناش بیخود شدن مخصوصا این اواخر متناشم ضعیف شده دیشبم ک افتضاح بود اون دختره آوای باران اسمشم نمیدونم چیه کی بود آورده بود اونقدم لات بود؟! :/ مهمونای خندوانه بهتر و متنوعترن

    • مازیار

      دورهمی خیلی قشنگ وبرطرفداره/هرچه باشه ازخیلی سریالاآبکی وبدردنخوربهتره/آقای مدیری کارش درسته

    • بدون نام

      حالا انگار مهران مدیری کیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما خودتو معرفی کن اشنا بشیم

    • 6adi

      آقای مدیری واقعا کارش درسته
      درود بهش..

    • بدون نام

      اقای مدیری ازهوش فوق العاده ای برخوردارن درتمام عمرهنریشون دراوج بودن وهستندخواهشا باادمای معمولی مقایسشون نکنید

    • بی نام

      درشان آقای مدیری نیست که با بازیگرانی مثل آزاده زارعی مصاحبه کند لطفا ازبازیگران مطرح وپیشکسوت دعوت کنید

    • بدون نام

      کاش شهرام حقیقت دوست عزیز رو دعوت کنند...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج