۳۷۹۴۸۶
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

جهانگیری: اگر ایران مقابل داعش نمی ایستاد، پایتخت برخی کشورها در اختیار داعش بود

معاون اول رییس جمهور: امروز همه به این باور رسیده اند که برای امنیت سازی و ثبات سازی در منطقه چاره ای جز مشارکت ایران وجود ندارد و اگر ایران در مقابل داعش نمی ایستاد، امروز پایتخت برخی کشورهای منطقه در اختیار این گروه تروریستی بود.

خبرگزاری ایلنا: اسحاق جهانگیری عصر امروز (سه شنبه)در بخش پایانی سفر یکروزه خود به استان آذربایجان شرقی در جلسه اقتصاد مقاومتی این استان گزارشی از عملکرد دولت در سه سال گذشته در بخشهای مختلف ارائه و خاطرنشان کرد: آنچه مهم است این است که کشور پیشرفت‌های خوبی داشته است و توانسته ایم از برخی مشکلات عبور کنیم.

وی با تاکید بر اینکه عبور از مسائل و مشکلات جز با اتکاء به سرمایه اجتماعی میسر نیست تصریح کرد: بزرگترین سرمایه ای که در اختیار مسئولان کشور قرار دارد اعتماد مردم و امید آنها به آینده است که باید از این اعتماد و امید حفاظت و حراست کنیم.

معاون اول رییس جمهور افزود: وقتی مردم نسبت به آینده امیدوار باشند برخی مشکلات بسیار بزرگ که مدیران کشور باید برای آن بسیار هزینه و وقت صرف کنند، به آسانی قابل حل است.

جهانگیری وضعیت کشور را در بخش های مختلف مناسب و قابل قبول توصیف کرد و افزود: متاسفانه عده ای اصرار دارند وضعیت کشور را نامطلوب نشان دهند و مردم را نسبت به جمهوری اسلامی ایران دلسرد کنند و تصور می کنند که دلسرد شدن مردم به نفع جناح خودشان است اما غافل هستند که اگر مردم نسبت به نظام دلسرد شوند در واقع نسبت به همه دلسرد می شوند.

وی در ادامه با اشاره به پرونده هسته ای کشور و عملکرد مثبت دولت در حل این پرونده تصریح کرد: اینکه طرف مقابل به همه تعهدات خود عمل نکند موضوع عجیبی نیست زیرا خوی استکباری آنها باعث می شود که اگر بتوانند اخلال کنند اما ما باید با هوشیاری تلاش کنیم و پیگیری کنیم تا همه بخش های تعهدات عملی شود.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ایران در منطقه ای ناامن و بسیار حساس واقع شده است بر ضرورت قدرشناسی از عملکرد نیروهای مسلح و امنیتی کشور و ثبات و آرامشی که در کشور وجود دارد تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید داشتند و فرمودند که امنیت از نعمت هایی است که تا از بین نرود قدر آن شناخته نمی شود.

جهانگیری ادامه داد: کشورهای اطراف ما نظیر بحرین ، عراق، یمن، پاکستان، افغانستان و ... امروز مشکلات متعددی در زمینه امنیت دارند و کانون ثبات و امنیت در منطقه ایران است و مردم ما کمترین دغدغه نسبت به امنیت ندارند.

وی اظهار داشت: در شرایطی که کشور از امنیت و ثبات مناسبی برخوردار است، مهمترین کار ما این است که اقتصاد کشور را به حرکت درآوریم. دستاوردهای حاصل شده در بخش اقتصادی قابل توجه است و نباید کوچک شمرده شوند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در سال ۹۰ درآمدهای ارزی کشور۱۱۸ میلیارد دلار بود اما امسال این درآمد حداکثر به ۳۰ میلیارد دلار می رسد. اگر فروش نفت هنوز همانند زمان تحریم ۱ میلیون بشکه بود حتی به همین درآمد ۳۰ میلیارد دلاری نیز نمی رسیدیم اما خوشبختانه امروز ۲ میلیون و پانصد و هفتاد هزار بشکه نفت صادر می شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی دقیق دولت برای آماده سازی صنعت نفت به منظور افزایش تولید پس از رفع تحریم ها خاطرنشان کرد: قبل از اجرای برجام همه مقدمات لازم برای افزایش تولید و ظرفیت نفت انجام شد و به محض اجرای برجام تولید و صادرات نفت کشور به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد به گونه ای که هیچ کس تصور نمی کرد ایران بتواند ظرف چند ماه میزان تولید خود را به میزان قبل از تحریم ها برساند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات دولت تدبیر و امید در زمینه ثبات سازی در اقتصاد کشور گفت: در سال ۹۲ که اقتصاد کشور متلاطم شده بود قیمت ارز بصورت لحظه ای تغییر می کرد و ارز کشور را در بازار تزریق کردند تا قیمت آن را پایین بیاورند.

وی با اشاره به اینکه ظرف ۱۷ ماه ۲۲ میلیارد دلار ارز مملکت را در دبی و استانبول عرضه کردند تا قیمت ارز را کاهش دهند افزود: وقتی این سخنان گفته می شود، برخی می گویند مگر سوپرمارکت است که به این راحتی ارز کشور را بفروشند اما دقیقاً به همین شیوه نسبت به این کار اقدام کردند و منجر به افزایش تورم و مشکلات متعددی در اقتصاد کشور شد.

جهانگیری همچنین با اشاره به کاهش بهای نفت و تاثیر منفی این اتفاق در اقتصاد بسیاری از کشورهای نفت خیز افزود: بسیاری از کشورهای نفت خیز با کاهش ارزش پول ملی مواجه شدند اما در ایران این موضوع به نحو مطلوبی مدیریت شد.

وی یکی از دلایل موفقیت عدم تاثیر پذیری اقتصاد ایران از کاهش بهای نفت را اعتماد مردم به مدیریت و آینده کشور ارزیابی کرد و گفت: این اعتماد باعث شد مردم به بازارها هجوم نبرند و به همین دلیل است که تاکید می کنیم باید قدر اعتماد مردم دانسته شود و از آن حفاظت گردد.

معاون اول رییس جمهور دلیل دیگر این موفقیت را مدیریت صحیح و سیاست گذاری مطلوب دولت دانست و گفت: دولت با سیاست گذاری های درست مانع از تلاطم در اقتصاد کشور شد.

جهانگیری همچنین با اشاره به اینکه در سال ۹۲ ذخیره گندم در بسیاری از استان های کشور کاهش یافته بود و در برخی مناطق به سه روز رسیده بود اظهار داشت: برخلاف تصور برخی افراد که می گویند دولت نگاه به خارج دارد، با اینکه در حال گفتگو و مذاکره بودیم، در همان مقطع تصمیم گرفته شد که ذخیره کالاهای اساسی باید حتماً شش ماه باشد. در بخش کشاورزی نیز با برنامه ریزی های دولت تدبیر و امید به نقطه ای رسیده ایم که در سال ۹۱، ۶.۷ میلیون تن گندم وارد کشور شد اما امسال واردات گندم به صفر رسیده است. در سایر بخش ها هم همینطور است و حجم طرح های افتتاح شده در هفته دولت بسیار قابل توجه است.

وی در ادامه با تاکید براینکه اقتصاد کشور از این پس نیازمند سیاست های عالمانه است افزود: خوشبختانه این سیاست ها از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و در اختیار دولت قرار گرفت.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه استانی همانند آذربایجان شرقی باید از هر نظر پیشتاز باشد گفت: مردم این استان از هر جهت در تاریخ پیشتاز بوده اند و یکی از افتخارات مردم ایران آذربایجان غیور است.

جهانگیری استان آذربایجان شرقی را مهمترین استان صنعتی کشور دانست وگفت: این استان از بخش خصوصی بسیار خوب و مناسبی برخوردار است و اگر بخش خصوصی این استان حرکت کند این موج به همه نقاط کشور تسری خواهد یافت.

وی در ادامه سیاست های اقتصاد مقاومتی را به دو دسته تقسیم کرد و گفت: برخی از این سیاست ها بلند مدت است و باید به صورت همیشگی در اقتصاد ایران جاری باشد که افزایش بهره وری از این دست سیاست ها است.

جهانگیری همچنین با اشاره به برنامه های کوتاه مدت در سال ۹۵ اظهار داشت: مهمترین پیام اقتصاد مقاومتی در سال ۹۵ این است که تولید بخش کشاورزی و صنعت ایران به حرکت درآید و لازمه آن فعال شدن بخش خصوصی در صحنه اقتصاد است.

معاون اول رییس جمهور راه اندازی واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال در کشور را از برنامه های جدی دولت برشمرد و گفت: از هیچ مدیری پذیرفته نیست که بتواند در این مسیر گام بردارد اما کوتاهی کند چرا که این موضوع اراده ای است که در راس نظام شکل گرفته و حتما باید اجرایی شود.

وی یافتن بازارهای بین المللی برای تولید ایران را گامی دیگر در جهت حمایت از بخش تولید عنوان کرد و گفت: برای این موضوع سیاست گذاری کرده ایم که ۱۰ میلیارد دلار میزان صادرات غیرنفتی نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کند و برای اجرای این برنامه بسته ای حمایتی تدوین و ابلاغ شده است.

جهانگیری همچنین با تاکید بر ضرورت مبارزه با قاچاق کالا گفت: برای ما بسیار دشوار است که مقام معظم رهبری فرموده اند که در کشور قاچاق سازمان یافته وجود دارد و ما مصمم هستیم تا بساط آن جمع شود. نیازمند مبارزه امنیتی و اطلاعاتی و نیز مبارزه اقتصادی هستیم که البته مبارزه اقتصادی بسیار مهمتر است. مبارزه با قاچاق باید بی امان ادامه پیدا کند.

وی واگذاری طرح های نیمه تمام عمرانی به بخش خصوصی را نیز از برنامه ها و اولویت های مهم دولت عنوان کرد و گفت: با شرایط فعلی و با بودجه دولت امکان اجرای طرح های نیمه تمام در کشور میسر نیست و از بخش خصوصی خواسته ایم تا این طرح ها را به قیمت صفر دریافت و اجرا کنند زیرا دولت به دنبال کسب درآمد از اجرای این طرح ها نیست.

در این جلسه استاندار و برخی مدیران استان گزارشی از وضعیت استان آذربایجان شرقی و روند پیشرفت اجرای اقتصاد مقاومتی در این استان ارائه کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج