۳۷۹۶۱۵
۴۰ نظر
۵۰۰۵
۴۰ نظر
۵۰۰۵
پ

جانباز دفاع مقدس، جان جوان اعدامی را خرید

جوان محکوم به مرگ که طی ۱۳ سال زندان، دو بار برای اجرای مراسم اعدام پای چوبه دار رفته اما هر بار به سلولش بازگردانده شده بود، در سومین رویارویی با مرگ و در حالی که چند قدم با چوبه دار فاصله داشت، با کمک یک جانباز نیکوکار دفاع مقدس و پرداخت خونبها به اولیای دم از کابوس اعدام نجات یافت.

روزنامه ایران: جوان محکوم به مرگ که طی ۱۳ سال زندان، دو بار برای اجرای مراسم اعدام پای چوبه دار رفته اما هر بار به سلولش بازگردانده شده بود، در سومین رویارویی با مرگ و در حالی که چند قدم با چوبه دار فاصله داشت، با کمک یک جانباز نیکوکار دفاع مقدس و پرداخت خونبها به اولیای دم از کابوس اعدام نجات یافت.

این جانباز برای نجات جوان اعدامی شهر به شهر سفر کرده بود تا با یافتن «اولیای دم» آنها را راضی کند تا از اعدام محکوم جوان بگذرند و این دهمین جوان محکوم به مرگ است که با تلاش وی از چوبه دار نجات یافته است. اما اسماعیل پسر جوانی که پس از گذراندن سیزده سال زندان اکنون به زندگی بازگشته، روزهای پرهراس و دلهره‌آوری را در سلولش پشت سر گذاشته است.

محکوم نجات یافته از قصاص در شرح ماجرای زندگی‌اش به خبرنگار ما گفت: در ۶ سالگی پدرم را از دست دادم و مادرم که معلول است، سرپرستی من و خواهر کوچکترم را بر عهده گرفت.اما روزگارمان به سختی می‌گذشت. بزرگتر که شدم در شالیزارها کارگری می‌کردم تا عصای دست مادر ناتوانم باشم، اما درآمد ناچیزی داشتم و همیشه با دست‌های خالی‌ شرمنده مادر و خواهرم بودم تا اینکه به پیشنهاد یکی از دوستانم از شهر خودمان به شهریار آمدم تا شغلی مناسب پیدا کنم. چند روزی میهمان دوستم بودم تا اینکه یک روز ناخواسته پایم به یک نزاع دسته جمعی کشیده شد.

نمی‌دانم چرا جوگیر شدم و به هواخواهی از دوستانم، درگیر ماجرایی شدم که همه زندگی و جوانی‌ام را تباه کرد. در آن هیاهو اصلاً معلوم نبود چه کسی مقصر است و دعوا بر سر چیست؟ فقط چشمم به پسری همسن و سال خودم افتاد که داشت دوستم را به عقب می‌کشید. به طرف او هجوم بردم و جوان ناشناس، وحشت‌زده نگاهم کرد و گفت: من فقط قصد جدا کردن داشتم...اما افسوس، دیر شده بود و من مرتکب جنایتی ناخواسته شده بودم.

۱۳ سال دلهره‌های زندان

«اسماعیل» با یادآوری جزئیات روز حادثه با ناراحتی و غم، ادامه می‌دهد: رؤیاهای زیادی برای آینده و جوانی‌ام داشتم، اما در ۲۱ سالگی به اتهام قتل عمد در شعبه ۷۱ دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و با درخواست اولیای دم به قصاص نفس محکوم شدم. حکم مرگ در اوج جوانی، پایان همه آرزوهایم بود. از اینکه هنوز فرصت پیدا نکرده بودم تا حتی ذره‌ای به مادر بیمارم خدمت کنم، شرمنده بودم. از سوی دیگر از کشته شدن پسری بی‌گناه که همسن و سال خودم بود،‌ عذاب وجدان داشتم.وی که زندگی دوباره‌اش را مدیون یک نیکوکار ناشناس و بخشش اولیای دم می‌داند در حالی که آشکارا می‌لرزد، می‌گوید: ۱۳ سال در زندان ماندم و مادرم حتی نتوانست یک‌بار به دیدنم بیاید.

خواهر کوچک‌ترم سالی یک بار از شمال به کرج می‌آمد و هر دو فقط گریه می‌کردیم و حرفی برای گفتن نداشتیم. من آمده بودم تا نان‌آور خانواده باشم اما گرفتار شده بودم. روزهایم در دارالقرآن زندان سپری می‌شد و فقط به دعا و نیاز به درگاه خدا می‌گذشت. در این سال‌ها دو بار تا پای چوبه دار رفتم و با زندگی خداحافظی کردم اما اولیای دم در لحظه آخر نتوانستند مرا قصاص کنند و به سلولم برگشتم. تا اینکه امروز خبر بخشش اولیای دم را شنیدم. هنوز باورم نمی‌شود این کابوس قدیمی که دیگر جزئی از زندگی‌ام شده پایان خوبی داشته باشد.

رضایت خانواده مقتول

علی‌اصغر مهرآبادی، رئیس واحد مددکاری زندان رجایی‌شهر که همراه با اولیای دم و جانباز نیکوکار در دفترخانه اسناد رسمی حضور یافت تا رضایت بی‌قید و شرط خانواده مقتول را دریافت کند در باره این ماجرا گفت: متأسفانه اولیای دم از شرایط خوبی برخوردار نیستند. پسرشان در این ماجرا به عنوان میانجی بوده و هیچ نقشی در درگیری نداشته‌است. مصطفی بر اثر شدت جراحات قبل از رسیدن به بیمارستان جان باخت و در این سال‌ها پدر مقتول بر اثر تصادف با خودرو پیکان خود دچار ضایعه قطع نخاع شد و سرنشینان مصدوم خودرو هم با دریافت خسارت و دیه باعث تنگدستی او و خانواده‌اش شدند.

غم از دست دادن پسر جوان و زمینگیر شدن پدر ضربه سنگینی به این خانواده وارد کرد.اولیای دم مصطفی در اقدامی خداپسندانه از خونخواهی پسرشان و قصاص عامل جنایت صرف‌نظر کردند و جانباز نیکوکار که تاکنون برای آزادی چندین اعدامی اقدام به جلب رضایت از اولیای دم کرده به نیت ۱۴ معصوم مبلغ ۱۴ میلیون تومان به خانواده قربانی هدیه داده است.جوان زندانی هم در این سال‌ها ضمن اظهار پشیمانی و ندامت با رعایت ادب و اخلاق مورد تأیید مسئولان بوده است.

۳ شرط برای آزادی

جانباز نیکوکار که حاضر نیست نامش فاش شود در پاسخ به خبرنگار «ایران» درخصوص انگیزه‌اش برای آزادی زندانیان محکوم به اعدام با نگاهی سرشار از امید و مهربانی گفت: کارهای انسانی و کمک به افراد گرفتار، دلیل و بهانه نمی‌خواهد. یک دعوت از دل و جان است که باید لبیک گفت.

برای نجات جان یک محکوم به قصاص به شهرهای مختلف سفر کرده‌ام تا اولیای دم راضی به گذشت شوند و دیه مورد نظرشان را پرداخت کرده‌ام تا با خدا معامله‌ای نیکو کنم.جانباز ۷۰ درصد جنگ تحمیلی ادامه داد: تاکنون به لطف خدا جان ۱۰ نفر اعدامی را نجات داده‌‌ام و خوشحالم که خداوند مرا در مسیر آزمایش بزرگ دیگری پس از دفاع مقدس قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه نجات یک انسان همواره مقدس است، گفت: برای نجات یک زندانی چند شرط دارم. در زندان موفق به حفظ قرآن شده باشند، شهادت چند مؤمن در خصوص سلامت اخلاقی و رفتار زندانی و اینکه جرمش در اثر یک اتفاق آنی و بدون تصمیم‌گیری و نقشه قبلی انجام شده باشد.این جانباز نیکوکار با لبخندی پرمهر ادامه داد: جانم را در دفاع از وطنم، در طبق اخلاص گذاشتم و برای اهدای مال و مادیات زندگی نیز لحظه‌ای تردید ندارم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید سلامات

      سلام خوشا به سعادتت آقاجان خوشا به حال کسی که با شما جانباز جنگ دوستی برقرار کنند خیلی دوست دارم از شما جانباز محترم دوستی برقرار کنم الان که این مطلب خوندم اشک تو چشمانم سراریز شد چون واقعا انسان بتمام معنایی هستی زیرا شما دنبال شهرت نیستی انشالله خداوند طول عمری با عزت و اقتدار بدهد از دیار سبز پایتخت جنگ و ازراه دور دست شما را میبوسم آقا جان خیلی دوست دارم باشما جانباز محترم از نزدیک ببینم

    • بدون نام

      درودبرشرفت جانبازوطن

    • بدون نام

      درودخداوند برتو ای ازگل بهترین بی شک خداوندنیکوکاران رادوست دارد وقطعه ای ازبهشت رابه آنان نصیب میکند....

    • مهسا

      بارک الله جانباز حرف نداری نمیدونی چقد خوب هستی تو این دنیا و اون دنیا کارتون حرف نداره واقعا زندگی دادی به این جوون خدا هرچی میخای بهت بده

    • بابک

      احسنت بر تو جانباز مهربان و فداکار. الحق که بهشت جای چنین انسانهای با ایمانی است. خدا اجرت دهد و سالیان سال در کنار مردم این سرزمین عمر داشته باشید. مرحبا بر شما. خوش بحال دوستان شما که با چنین انسانی رابطه دارند. خوش به سعادتشان.

    • سینا یزد

      مرحبا به این مرد جانباز وخوش بحالت تو پسر جوان که نجات پیدا کردی

    • سینا یزد

      مرحبا به این مرد جانباز وخوش بحالت تو پسر جوان که نجات پیدا کردی

    • مینا

      دست خدا به همراهت کاری زیبا تر از این سراغ ندارم انشالله موفق باشید

    • بدون نام

      جالبه سینا یزد هم از این جانباز تقدیر کرده
      آقا سینا شما که برای همه خواستار اعدام هستی

    • بدون نام

      رحمت بر پدرو مادرت جانباز عزیز.

    • سینا یزد

      جانباز یزدی بوده یا زندانی

    • رضا

      درود بر تو و شرفت. و درود به خانواده مقتول که زندگی دوباره به این جوون برگردوندن

    • بدون نام

      برادر جانباز نور چشم یادگادهای لحظه های خون واتش خوشا به غیرتت که هم وجودت را وهم قلب روح بزرکت را هدیه بر این اب وخاک نمودی باور کنید گریه امانم بریده حالافهمیدم کسی که با خدا معامله میکند دنیای مدی ارزشی برایش ندارد وفقط یک لبخند رهایی از مرگ جواب ایثار ایثار گر این مرز وبوم است خداوند به شما قلبی از جنس نور فداکاری وگذشت در برابر جهان مادیات را عطا فرموده دستان پر توان گامهایت استوار ویک دنیا دعای خیر پشت وپناهت باشد

    • فرشاد

      درود بر تو ای جانبازان عزیز کشورمان

    • بدون نام

      جانباز عزیز درودبر شما شما هم این دنیا و هم ان دنیا خریدی

      پاسخ ها

      • پرستش

        کاش مسولین بی مسولیت کشورمون که تو توانشون هست صدنفر اعدامی ویا زندانی را ازاد کنن اینکار خیر را میکردن .اما متاسفانه هیچیک از انها شرف و انسانیت حتی این جانباز را ندارن

    • پریسا

      درود وسلام برشما جانباز محترم

    • پریسا

      سلام برمهسا وسینا و مینا مشتریان همبشگی حوادث
      ارادتمندم
      درشهر مقدس مشهد نایب الزیاره همگی هستم

      پاسخ ها

      • مینا

        قربونت پریسا جون زیارت قبول و انشالله خوش بگذره

    • نادبا

      کاش کسی که از قصاص می گذشت از گرفتن دیه هم می گذشت .اینجوری بیشتر اخلاص نشون میداد.خسته نباشی پهلوان

    • احسان

      دست تک تک جانبازان رو میبوسم و از خدا ارزوی سلامتی برا خودتون و خانواده محترمتون خواهانم،گریه ام گرفت با خوندن این خبر

    • بدون نام

      سلام ودرود بر شهیدان عزیز و جانبازان گرامی . واقان کار خیر میکنی جانباز عزیز خدا عمرت بده

    • مهسا

      ممنون پریسا جان زیارتت قبول خدا ایشالله هرچی میخای بهت بده

    • میرزا

      سلام بر دوستان، از بس که خبر های جانسوز و وحشتناک میخونیم، کمتر رغبت به خوندن داریم، غافل از اینکه خبری بسیار شاد و فرح افزا توسط یک نفر که قبلاً جان خودرا در طبق اخلاص نهاده و با مراجعه به ولیان دم مقتول، حتی زبان آنان یارای نه گفتن به این شخص نیکوکار نبود و جواب مثبت آنان علاوه بر خوشحالی شخص نیکوکار و زندگی دوباره قاتل بسیاری از هموطنان دلسوز را اشک شادی حلقه زد و بیکران دعاهای خودرا جهت فرد نیکوکار و اولیای دم مقتول دست خودرا بسوی آسمان با چشم اشک آلود بلند کرده و دعای خیر سر دادند، نیکی ترحم صفتی است که حتی جانیان و ستمگران را نیز از آن خوش آید و مورد تمجید تمامی مردمان نیک اندیش است، خداوند نگهدارشان باشد، باری خواهشمندم با این خبر مسرت بخش دوستان، غنچه، مینا،لیلی عزیز نظرشان را منتشر و دوستان را شاد نمایند، ممنون

    • جانبازوطن

      درودبرتوکه برگه زرین جانبازرا دوصدچندان روشنتروصداقت جانبازراافزونی دادی.ماشاا..

    • بدون نام

      درورد بر انسانیت، که هنوز نمرده و زنده است

    • بدون نام

      بهتره تابری حج؟پولت بریزی تودهن وهابی ها؟احسنت پدربزرگوار؟دوردخدابرتوباد

    • امیربوشهر

      احسنت برتوپدربزرگوار

    • شهروند

      درود بر تو جانباز اسلام خدا حفظت کنه

    • حامد

      ببینید چقدر پست خوب بوده که تو نظرا رای منفی نداشتیم.!!!!

    • مریم

      درود خدا بر تو ای دلاور

    • بدون نام

      جانباز عزیز وطن ،باعث افتخار مایی،ان شاءالله عمر با عزت داشته باشید و با اهل بیت علیهم السلام محشور بشید.خدا ما رو از وجود شما محروم نکنه

    • سایه

      زبانم قاصر است از گفتن آنچه بینهایت حس خوب و زیبای انسانی است که جان ومالش را در طبق اخلاص به همنوع خویش اهدا نموده درود وسلام بر تو ای جانباز وطنم

    • آنا

      آفـــــــرین

    • امیر بناب

      درود خدا بر شما و آفرین به انسانیت شما، پاداش شما را جز خدا کسی نمی تواند بدهد، اجرکم عندالله

    • امیرمحمد

      خوشابه سعادتت.توروخدابرادربرای ماهم دعاکن

    • یه مـــــادر خوزستانی

      خدایا شکرت که هنوز تو جامعه آدماے خوب هستند آفرین به آقاے جانباز عزیز که خود جان ـــبازه ــ ولی جان ها را می خرد خوش به حالت آقا چه روح بزرگی داری ـــ چقدر کارت قشنگه ــ چقد خدا دوست داره ـــ کاش همه به فکرچنین کار های خوبی باشند ـــ مادر معلولش چقد گناه کرده تنها پسرش بعد از ۱۳ سال از زندان ــاز چوبه دار نجات پیدا کرده ـ دست درد نکنه جوانمرد لایک ‌داری ای برادر عزیز

    • عادل

      خدا خیرش بدهد

    • بدون نام

      از عزیزانی که جانشونو درراه وطن به خطر انداختن جز این انتظار نمیره که بخوان دوباره ناجی باشن.

    • جعفر

      درود سلام بر تو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج